Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 118268 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Het is inderdaad doodsaai weer op dit moment. Na een paar dagen flinke spanning wat betreft weerextremen zijn we direct in rustig vaarwater terecht gekomen.

Marsel

Saaiheid troef dezer dagen.
Tot halverwege de komende werkweek gewoon een voortzetting van de inmiddels bekende NNW-elijke stroming. Temperaturen dan ook gematigd (tussen 16 en 21 graden) met afwisselend zon en wolkenvelden.
Op dinsdag overdag vanuit het noorden daarbij de passage van een KF met grootste activiteit over het midden en oosten van NL. Richting het oosten zou zelfs een kleine onweerskans aanwezig kunnen zijn. Ook woensdag, vooral het eerste gedeelte van de dag, niet al te florissant agv een hoogtelaag over N-Duitsland.

Pas later deze werkweek (donderdag, maar vooral vrijdag) dan eens een keertje de mogelijkheid op een 20+'er als de Benelux slechts tijdelijk in een vrij gradiëntloos gebied met zwakke stroming komt te liggen.
Daarna modderen we gewoon rustig door zonder dat thermische hoogstandjes waarschijnlijk zijn. Pas op de LT een mogelijke opwarming. En zo zijn we straks weer één tot anderhalve week verder....
EC00Z pluim hieronder vertelt het verhaal in één plaatje:

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 22 jun 2014 - 11:22
Saaiheid troef dezer dagen.
*en de rest*

Inderdaad, komende 10 dagen weinig tot geen verandering. Al denk ik, gezien de vrij sterke ontwikkelingen op de (extreme) LT de laatste dagen, dat het het wachten waard is. :) Het lijkt net winter, zoeken naar dat sprankje kou... :P Maargoed, komende dagen zullen vooral "pluimkijkdagen" worden. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

nu is het even saai maar ik denk dat we in juli en augustus nog wel enkele flinke thermische hoogstandjes gaan krijgen!
begin juli ergens misschien de eerste ...

JerryL

Van weer.nl :

Kans op nachtvorst
22.06.2014 09:59
Na een aangename zomerdag met temperaturen tussen 18 en 22 graden daalt het kwik in de nacht naar maandag onder een heldere hemel tot een graad of 11 in de kustregio's, maar landinwaarts wordt het een stuk frisser. In het oosten van het land komt de temperatuur uit rond 6 graden met vlak bij de grond mogelijk zelfs lichte vorst.
Advertentie
Vorst in de zomer
Het is uitzonderlijk dat het na de langste dag in juni nog tot vorst komt, maar toch komt het wel eens voor in de prille zomer. Vorig jaar daalde het kwik in Twente en Noord-Brabant aan de grond nog tot onder het vriespunt op 26 juni. Op 29 juni 2000 werd in het Brabantse Gilze-Rijen zelfs nog een temperatuur van -1,9 graden gemeten. Ook in juli is vorst aan de grond nog mogelijk, maar in de afgelopen dertig jaar slechts één keer voor gekomen. Augustus is tot nu toe de enige zomermaand die in het hele land nog altijd vorstvrij is gebleven.
Lichtende nachtwolken
Tijdens de frisse en heldere nachten kunnen we in deze tijd met hoge zonnestanden ook genieten van de prachtige kleuren van de lichtende nachtwolken. Dit zijn wolken die ontstaan door ruimtestof afkomstig van meteorieten waar zich ijskristallen op afzetten op ruim 80 kilometer hoogte in de atmosfeer bij temperaturen tussen de -90 en -145 graden Celcius. Ze weerkaatsen na zonsondergang of voor zonsopkomst het zonlicht. In het donker zijn er dan een soort lichtgevende, bijna zilverkleurige wolken aan de horizon te zien. Uit onderzoek van de NASA blijkt dat deze bijzondere wolken de laatste jaren steeds vaker te zien zijn.
Zomerwarmte
Na een periode van gematigd zomerweer en frisse nachten loopt het kwik later deze week lokaal weer op naar zomerse waarden. Maandag lijkt het weer veel op dat van vandaag terwijl het dinsdag minder zonnig is met 17 tot 20 graden en een bui. Vanaf woensdag schijnt de zon weer volop en loopt de temperatuur donderdag in het zuiden van het land op tot rond de zomerse 25 graden. De nachten zijn daarna ook weer minder koud met minima rond een graad of 10.

