Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119009 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Oh net nu ik denk dat de zomer een klein beetje op z'n einde leek te lopen met veelal 24 graden en zon, toch weer spectaculaire temperaturen? Let's hope so :)
Ik zag wel nog 2x ergens 27 graden staan voor de komende 8 dagen maar als die tropische hitte nog een keer kan heel graag. En dan wederom flink knallen met die atmosfeer :)

Jasneker

Zomer op z;n eind met 24 graden?
Normale temperature voor Augustus hoor, niks aan de hand, en dat is een gemiddelde, er zijn warmere en wat minder warmere dagen...

Marsel

Citaat van: Johann op zo 03 aug 2014 - 17:28
Natuurlijk nog die hoge mate aan onzekerheid met Bertha maar reken maar op interessante ontwikkelingen. Voor het west Europese weer zou dit scenario idd gaan uitlopen op "tropische" toestanden :P  8)

Ik ben uiteraard voor.
Maar, je geeft het zelf al aan, de onzekerheid is groot. En daarbij (ook gezien GFS18+00) lijken de koelere winderige varianten langzaam een meerderheid te vormen vanaf komend weekend. Landelijk tropische toestanden lijken mij in ieder geval voorlopig even niet van toepassing.

Maar goed, fingers crossed en hopen op een goede (warme!) afloop. Immers, gezien de kaarten van de afgelopen runs zou de klad er nog wel eens in kunnen komen in de loop van komend weekend....
Ik ben zeer benieuwd naar de pluim.

Danny

Citaat van: Marsel op ma 04 aug 2014 - 09:45
Ik ben uiteraard voor.
Maar, je geeft het zelf al aan, de onzekerheid is groot. En daarbij (ook gezien GFS18+00) lijken de koelere winderige varianten langzaam een meerderheid te vormen vanaf komend weekend. Landelijk tropische toestanden lijken mij in ieder geval voorlopig even niet van toepassing.

Maar goed, fingers crossed en hopen op een goede (warme!) afloop. Immers, gezien de kaarten van de afgelopen runs zou de klad er nog wel eens in kunnen komen in de loop van komend weekend....
Ik ben zeer benieuwd naar de pluim.

Inderdaad Marsel. Winderige, wisselvallige en koele condities lijken voorlopig aan de winnende hand. Mogelijk zelfs een zomerstorm voor Ierland en/of Schotland.

Marsel

Citaat van: Danny op ma 04 aug 2014 - 10:40
Inderdaad Marsel. Winderige, wisselvallige en koele condities lijken voorlopig aan de winnende hand. Mogelijk zelfs een zomerstorm voor Ierland en/of Schotland.

Tja inderdaad, hier is weinig onzekers meer aan...jammer.
Zomer 2014 gooit het over een andere boeg in de loop van het komende weekend: meer neerslag en vooral ook meer wind dan we gewend waren. Dat laatste vooral de eerste dagen van volgende week.
Gelukkig wordt het niet meteen volledig herfst afgaande op deze pluim, maar dat het wat 'Nederlandser' wordt lijkt wel duidelijk. Komende woensdag zou dan al een voorproefje kunnen gaan worden wanneer een frontaal systeem ons land tijdens de middag van west naar oost passeert.

Van boven naar beneden: T2m, neerslag, 10mwind.

Edwin

Dat komt dus door die ex-orkaan Bertha? Laat die trien dan maar mooi een andere route kiezen zodat wij hier "gewoon" temperaturen rond de 25 graden houden met zo nu en dan onweer/regen. 20 of lager is voor de lente
Never Stop Exploring

Oxize

Citaat van: Edwin op ma 04 aug 2014 - 12:20
Dat komt dus door die ex-orkaan Bertha? Laat die trien dan maar mooi een andere route kiezen zodat wij hier "gewoon" temperaturen rond de 25 graden houden met zo nu en dan onweer/regen. 20 of lager is voor de lente
Laat die Bertha maar lekker richting zuiden gaan zodat ie hier alles op slot zet en alle warmte van het zuiden krijgen.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Edwin

Wat zijn de opties voor Bertha?
Als deze tropische storm zich ontwikkelt conform de berekeningen van diverse modellen, dan zal deze donderdag bij New Foundland komen te liggen en in de navolgende dagen op de weerkaarten van Europa verschijnen. Eerst ver ten westen van ons, midden boven de oceaan, later mogelijk dichterbij. Vooralsnog lijkt het erop dat er op dat moment al een diepe depressie boven het zeegebied tussen IJsland en Schotland aanwezig is, en mogelijkerwijs 'voegt' Bertha zich bij dat lagedrukgebied of manifesteert zich als een uitloper (met een aparte depressiekern) daarvan.

In de kaarten hiernaast staan diverse opties die berekend worden. Te zien zijn de zeer diverse locaties van de lagedrukkern en de verschillen in uitdiepen. Daarmee samen hangen de verschillen in kracht (wind).  De berekening van het ECMWF-model van gistermiddag 12.00 uur is de diepste, met een kerndruk van 975 hPa op zondagochtend. De meest recente berekening van ditzelfde rekenmodel, vanochtend binnengekomen in onze weerkamer, komt op 991 hPa uit. Die grote verschillen tussen de verschillende 'runs' zijn al een indicatie van de grote onzekerheden.

