Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119157 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Marsel op wo 13 aug 2014 - 09:39
Haha. Ik weet waar jij op doelt ;).
In deze situatie kan ik je ook alleen maar gelijk geven. Immers, nu heeft de Noordzee weldegelijk direct invloed! Dit in tegenstelling tot eerdere onweerssituaties in de warme lucht waarbij ook diezelfde koppeling werd gezocht. Sowieso zal de relatief warme plas de komende tijd veel invloed hebben op de neerslaghoeveelheden.

Jippie ^_^ Je bent het een keer met mij eens!  ;D

Joep

Heerlijke zomerse dag in bakkum aan zee :) geen wolkje aan de lucht, lekker hoor

Duitje

Zo te horen bevalt het je wel in mijn dorpje :-P
@Kees_Zwaan

SniperEye

De pluim opteert al een aantal runs op rij toch voor lichte opwarming (temps onder in de 20 graden zeg maar...). Is wel LT dus flinke slag om de arm.

Johann

De klad zit er goed in vwb (na)zomerweer. Zeker nog tot de 25e augustus gaat het "onderkoeld" en onbestendig verder.  :-[

(EC00 T850hPa en RR ensemble leden)

SniperEye

Met dank aan een bel met koude lucht :( Dit is wel een heel abrupt voorlopig einde van de zomer. Enige nazomer heb ik nog niet gezien helaas.

dondertje127

Citaat van: SniperEye op vr 15 aug 2014 - 16:47
Met dank aan een bel met koude lucht :( Dit is wel een heel abrupt voorlopig einde van de zomer. Enige nazomer heb ik nog niet gezien helaas.

Eergister ofzoiets hadden we nog en mooie zonnige dag met 21 graden. Maar ik begrijp wat je bedoelt want voor mij is echte zomer ook minstens 25 of 26 graden. Inderdaad jammer dat de herfst vroeg begonnen is maar het voorjaar heeft heel wat moois gebracht :)
Met die gedachte hebben we toch een lange mooie periode gehad. En september staat nog niet op d ekalender. Meestal zijn dat doorgaans hele mooie nazomerse maanden. Hier op de Betuwe en omgeving zie ik geregeld luchtbalonvaarten bij een prachtig nazomer zonnetje. Meestal ook pas in de vroege schemering. Ik kijk er alweer naar uit, want ik heb geen hoop meer voor zomer in augustus als ik het zo bekijk in de pluim.
Qua onweer en bliksemactiviteit is nu de rust teruggekeerd.

ThaGhostNL

Het ziet er naar uit dat het na 24ste weer allemaal in de lift gaat. Laatste pluim laat dat goed zien. Duimen draaien en hopen dat het allemaal ook inderdaad gaat komen. Ik ben benieuwd.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Joep

Storm ForecastValid: Sun 17 Aug 2014 06:00 to Mon 18 Aug 2014 06:00 UTCIssued: Sun 17 Aug 2014 05:38

Forecaster: VAN DER VELDEA level 2 was issued for eastern Greece, eastern Bulgaria and Black Sea mainly for excessive convective rainfall and isolated large hail.A level 1 was issued for parts of North Sea, Denmark, Norway, Netherlands, Germany and Finland mainly for isolated excessive precipitation and tornadoes.SYNOPSISA large low pressure of under 990 hPa deep enters the North Sea. Unseasonably strong pressure gradients surround the low over the British Isles, Benelux, Germany, Denmark, Poland and Baltic Sea. The advection of cold upper air over relatively warm sea surfaces results in MLCAPE values of several hundred J/kg. The unstable air resides behind a mid-level cold front which slowly will move over northern Netherlands, Germany and Denmark. Over Russia the remnants of an upper trough still trigger widespread convection. A much more active trough passes over Greece into the Black Sea with strong QG lifting. The very moist low-level flow over the Black Sea is northeasterly, directly opposite to the winds at 500 hPa, resulting

Johann

Even plagen. Terwijl het in Nederland ronduit herfstachtig is kunnen de Alpen vandaag en ook morgen genieten van veel zon en zomerse temperaturen.  Fijne dag !


