Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119013 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Shadow112

Gaan we nu een man die verwachtingen maakt op een controversiele manier afkraken? Soms zit hij goed, (jawel) en soms fout. De geschiedenis heeft ons toch geleerd dat het juist goed is als wetenschappers soms naar andere dingen kijken dan het wetenschappelijk geaccepteerde plaatje, hoe vaak zitten wij er wel niet naast.

(Knuppel in hoenderhok gooit  ;D )

SniperEye

Citaat van: Marsel op wo 06 aug 2014 - 09:36
Daarna volgt een warme vrijdag met op veel plekken nog een laatste (voorlopig althans) zomerse dag. In de nacht naar zaterdag begint 'operatie afkoeling' en wordt overdag de warmste lucht richting DU verdreven waardoor vooral E-NL dan zaterdag overdag nog een zomerse dag mee kan pakken. Daarna gaan we, zoals hierboven beschreven langzaam bergafwaarts, gelukkig zonder dat het meteen compleet herfst wordt met Tx constant onder de 17C....

Inderdaad "voorlopig". Karim was in zijn dagelijks blog zich aan het ergeren aan termen in de media waarbij over het einde van de zomer werd gesproken. Net zoals één zwaluw nog geen zomer maakt, maakt één depressie nog geen herfst.

Marsel

Citaat van: SniperEye op wo 06 aug 2014 - 12:32
Inderdaad "voorlopig". Karim was in zijn dagelijks blog zich aan het ergeren aan termen in de media waarbij over het einde van de zomer werd gesproken. Net zoals één zwaluw nog geen zomer maakt, maakt één depressie nog geen herfst.

Volledig mee eens. Ik zet het er dan ook constant expliciet bij. De ophef, ook hier op het forum, aangaande Bertha ontgaat mij ook eigenlijk.... :o

Probleem is dat hectiek, spektakel en aannames goed verkopen. Het Nederlandse weer is 9 van de 10 keer absoluut niet zo ingrijpend als men in de media doet geloven. Toch mogen we de zomer, ten opzichte van de afgelopen warme periode, weldegelijk de komende een tot twee weken 'afschrijven' zoals het nu lijkt.
Ach, ik kan me er redelijk voor afsluiten. Gelukkig hebben we nog een ruime periode te gaan die in potentie nog mooi weer op kan leveren (2e helft augustus en september bijvoorbeeld).

Vincent

Dit dipje is volgens mij ook niet zo heel vreemd als je naar het verloop van augustus kijkt de afgelopen jaren?

Johann

Citaat van: Marsel op wo 06 aug 2014 - 12:42
Volledig mee eens. Ik zet het er dan ook constant expliciet bij. De ophef, ook hier op het forum, aangaande Bertha ontgaat mij ook eigenlijk.... :o  knip knip..

Die "ophef" hier op het forum vind ik niet als zodanig terug !?  :o
Dat de media de boel enorm "opblaast" heeft natuurlijk alles te maken met het "moeten scoren".
Maar goed, maar eens kijken wat er de komende dagen allemaal gaat gebeuren want dat de atmosfeer goed "gehusseld" wordt dat moge duidelijk zijn. Onderstaand een kaart met de koerst van "ex Bertha" adhv de diverse modellen.

Marsel

Citaat van: Johann op wo 06 aug 2014 - 13:33
Die "ophef" hier op het forum vind ik niet als zodanig terug !?  :o
Dat de media de boel enorm "opblaast" heeft natuurlijk alles te maken met het "moeten scoren".
Maar goed, maar eens kijken wat er de komende dagen allemaal gaat gebeuren want dat de atmosfeer goed "gehusseld" wordt dat moge duidelijk zijn. Onderstaand een kaart met de koerst van "ex Bertha" adhv de diverse modellen.

Ophef is misschien een wat groot woord inderdaad, true. Maar er wordt soms gesproken over Bertha alsof haar pad de uiteindelijke configuratie zodanig zal beïnvloeden dat het verdere verloop van de zomer over de Benelux 'onzeker' zou zijn. In werkelijkheid zien we in vrijwel alle oplossingen dat oa het hoogtepatroon over onze omgeving nauwelijks wordt beïnvloedt en dus ook de overgang naar koeler en wisselvallig weer niet onzekerder wordt.
Het enige moment waarop tijdelijk onzekerheden optreden (zie EPS uitvoer van de afgelopen twee dagen) is de kortdurende opstuw van warmte (vrij/zat) en de timing van de daarop volgende afkoeling.

SniperEye

Mwa, ophef is ook slechts een relatief begrip ;) Volgens mij gebeurt het vele malen per jaar dat een lage druk de oceaan oversteekt. In de VS was dit potentieel een orkaan en nu deze afbuigt is het allemaal spannend en vallen her en der woorden als tropische storm etc.