De exacte positie van het uit Bertha voortkomende lagedrukgebied kan bovendien het verschil maken tussen een warme aflandige of een minder warme aanlandige wind. Ook dit is uitermate complex en komt aan op details. Stel dat de depressie ten westen van Portugal komt te liggen en in Noord-Spanje veel buien veroorzaakt. Door haar oorsprong vanuit de tropen zit er veel latente warmte in die buien. Terwijl de regen eruit valt, blijft de warmte aanwezig en wordt door het föhneffect boven de Pyreneeën nog eens uitgesprokener. Die föhnwarmte kan dan bij ons een zeer warme tot hete dag opleveren.

Komen de restanten juist meer onze kant op, dan kunnen wijzelf flink wat nattigheid verwachten en mogelijk ook een felle wind.  Allemaal onzekerheden dus, onduidelijkheden en redenen genoeg om Bertha de komende dagen goed in de gaten te houden.
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Als het nou nog 2 weken even flink warm zou zijn, mag van mij de eerste polaire aanval zich over de Noordzee uitbreiden.  8)

Dan gaat de Noordzee pruttelen als een frituurpan, en ligt heel de kust vol met (onweers)buien :D (Droommodus/uit)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 04 aug 2014 - 12:45
Als het nou nog 2 weken even flink warm zou zijn, mag van mij de eerste polaire aanval zich over de Noordzee uitbreiden.  8)

Dan gaat de Noordzee pruttelen als een frituurpan, en ligt heel de kust vol met (onweers)buien :D (Droommodus/uit)

*Zet ook even droommodus aan en denkt terug aan de legendarische augustusmaand van 2006*

Tja, de werkelijkheid is jammer genoeg vaak anders ;). Al heeft de plas op dit moment ook al een zeer respectabele temperatuur moet ik zeggen. Moet je voorstellen dat in 2006 de kustwateren tot op redelijke afstand van de kust lokaal 23-25 graden waren...het resultaat kennen we inmiddels.


Johann

De onzekerheid heeft plaats gemaakt een overgang naar een beduidend koeler scenario waarbij het ensemble gemiddelde (zwarte lijn) tot iets onder het langjarig klimatologisch gemiddelde daalt (zwarte stippellijn). Dat dit alles met de positie van het laag (incl. Bertha) te maken heeft moge duidelijk zijn. (veel noordelijker). 

Kaart EC00 T850 hPa -prikpunt Leeuwarden 15 daagse

TaL

Was gisteren nog de warme of zeg maar tropische variant te zien van Bertha schotelen de modellen ons nu een herfstvariant voor.

Zoals Marcel & Johann zeggen hebben de modellen een grote moeite om zo'n systemen te berekenen, het laatste woord is hier nog niet over gezegd in ieder geval. Hoewel de meeste leden nu voor minder warm weer gaan zou het me niet verbazen dat we toch een warmere periode krijgen, gewoon om dat heel het jaar ons dit al voorschotelt  8)

Donderdag weten we alvast weer meer  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherman

Ik heb echt geen tropentemperatuur nodig eerlijk gezegd   :o
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Oxize

Citaat van: Weatherman op ma 04 aug 2014 - 15:06
Ik heb echt geen tropentemperatuur nodig eerlijk gezegd   :o

Verhuis je naar Groenland, elke dag kou!

Je moet het doen, wat het klimaat in Nederland ons voorschoteld. Of het nu 18 graden met bakken regen is of 32 graden benauwd weer.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Weatherman

Citaat van: Oxize op ma 04 aug 2014 - 15:14
Verhuis je naar Groenland, elke dag kou!

Je moet het doen, wat het klimaat in Nederland ons voorschoteld. Of het nu 18 graden met bakken regen is of 32 graden benauwd weer.
Ik weet het, dat is ook maar, op een gegeven moment word je het beu, je slaapt slecht en je wordt er zo loom van. Ik werk ook alleen maar buiten dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Shadow112

Citaat van: Weatherman op ma 04 aug 2014 - 15:22
Ik weet het, dat is ook maar, op een gegeven moment word je het beu, je slaapt slecht en je wordt er zo loom van. Ik werk ook alleen maar buiten dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Nou jah, even off topic, het is nog komkommertijd.  :P

Weatherman

Citaat van: Shadow112 op ma 04 aug 2014 - 15:34
Nou jah, even off topic, het is nog komkommertijd.  :P
Lol heb een staande waaier en propeller waaier, die heb ik niet aan tijdens het slapen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

boeskool

Citaat van: Shadow112 op ma 04 aug 2014 - 15:34
Nou jah, even off topic, het is nog komkommertijd.  :P

Klopt...vanavond komkommer op het menu bij mij thuis  ;D
Als het sneeuwt op 30 november dan volgt snel december.

Scully

Citaat van: Weatherman op ma 04 aug 2014 - 15:22
Ik weet het, dat is ook maar, op een gegeven moment word je het beu, je slaapt slecht en je wordt er zo loom van. Ik werk ook alleen maar buiten dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Ik ervaar precies hetzelfde. Vooral als je werk buiten is merk je dat je er moe van wordt. Dan is slecht weer en kouder beter te hebben dat temps boven de 25. Hoe leuk warm weer ook is ivm onweer enzo. Als je niet kan werken in een gekoelde omgeving is het erg zwaar!

Powered by EzPortal