Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119041 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Shadow112

Citaat van: hoffies op do 31 jul 2014 - 11:53
Ik wilde het net posten van onze Amerikaanse vriend, ik ben benieuwd.

Engelse ;)

Joep

heerlijke vakantie in NL vooruitzichten :)

kaartje r. de vries.


Oxize

Heeft iemand nog het kaartje voor het oosten?
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marsel

Opvallende temperatuurverdeling momenteel. Hoogste waarden in het westen en zuidwesten. Initieel zocht ik de oorzaak in de troposfeer zelf, maar als we de doorlopende neerslagtekorten/-overschotten erbij pakken zien we meteen een relatie tussen de warme droge zuidwestelijke gebieden en de wat koelere vochtige gebieden richting het binnenland. Verdampen van vocht doet blijkbaar voldoende om momenteel de temperatuur ietsjes te laten verschillen.

vlerk

Citaat van: Marsel op do 31 jul 2014 - 13:23
Opvallende temperatuurverdeling momenteel. Hoogste waarden in het westen en zuidwesten. Initieel zocht ik de oorzaak in de troposfeer zelf, maar als we de doorlopende neerslagtekorten/-overschotten erbij pakken zien we meteen een relatie tussen de warme droge zuidwestelijke gebieden en de wat koelere vochtige gebieden richting het binnenland. Verdampen van vocht doet blijkbaar voldoende om momenteel de temperatuur ietsjes te laten verschillen.

Wow, plaatjes matchen perfect, bizar!

Joep


ron12

Bijna nummer 1 wat de temperatuur voor het hele jaar betreft, scheelt maar 0.15 graden http://www.weerstatistieken.nl/helmann We beleven wel een bijzondere weer jaar (2014)  8) Er is van alles wat te beleven. Nu nog een ijskoude periode eind dit jaar, om het jaar in stijl af te sluiten ;) 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op do 31 jul 2014 - 19:33
**KNIP**Nu nog een ijskoude periode eind dit jaar, om het jaar in stijl af te sluiten ;)

December 2010 all over again please. Als het dan koud moet worden (BAH!) dan maar vuil met enorme bakken sneeuw als surrogaat voor onweer  ;). Ondanks de overlast leveren sneeuwbuien wel altijd zeer mooie luchten op.


TaL

Het zou verboden moeten zijn om het woord winter nu al uit te spreken, bah kan er nog niet aan denken, dit weer is veel te goed  8)

Idd een speciaal jaar, want nu is het aantal onweersdagen van 2013 (24) al geƫvenaard, daar gaan we dus ruim boven want de herfst moet nog komen + een maand augustus. Ook de 29 dagen van 2012 zullen worden ingehaald, of alles moet nu ineens voor 5 maand stilvallen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Citaat van: TaL op do 31 jul 2014 - 20:22
Het zou verboden moeten zijn om het woord winter nu al uit te spreken, bah kan er nog niet aan denken, dit weer is veel te goed  8)

Idd een speciaal jaar, want nu is het aantal onweersdagen van 2013 (24) al geƫvenaard, daar gaan we dus ruim boven want de herfst moet nog komen + een maand augustus. Ook de 29 dagen van 2012 zullen worden ingehaald, of alles moet nu ineens voor 5 maand stilvallen ;)
Over dik 4 weken hebben we alweer een herfst topic, de tijd vliegt ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op do 31 jul 2014 - 20:26
Over dik 4 weken hebben we alweer een herfst topic, de tijd vliegt ;)

Neeeeeeeeje (wijst met vingertje) ;)
Voorlopig nog niet. Enneh... September wil nog geregeld mooi nazomerweer brengen. En voorlopig is het nog lekker mooi zomerweer. Zal ik in het wintertopic trouwens ook maar over de zomer gaan praten? ;)

Weerfreak 1337

Prima jaar, lente was qua onweer top, al meer onweer gehad dan in 2013, qua aantal dagen nog minder dan 2013. Maar sinds een tijdje zit hier een stop op regen, buien en onweer. Kijk maar eens naar dat neerslagoverschotkaartje van Marsel. Ik zit in het droogste gebied met plusminus 180-200mm tekort.

Ik hoop dat augustus qua onweer meer voor deze regio gaat betekenen. Aangezien de zee behoorlijk warm is, en hopelijk straks in september de luchtdrukverdeling zo is, dat de Noordzee grote invloed gaat uitoefenen op de buien, dan moet dat wel goedkomen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op vr 01 aug 2014 - 23:45
Prima jaar, lente was qua onweer top, al meer onweer gehad dan in 2013, qua aantal dagen nog minder dan 2013. Maar sinds een tijdje zit hier een stop op regen, buien en onweer. Kijk maar eens naar dat neerslagoverschotkaartje van Marsel. Ik zit in het droogste gebied met plusminus 180-200mm tekort.

Ik hoop dat augustus qua onweer meer voor deze regio gaat betekenen. Aangezien de zee behoorlijk warm is, en hopelijk straks in september de luchtdrukverdeling zo is, dat de Noordzee grote invloed gaat uitoefenen op de buien, dan moet dat wel goedkomen.

