Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119008 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

De komende dagen (week) zien we dat de jet (straalstroom) gedwongen wordt om via een vrij zuidelijke route diep W Europa en Balkan te koersen. In het Duits spreken we van een zgn südliche Westlage (Nederlands ?). Ten zuiden van het verloop van de "frontale zone" de warmte, ten noorden daarvan wordt het "herfstachtig". Veel wind, neerslag en zeer gematigde temperaturen (17-19°) staan dan ook op het weermenu vanaf begin volgende week. Zondag kan het nog even 21 tot 23° graden worden voordat in de middag en avond koelere luchtmassa's gaan binnenstromen (kaart Theta-E's).


Stephanie

Johann, ik ga volgende week naar Duitsland (Dinkelsbühl, redelijk dicht bij Stuttgart). Zit ik dan net aan de goede kant of wordt het daar ook herfstachtig?

Johann

Citaat van: Stephanie op vr 08 aug 2014 - 11:42
Johann, ik ga volgende week naar Duitsland (Dinkelsbühl, redelijk dicht bij Stuttgart). Zit ik dan net aan de goede kant of wordt het daar ook herfstachtig?

Foute kant helaas  :( Je moet echt richting de Middellandse Zee dan wel ten zuiden van de Alpen en Pyreneeën afreizen voor de betere condities. Voorlopig zie ik de jet ook nog niet echt van koers veranderen (zuidelijke zonale stroming)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Als de herfst in augustus beginnen gaat, september van begin tot eind ons in zonnige glorie weer verlaat :P (zelf even verzonnen).

Diem

Jammer dat het de komende tijd wat minder mooi wordt, maar we hebben al veel mooie dagen gehad.
Hopelijk knapt het weer snel op, zodat we nog een tijd van de zomer kunnen genieten.
De zeewatertemperatuur is in ieder geval goed op peil :P

Marsel

Hoe mooi ik de kleuren en wolkenformaties in de polaire lucht ook vind....ergens mis ik de zomer nu al.
Onderstaande pluim, alsmede de set weerkaarten van vanmorgen, vertelt een verhaal waarvan ik huiverig word. Een van de zomermaanden lijkt zomaar 'verloren' te kunnen gaan door opdringerige depressies en de constante aanwezigheid van polaire luchtmassa's.
Voor we omgeschakeld zijn naar een warmer en vooral stabieler scenario (áls dat al gebeurt), zitten we zo in de laatste decade van augustus of rest ons in het worst case scenario louter september. Dat stemt mij, als groot zomerliefhebber, lichtelijk droevig.

Overigens, vwb dat warme zeewater tegen de kust: dat is eind van deze week wel weer genormaliseerd agv menging.

Maar goed, laten we hopen dat we niet al te ver afzakken deze zomermaand. Al kijk ik ergens wel weer uit naar die heerlijke gouden nazomerdagen ver in september met nauwelijks wind en temperaturen tussen 20 en 25 graden.....

SniperEye

Ik proef heel veel pesimisme bij jou Marsel. Bijna niet gewend van jou ;)

Wellicht heb ik als ras-optimist een wat zonniger beeld erbij. Ik zie vooralsnog geen bedroevende pluim, wel een koelere pluim. Met temperaturen overdag van rond de 20 graden mogen we denk ik nog niet klagen (desondanks dit beneden gemiddelde is).

Tevens lijkt de pluim toch te opteren voor enige opwarming op LT. Het blijft nauwkeurig monitoren wat de ontwikkelingen zullen zijn.

Ries

15 graden...  :o Doei zomer, doei! Het waren prachtige weken, bedankt! Ach, misschien nog een ouwewijvenzomer in september, wie weet.

Scully

Deze temperatuur bevalt me een stuk beter, al mag het van mij wel droog zijn. Dus hier een optimist hoor. Een flink aantal mensen kan nu weer even ademhalen.

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 11 aug 2014 - 10:12
Ik proef heel veel pesimisme bij jou Marsel. Bijna niet gewend van jou ;)

Wellicht heb ik als ras-optimist een wat zonniger beeld erbij. Ik zie vooralsnog geen bedroevende pluim, wel een koelere pluim. Met temperaturen overdag van rond de 20 graden mogen we denk ik nog niet klagen (desondanks dit beneden gemiddelde is).

Tevens lijkt de pluim toch te opteren voor enige opwarming op LT. Het blijft nauwkeurig monitoren wat de ontwikkelingen zullen zijn.

