Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119218 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Hier in zuid West-Vlaanderen 24mm gevallen sinds 00u, nog steeds bezig :)

winter

Aan de westkust komt een zeer actief neerslag gedeelte aan!

ron12

Augustus 2014 verloopt 3.6 graden kouder dan Juli 2014 http://weerstatistieken.nl/de-bilt/2014/augustus Misschien hebben we nu een omslagpunt te pakken, wat kouder weer betreft. We zullen het zien, mag hopen dat het een trend wordt ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Mooi is grens tussen de verschillende luchtmassa's te zien op de onderstaande Theta-E kaart (equivalent potentiële temperatuur, hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e's ).  In het noorden waar de laagste waardes gehaald worden is het gewoon zonnig, ten zuiden van pak hem beet de grote rivieren is het (nog) nat. Terwijl in het uiterste zuiden nog een W wind staat is elders in Nederland de wind al naar de oosthoek gedraaid als teken van het verder opdringen van de drogere lucht (groene gebied) in zuidelijke richtingen.

dondertje127

En september staat op de kalender van de vooruitzichten, en meteen zie ik het opknappen in die dagen. Bijna altijd goed in september :)

Johann

Citaat van: dondertje127 op di 26 aug 2014 - 11:34
En september staat op de kalender van de vooruitzichten, en meteen zie ik het opknappen in die dagen. Bijna altijd goed in september :)

Thx to "ex-Cristobal" die wrs een wat noordelijker route gaat volgen dan voorganger "ex-bertha". Daardoor geleidelijk WLA vanuit het ZW tot Z

ron12

Na al die regen tegen de 30 mm regen in Nijmegen in 16 uur tijd. De zonneschijn vooruitzichten radar maar eens er bij gehaald http://www.niederschlagsradar.de/Sonne-Vorhersage.aspx  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

In de zuidelijke helft van het land is de afgelopen 24 uur veelal 20 tot 40 mm regen gevallen. In het zuidwesten van het land (Zeeland) zijn er zelfs uitschieters richting de 50 mm!



Ijsbloem

September kans op zomerse periode !
De kans op een opleving van het zomerweer zou begin eerste week september wel eens kunnen aanvangen.
Tot die tijd (licht wisselvallig)
De te koele augustusmaand zou wel eens een korte onderbreking kunnen  zijn van de opeenstapeling van te warme maanden.
Het zou mij niet verbazen als september warmer gaat verlopen dan augustus.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Fren

zou niet verkeerd zijn.
Meende dat de Engelsen ook al aangaven dat er begin september een lichte stijging ging komen qua temperatuur.
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

JerryL

Voor hen die op een warme september wachten geef ik het te hopen. Conform het KNMI zal het zo'n vaart niet lopen.

Bron KNMI:

Modelbeoordeling en onzekerheden
We zien in de eerste dagen een vrij hoge mate van consistentie. Mede door de cycloon neemt de onzekerheid echter toe vanaf het weekend. Het beeld van de opbouwende hoogterug wordt echter nu wel door meer leden ondersteund dan in de voorgaande EPS runs. Dit zien we ook terug in de puntverwachtingen waarbij warmere leden zijn toegenomen. Er zijn echter ook leden met een veel westelijker positie van de hoogterug waardoor de stroming veel meer noordwestelijk is en koele lucht wordt aangevoerd. De verdeling tussen deze scenario's is ongeveer 50-50%. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat er ook nog tussenoplossingen zijn.


Vooruitzichten lange termijn
woensdag 03 september tot en met woensdag 10 september
Tamelijk onzekere verwachting: 50% kans op een droger en zomers weertype met temperaturen boven normaal. Tevens 50% kans op een koel en wisselvallig weerbeeld met temperaturen beneden normaal.

Tyshane

Citaat van: JerryL op wo 27 aug 2014 - 10:09
Voor hen die op een warme september wachten geef ik het te hopen. Conform het KNMI zal het zo'n vaart niet lopen.