Danny

Citaat van: Johann op wo 06 aug 2014 - 13:33
Die "ophef" hier op het forum vind ik niet als zodanig terug !?  :o
Dat de media de boel enorm "opblaast" heeft natuurlijk alles te maken met het "moeten scoren".
Maar goed, maar eens kijken wat er de komende dagen allemaal gaat gebeuren want dat de atmosfeer goed "gehusseld" wordt dat moge duidelijk zijn. Onderstaand een kaart met de koerst van "ex Bertha" adhv de diverse modellen.

Dat de media graag ophef maken over het weer blijkt keer op keer weer. Code geel bij het KNMI is tegenwoordig al zelfs nieuws en wordt gebracht op een manier alsof de wereld vergaat. Vaak is het meer onkunde dan onwil bij de media. Ze horen vele losse snippers van de werkelijkheid en maken daar naar eigen interpretatie een sappig verhaal van.

Citaat van: Marsel op wo 06 aug 2014 - 14:01
Ophef is misschien een wat groot woord inderdaad, true. Maar er wordt soms gesproken over Bertha alsof haar pad de uiteindelijke configuratie zodanig zal beïnvloeden dat het verdere verloop van de zomer over de Benelux 'onzeker' zou zijn. In werkelijkheid zien we in vrijwel alle oplossingen dat oa het hoogtepatroon over onze omgeving nauwelijks wordt beïnvloedt en dus ook de overgang naar koeler en wisselvallig weer niet onzekerder wordt.
Het enige moment waarop tijdelijk onzekerheden optreden (zie EPS uitvoer van de afgelopen twee dagen) is de kortdurende opstuw van warmte (vrij/zat) en de timing van de daarop volgende afkoeling.

Het verhaal rondom Bertha klinkt inderdaad spannender dan het is. Toch is het wel een interessante weersituatie die voor een aantal dagen ons land beïnvloed. Maar einde zomer etc. lijkt met nog wat vroeg. Augustus is net begonnen en dan volgt September ook nog. Kansen op mooi, warm en zonnig weer is nog zeer reëel. De kaart van Johan is nog wel interessant want ik zie toch een aantal opties voor een zuidelijkere koers dan de hoofdmoot van modellen verwacht/berekend. Ik zou zeggen Bertha doe eens gek...... 

*Edit post samengevoegd*

vlerk

Buienradar geeft al de gehele dag regen, er valt echter amper iets naar beneden, verdampt het?

Oxize

Zou best kunnen ja als het lichte regen is. Onderlaag is nog redelijk warm in NL.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Weatherman

Hier regent het nu redelijk stevig door.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Duitje

Er lijkt wat leuks aan te komen op de Noordzee :-)
@Kees_Zwaan

Lightning_Glenn

Citaat van: vlerk op wo 06 aug 2014 - 16:22
Buienradar geeft al de gehele dag regen, er valt echter amper iets naar beneden, verdampt het?

Hier in Zoetermeer is er toch 5mm gevallen, de hele middag regen.
Ik hou die buien op de noord zee goed in de gaten, er mag wel weer onweer hier in het westen :-)

Glenn

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op ma 04 aug 2014 - 23:54
Maar 15 onweersdagen daar? Meestal doet de Belgische kust het minder goed door het schaduweffect ook en zou jij moeten voorstaan over een heel jaar. Ik zit nu echter al aan 25 onweersdagen ;) En daar zijn idd de dagen met weerlicht nog niet meegeteld, apart jaar overal dus  :o

Ja, slechts 15, maar dan nog is het een beter jaar dan 2013. Het onweer zelf was vele malen beter.
En wat mij opviel, is dat bij de Belgische kust inderdaad erg veel onweersbuien overtrokken afgelopen periode.

Citaat van: Marsel op di 05 aug 2014 - 09:32
Tja, hier eenzelfde verdeling qua onweer. Voorjaar was erg goed inderdaad. Daarna werd het na een wat mindere juni met veel NW-elijke winden warm en vooral lang droog. Deze zomer is tot op heden (op juni na) om door een ringetje te halen, zeker voor onze regio. Deze week is dan ook waarschijnlijk even de laatste van een lange reeks warme tot zomerse dagen.

Ook ik had gehoopt een voortzetting of zelfs nog een laatste versnelling van deze zomer. Maar dat lijkt voorlopig van de baan. Modellen laten vanaf komend weekend tot voorbij +240h wisselvalligheid zien met temperaturen zakkend naar rondom de 20C. Bovendien periodiek ook veel meer wind dan we gewend waren. En dat heeft dan meteen invloed op het zeewater. Immers, door menging zul je zien dat na de eerste winderige week het water een stapje achteruit doet. Kan zomaar enkele graden schelen.

