Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 118247 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: lander20 op wo 11 jun 2014 - 19:56
gfs is op lange termijn zeer goed 12u run! jammer dat het lange termijn is.

pfft als je eenmaal zo'n onweersepisode hebt gehad wil je meteen een nieuwe :P

Dat is dan al de 2x run op rij :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

JerryL

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5032.msg81797.html#msg81797";

Conform het eerste item van deze pagina heeft het warme zeewater invloed op het weer (meer neerslag). Heeft deze weer-noob toch nog gelijk gehad afgelopen februari. Werd toen door enkele een beetje uitgelachen, maar nu hoor ik ze niet.

lander20

hardnekkig hogedrukgebied de komende dagen in de buurt van UK nadien probeert de warme lucht zich richting de benelux uit te breiden maar dat lijkt moelijk te gaan door foute positie van de hogedruk, de kopmende week zal nog wel het een en ander veranderen pluimen worden breder

Caps

Gebeurt er niets vanuit het zuiden? Want het hoge drukgebied ten westen van Ierland word idd groter, maar is er geen kans dat de wind weer vanuit het zuiden komt?

Marsel

Citaat van: Caps op za 14 jun 2014 - 22:39
Gebeurt er niets vanuit het zuiden? Want het hoge drukgebied ten westen van Ierland word idd groter, maar is er geen kans dat de wind weer vanuit het zuiden komt?
Voorlopig gebeurt er even helemaal niets vanuit het zuiden.
De kaarten van de jongste 12z runs zijn inmiddels geschud en eenduidig: hoofdzakelijk noordelijke stroming tot rond en zelfs voorbij de langste dag. In de polaire lucht Tx veelal 15-20C. Slechts wanneer de zon er even wat beter bij is temps in het verre binnenland wellicht tijdelijk iets boven de 20C....
Niets om over naar huis te schrijven. Eind van de komende week zien we wel weer verder. Tot die tijd is het pas op de plaats vwb zomer(on)weer.

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op za 14 jun 2014 - 23:39
Voorlopig gebeurt er even helemaal niets vanuit het zuiden.
De kaarten van de jongste 12z runs zijn inmiddels geschud en eenduidig: hoofdzakelijk noordelijke stroming tot rond en zelfs voorbij de langste dag. In de polaire lucht Tx veelal 15-20C. Slechts wanneer de zon er even wat beter bij is temps in het verre binnenland wellicht tijdelijk iets boven de 20C....
Niets om over naar huis te schrijven. Eind van de komende week zien we wel weer verder. Tot die tijd is het pas op de plaats vwb zomer(on)weer.
Dit weer verveeld mij persoonlijk ook niet. Heerlijk weer om dingen te ondernemen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op zo 15 jun 2014 - 10:16
Dit weer verveeld mij persoonlijk ook niet. Heerlijk weer om dingen te ondernemen.
Leuk voor een paar dagen, of hooguit een midweek inderdaad. Dingen ondernemen is absoluut geen probleem, het slaapt goed en werken is met die grijze massa buiten ook geen straf.
Maar na een weekje mag er toch wel weer eens wat gebeuren. Onderstaande pluim (EC12Z) laat het alsmaar voortdurende vrij saaie weerbeeld duidelijk zien. Nee, dit is gewoon niet wat je wilt zien in juni...

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op ma 16 jun 2014 - 17:48
Leuk voor een paar dagen, of hooguit een midweek inderdaad. Dingen ondernemen is absoluut geen probleem, het slaapt goed en werken is met die grijze massa buiten ook geen straf.
Maar na een weekje mag er toch wel weer eens wat gebeuren. Onderstaande pluim (EC00Z) laat het alsmaar voortdurende vrij saaie weerbeeld duidelijk zien. Nee, dit is gewoon niet wat je wilt zien in juni...
Maar aan het (bijna) jaarlijks terugkerende schaapscheerderskou ontkom je niet......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Citaat van: Marsel op ma 16 jun 2014 - 17:48
Leuk voor een paar dagen, of hooguit een midweek inderdaad. Dingen ondernemen is absoluut geen probleem, het slaapt goed en werken is met die grijze massa buiten ook geen straf.
Maar na een weekje mag er toch wel weer eens wat gebeuren. Onderstaande pluim (EC12Z) laat het alsmaar voortdurende vrij saaie weerbeeld duidelijk zien. Nee, dit is gewoon niet wat je wilt zien in juni...

