Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 119083 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wertha

Citaat van: Ries op zo 20 jul 2014 - 10:24
Een hittewaarschuwing voor temps rond 27 graden, is dat niet een beetje overdreven? We mogen daar blij mee zijn in een zomer! In plaats van meteen weer 'oeh oeh uitkijken hoor'! Rond 30 graden wordt de moeite waard m.i.

Ik vraag me af wat het KNMI op Curaçao zou doen. Daar komt de temperatuur nauwelijks onder de 27 graden. :P
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Marsel

Opvallende gang van zaken morgen. Een situatie die we deze zomer, zelfs deze julimaand, eerder gezien hebben. Nadat vandaag de warmste lucht via het ENE de deur wordt gewezen, zien we morgen de zomer vanuit het NE gewoon weer volop binnen denderen als het polaire front weer terug wordt geduwd.

Deze WAA gaat uiteraard gepaard met (buiige) neerslag, zelfs met een kleine kans op onweer, langs het WF welke morgen overdag van NE naar SW over het land trekt. Aan de warme kant wordt het 's middags gemakkelijk 25-30C (hoogste waarden in NE-NL) met verhoogde onweerskansen, terwijl onder de bewolking en neerslag van het WF temperaturen flink achterblijven met waarden op veel plekken iets onder of rond de 20C. Tijdens de avond vanuit het NE in die koele gebieden zelfs langzaam oplopende temperaturen....
In dat opzicht 'enge' gelijkenissen met eerder deze maand.

ron12

Citaat van: Marsel op zo 20 jul 2014 - 13:32
Opvallende gang van zaken morgen. Een situatie die we deze zomer, zelfs deze julimaand, eerder gezien hebben. Nadat vandaag de warmste lucht via het ENE de deur wordt gewezen, zien we morgen de zomer vanuit het NE gewoon weer volop binnen denderen als het polaire front weer terug wordt geduwd.

Deze WAA gaat uiteraard gepaard met (buiige) neerslag, zelfs met een kleine kans op onweer, langs het WF welke morgen overdag van NE naar SW over het land trekt. Aan de warme kant wordt het 's middags gemakkelijk 25-30C (hoogste waarden in NE-NL) met verhoogde onweerskansen, terwijl onder de bewolking en neerslag van het WF temperaturen flink achterblijven met waarden op veel plekken iets onder of rond de 20C. Tijdens de avond vanuit het NE in die koele gebieden zelfs langzaam oplopende temperaturen....
In dat opzicht 'enge' gelijkenissen met eerder deze maand.
dit al gelezen trouwenshttp://www.wetteronline.de/wetternews/2014-07-20-uw we krijgen gewoon een herhaling te verwerken ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: Vriezzer op zo 20 jul 2014 - 10:49
Ik vraag me af wat het KNMI op Curaçao zou doen. Daar komt de temperatuur nauwelijks onder de 27 graden. :P

Heerlijk!

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 20 jul 2014 - 13:32
Opvallende gang van zaken morgen. Een situatie die we deze zomer, zelfs deze julimaand, eerder gezien hebben. Nadat vandaag de warmste lucht via het ENE de deur wordt gewezen, zien we morgen de zomer vanuit het NE gewoon weer volop binnen denderen als het polaire front weer terug wordt geduwd.

Deze WAA gaat uiteraard gepaard met (buiige) neerslag, zelfs met een kleine kans op onweer, langs het WF welke morgen overdag van NE naar SW over het land trekt. Aan de warme kant wordt het 's middags gemakkelijk 25-30C (hoogste waarden in NE-NL) met verhoogde onweerskansen, terwijl onder de bewolking en neerslag van het WF temperaturen flink achterblijven met waarden op veel plekken iets onder of rond de 20C. Tijdens de avond vanuit het NE in die koele gebieden zelfs langzaam oplopende temperaturen....
In dat opzicht 'enge' gelijkenissen met eerder deze maand.

Mag nog wel een paar keer zo heen en weer zwabberen. Levert telkens toch wat moois aan onweer op! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Neerslag de komende 24 uur  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Dat in het zuiden (waar het langst nat schijnt te blijven) zie ik er nu nog niet aan af; regengebied van nu heeft hier al goed wat water achtergelaten en er komt nog heel wat meer. Goed voor de natuur, die hier behoorlijk droog stond! En dan nog tot het weekend een zomerse week er achteraan...jummie! Jammer dat ik (zoals altijd) ná deze zomerperiode vakantie heb en deze week nog lekker mag doorbuffelen  :-\ 't Is elk jaar 'tzelfde bij mij, welke periode ik ook vrij neem  ???

Arend

Yep, hij is binnen. De eerste regionale hittegolf van dit jaar is een feit. Van mij persoonlijk hoeft het niet, maar weerkundig natuurlijk altijd interessant. Onderstaand bericht is van gisteren.

Hittegolf in Twente

Tot een officiële hittegolf in De Bilt is het niet gekomen, maar in het oosten is het regionaal wel gelukt. Weerstation Twenthe is vooralsnog het enige station dat dit jaar een hittegolf mag noteren. Mogelijk volgt later vanmiddag de Achterhoek nog met weerstation Hupsel. Morgen kan Nieuw Beerta in Oost-Groningen volgen, als het daar 25 graden wordt.

Twente voldoet aan spelregels
Vanmiddag passeerde de temperatuur in Twente voor de 3e dag op rij de tropische grens van 30 graden. Daarnaast was het woensdag en donderdag al zomers warm met maxima boven 25 graden. Hiermee wordt aan de gestelde voorwaarden voor een hittegolf voldaan. Later vanmiddag wordt het op weerstation Hupsel mogelijk ook nog 30 graden. Hiermee zou de Achterhoek op een zelfde manier als Twente tot een hittegolf komen. Tot dusver is het daar vandaag opgewarmd tot 29,2 graden.

Er is sprake van een hittegolf als het gedurende minimaal 5 aaneengesloten dagen 25 graden of meer wordt en daarvan moet op 3 dagen minimaal 30 graden worden bereikt.

Nieuw Beerta mist nog een zomerse dag
In Nieuw Beerta is het eveneens al drie dagen op rij tropisch warm en vandaag zelfs 32,4 graden, maar hier bleef de temperatuur afgelopen woensdag beneden 25 graden. De kans is groot dat de vijfde dag met temperaturen boven 25 graden morgen alsnog behaald wordt en er dus ook in Oost-Groningen een hittegolf mag worden uitgeroepen.

http://nieuws.weeronline.nl/hittegolf-twente/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Heerlijke pluim van EC00 (alweer  ::))!
Komende week volop  zomer in Nederland, voor velen ook stukken beter uit te houden dat de warmte opstoot van afgelopen weekend.

Johann

Interessant de (retrograde) koers van het hoogtelaag de komende dagen over Europa. Richting het weekend is de cyclus rond en kan het systeem al opvullend opnieuw in ZO richting gaan koersen.

Johann

Morgen in Nederland vlot herstel zomerweer zonder dat de extreme warmte terugkeert. De Alpen en mn name de oostelijke delen zullen zeker nog tot woensdag last houden van de invloed van het hoogtelaag dat naar de Adriatische Zee koerst (pittige onweersbuien met lokaal wateroverlast)

SniperEye

Gisteravond dusdanig harde regen dat verschillende straten deels blank stonden. Gelukkig bleef het beperkt bij de straten.

Unknown-user1778

Johann. Ivm vakantie.

In hoeverre is de zekerheid dat dit lagedrukgebiedje deze koers gaat aannemen?

Als ik het goed begrijp zou met deze setting vanaf het weekend, wisselvallig weer met regenkansen opleveren voor west Europa?

Is er een kans dat er meer hogedruk invloed komt vanaf het weekend?

Groetjes Dennis

samverhoeven

Voor mij is het ook enorm afwachten wat het weer komend weekend gaat doen. Ik ga namelijk naar Tomorrowland en het wat droog houden zou natuurlijk goed meegenomen zijn. Het lijkt echter heel onstabiel weer te worden. De temperatuur lijkt aan de andere kant toch nog wel mee te gaan vallen.

Ries

Citaat van: dennis089 op di 22 jul 2014 - 12:11
Johann. Ivm vakantie.

In hoeverre is de zekerheid dat dit lagedrukgebiedje deze koers gaat aannemen?

Als ik het goed begrijp zou met deze setting vanaf het weekend, wisselvallig weer met regenkansen opleveren voor west Europa?


Groetjes Dennis
Reken daar maar op, want ik heb vanaf het weekend vakantie haha, gaat dan altijd zo.

Stevige wind hier, bij verder stralend weer. Vreemde combi. Ik hoop dat het nog wat rustiger gaat worden.


vlerk

Citaat van: samverhoeven op di 22 jul 2014 - 14:55
Voor mij is het ook enorm afwachten wat het weer komend weekend gaat doen. Ik ga namelijk naar Tomorrowland en het wat droog houden zou natuurlijk goed meegenomen zijn. Het lijkt echter heel onstabiel weer te worden. De temperatuur lijkt aan de andere kant toch nog wel mee te gaan vallen.

Waar haal je dat instabiele vandaan? Als ik de vooruitzichten zo bekijk wordt het uitstekend festivalweer, alle dagen 25+, op zijn tijd de zon en misschien een verdwaalde bui, ik ga zelf naar de Zwarte Cross en teken voor dit weer. :-)

Unknown-user1778

Mij gaat het even puur om Johanns scenario. Dan zou het vanaf het weekend weer regenachtig worden. En als dat lagedruk gebied dan vanaf het weekend weer dezelfde route zou nemen zou ik nog wel eens veel regen kunnen hebben tijdens mijn euro reis ^^

Vrijdag naar parijs. Dinsdag corsica. Daarna richting wenen en terug naar München

Johann

Citaat van: dennis089 op di 22 jul 2014 - 16:56
Mij gaat het even puur om Johanns scenario. Dan zou het vanaf het weekend weer regenachtig worden. En als dat lagedruk gebied dan vanaf het weekend weer dezelfde route zou nemen zou ik nog wel eens veel regen kunnen hebben tijdens mijn euro reis ^^
Vrijdag naar parijs. Dinsdag corsica. Daarna richting wenen en terug naar München

Ben bang dat dat retrograde hoogtelaagje (koudeputje icm bodemlaag) precies in het weekend boven de Benelux komt te liggen en roet in het mooie zomerweer gaat gooien.  Zie ook kaartjes hieronder (met dank aan weerman Ed Aldus voor neerslag kaart)

vossejongk

Gaat een mooie modderzooi worden op de ZwarteCross :P Maar das alleen maar mooi :D

Powered by EzPortal