Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119076 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: Scully op ma 04 aug 2014 - 17:00
Ik ervaar precies hetzelfde. Vooral als je werk buiten is merk je dat je er moe van wordt. Dan is slecht weer en kouder beter te hebben dat temps boven de 25. Hoe leuk warm weer ook is ivm onweer enzo. Als je niet kan werken in een gekoelde omgeving is het erg zwaar!
dankjewel  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Edwin

Citaat van: Johann op ma 04 aug 2014 - 14:49
Misschien netjes om even de bron erbij te vermelden !

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/4b5783003606e31156e285c56d7c56e9/article/bertha_brengt_spanning_in_weerkaarten.html


Sorry, vergeten ;) normaal vermeld ik de bron er altijd wel bij...

Lijkt mij wel wat als de warmere variant terugkomt, en niet de frisse en natte.

Is er iets te zeggen over hoe lang die periode dan gaat duren?
Never Stop Exploring

Danny

Of wat dachten we van een zomerstorm?

Voorlopig zijn alle opties nog open al lijken de modellen (EC & GFS) een voorkeur te geven aan koel, wisselvallig en tijdelijk onstuimig weer. GFS voorziet daarna in ieder geval een poging tot herstel van het 'zomerse' weer tegen half Augustus door een gunstige ligging van het Azoren hoog dat op de kaart weer fors noordwaarts kruipt op de oceaan. EC ziet ook een noordwaartse verschuiving van het Azoren hoog maar nog niet zo stevig dat het onze omgeving ook direct beïnvloed voorlopig.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 04 aug 2014 - 12:58
*Zet ook even droommodus aan en denkt terug aan de legendarische augustusmaand van 2006*

Tja, de werkelijkheid is jammer genoeg vaak anders ;). Al heeft de plas op dit moment ook al een zeer respectabele temperatuur moet ik zeggen. Moet je voorstellen dat in 2006 de kustwateren tot op redelijke afstand van de kust lokaal 23-25 graden waren...het resultaat kennen we inmiddels.

Inderdaad, aan de kust is het water op dit moment 22 a 23 graden, enkele uitschieters naar 24 volgens het kaartje van het KNMI.
Effe een stukje verder uit de kust rond de 20 á 21 en midden op zee 18 tot 20.
We kunnen in ieder geval stellen dat dit temperaturen zijn voor eind augustus, welke nu al bereikt zijn. :)
Met deze week er nog bij, redelijk wat zon en temperaturen die redelijk op pijl zijn (23-27 graden) kan er nog wel een graadje bij toegevoegd worden.
Als het dan echt zo is dat de depressies de overhand gaan krijgen, en daarbij de luchtdrukverdeling zo is, dat de Noordzee ook echt invloed gaat krijgen op de buienvorming (is eerder aangekaart in dit topic), dan kunnen we toch redelijk stevig onweer verwachten denk ik zo. Ik weet niet hoe jij erover denkt? :P

Het zou in ieder geval wel leuk zijn.
Opvallend is, dat ik in de lente zo'n 14 onweersdagen gehad heb, en in de zomer slechts 1 keer. Wel 3 keer weerlicht, zonder donder (geen onweersdag). Het is opvallend, omdat je in de lente normaal het slechtste zit aan de kust (koud zeewater etc.).
Het onweer was in ieder geval VEEL (ja met hoofdletters) beter dan vorig jaar. :D

Het liefst zie ik nu nog 2 weken zomerweer, dat de zee nog even een extra warmte-impuls krijgt. Wil niet zeggen dat deze temperaturen niet voor goed onweer kunnen zorgen!

Sterker nog, de zee is opzich vrij warmer dan normaal, dus stevig onweer vanaf zee bij de juiste omstandigheden is zeker niet onmogelijk.
Afijn, afwachten hoe het zich ontwikkelt, maar ik zit eigenlijk best wel te wachten op onweer... na een vrij rustig zomertje qua elektriciteit.. :P

Groeten, WF :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op ma 04 aug 2014 - 23:27

Het zou in ieder geval wel leuk zijn.
Opvallend is, dat ik in de lente zo'n 14 onweersdagen gehad heb, en in de zomer slechts 1 keer. Wel 3 keer weerlicht, zonder donder (geen onweersdag). Het is opvallend, omdat je in de lente normaal het slechtste zit aan de kust (koud zeewater etc.).
Het onweer was in ieder geval VEEL (ja met hoofdletters) beter dan vorig jaar. :D

