Nikon P510 instellen voor bliksemfotografie

Topic gezien door 5606 bezoekers
Gestart door Linnaea, di 19 aug 2014 - 18:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Linnaea

Oké, het is niet de beste camera die er is volgens mij als je bliksems op de foto wil krijgen, maar ik heb geen budget dus ik moet het er maar mee doen ;). Tot nu toe filmde ik de bliksems en haalde ik ze daarna met print screen uit de film, maar dat geeft natuurlijk geen mooi resultaat. En ik wil toch ook wel heel graag eens van die prachtige foto's maken die ik op internet voorbij zie komen...

Nu ben ik al een aantal keer met mijn camera aan het klooien geweest. Via internet kwam ik er niet uit. Nu stond hier een topic waar het duidelijk in uitgelegd stond, dus ik ging net weer met volle moed aan de slag, maar het lukt niet. Zal er wel aan liggen dat ik een goedkopere camera heb. Ik kan bijvoorbeeld wel de ISO instellen, maar vervolgens kan ik de sluitertijd niet instellen. Diafragma kan ik helemaal niet vinden op mijn camera...

Is er iemand die deze camera ook heeft en mij erdoorheen kan loodsen?
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Scully

http://www.gebruikershandleiding.com/Nikon-Coolpix-P510/preview-handleiding-381728.html?page=0001

Heb jij deze handleiding? Want bijna alles staat uitgelegd. Je kan veel instellen. Kies in elk geval niet voor een stand die alles automatisch insteld. Maar voor de M op die grote ronde knop. Voor de rest moeten de bliksemfotografen het hier maar uitleggen.

Linnaea

Ja, ik heb hem al op M gezet. Die handleiding was het eerste dat ik gebruikte, maar daar lukte het dus niet mee. Vandaar misschien iemand die dezelfde camera gebruikt en het even in Jip en Janneke-taal kan uitleggen...
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Eric

Een hele kleine tip van mij; Zet de flitser uit, laat 'm op automaat staan, richt op de te verwachten plek van de bliksem, zet de selftimer aan op 5 seconden, druk de ontspanknop in en zet de camera op een stevige ondergrond of statief. Nu maar hopen op succes........
Jij ook! (Succes) ;)

Ronald

Citaat van: Eric op di 19 aug 2014 - 22:58
Een hele kleine tip van mij; Zet de flitser uit, laat 'm op automaat staan, richt op de te verwachten plek van de bliksem, zet de selftimer aan op 5 seconden, druk de ontspanknop in en zet de camera op een stevige ondergrond of statief. Nu maar hopen op succes........
Jij ook! (Succes) ;)

:o ik mag hopen dat dit een grapje is....

Eric

Zo heb ik deze genomen, slaat natuurlijk helemaal nergens op van mijn kant ....

Ronald

Inderdaad een mooie foto, maar probeer jouw instellingen nu eens boven een  absoluut donker weiland of boven de donkere zee.

In het geval van je voorbeeld had de camera een "omgeving". Hij "zag" een referentie en kon daardoor een diafragma en sluitertijd bepalen. Weet niet of je witbalans en iso vaststonden, maar anders werden deze ook nog door de camera ingesteld.

Afhankelijk van het,  door de camera, gekozen diafragma werd de bijbehorende sluitertijd bepaald en toevallig viel de ontlading binnen deze sluitertijd.

Maar laat de camera nu eens over dat absoluut donkere weiland kijken. Geen referentiekader wat licht betreft. Welk diafragma en sluitertijd moet er dan gekozen worden? AV voorkeur? Dan het grootste diafragma wat je lens aankan. Grootste diafragma is recept voor overbelichting. TV voorkeur? Dan langste sluitertijd met kleiner diafragma met de kans dat de ontlading onderbelicht is. (een "pisstraaltje" wat eigenlijk een klapper was)

Ik weet best dat bliksemfotografie heel veel geluk vereist, ook met "M"anual settings, maar zorg er in ieder geval voor dat je diafragma en sluitertijd zelf in de hand hebt. (dus niet op automaat)

Overigens ook handig om in RAW te fotograferen zodat je witbalans achteraf nog kan aanpassen en dus tijdens het fotograferen witbalans kan vastzetten. (hoeft de camera minder te denken ;-) )

Mijn opmerking over het "grapje" is niet rottig bedoeld, maar ik vind dat we vragen op het forum met feiten en achtergronden moeten beantwoorden.


arjanbruggink

De Nikon Coolpix P510 is een instapmodel. Je kan gelukkig nog diverse dingen instellen.