Tyshane

Komende week eindelijk weer eens een zomers tintje:

   
Knmi Guidance: Geldig van dinsdag 01 juli tot zondag 13 juli

Synoptische ontwikkeling
Een hoogtelaag boven Scandinavië blijft daar min of meer liggen tot halverwege de week. Een volgend hoogtelaag arriveert volgende week boven het zeegebied tussen IJsland en Schotland en blijft daar tot en met het volgende weekeinde liggen. Ons aandachtsgebied krijgt dan te maken met een zuidwestelijke stroming waarmee warmere lucht wordt aangevoerd. Als gevolg van deze warmteadvectie gaat zich een rug opbouwen waarvan de as ten oosten van ons land komt te liggen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
In grote lijnen is de synoptische setting slechts in geringe mate afwijkend met de vorige run. Het verschil is nu dat het nieuwe hoogtelaag later deze week toch iets meer op afstand blijft waardoor de bijbehorende storingen ons land niet of nauwelijks kunnen bereiken maar we wel te maken krijgen met de warmteadvectie die er vooruit aanwezig is. In de temperatuurpluim zien we nu dan ook een duidelijke stijgende trend waarbij opgemerkt moet worden dat de operationele run een van de warmste is. Spreiding is tot en met vrijdag niet al te groot, daarna zien we deze wel wat toenemen. Een duidelijke trend is in de neerslagpluim niet zichtbaar. Op de meeste dagen is er wel een enkele bui mogelijk. Members met grote dagelijkse neerslagsommen zijn er niet.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Van tijd tot tijd zon en slechts af en toe een bui. Middagtemperaturen oplopend naar zomerse waardes van rond de 25 graden.

Uitgifte: 29/06/2014 03.33 uur LT

Eveline

Ik zat net inderdaad te kijken op weeronline en zag daar heerlijke temperaturen op staan! Iemand die daar aam de hand van de kaarten meer over kan zeggen? :)

Weatherman

Het KNMI gaat ook met de temp omhoog, aankomende zaterdag 27 graden en wel wisselvallig.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

JerryL

Onweersliefhebbers kunnen inderdaad volgend weekend aan de slag

X-treme

Iemand enig idee wat het weer volgende week maandag gaat doen?
ik weet zelf alleen de gfs kaarten te vinden (die van ec kan ik niet meer vinden).
Ik weet dat het nog ver weg is maar ik ga dan trouwen en wil dat het liefst buiten doen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Ramon Oost

De temperatuur gaat later deze week flink omhoog. In het zuiden van het land lijkt zelfs de 30 graden mogelijk te worden a.s. vrijdag!


arjanbruggink

Citaat van: Ramon Oost op ma 30 jun 2014 - 16:46
De temperatuur gaat later deze week flink omhoog. In het zuiden van het land lijkt zelfs de 30 graden mogelijk te worden a.s. vrijdag!


Alleen weer verrekte jammer dat het van korte duur is, een korte zomerse intermezzo op dit saaie weer wat we nu hebben.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis

als het deze kant opgaat.....

Danny

Neerslagverwachting van GFS (totaal komende week) tot woensdag 09-07-2014.
Zijn forse hoeveelheden vooral voor ZO Nederland en in stroomgebied van de Maas & Rijn.

Marco uit Hangar 5

Als zweefvlieger wil ik even melden dat het de laatste dagen, of zelfs weken, perfect zweefvliegweer is! Afgelopen twee weken in zuid Duitsland vertoefd en vreselijk verwend met prachtige cumulus thermiek tot ruim boven de 2000 meter



Eergisteren, gisteren en ook vandaag perfect zweefvliegweer boven de Nederlandse en midden Duitse regio. Cumulus all over the place, er zijn enorme afstanden gevlogen de laatste weken. 600. 700, 800 ja zelfs meer dan duizend kilometer vliegen!!.. zonder motor, op door de natuur geleverde zonne-energie, thermiek.

Vorige week is de Euroglide gevlogen, een zweefvliegwedstrijd over 2300Km dwars door Nederland, Duitsland, Frankrijk.. de winnaars hebben die in slechts 4 of 5  dagen afgeraffeld..

