Stormkansen 21 oktober

Topic gezien door 46547 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 okt 2014 - 09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: MamaAs op di 21 okt 2014 - 12:10
Aah het koufront is nu ook te zien op buienradar of niet? Vormt zich een lijn boven Engeland/noordzee.
Zie hier http://regenradar.lizard.net?# is wel een beetje chaotisch die lijnen :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

*** Korte update ***

Na een relatief rustige nacht en ochtend, met al de nodige millimeters regen, moeten we wachten op het koufront (zie eerdere berichtgeving van Marsel) met de daaropvolgende "storm". Het is dus zeker niet al "over"(!).
Het koufront ligt nu in het oosten van de UK klaar om de Noordzee op te trekken. Naarmate hij richting Nederland trekt, zal hij (flink) activeren tot een heus georganiseerde buienlijn, met zware windstoten en kans op onweer en hagel. Dit is direct de grens naar diep polaire lucht, waarna er dus achter het koufront talrijke (onweers)buien ontstaan. Bovendien neemt ook pas NA het koufront de naar noordwest gedraaide wind sterk in kracht toe tot kracht 8, en later mogelijk dus ook stormkracht 9.
Windstoten zullen het meest opvallendst zijn op het koufront, tijdens buien en op de windpiek vanavond en vannacht.
Langs de kust halen ze uit naar 100 kilometer per uur, landinwaarts 75 tot 80. (Zeer) Lokaal kunnen de windstoten hoger uitpakken.


De nodige millimeters zijn al gevallen



Op dit moment wordt de eerste 8 beaufort gemeten bij Wijk aan Zee



Bron: Weerplaza

Groeten, Tim

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

riddler

Goeiemiddag, ben lekker aan het meelezen. Ik vind het wederom een interessant geheel, vooral ook de combi met springtij.
Heb vrijdag net de voortent van de caravan gehaald :-), die staat op de noordwestpunt van Tezzol, dus zal mij benieuwen of ie d'r morgen ook nog rechtop staat. Te Oudeschild wordt het overlopen van de kades verwacht bij +2,60 m NAP.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Citaat van: riddler op di 21 okt 2014 - 12:58
Goeiemiddag, ben lekker aan het meelezen. Ik vind het wederom een interessant geheel, vooral ook de combi met springtij.

Springtij heb je met volle maan en nieuwe maan. Nieuwe maan is 23 oktober, dus donderdag pas. Heeft dus geen invloed hierop
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Dennis

Windsprong zit achter de zwarte lijn  - ervoor kan dus een Squall-line ontstaan

ron12

Zie ik hier de geboorte van de storm, zie die krul die ontstaat boven de Noordzee, ten oosten Schotland http://www.sat24.com/de/gb of heb ik het mis ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


riddler

Citaat van: zorba op di 21 okt 2014 - 13:03
Springtij heb je met volle maan en nieuwe maan. Nieuwe maan is 23 oktober, dus donderdag pas. Heeft dus geen invloed hierop

Check, ik bedoel wateropzet i.c.m vloed & wind, springtij is idd nog niet.

Reutel

Een en ander prachtig te volgen op de Europese buienradar: http://www.weerplaza.nl/regenradar/europa/

Voor alsnog lijkt het koufront niet erg te activeren boven de Noordzee.

Ooh en springtij is het 25 oktober pas. ;)

Jeroen22

zicht op schiphol wordt opeens wel erg slecht. zag je 20 minuten nog de snelweg nu helemaal niks meer.

weerinkatwijk

Net hevige regen in Katwijk (134mm/u!), maar al met al viel de passage van het Koufront mee. Wel flinke toename van wind, maar geen bijzonderheden.

david_meyer25

Citaat van: Jeroen22 op di 21 okt 2014 - 13:32
zicht op schiphol wordt opeens wel erg slecht. zag je 20 minuten nog de snelweg nu helemaal niks meer.

Ik zie het via de live cam van rtv nh.

NewWeatherfan

snap de hype niet die de media tegenwoordig overal over maken, springtij en storm vooral noemen misschien wel een situatie van 1953.......
nou werken al die weerbureautjes ook wel erg aan mee de laatste jaren.

Gewoon een bak regen en een stevige woei (aan de kust mensen aan de kust) mijn schoonfamilie is van den helder naar Limburg verhuisd en daar noemen ze windkracht 4 al een stevige storm dus tja.

Jeroen22

Citaat van: david_meyer25 op di 21 okt 2014 - 13:34
Ik zie het via de live cam van rtv nh.

ja ik ook. had dat er niet bijgezet. Nu klaart het weer op.

MamaAs

Citaat van: weerinkatwijk op di 21 okt 2014 - 13:34
Net hevige regen in Katwijk (134mm/u!), maar al met al viel de passage van het Koufront mee. Wel flinke toename van wind, maar geen bijzonderheden.

Koufront komt nu pas het land op toch?

Koen-IJM

Paar fikse windstoten zojuist agv windsprong naar W. Geen druppel regen overigens.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

KF passeert hier nu te Rotterdam. Komt werkelijk met bakken naar beneden, gaat echt hard. Enorme windstoten en aardedonker...... Het is herfst! ;D

Powered by EzPortal