- De camera dient dan op M (of wellicht P??) gezet te worden.
- Je kan de sluitertijd tot max 8 seconden instellen.
- De ISO kan ingesteld worden op ISO100
- De VR (Vibration Reduction) uitzetten
- De autofocus uitzetten.
- Camera op statief.

Helaas is de camera niet te triggeren d.m.v. kabel en/of infrarood afstandsbediening, alleen door de ontspanknop in te drukken. Dus mocht je alles (goed) ingesteld hebben, de kans is daardoor groot dat de foto er "bewogen" uit ziet.

En nog een punt, de camera legt de beelden vast in JPEG en niet in RAW wat heel erg jammer is. De foto's worden in de camera al bewerkt waardoor er veel beeldinformatie verloren  gaat.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Linnaea

Maar hoe stel ik die sluitertijd dan in? De ISO lukt. Daaronder staat "Minimale sluitertijd OFF". Daar kan ik niet heen, ik kan er niet op klikken en er helemaal niets aan veranderen. Dus wat doe ik dan verkeerd?
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

arjanbruggink

Kun je die selecteren en dan aan draaiwieltje verstellen??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Linnaea

Nee ik kan hem gewoon helemaal niet selecteren.
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Linnaea

Ik heb even geprobeerd te filmen wat ik zie. Het is met mijn telefoon gefilmd dus niet erg duidelijk helaas, maar misschien geeft het een beeld van wat er niet lukt...

Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

arjanbruggink

Zet je camera met draaiknop op M.... En draai daarna met kartelwieltje eens. Als het goed is verzet je dan de sluitertijd. En doe je de combi van de Fn knop en kartelwieltje, dan verzet je het diafragma.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Linnaea

Oh kijk, het diafragma heb ik nu voor elkaar! Alleen over de sluitertijd ben ik niet zeker. Als ik doe wat jij zegt, dan krijg ik de opties 1/8, 1/10, 1/13, 1/15 etc. Is dat dan de sluitertijd? En zo ja, waarop moet ik hem dan instellen?
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Linnaea

Oh hmm... binnen krijg ik wel een foto met deze instellingen, maar ik testte hem net buiten door een foto te maken van een wolk en ik krijg een hele witte foto...
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Marcel

Bij de sluitertijd bedoelen ze bijvoorbeeld 1/8e van een seconde,

Voor het fotograferen van de bliksem ('s nachts!!!) wil je een sluitertijd van meerdere seconden,
Vaak gebruik ik een sluitertijd van 10 seconde, maar dit verschild per situatie (hoeveelheid lichtvervuiling, wind, is de onweerswolk ver weg of dicht bij)

Overdacht is het een stuk lastiger om die flinke vonken (lees bliksem) op de foto te krijgen, dan moet je namelijk veel kortere sluitertijden gebruiken.
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat je nu hele witte (overbelichtte) opnames krijgt: Een te lange sluitertijd bij een behoorlijke hoeveelheid aanwezig licht.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Linnaea

Hmm ik voel me nu echt een domme leek, maar ik snap het nog steeds niet... Sluitertijd van 10 seconden? Die optie zit er niet eens op... Volgens mij zit ik echt helemaal verkeerd te kijken...
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Linnaea

Haha, nu maar wat zitten kloten en draaien en nu maakt hij binnen geen foto's meer (helemaal zwart), maar buiten wel ;).
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Linnaea

Oké, na nog even klooien krijg ik nu dit resultaat als ik van achterin de woonkamer het room fotografeer.

Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Marcel

Is er een mogelijkheid om de sluitertijd op 8/1 te krijgen, wanneer ik google lees ik namelijk dei de nikon p510 een maximale sluitertijd van 8 seconde heeft.
Daarmee zou het in principe moeten lukken, ook is het belangrijk dat je autoIso uit zet en de iso zo laag mogelijk instelt (vaak is dit 100)

http://www.dpreview.com/forums/thread/3245852

https://www.flickr.com/groups/nikonp510/discuss/72157630900293684/

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal