Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119031 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Daar gaan we weer. Na een "rondje Europa-Balkan" ligt het hoogtelaag in het  weekend weer boven Benelux en zal vervolgens worden opgenomen door volgend afsnoerend hoogtelaag vanuit Atlantische hoogtetrog (cut-off). Tijdelijk dus weer wisselvalliger met (onweers)buien. Volgende week dan weer herstel naar het zich laat aanzien. Stabiel en vooral standvastiger zomerweer lijkt ook dan echter onwaarschijnlijk

Marco uit Hangar 5

Euhm, Johann, KNMI had daar gisteren voor vrijdag een thermisch laag ingetekend (Boven midden Duitsland ongeveer) wat gezien de drukverdeling en oplopende temperatuur me ook erg logisch leek.. Kenmerk van Thermische laagjes is toch dat ze ter plekke ontstaan midden in een hogedrukgebied door de sterke opwarming en daarmee gepaard gaande (verticale) uitzetting van de lucht?, en niet ergens vandaan komen trekken?

Bedoel jij wat anders of is het eigenlijk hetzelfde? In dat geval is het "rondtrekken" van een hoogtelaag misschien niet helemaal de juiste uitdrukking omdat in feite gewoon steeds nieuwe ontstaan.

Op dit moment ziet het  KNMI thermische laagjes voor Zaterdag pas, maar nu wel boven Nederland(!) en zuidoost Duitsland, nieuw op de kaart vandaag is de trog die Vrijdag pal over Nederland ligt. De grote verschillen op de weerkaarten van dag tot dag geeft ook aan dat het allemaal nog niet zo zeker is wat er gaat gebeuren.

How then also, het wordt met de dag interessanter voor de onweer liefhebbers :)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherman

Hoe ziet het er voor zaterdag uit ? want dan ben ik in Safaripark Beeksebergen
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 23 jul 2014 - 21:39
Euhm, Johann, KNMI had daar gisteren voor vrijdag een thermisch laag ingetekend (Boven midden Duitsland ongeveer) wat gezien de drukverdeling en oplopende temperatuur me ook erg logisch leek.. Kenmerk van Thermische laagjes is toch dat ze ter plekke ontstaan midden in een hogedrukgebied door de sterke opwarming en daarmee gepaard gaande (verticale) uitzetting van de lucht?, en niet ergens vandaan komen trekken?

Bedoel jij wat anders of is het eigenlijk hetzelfde? In dat geval is het "rondtrekken" van een hoogtelaag misschien niet helemaal de juiste uitdrukking omdat in feite gewoon steeds nieuwe ontstaan.

Op dit moment ziet het  KNMI thermische laagjes voor Zaterdag pas, maar nu wel boven Nederland(!) en zuidoost Duitsland, nieuw op de kaart vandaag is de trog die Vrijdag pal over Nederland ligt. De grote verschillen op de weerkaarten van dag tot dag geeft ook aan dat het allemaal nog niet zo zeker is wat er gaat gebeuren.

How then also, het wordt met de dag interessanter voor de onweer liefhebbers :)

Ik heb (had) het over een hoogtelaag of zgn koudeput. Dit is heel wat anders dan een thermische laag of "gewoon" bodem (grond)laag.

Zie : https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/hoogtelaag-upper-level-low

Zoals ik al eerder liet zien is dit hoogtelaag een week geleden afgesnoerd van de Atlantische hoogtetrog (cut-off) en maakte vervolgens een rondje over W Europa en de Balkan (zie kaart trekroute hieronder).

Zoals je ziet is het systeem in het weekend weer daar aangekomen waar het een week geleden startte. Vervolgens krijgen we te maken met een volgende cut-off van de Atl. hoogtetrog en en het nieuwe hoogtelaag zal het het oude systeem gaan "opnemen" en vervolgens volgende week weer de zelfde koers gaat volgen......(kaart daaronder).

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Johann op wo 23 jul 2014 - 22:20
Ik heb (had) het over een hoogtelaag of zgn koudeput. Dit is heel wat anders dan een thermische laag of "gewoon" bodem (grond)laag.

Zie : https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/hoogtelaag-upper-level-low

Zoals ik al eerder liet zien is dit hoogtelaag een week geleden afgesnoerd van de Atlantische hoogtetrog (cut-off) en maakte vervolgens een rondje over W Europa en de Balkan (zie kaart trekroute hieronder).

Zoals je ziet is het systeem in het weekend weer daar aangekomen waar het een week geleden startte. Vervolgens krijgen we te maken met een volgende cut-off van de Atl. hoogtetrog en en het nieuwe hoogtelaag zal het het oude systeem gaan "opnemen" en vervolgens volgende week weer de zelfde koers gaat volgen......(kaart daaronder).

