Opstelling sensoren

Topic gezien door 3991 bezoekers
Gestart door T_I, vr 22 aug 2014 - 11:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

T_I

Nu er een weerstation met sensoren onderweg is, ben ik aan het zoeken geslagen naar literatuur voor het opstellen van de sensoren. Dit document geeft al een leuk inzicht in de uitdagingen die ik ga krijgen. De enige locatie waar ik wat kwijt kan is de achtertuin, pal op het zuiden, nauwelijks schaduw en het huis is +- 10m hoog t.o.v. de achtertuin. (die weer ruim 1 meter boven veld niveau ligt)

Zodra de set er is zal ik gaan uitzoeken hoe ik de sensoren zo handig mogelijk kan ophangen. Zowel situatie als draadlengte van het een en ander gaat zorgen dat het een leuke puzzel wordt. Ik denk paal die erbij zit zo stevig mogelijk monteren op de schutting om de wind snelheid en richting sensor zo hoog mogelijk te krijgen (ik heb een hoekhuis, dus dat zou kunnen helpen), temp sensor tegen de schutting (+- 1.5m boven de grond) en de regenmeter wat lager op dezelfde paal. (al twijfel ik over de positie van del laatste, bij westen wind is de sensor dan afgeschermd door de schutting)

Johann

Citaat van: T_I op vr 22 aug 2014 - 11:12
Nu er een weerstation met sensoren onderweg is, ben ik aan het zoeken geslagen naar literatuur voor het opstellen van de sensoren. [/url=http://weather.gladstonefamily.net/CWOP-Siting.pdf]Dit document[/url] geeft al een leuk inzicht in de uitdagingen die ik ga krijgen. De enige locatie waar ik wat kwijt kan is de achtertuin, pal op het zuiden, nauwelijks schaduw en het huis is +- 10m hoog t.o.v. de achtertuin. (die weer ruim 1 meter boven veld niveau ligt)

Zodra de set er is zal ik gaan uitzoeken hoe ik de sensoren zo handig mogelijk kan ophangen. Zowel situatie als draadlengte van het een en ander gaat zorgen dat het een leuke puzzel wordt. Ik denk paal die erbij zit zo stevig mogelijk monteren op de schutting om de wind snelheid en richting sensor zo hoog mogelijk te krijgen (ik heb een hoekhuis, dus dat zou kunnen helpen), temp sensor tegen de schutting (+- 1.5m boven de grond) en de regenmeter wat lager op dezelfde paal. (al twijfel ik over de positie van del laatste, bij westen wind is de sensor dan afgeschermd door de schutting)

Blijft in een woonwijk natuurlijk altijd lastig om een goede locatie te vinden.  Ik zou echter toch proberen om zoveel mogelijk "vrij" op te stellen (zoals ook in PDF beschreven) . Een schutting (of muur) is nu niet bepaald een ideale plaats voor "sensoren". Is het niet mogelijke om het aan een een mast (buis) zover en vrij mogelijk te monteren -installeren. (wind bv op dak, T sens. aan paal)

Onderstaand nog de opstellingen zoals ik die hier heb (Davis). Wind zou ook beter op het dak kunnen maar ivm sneeuw dan nogal eens "wind uitval" en niet bereikbaar om sneeuw ijsvrij te maken. 

T_I

Citaat van: Johann op vr 22 aug 2014 - 11:30
Blijft in een woonwijk natuurlijk altijd lastig om een goede locatie te vinden.  Ik zou echter toch proberen om zoveel mogelijk "vrij" op te stellen (zoals ook in PDF beschreven) . Een schutting (of muur) is nu niet bepaald een ideale plaats voor "sensoren". Is het niet mogelijke om het aan een een mast (buis) zover en vrij mogelijk te monteren -installeren. (wind bv op dak, T sens. aan paal)

Onderstaand nog de opstellingen zoals ik die hier heb (Davis). Wind zou ook beter op het dak kunnen maar ivm sneeuw dan nogal eens "wind uitval" en niet bereikbaar om sneeuw ijsvrij te maken.

De uitdaging die ik heb is dat als ik alles 'vrij' opstel ik grote kans loop dat de spullen omver gelopen worden, aangezien het dan midden in de tuin moet. (m'n vrouw ziet slecht) Langs de randen staat veel begroeiing en de luchtstroom wordt gigantisch tegen gehouden door het huis.  Ik woon in een hoekhuis, met binnen 2 meter het volgende blok (zij het wat versprongen) Ik dacht aan de schutting tussen beide blokken en dan zo ver mogelijk naar het midden. (tuin is +- 10 meter) De regenmeter kan ik zelfs op de schutting plaatsen, zodat deze altijd water vangt. (al is de schutting +- 2m hoog) Het zal in elk geval experimenteren worden. (leuk)

Oxize

Stuur wat fotootjes van hoe het gaat worden. Ben wel benieuwd :D
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

T_I

Citaat van: Oxize op vr 22 aug 2014 - 16:45
Stuur wat fotootjes van hoe het gaat worden. Ben wel benieuwd :D

Jij niet alleen, ik zie dat m'n weerstation het Amazon depot in Zwolle nog niet verlaten heeft. (helaas, had graag dit weekend aan de gang gewild)

Oxize

Kan soms heel snel geleverd worden.  t lup wa los
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

T_I

Best wel, vrijdagavond 'wacht op aanleveren verzender', zaterdag 10:45 was ie binnen. Zelfs in de verpakking gaf het weerstation al correct aan dat het regende:

  ;D

Eerst de zaterdag klusjes afronden, daarna uitpakken.





En uitzoeken hoe en waar te monteren. Het buisje om de sensoren op te monteren zag er erg fragiel uit, dus op zolder een oude 27 mc antenne opgegraven. De bovenste 2 segmenten waren te dun, maar het 3e segment was perfect om het buisje voor de windmeters op te schuiven. De niet gebruikte segmenten uitgeschoven zodat deze ter versteviging het buisje vullen en daarna met een slangklem vast gezet.

Mast gemonteerd met maximale uitschuif wat de kabel van de windmeters betreft:



Tijdens het passen en meten het een en ander een beetje vast gezet met schroeven en tie-wraps.



Regenmeter zo gemonteerd zodat m'n vrouw 'm niet plat loopt (er zijn al een flink aantal solar lampjes gesneuveld hier) en dat deze toch wat water kan vangen.



En zo is de gehele set sensoren gemonteerd.



Al mag de mast nog wel naar beneden, volgens mij zit ik er 45 graden naast met de windrichtingmeter. (de gehele arm met beide sensoren moet nagenoeg haaks op de schutting staan, tuin zit 5 graden uit 'pal zuid')

En dit is nu de tijdelijke opstelling van het display en de Raspberry Pi Model B+.



Beide moeten nog verplaatst worden naar de uiteindelijke locatie van het display (op de muur bij de thermostaat), maar daarvoor moet ik eerst zorgen dat ik daar iets van stroom heb voor de RPi en netwerk is ook wel handig. (de kabel die ik nu gebruik moet ik dan even verleggen)

Edit: Zojuist de windsensoren bijgedraaid, zodat de richting in elk geval dichter in de buurt komt. (Zal vast niet perfect zijn, maar zuid is nu binnen 5 graden zuid.


Powered by EzPortal