Maar met al die depressie invloeden zullen er de komende 1-2 weken zeker avonden en nachten zijn waarbij onze kusten zich onder invloed van uitzakkende hoogtetroggen op kunnen maken voor de eerste 'herfstige' Noordzee-flitsers.

Klopt, deze zomer was bij ons warm, en vooral DROOG. Telkens ontsprongen we de dans zelfs van het lichtste regenbuitje... om maar even een voorbeeld te noemen.
Ik geniet/heb erg genoten van deze zomer, maar dan vooral qua warmte en droogte. Onweer was er helaas heel weinig, in tegenstelling tot midden, zuid en oost Nederland. Zelfs een record gehaald, zowel op eigen weerstation(36,1) als op Hoek van Holland(36,5). :)

Ik heb een positief gevoel over het feit dat we dat onweer nog wel in gaan halen de komende weken. Ik zie die waarschuwingen van het KNMI nu al weer komen... ; onweersbuien, vanaf 12uur gedurende 48 uur... ;D Buientreinen ten top.
Nee, gekkigheid, dat zie je vaker midden in de herfst, dat er dagenlang constant buien vanaf zee het land optrekken.

Edit:

Nog even de pluim van vanavond. Volgende week koel zomerweer met regelmatig regen- en onweersbuien.
Op de (extreem) lange termijn, lijkt de kans op hogere temperaturen wat beter te zijn. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Energizer85

Citaat van: Weerfreak op wo 06 aug 2014 - 23:02
Ja, slechts 15, maar dan nog is het een beter jaar dan 2013. Het onweer zelf was vele malen beter.
En wat mij opviel, is dat bij de Belgische kust inderdaad erg veel onweersbuien overtrokken afgelopen periode.

Klopt, deze zomer was bij ons warm, en vooral DROOG. Telkens ontsprongen we de dans zelfs van het lichtste regenbuitje... om maar even een voorbeeld te noemen.
Ik geniet/heb erg genoten van deze zomer, maar dan vooral qua warmte en droogte. Onweer was er helaas heel weinig, in tegenstelling tot midden, zuid en oost Nederland. Zelfs een record gehaald, zowel op eigen weerstation(36,1) als op Hoek van Holland(36,5). :)

Ik heb een positief gevoel over het feit dat we dat onweer nog wel in gaan halen de komende weken. Ik zie die waarschuwingen van het KNMI nu al weer komen... ; onweersbuien, vanaf 12uur gedurende 48 uur... ;D Buientreinen ten top.
Nee, gekkigheid, dat zie je vaker midden in de herfst, dat er dagenlang constant buien vanaf zee het land optrekken.

Edit:

Nog even de pluim van vanavond. Volgende week koel zomerweer met regelmatig regen- en onweersbuien.
Op de (extreem) lange termijn, lijkt de kans op hogere temperaturen wat beter te zijn. :)


Daarom, ik lees in jou bericht was en verleden tijd. Maar in principe zitten we nog middenin de zomer, met enkel even een dip.

Ik vind de pluim trouwens weer wat beter dan gisteren met inderdaad aan het eind van de periode weer hogere temperaturen

Danny

Vooral de kustregio's staat een natte week te wachten als we GFS mogen geloven. De warme Noorzee lijkt komende week voor het eerst zijn uitwerking te gaan hebben. De meeste neerslag zal vallen in de avond, nacht en vroege ochtenduren en kan ook gepaard gaan met onweer. Op onderstaande kaart de totale verwachting aan neerslag van vandaag t/m woensdag.

Johann

Na nogmaals een korte thermische opleving (2) lijken de kaarten geschud en wel in het voordeel van een markant koelere periode.
De onderstaande ECMWF ensembles spreken boekdelen waarbij ook de onzekerheid sterk is afgenomen (weinig spreiding meer binnen de bandbreedte) 

Danny

De 12z run van GFS heeft de neerslagverwachting voor westelijk Nederland nog maar eens fors opgevoerd. Tot zondagavond kan er tussen de 50 en 80mm neerslag vallen en plaatselijk kan dit nog meer zijn/worden. Er zijn 2 momenten dat GFS de meeste neerslag ziet: vrijdagavond - nacht naar zaterdag toe & zondag einde van de middag en avond.

jornonweer

Citaat van: Danny op do 07 aug 2014 - 20:49onweersbuien zeer duidelijk.. zal wel een cluster zijn vanuit frankrijk
Danger is real, fear is a choice.

Peter

Ben ik blij dat ik vandaag terug ben gekomen van vakantie in Zeeland ::) :o
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Powered by EzPortal