Ok, bedankt, zijn dus twee verschillende dingen, thermisch laag en hoogtelaag.. We gaan het volgen de komende dagen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Eveline

Ik zit momenteel aan het Gardameer in Italië, maar heb nog nooit zoveel regen gehad, is echt wisselvallig hier :( hoop dat het nog wat opknapt. ..

Johann

Gestoorde circulatie
De zomer kan maar niet goed vat krijgen op het west Europese weer en het ziet er naar uit dat dat ook de komende dagen (weken?) niet gaat lukken. Eigenlijk zien we een patroon (circulatie) welke al sinds begin december aanwezig is. Steeds weer die van de Atlantische hoogtetrog  afsnoerende lagedrukgebieden die vervolgens west Europa induiken. Wat dat de afgelopen winter voor een gevolgen had konden we vooral ook goed merken  in de Alpen. Terwijl het van het zuiden uit steeds de regen en -of sneeuw steeds weer met bakken uit de hemel viel beleefde de noordelijke Alpenlanden een zeer droge door föhn gekenmerkte winter met nauwelijks neerslag (sneeuw). Ook de winter in de lage landen verliep voor wintervrienden ronduit teleurstellend.

Kijken we naar de weerkaarten en dan mn op het 500hPa vlak dan zien nog steeds die gestoorde circulatie. Daar waar je rond deze tijd van het jaar het Azorenhoog zou verwachten of in ieder geval een uitloper richting west Europa, ligt nu een lagedrukgebied dat ook op hoogte gevuld is met koude lucht (koude put, upper level low). Een ander (hoogte)laag maakte de afgelopen week een rondje Europa- Balkan en is inmiddels weer daar aangekomen waar het begon, te weten de Benelux.

EC00 voor morgen


Een volgens hoogtelaag is zoals we al eerder schreven ondertussen in de maak in het zeegebied tussen IJsland en Schotland en ook dit systeem gaat de komende dagen het weerbeeld in grote delen van Europa bepalen. Pakken we dezelfde kaarten erbij (ECMWF oper) voor over een kleine week dan zien we dat er nagenoeg helemaal niets is veranderd. Dus nog steeds dat laag boven de Azoren en west Europa. Weliswaar probeert het Azorenhoog via zijn noordelijke flank wat uit te breiden in oostelijke richting maar ook dat lijkt slechts een zoethoudertje.

EC00 29-07


Op de langere termijn trekt het zich juist weer verder terug op de noordelijke Atlantische Oceaan en lagedruk vinden we onverminderd daar waar het niet thuis hoort (Azoren). Daarbij zal de de depressie activiteit in IJsland-Scandinavië gaan toenemen en ook west Europa zal geleidelijk met een naar W tot NW hoogtestroming verder gaan afkoelen waarbij depressies periodiek voor onbestendig weer zullen gaan zorgen.

Gelukkig zijn er ook nog lichtpuntjes en die vinden we terug in de ECMWF ensembles. Het bovengenoemde scenario van de operationele uitdraai van het ECMWF wordt nl niet gesteund door het de members. Een groot aantal leden gaat op de wat langere termijn, na afscheid hoogtelaag Europa midden volgende week, voor belangrijk warmer en ook stabieler weer. Enorm is ook de bandbreedte van de T2m binnen de 50 members (mediaan rond de 22°)



Marlieke

Citaat van: Eveline op vr 25 jul 2014 - 12:36
Ik zit momenteel aan het Gardameer in Italië, maar heb nog nooit zoveel regen gehad, is echt wisselvallig hier :( hoop dat het nog wat opknapt. ..

waar zit je ergens aan het graadmeter?  Familie van mij kampeert daar namelijk nu. Zij zitten dichtbij Peschiera del Garda
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Tyshane

Citaat van: Marlieke op za 26 jul 2014 - 10:11


waar zit je ergens aan het graadmeter?

Graadmeter? Autoaanvul via mobiel?  ;D

Marlieke

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

wkeijzer

Wij hebben ook aan het Garda meer gezeten, in Manerba dell Garda, op een camping, in een stacaravan...en dat is onze redding geweest, we hebben een storm gehad, met continue flitsen, waarbij takken van de bomen waaiden (niet de kleintjes) en onze partytent dacht..dikke doei, ik ga zelf op vakantie.. Ik keek naar buiten en zag m vrolijk opstijgen!
Ik vond het wel spannend! Mijn 5 maanden zwangere vriendin vond het minder leuk  ;)

Eveline

Citaat van: Marlieke op za 26 jul 2014 - 10:11

zitten in Cisano. Vandaag werd hele dag regen voorspeld, maar was hele dag heerlijk weer


waar zit je ergens aan het graadmeter?  Familie van mij kampeert daar namelijk nu. Zij zitten dichtbij Peschiera del Garda

dondertje127

Eerste plaatje van Johan zijn post, dat cirkeltje met buien, had ik het toch goed gezien op de radar :)

Joep

Zo nog paar daagjes werken en dan heerlijk op vakantie naar Bakkum aan zee in NH :)

Volgens de pluim komende twee weken rond de 20 graden en redelijk stabiel weer maar Jan, Johann anderen
is er nog kans de komende weken op warm stabiel zomer weer?