Bron KNMI:

Modelbeoordeling en onzekerheden
We zien in de eerste dagen een vrij hoge mate van consistentie. Mede door de cycloon neemt de onzekerheid echter toe vanaf het weekend. Het beeld van de opbouwende hoogterug wordt echter nu wel door meer leden ondersteund dan in de voorgaande EPS runs. Dit zien we ook terug in de puntverwachtingen waarbij warmere leden zijn toegenomen. Er zijn echter ook leden met een veel westelijker positie van de hoogterug waardoor de stroming veel meer noordwestelijk is en koele lucht wordt aangevoerd. De verdeling tussen deze scenario's is ongeveer 50-50%. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat er ook nog tussenoplossingen zijn.


Vooruitzichten lange termijn
woensdag 03 september tot en met woensdag 10 september
Tamelijk onzekere verwachting: 50% kans op een droger en zomers weertype met temperaturen boven normaal. Tevens 50% kans op een koel en wisselvallig weerbeeld met temperaturen beneden normaal.

50/50% kans, vind ik wel een kans om warm voor te lopen hoor! 8)

Johann

Citaat van: JerryL op wo 27 aug 2014 - 10:09
Voor hen die op een warme september wachten geef ik het te hopen. Conform het KNMI zal het zo'n vaart niet lopen.

Bron KNMI:

Modelbeoordeling en onzekerheden
We zien in de eerste dagen een vrij hoge mate van consistentie. Mede door de cycloon neemt de onzekerheid echter toe vanaf het weekend. Het beeld van de opbouwende hoogterug wordt echter nu wel door meer leden ondersteund dan in de voorgaande EPS runs. Dit zien we ook terug in de puntverwachtingen waarbij warmere leden zijn toegenomen. Er zijn echter ook leden met een veel westelijker positie van de hoogterug waardoor de stroming veel meer noordwestelijk is en koele lucht wordt aangevoerd. De verdeling tussen deze scenario's is ongeveer 50-50%. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat er ook nog tussenoplossingen zijn.


Vooruitzichten lange termijn
woensdag 03 september tot en met woensdag 10 september
Tamelijk onzekere verwachting: 50% kans op een droger en zomers weertype met temperaturen boven normaal. Tevens 50% kans op een koel en wisselvallig weerbeeld met temperaturen beneden normaal.

De nieuwste uitdraai (EC00) laat toch een markant warmer scenario zien. Het gemiddelde van de ensembles (zwarte lijn) voor Tmax komt begin september uit tussen de 20 tot 23°C. Gewoon lekker na-zomerweer. (thx Crystobal)


SniperEye

Goed begin van de vakantie :)

JerryL

Hoe een stormpje (zo kleinerend) orkaan een zomer kan maken of breken is deze zomer extra gebleken. De koude dip kwam toch ook voort uit een -restant-orkaan>?

Vincent

Citaat van: JerryL op wo 27 aug 2014 - 12:13
Hoe een stormpje (zo kleinerend) orkaan een zomer kan maken of breken is deze zomer extra gebleken. De koude dip kwam toch ook voort uit een -restant-orkaan>?

Ex-Cristobal doet precies het tegenovergesteld van ex-Bertha inderdaad.  ;D

Caps

Citaat van: JerryL op wo 27 aug 2014 - 12:13
Hoe een stormpje (zo kleinerend) orkaan een zomer kan maken of breken is deze zomer extra gebleken. De koude dip kwam toch ook voort uit een -restant-orkaan>?

Ja klopt, Bertha, ten westen van schotland

JerryL

Weer een factor waarmee we dus rekening moeten houden bij seizoensverwachtingen >> zegt dus ook iets over hetgeen tot op heden wordt geschreven in het wintertopic

NewWeatherfan

5 september mooi weer natuurlijk, tis mijn trouwdag laatste 11 jaar 9 keer mooi weer met 5 september.


Deadmau5

Citaat van: NewWeatherfan op wo 27 aug 2014 - 16:15
5 september mooi weer natuurlijk, tis mijn trouwdag laatste 11 jaar 9 keer mooi weer met 5 september.
Als ik naar schoo moest gaan. Nooit slecht weer gekend begin september.

Die periode is heilig. Gelukkig kan ik er deze keer ook echt van genieten (geen school meer  ;D )

Powered by EzPortal