Hopen dat we in het najaar ook veel weerlicht kunnen waarnemen vanuit het binnenland, iets waar ik wel allang aan denk dit jaar weer. Vaak als het in het najaar onweert langs de kust, is het als het helder is boven het binnenland in goede omstandigheden het weerlicht tot ver landinwaarts te zien. Heb de laatste jaren er niet meer zo mee bezig gehouden, maar dit jaar ga ik als vanaouds weer eens extra opletten. Vaak bereiken deze buien het binnenland niet, maar valt er toch iets te zien.

Ik heb het in het verleden geregeld mogen aanschouwen, dat je onder de sterrenhemel zag oplichten. Geen bliksemschichten dus,  maar puur het oplichten van de hemel. Zo'n raar gezicht, want je ziet verder gewoon de sterren aan d ehemel staan. Best onwerkelijk.

Ook te lezen trouwens op de site van het KNMI:

"Ook de kans op onweer is in de drie herfstmaanden september, oktober en november aan de kust groter dan in het binnenland. Op de weerstations langs de Zuid- en Noordhollandse kust wordt in het najaar op gemiddeld 10 of 11 dagen onweer gehoord, terwijl het in die periode in de Achterhoek en in Zuid-Limburg normaal op drie of vier dagen onweert. Weerlicht van buien boven de Noordzee is bij duisternis in de heldere uit de poolstreken afkomstige lucht vaak tot ver landinwaarts te zien."

Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/22669/kustbuien

Voorlopig hoop ik nog op veel mooie zomerse of tropische onweersdagen. Hopelijk halen we meer dan 25.

Marsel

Vrij aardige pluim weer. Komende week 20-25C met af en toe een enkele (onweers)bui, maar initieel meestentijds droog. Temperaturen tegen het eind van de week weer langzaam oplopend naar 25C of iets daarboven met toenemende buienkans.

Ries

Ik kan me zo'n warm (en vroeg) voorjaar, en warme zomer echt niet meer heugen. Man, wat een heerlijkheid constant. Hier in Grunn is het qua onweer en neerslag weer uiterst mager, maar rest van het land heeft wat dat betreft meer gehad dan velen prettig vonden... Hier is het droog, warm en donderloos. Kijken of daar vanavond weer eens wat verandering in komt. En daarna...gewoon weer zomer, woohoo!

dondertje127

Citaat van: Ries op za 02 aug 2014 - 13:52
Ik kan me zo'n warm (en vroeg) voorjaar, en warme zomer echt niet meer heugen. Man, wat een heerlijkheid constant.

Ik wel, en die was nog beter zelfs: 2003.

Johann

Interessante ontwikkelingen ECMWF
De komende week gaat tropical cyclon "Bertha", nu nog in het zeegebied ten noorden van Haiti en Cuba, via de oostkust van de VS naar het noordoosten afbuigen en zal in de tweede helft van de week in rap tempo de Atlantische Oceaan oversteken en worden opgenomen in de NH circulatie.



Het systeem zal vanaf zijn reis vanaf het zeegebied ten oosten van New-Foundland verder sterk gaan uitdiepen en wordt in het weekend met een kerndruk van maar liefst 980 hPa (!!) ten noorden van de Azoren berekend. Begin volgende week zal het systeem nog iets verder richting de Golf van Biskaje koersen en geleidelijk weer opvullen.


Ex-Bertha met een kerndruk van 980hPa ten noorden van de Azoren !

Dit soort ontwikkeling zoals het ECMWF die simuleert zijn voor deze tijd van het jaar uitzonderlijk maar past eigenlijk heel goed in het steeds weer regenererende en vooral ook persisterende karakter van de hoogtestroming op het NH zoals de atmosfeer die sinds begin december prefereert .



Dat de modellen het altijd weer moeilijk hebben met dit soort systemen ( extra-tropische cycloon) blijkt ook wel uit de grote verschillen tov de andere modellen. Eens kijken of het ECMWF dit keer het neusje voor heeft en wat Bertha precies voor een invloed zal gaan hebben op het west Europese zomerweer 



TaL

Citaat van: Johann op zo 03 aug 2014 - 17:07
Interessante ontwikkelingen ECMWF


Ik weet nog dat die het met orkaan Sandy ook juist had op ruim een week op voorhand! Hopelijk nu terug want dit zou (bloed)hete dagen kunnen opleveren  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: TaL op zo 03 aug 2014 - 17:21
Ik weet nog dat die het met orkaan Sandy ook juist had op ruim een week op voorhand! Hopelijk nu terug want dit zou (bloed)hete dagen kunnen opleveren  8)

Natuurlijk nog die hoge mate aan onzekerheid met Bertha maar reken maar op interessante ontwikkelingen. Voor het west Europese weer zou dit scenario idd gaan uitlopen op "tropische" toestanden :P  8)


EC00 dinsdag 12-08


Joep

Krijgt piers corbyn dadelijk nog gelijk ook met zijn voorspelling van heetste augustus sinds eeuwen ;)

Powered by EzPortal