Groeten, WF :)

Maar 15 onweersdagen daar? Meestal doet de Belgische kust het minder goed door het schaduweffect ook en zou jij moeten voorstaan over een heel jaar. Ik zit nu echter al aan 25 onweersdagen ;) En daar zijn idd de dagen met weerlicht nog niet meegeteld, apart jaar overal dus  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 04 aug 2014 - 23:27
Opvallend is, dat ik in de lente zo'n 14 onweersdagen gehad heb, en in de zomer slechts 1 keer. Wel 3 keer weerlicht, zonder donder (geen onweersdag). Het is opvallend, omdat je in de lente normaal het slechtste zit aan de kust (koud zeewater etc.).
Het onweer was in ieder geval VEEL (ja met hoofdletters) beter dan vorig jaar. :D

Het liefst zie ik nu nog 2 weken zomerweer, dat de zee nog even een extra warmte-impuls krijgt. Wil niet zeggen dat deze temperaturen niet voor goed onweer kunnen zorgen!

Tja, hier eenzelfde verdeling qua onweer. Voorjaar was erg goed inderdaad. Daarna werd het na een wat mindere juni met veel NW-elijke winden warm en vooral lang droog. Deze zomer is tot op heden (op juni na) om door een ringetje te halen, zeker voor onze regio. Deze week is dan ook waarschijnlijk even de laatste van een lange reeks warme tot zomerse dagen.

Ook ik had gehoopt een voortzetting of zelfs nog een laatste versnelling van deze zomer. Maar dat lijkt voorlopig van de baan. Modellen laten vanaf komend weekend tot voorbij +240h wisselvalligheid zien met temperaturen zakkend naar rondom de 20C. Bovendien periodiek ook veel meer wind dan we gewend waren. En dat heeft dan meteen invloed op het zeewater. Immers, door menging zul je zien dat na de eerste winderige week het water een stapje achteruit doet. Kan zomaar enkele graden schelen.

Maar met al die depressie invloeden zullen er de komende 1-2 weken zeker avonden en nachten zijn waarbij onze kusten zich onder invloed van uitzakkende hoogtetroggen op kunnen maken voor de eerste 'herfstige' Noordzee-flitsers.

Johann

Citaat van: Marsel op di 05 aug 2014 - 09:32
Ook ik had gehoopt een voortzetting of zelfs nog een laatste versnelling van deze zomer. Maar dat lijkt voorlopig van de baan. Modellen laten vanaf komend weekend tot voorbij +240h wisselvalligheid zien met temperaturen zakkend naar rondom de 20C. Bovendien periodiek ook veel meer wind dan we gewend waren. En dat heeft dan meteen invloed op het zeewater. Immers, door menging zul je zien dat na de eerste winderige week het water een stapje achteruit doet. Kan zomaar enkele graden schelen.
Maar met al die depressie invloeden zullen er de komende 1-2 weken zeker avonden en nachten zijn waarbij onze kusten zich onder invloed van uitzakkende hoogtetroggen op kunnen maken voor de eerste 'herfstige' Noordzee-flitsers.

Daarbij aangetekend dat de OPER en ook de CTRL onderin de bandbreedte van de ensembles vertoeven. Daarnaast ook nog de grote onzekerheid door inmenging van "Bertha".  Stukje uit de KNMI GUIDANCE

//
Modelbeoordeling en onzekerheden
De oper is na het weekend een koude uitbijter. Alhoewel de globale modellen anno 2014 vele malen beter zijn geworden in situaties waarbij van oorsprong tropische systemen het rekendomein binnenkomen, is er nog wel een uitzondering in het geval dat er interactie plaatsvindt met de jet. Dat laatste is nu het geval en daardoor is de onzekerheid behoorlijk groot. De exacte koers van ex-Bertha is dan ook behoorlijk verschillend in de verschillende members. De ouderwetse clusterkaartjes zijn niet geschikt om deze onzekerheid goed te kunnen duiden, doordat het laag uitmiddelt. Beter is het om naar de nieuwe clustermethode van het ECMWF met representatieve members te kijken. Hier valt dan ook meteen het enorme aantal (6) clusters op in de eerste dagen na het weekend. De oper komt voor in het cluster met de grootste populatie (13 leden), waardoor het ondanks dat een het koude uitbijter is, een reële oplossing is. Na passage neemt de onzekerheid overigens weer af. Op de nog langere termijn is er de gebruikelijke onzekerheid.
//

SniperEye

Ik wil graag proberen om 3e maand op rij geen verwarming te hoeven gebruiken. Dat zou bijna een record zijn! (Waarbij in mei overdag al geen verwarming meer nodig was, hooguit in de ochtenden).