Haha!
Wat je zegt is waar, temperaturen blijven rond de 20C hangen. Dat is niet meteen herfst, gelukkig niet! Maar zomerweer is het bij lange na ook niet. En dat is na een lange periode van warm en aangenaam weer beste even wennen. Ook voor mij  ;).

Feit is in ieder geval wel dat we het sowieso nog een 7-10 dagen vol moeten houden in met dit weertype. De eventuele opwarming (hoewel absoluut niet overtuigend) op de LT ligt alweer in de laatste decade van augustus. Zo glipt deze maand, hoewel augustus heel aardig begon, langzaam als zand tussen de vingers weg. Afschrijven doe ik het eea echter nog niet, maar we zitten al in de tweede decade. Dan blijft er simpelweg niet zo heel veel meer over.

Johann

Ter ondersteuning van bovenstaande "koele betoog" nog even de ECMWF ensembles (prikpunt Leeuwarden) ernaast.
Dat Nederland de komende 10-15 dagen "onderkoeld " verder gaat moge duidelijke zijn. De T850hPa komt uiteindelijk zelfs op 3 tot 4 graden onder het langjarige gemiddelde te liggen.  :(

SniperEye

@Marsel
Het is zekers even wennen. Nu voelt 20 graden toch fris aan.

@Johann
Is niet erg dat het even wat koeler is als normaal. Dit jaar was een tamelijk warm jaar (vorig jaar was een tamelijk koud jaar).

4seasons

Rond de 100 personen te water bij zeilrace in Noord-Ierland

Naar schatting honderd personen zijn maandag te water zijn geraakt nadat een zeilevenement in Noord-Ierland werd getroffen door noodweer.
Dat heeft de Britse kustwacht gezegd, meldt de BBC.

Er zouden rond de tachtig zeilboten zijn getroffen door het noodweer op Strangford Lough, een met de Ierse zee verbonden meer bij Belfast.
Een onbekend aantal boten is daarbij omgeslagen.

Dertien reddingsboten en twee helikopters zijn uitgerukt om personen uit het water te redden.
De kustwacht liet  rond 16.45 uur weten dat alle te water geraakte personen terecht zijn.
Er wordt voor de zekerheid nog wel gezocht.

Volgens lokale media zijn tien personen gewond geraakt.
Ze worden behandeld door ambulancepersoneel.
Bij de meeste slachtoffers is er sprake van onderkoelingsverschijnselen.


De boten zijn vermoedelijk overvallen door plotseling opstekende harde wind en flinke golven.
De zeilers namen deel aan een wedstrijd in de GP14-klasse. Deze boten worden normaalgesproken bemand door twee opvarenden.


Bron:
Nu.nl


Foto's:
http://www.rte.ie/news/2014/0811/636470-strangford/




Is dit nog een restant van Bertha ?


JerryL

Citaat van: Diem op ma 11 aug 2014 - 07:54
Jammer dat het de komende tijd wat minder mooi wordt, maar we hebben al veel mooie dagen gehad.
Hopelijk knapt het weer snel op, zodat we nog een tijd van de zomer kunnen genieten.
De zeewatertemperatuur is in ieder geval goed op peil :P

Door de hoge zeewatertemperatuur zeer veel zware buien. Dit is toch wel een van de natste zomers.......

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 13 aug 2014 - 09:32
Door de hoge zeewatertemperatuur zeer veel zware buien. Dit is toch wel een van de natste zomers.......

Haha. Ik weet waar jij op doelt ;).
In deze situatie kan ik je ook alleen maar gelijk geven. Immers, nu heeft de Noordzee weldegelijk direct invloed! Dit in tegenstelling tot eerdere onweerssituaties in de warme lucht waarbij ook diezelfde koppeling werd gezocht. Sowieso zal de relatief warme plas de komende tijd veel invloed hebben op de neerslaghoeveelheden.

Johann

Waterdamp (water vapour) satelliet foto. Mooi zijn de verschillende luchtmassa's (ligging koufront) te herkennen. Hoe donkerder hoe droger de lucht (inmenging stratosferische droge(re) lucht -cyclogenese). Inmiddels zitten wij hier in Oberwallis weer in de drogere (polaire) lucht en schijnt het zonnetje weer. (webcam)

Eric



Eric

Wow!! Wat een uitleg, dank!!  :) Is me helemaal duidelijk nu.

Powered by EzPortal