Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119046 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hansle

Volgens de laatste uitdraai van de MJO gaan we inderdaad in september naar een meer zonaal patroon. MJO gaat voor fase 2 begin sept en vanaf 09 sept naar fase 3. Dus inderdaad meer invloed van lagedruk en een westelijke stroming.

Ramon Oost

Het GFS komt met lichte vorst in de Belgische Ardennen komende nacht. Bij weinig wind en heldere omstandigheden zou dat misschien haalbaar kunnen zijn. Afgelopen nacht werd het in Nederland ook erg fris met slechts 4 graden.


ron12

Zeewater koelt wel snel af ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vincent

De opwarming volgende week lijkt compleet verdwenen te zijn uit de kaarten?  :-[

Danny

Citaat van: ron12 op do 21 aug 2014 - 08:55
Zeewater koelt wel snel af ;)

De temperatuur van het water gaat zeker gestaagd naar beneden. Rijswaterstaat geeft onderstaande actuele temp. door.

Johann

Citaat van: Vincent op do 21 aug 2014 - 10:25
De opwarming volgende week lijkt compleet verdwenen te zijn uit de kaarten?  :-[

Valt wel mee hoor, de temperaturen gaan iig een stuk omhoog (ZW component). Met de zon erbij eigenlijk best lekker weer dan. (20-23°)

Marsel

Citaat van: Danny op do 21 aug 2014 - 10:30
De temperatuur van het water gaat zeker gestaagd naar beneden. Rijswaterstaat geeft onderstaande actuele temp. door.

Gaat inderdaad rap. Combinatie van flink doormengen (wind) en koele relatief droge luchtmassa's die veel snel warmte af kunnen voeren. Meestal is dat warme laagje aan het wateroppervlak relatief dun waardoor die hoge SST's eigenlijk een vertekend beeld geven.

Dat is toch wel een ander verhaal tov de legendarische juli-augustus combinatie uit 2006. Na de zinderede hitte van juli was het zeewater toen tot op grotere diepte warmer en ook op grotere schaal. Het verval was dan ook wat minder groot dan nu. Al zal momenteel de absoluut koelere luchtmassa waarschijnlijk ook meespelen.

Vincent

Citaat van: Johann op do 21 aug 2014 - 10:45
Valt wel mee hoor, de temperaturen gaan iig een stuk omhoog (ZW component). Met de zon erbij eigenlijk best lekker weer dan. (20-23°)

Mooi. Voelt vandaag ook al iets prettiger buiten.

Ramon Oost

Citaat van: Johann op do 21 aug 2014 - 10:45
Valt wel mee hoor, de temperaturen gaan iig een stuk omhoog (ZW component). Met de zon erbij eigenlijk best lekker weer dan. (20-23°)

Dat is ook mooi te zien op de pluim van zuidoost Nederland. Vanaf volgende week dagelijks temperaturen rond of iets boven de 20 graden.


Weerfreak 1337

Het wordt dus tijd voor een paar warme dagen, om de temperatuur van het water een beetje op peil te houden.  ;D  ::)

Volgende week inderdaad zoals Johann zei, graadje of 20, misschien 21/22 bij een zonnige periode, prima (na)zomerweer dus. Echte warmte is voorlopig niet op de korte tot middellange termijn te vinden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Reutel

Stel je nou toch eens voor dat we zo'n prachtige stabiele omega blokkade krijgen half december... *zucht*...  ::)

Marsel

Citaat van: Reutel op vr 22 aug 2014 - 08:17
Stel je nou toch eens voor dat we zo'n prachtige stabiele omega blokkade krijgen half december... *zucht*...  ::)

Als we dan na de jaarwisseling maar weer snel overschakelen op een weertype zoals dat van afgelopen winter. Heerlijk die temperaturen tussen 10 en 15 graden  met zo af en toe een paar forse onweersbuien ;D.

Reutel

Citaat van: Marsel op vr 22 aug 2014 - 08:33
Als we dan na de jaarwisseling maar weer snel overschakelen op een weertype zoals dat van afgelopen winter. Heerlijk die temperaturen tussen 10 en 15 graden  met zo af en toe een paar forse onweersbuien ;D.

Haha, ik zat al op deze opmerking te wachten!  ;D

Johann

Citaat van: Weerfreak op do 21 aug 2014 - 22:38
Het wordt dus tijd voor een paar warme dagen, om de temperatuur van het water een beetje op peil te houden.  ;D  ::)
Volgende week inderdaad zoals Johann zei, graadje of 20, misschien 21/22 bij een zonnige periode, prima (na)zomerweer dus. Echte warmte is voorlopig niet op de korte tot middellange termijn te vinden.

Het ECMWF zag er even wat beter uit...met de nadruk op even  :(
Volgende week opnieuw een komen en gaan van lagedrukgebieden met hun storingen. Dus aanhoudend onbestendig en koel  >:(

Johann

EC00 50 members  T850 hPa. De mediaan (zwarte lijn, prikpunt Leeuwarden) ook voor de komende 15 dagen meest onder het langjarige klimatologisch gemiddelde (zwarte stippellijn).  Daaronder de 50 members voor de T2m, met Tx van 18 tot 20° hebben we het meest wel gehad.

Wittekerst

Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen.
Wat denken de heren over de neerslagsom voor morgen 23-8 in omgeving haarlem?
Zit morgen de hele dag op mysteryland en wil graag weten of ik voor een poncho moet zorgen of voor zonnebrand. (zonnebrand niet vermoed ik).

matroesjka-world

Citaat van: Wittekerst op vr 22 aug 2014 - 14:26
Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen.
Wat denken de heren over de neerslagsom voor morgen 23-8 in omgeving haarlem?
Zit morgen de hele dag op mysteryland en wil graag weten of ik voor een poncho moet zorgen of voor zonnebrand. (zonnebrand niet vermoed ik).

Vanaf morgenmiddag weer kans op stevige buien, dus poncho mee ! 8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

dondertje127

Summer is gone. Ook gezien de verwachtingen. Misschien wel een puik idee om het herfst discussie topic te openen?

ron12

Idd zomer is voorbij, wel een zomer met veel onweer, en zeer mooie wolken luchten  :'(  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: Marsel op vr 22 aug 2014 - 08:33
Als we dan na de jaarwisseling maar weer snel overschakelen op een weertype zoals dat van afgelopen winter. Heerlijk die temperaturen tussen 10 en 15 graden  met zo af en toe een paar forse onweersbuien ;D.

Ja vind ik ook! Lekker 12 maanden hetzelfde weer, 15 graden overdag een heel jaar, zou wel wat geven :D

Powered by EzPortal