Ongekend dat het zo vaak zulk goed zweefvliegweer is.. Over het algemeen betekend dat ook redelijk goed weer op de grond met zon, heldere schone luchten, niet te warm en ook niet te koud.. goed festival/fiets/tuin/barbbq weer zeg maar. .. en zeg nou zelf, wat is er nou mooier dan een strak blauwe lucht met daarin van die prachtige scherp afgetekende cumulus wolkenluchten.. daar geniet ik met volle teugen van en is Absoluut niet saai!

Ik snap er daarom geen bal van dat er zoveel geklaagd wordt hier op het forum, het is gewoon hartstikke lekker weer de laatste tijd met de meest prachtige wolkenluchten.. hoe kan een weerliefhebber dit nou saai vinden?, je moet er alleen wel voor achter je PC vandaan kruipen en omhoog kijken.

Zo, dat wilde ik even kwijt
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Lightning_Glenn

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 02 jul 2014 - 21:26
Als zweefvlieger wil ik even melden dat het de laatste dagen, of zelfs weken, perfect zweefvliegweer is! ...........
knip................
Zo, dat wilde ik even kwijt
Leuk en je heb ook helemaal gelijk :-)

ron12

Citaat van: Lightning_Glenn op wo 02 jul 2014 - 22:21
Leuk en je heb ook helemaal gelijk :-)
En lekker slapen in de nacht,  de nacht temperatuur zijn perfect. afgelopen nacht heeft het bijna gevroren op 10 cm hoogte  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

riddler

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 02 jul 2014 - 21:26
Ik snap er daarom geen bal van dat er zoveel geklaagd wordt hier op het forum, het is gewoon hartstikke lekker weer de laatste tijd met de meest prachtige wolkenluchten.. hoe kan een weerliefhebber dit nou saai vinden?, je moet er alleen wel voor achter je PC vandaan kruipen en omhoog kijken

Ha Marco, je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Eigenlijk is het gewoon goed weer met prachtige Hollandse luchten.
En jij kan er helemaal van genieten op hoogte !

Caps

Laten we eerlijk zijn dat de zomer nou nog niet echt goed opgang gekomen is, op een paar dagen na, er zitten hier veel onweer liefhebbers, naar ik ben een warmte liefhebber, hoe warmer hoe beter, dus daarom klaag ik een beetje, hoort erbij toch

Tyshane

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 02 jul 2014 - 21:26
Als zweefvlieger wil ik even melden dat het de laatste dagen, of zelfs weken, perfect zweefvliegweer is! Afgelopen twee weken in zuid Duitsland vertoefd en vreselijk verwend met prachtige cumulus thermiek tot ruim boven de 2000 meter

Eergisteren, gisteren en ook vandaag perfect zweefvliegweer boven de Nederlandse en midden Duitse regio. Cumulus all over the place, er zijn enorme afstanden gevlogen de laatste weken. 600. 700, 800 ja zelfs meer dan duizend kilometer vliegen!!.. zonder motor, op door de natuur geleverde zonne-energie, thermiek.

Vorige week is de Euroglide gevlogen, een zweefvliegwedstrijd over 2300Km dwars door Nederland, Duitsland, Frankrijk.. de winnaars hebben die in slechts 4 of 5  dagen afgeraffeld..

Ongekend dat het zo vaak zulk goed zweefvliegweer is.. Over het algemeen betekend dat ook redelijk goed weer op de grond met zon, heldere schone luchten, niet te warm en ook niet te koud.. goed festival/fiets/tuin/barbbq weer zeg maar. .. en zeg nou zelf, wat is er nou mooier dan een strak blauwe lucht met daarin van die prachtige scherp afgetekende cumulus wolkenluchten.. daar geniet ik met volle teugen van en is Absoluut niet saai!

Ik snap er daarom geen bal van dat er zoveel geklaagd wordt hier op het forum, het is gewoon hartstikke lekker weer de laatste tijd met de meest prachtige wolkenluchten.. hoe kan een weerliefhebber dit nou saai vinden?, je moet er alleen wel voor achter je PC vandaan kruipen en omhoog kijken.

Zo, dat wilde ik even kwijt

Ik ben het helemaal met je eens, ik geniet er ook met volle teugen van!  8)

Powered by EzPortal