Energizer85


Even plagen. Terwijl het in Nederland ronduit herfstachtig is kunnen de Alpen vandaag en ook morgen genieten van veel zon en zomerse temperaturen.  Fijne dag !
[/quote]

Haha, dat is ergen dan plagen  :P, maar even serieus, volgens mij zijn er weken geweest dat het andersom was  ;D maargoed... Ik zie lichtpuntjes na volgend weekend, dus laten we hopen op nog een paar mooie (zomerse) weken... En voor nu,.... Tjaaaaa ik weet t ook niet  :o

Joep

Kans op windstoten 80 km/ uur ma morgen

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op za 16 aug 2014 - 16:50
Eergister ofzoiets hadden we nog en mooie zonnige dag met 21 graden. Maar ik begrijp wat je bedoelt want voor mij is echte zomer ook minstens 25 of 26 graden. Inderdaad jammer dat de herfst vroeg begonnen is maar het voorjaar heeft heel wat moois gebracht :)
Met die gedachte hebben we toch een lange mooie periode gehad. En september staat nog niet op d ekalender. Meestal zijn dat doorgaans hele mooie nazomerse maanden. Hier op de Betuwe en omgeving zie ik geregeld luchtbalonvaarten bij een prachtig nazomer zonnetje. Meestal ook pas in de vroege schemering. Ik kijk er alweer naar uit, want ik heb geen hoop meer voor zomer in augustus als ik het zo bekijk in de pluim.
Qua onweer en bliksemactiviteit is nu de rust teruggekeerd.

Prachtige woorden en volledig mee eens! :)
Wat hebben we een prachtige lente en zomer achter de rug met eigenlijk constant te hoge temperaturen. Vanaf April is het eigenlijk al op en top zomer geweest. De lente was onstabiel, en dat was te merken aan het vele onweer. :o
De zomer begon met de bekende schaapscheerderskoude, zonnig en droog met een frisse wind. Af en toe waren de nachten nog flink koud.
Daarna barstte de zomer los met eigenlijk een lange stabiele periode van op en top zomerweer. Richting augustus kwam de zomer weer in een onstabiele fase terecht met geregeld onweer. Vooral het oosten, midden en zuiden hadden er "last" van.
Sinds vorige week zondag moest ik weer eens mijn spijkerbroek aan trekken... voor het eerst in vier weken tijd. :o
De omslag is gekomen, en deze blijft voorlopig. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze prachtzomer op misschien een paar dagen met zomers weer na, langzamerhand ten einde loopt.  :-X

Wat betreft je laatste zin... deze herfstperiode gaat naar mijn inziens nog een hoop gedonder geven. :P 8) Dat is dan natuurlijk weer de leuke kant ervan.  ;D

Groeten, WF

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Hansle

CFS voor volgende 4 weken. September geeft toch nog hoop.

Ramon Oost

Vanuit het noordwesten nadert een actief koufront ons land. De passage van het front kan gepaard gaan met flink wat regen en stevige windstoten tot maximaal 70 km/h. Vooral in het noorden is er ook kans op onweer.


Johann

Ook vanavond weinig nieuws. Het is en blijft voorlopig onbestendig en te (veel) koel. Enig herstel rond de 25e is nog steeds aannemelijk maar echt overtuigend is ook dit niet.

EC12 ensembles 50 leden T850hPa

Johann

GFS anomalie T850H 120h (afw. tov lkangjarig gemiddelde) met nog steeds die koude "bel" boven vrijwel geheel Europa.  >:(

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op ma 18 aug 2014 - 00:41
Opwarming noordpool  de boosdoener. :-\ hier een link http://www.techtimes.com/articles/12843/20140813/warmer-artic-air-reason-fot-extreme-weather-in-u-s-andeurope.htm

Interessant ! Ik vraag me alleen af in hoeverre je (nu al) kunt stellen dat de global warming ook invloed heeft op het verloop van de planetaire golven (Rossby) op het NH en het persisterende en regenererende karakter welke we al sinds begin december zien . Immers, dit soort afwijkingen is zeker niet nieuw en kwam in het verleden al vaker voor. Wellicht interessant om hier verder over te brainstormen in het Topic "klimatologie".

Dennis

Veel belovende ontwikkeling by EC voor zomerreturn deze maand

Powered by EzPortal