Die wind maakt me na vanmiddag niets meer uit, dan mijn nieuwe fiets! :)

Overigens is het niet zo dat zo'n laag niet per definitie moeilijk te berekenen is? Zelfs al is dit in een tijdframe van 48 uur?

vlerk

Citaat van: SniperEye op di 05 aug 2014 - 11:10
Ik wil graag proberen om 3e maand op rij geen verwarming te hoeven gebruiken. Dat zou bijna een record zijn! (Waarbij in mei overdag al geen verwarming meer nodig was, hooguit in de ochtenden).

Die wind maakt me na vanmiddag niets meer uit, dan mijn nieuwe fiets! :)

Overigens is het niet zo dat zo'n laag niet per definitie moeilijk te berekenen is? Zelfs al is dit in een tijdframe van 48 uur?

Mijn verwarming staat sowieso uit van eind maart tot begin oktober, pas als het binnen onder de 17 graden duikt dan gaat ie aan. :-)

Edwin

Van mij mag die herfst nog wel een week of 6 wachten....hopelijk is die wisselvallige periode van korte duur.

Never Stop Exploring

ron12

Bertha wordt alweer zwakker, zo te zienhttp://www.accuweather.com/en/hurricane/tracker wel even rechts in vullen wat je wilt zien ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

MamaAs

Wolken ontploffen op dit moment in Noord Holland. Vanaf hier zeer goed te zien.
Maar geen neerslag? Het ziet er erg dreigend uit.

Danny

The NHC model guidance remains in very good agreement on Bertha continuing its northeastward trek around the western periphery of a
deep-layer subtropical ridge for the next 24 hours or so, and then accelerate eastward after getting caught up in the mid-latitude westerlies by 36-48 hours. The official forecast track is similar to but slightly west of the previous advisory track to account for the more westward initial position, and closely follows the consensus model TVCA.

Bertha is forecast to experience increasing vertical wind shear over the next two days, with the shear reaching 50 kt or more by
24-36 hours. The combination of the strong shear and decreasing SSTs should induce steady weakening and cause extratropical transition
by 36 hours or so. However, not as much weakening is expected with such strong shear conditions due to the expected infusion of
baroclinic energy associated with a strong mid-latitude trough that is forecast to capture Bertha by 48 hours, which will help maintain
the cyclone's intensity. The intensity forecast during the extratropical phase closely follows input from the NOAA Ocean Prediction Center.

FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS

INIT  05/0900Z 33.4N  72.9W   55 KT  65 MPH
12H  05/1800Z 35.9N  70.8W   55 KT  65 MPH
24H  06/0600Z 38.6N  66.9W   50 KT  60 MPH
36H  06/1800Z 41.3N  62.0W   50 KT  60 MPH...POST-TROP/EXTRATROP
48H  07/0600Z 44.1N  56.4W   50 KT  60 MPH...POST-TROP/EXTRATROP
72H  08/0600Z 48.5N  44.0W   45 KT  50 MPH...POST-TROP/EXTRATROP
96H  09/0600Z 49.3N  28.0W   45 KT  50 MPH...POST-TROP/EXTRATROP
120H  10/0600Z 50.3N  14.5W   45 KT  50 MPH...POST-TROP/EXTRATROP

Bron: National Hurricane Center

De iets westelijkere koers dan de verwachte koers zal vanavond in de weermodellen worden opgepakt. Kijken of het gevolgen gaat hebben voor ons land.

Vincent

Citaat van: Danny op di 05 aug 2014 - 14:37
De iets westelijkere koers dan de verwachte koers zal vanavond in de weermodellen worden opgepakt. Kijken of het gevolgen gaat hebben voor ons land.

Zou dat warmer en droger weer betekenen of vochtig juist?

Danny

Citaat van: Vincent op di 05 aug 2014 - 14:41
Zou dat warmer en droger weer betekenen of vochtig juist?