Ploeps

Lucht boven Vorden (Achterhoek) om 14:00 uur

-----

Maar nog geen druppel regen gevallen...  ;D

*Posts Samengevoegd*
Liefhebber van weer-uitersten.

Joep

Piers Corbyn voorspelt de heetste augustus sinds 300 jaar  :o

SHOCK WEATHER FORECAST:

Hottest August in 300 YEARS on way as jet stream BOILS Britain
BRITAIN will roast in the hottest August EVER with temperatures set to hit an unbearable 38 degrees within weeks.
By: Nathan Rao Published: Thu, July 31, 2014   


Britain faces record temperatures as the heatwave is fuelled by the jet stream [GETTY/NETWEATHER]
An 'explosion' of unstable air high in the atmosphere has created an "unusually elongated" jet stream which is poised to drag SCORCHING highs in from the Continent and Africa sending thermometers soaring to dangerous levels around the UK.

The entire country will swelter in the highest summer temperatures for more than 300 years, putting even The Great Heatwave of 1906 firmly in the shade.

It comes just days after scientists revealed 'highly unusual activity' on the surface of the sun had sent huge solar flares spiralling towards earth. 

Solar warning: Britain will soon feel hotter than it has for centuries [NASA]
Official Government figures reveal July is on course to be one of the warmest and sunniest on record.

The average temperature so far this month is 61.3F (16.3C), 2.3F (1.2C) above the long-term average according to the Met Office.

Although August will start off cooler than of late, temperatures in the south will still hover above average before ramping up after next week bringing MORE fierce thunderstorms, lightning and torrential rain.

Forecasters are warning of record UV levels in August as the 'super high' temperatures hit [GETTY]
Forecasters made the shock prediction as sunbathers enjoying the current, relatively mild, heatwave watched in horror as Eastbourne Pier burned down.

Piers Corbyn, forecaster for WeatherAction, said a colossal swathe of roasting air is poised to flood in from Spain and the Sahara Desert.

He said: "This is due to the jet stream which is going to stay unusually elongated keeping high pressure to the east.

"We are going to get a steady flow of air from Spain, Africa and the Sahara with the extreme heat also triggering some thunder storms.

"It is going to be mostly sunny and very pleasant and we could even beat the record high for August of 101.3F (38.5C) set in 2003.

"We are definitely looking at what could turn out to be the hottest August on record after a cooler start to the month."

Sunbathers enjoying the hot weather in Eastbourne looked on in horror as the pier was destroyed [SWNS]
We are looking at the highest temperatures since records began in 1659

Weather forecaster Piers Corbyn
Temperatures throughout the month are likely to rocket past the highest central England average of 66.6F (19.2C) set in 1995.

Mr Corbyn added: "We are looking at an average temperature which could be the highest since central England records began in 1659."


Jonathan Powell, forecaster for Vantage Weather Services, said intense surges of heat during August could push it into one of the hottest months on record.

He said: "There are at least two intense heat spikes expected through August expected mid and late months with temperatures rocketing during these periods.

"This is a bit of a scorpion of a summer with a real sting in the tail, these bursts of hot weather will probably be summer's scorching curtain call.

"In terms of the next few days it is a showery picture with temperatures picking up again next week."

The Met Office said July is set to be one of the sunniest on record with 210 hours of recorded so far, "well above" normal for the month. It is likely to end up the joint 8th warmest since records began.

Met Office forecaster Dan Williams said: "We have had a long run when we were seeing temperatures in the 20s and perhaps into the 30s. We are now looking at the early 20s.

"We are expecting rain in places over the next few days - it won't be quite as warm and dry as it has been.

"Next week is looking drier and there will be some decent bright and sunny spells, temperatures will be above average across eastern and south-central areas."



http://www.express.co.uk/news/nature/493781/SHOCK-WEATHER-FORECAST-Hottest-August-in-300-YEARS-on-way-as-jet-stream-BOILS-Britain

Energizer85

Eerst zien dan geloven  ;)

Wertha

Na al die horrorwinters en allesverbrandende zomers van de afgelopen jaren is het al een wonder dat er überhaupt nog leven op aarde is die ook deze aankomende bloedhitte mee mag gaan maken..  ;D ::)
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Scully

Citaat van: Vriezzer op do 31 jul 2014 - 09:13
Na al die horrorwinters en allesverbrandende zomers van de afgelopen jaren is het al een wonder dat er überhaupt nog leven op aarde is die ook deze aankomende bloedhitte mee mag gaan maken..  ;D ::)


Nou...horror was het wel deze winter....

hoffies

Ik wilde het net posten van onze Amerikaanse vriend, ik ben benieuwd.
Twitter: @hoffnar2911

Powered by EzPortal