Kan meerdere kanten op gaan vallen. Door de westelijkere koers kan het totale systeem westelijker uitkomen. Dat wil zeggen voor ons land gewoon vochtige condities maar mogelijk meer wind dan er nu verwacht wordt.
Het kan ook zijn dat het systeem daardoor eerder in 'botsing' komt met het andere lage druk systeem boven Ierland/Schotland en daardoor juist zuid afbuigt en ons warm weer bezorgd.
Of als 3e optie kan het geen gevolgen hebben omdat het maar een kleine verschuiving is en die op deze termijn (nog) geen gevolgen heeft. Kortom ik durf de uitkomst nog niet te geven hier en we moeten echt de volgende runs afwachten of het gevolgen gaat geven op de kaarten. Tevens zal er in de komende dagen nog wel vaker wat gaan schuiven op de kaarten verwacht ik. Blijft vaak tot laatste moment moeilijk om een exacte koers te geven.

Vincent

Citaat van: Danny op di 05 aug 2014 - 14:46
Kan meerdere kanten op gaan vallen. Door de westelijkere koers kan het totale systeem westelijker uitkomen. Dat wil zeggen voor ons land gewoon vochtige condities maar mogelijk meer wind dan er nu verwacht wordt.
Het kan ook zijn dat het systeem daardoor eerder in 'botsing' komt met het andere lage druk systeem boven Ierland/Schotland en daardoor juist zuid afbuigt en ons warm weer bezorgd.
Of als 3e optie kan het geen gevolgen hebben omdat het maar een kleine verschuiving is en die op deze termijn (nog) geen gevolgen heeft. Kortom ik durf de uitkomst nog niet te geven hier en we moeten echt de volgende runs afwachten of het gevolgen gaat geven op de kaarten. Tevens zal er in de komende dagen nog wel vaker wat gaan schuiven op de kaarten verwacht ik. Blijft vaak tot laatste moment moeilijk om een exacte koers te geven.

Duidelijke uitleg. :) Het linken van signalen op basis van de kaarten en daar een oordeel toe kunnen passen blijft lastig voor moi.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Pijnlijke pluim deze ochtend. EC12 laat er, overigens net als GFS00 en GFS18, geen gras over groeien.
De komende werkweek (vanaf volgend weekend dus) een meest (zuid)westelijke stroming over de Benelux, onder constante invloed van cyclonaliteit en afkoelende bovenluchten. Tx veelal rond 20C met regelmatig een paar (onweers)buien. Het aardige van de hele situatie is dan wel dat de kustprovincies, wanneer we eenmaal diep in de polaire luchtmassa zitten, grotere kans op nachtelijke onweersbuien vanaf zee hebben. Overdag zal dan vooral het binnenland aan de beurt zijn.

Voordat we deze relatieve koelte in gaan rest ons gelukkig nog wel een aangenaam warme donderdag met vooral 's middags landinwaarts onweersbuien. Daarna volgt een warme vrijdag met op veel plekken nog een laatste (voorlopig althans) zomerse dag. In de nacht naar zaterdag begint 'operatie afkoeling' en wordt overdag de warmste lucht richting DU verdreven waardoor vooral E-NL dan zaterdag overdag nog een zomerse dag mee kan pakken. Daarna gaan we, zoals hierboven beschreven langzaam bergafwaarts, gelukkig zonder dat het meteen compleet herfst wordt met Tx constant onder de 17C....

Energizer85

Citaat van: Joep op do 31 jul 2014 - 08:55
Piers Corbyn voorspelt de heetste augustus sinds 300 jaar  :o

SHOCK WEATHER FORECAST:

Hottest August in 300 YEARS on way as jet stream BOILS Britain
BRITAIN will roast in the hottest August EVER with temperatures set to hit an unbearable 38 degrees within weeks.
By: Nathan Rao Published: Thu, July 31, 2014   

(KNIP) blablabla

Fail........


Johann

Citaat van: Energizer85 op wo 06 aug 2014 - 09:50
Citaat van: Joep op do 31 jul 2014 - 08:55
Piers Corbyn voorspelt de heetste augustus sinds 300 jaar  :o

SHOCK WEATHER FORECAST:

Hottest August in 300 YEARS on way as jet stream BOILS Britain
BRITAIN will roast in the hottest August EVER with temperatures set to hit an unbearable 38 degrees within weeks.
By: Nathan Rao Published: Thu, July 31, 2014   

(KNIP) blablabla

Fail........

Lijkt idd op een "SHOCK WEATHER FORECAST " te gaan uitlopen !  :D


Powered by EzPortal