Niet helemaal mee eens. Er is nog steeds de theorie dat wanneer de schaapscheerderskou op tijd komt en daarna netjes omslaat naar mooi weer, het een mooie zomer wordt. Nu de omslag straks nog even...

Marsel

Citaat van: Jelte op ma 16 jun 2014 - 21:15
Niet helemaal mee eens. Er is nog steeds de theorie dat wanneer de schaapscheerderskou op tijd komt en daarna netjes omslaat naar mooi weer, het een mooie zomer wordt. Nu de omslag straks nog even...
Die ken theorie(en) ken ik ook. Ik zeg doen :D.
Overigens deden de motregentjes van gisteren me een beetje denken aan de neerslag uit maritieme stratocumulus sheets aan de noordzijde van de Canarische eilanden. Typisch hoe uit dergelijke dunne velden toch neerslag valt. Vooral coalisentie uieraard, en een vrij grote waterinhoud.

@Arjan
Mee eens. Je ontkomt er soms simpelweg niet aan. Gelukkig hebben we nog even.

Jelte

Citaat van: Marsel op di 17 jun 2014 - 07:31
Die ken theorie(en) ken ik ook. Ik zeg doen :D.
Overigens deden de motregentjes van gisteren me een beetje denken aan de neerslag uit maritieme stratocumulus sheets aan de noordzijde van de Canarische eilanden. Typisch hoe uit dergelijke dunne velden toch neerslag valt. Vooral coalisentie uieraard, en een vrij grote waterinhoud.

@Arjan
Mee eens. Je ontkomt er soms simpelweg niet aan. Gelukkig hebben we nog even.

Ja, het huidige weer heeft ook wel wat. Gisteren de hele dag een lijn bewolking boven het Wad met steeds opnieuw vormende hoosjes eronder. Niets wat echt serieus hoos werd, maar prachtig om naar te kijken.
Wat regen zou fijn zijn voor de tuin, en daarna weer volgas zomer graag!

Johann

Begin volgende week dan eindelijk "exit" Atlantisch hoog en NW hoogtestroming. Met een beetje geluk dan aan de voorzijde van Atlantische depressies vanuit ZO Europa weer warmer. ECMWF voor de tweede helft van de week met ZO winden aangename 24 tot 25 graden ! 8)

Tyshane

Ja dat zou mooi zijn Johann als dat bewaarheid zou worden. Het is wel even genoeg zo met dit weertype. Een fijne midden twintigers met wat meer zon zou goed worden ontvangen. :)

arjanbruggink

Citaat van: Johann op do 19 jun 2014 - 11:53
Begin volgende week dan eindelijk "exit" Atlantisch hoog en NW hoogtestroming. Met een beetje geluk dan aan de voorzijde van Atlantische depressies vanuit ZO Europa weer warmer. ECMWF voor de tweede helft van de week met ZO winden aangename 24 tot 25 graden ! 8)
Van mij, en vele anderen in de omgeving van Assen, zou dit wel mogen. Dit i.v.m. de TT week.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Eveline

Kijk, daar zat ik op te wachten. Heerlijk.

Tyshane

Rustig weer is een rustig forum! ;) Waar is iedereen?  :-X

Komende dagen een lichte verbetering van het weer, eigenlijk gewoon Hollands zomerweer. Prima toch?! :)

JerryL

Volgens de pluim van het KNMI (15 daagse) blijft de temperatuur steken op 20 C. De winter was te warm, de zomer straks nog te koud. Wel eerlijk verdeeld, maar volgens mij is er straks helemaal niemand meer blij met het weer.

Tyshane

Citaat van: JerryL op za 21 jun 2014 - 15:26
Volgens de pluim van het KNMI (15 daagse) blijft de temperatuur steken op 20 C. De winter was te warm, de zomer straks nog te koud. Wel eerlijk verdeeld, maar volgens mij is er straks helemaal niemand meer blij met het weer.

De zomer is nog maar net begonnen en ondanks dat iedereen misschien wat meer zon zou willen is dit weer toch normaal gemiddeld Nederlands zomerweer. Tevens hebben we een mooie lente achter de rug en veel zonuren. Ik denk zelf ook dat we best een goede zomer gaan krijgen. Persoonlijk heb ik liever iets meer zon, maar hier ben ik al blij mee hoor!  8)

Dennis

GFS volgde ook in de 0H run vandaag


ron12

Citaat van: JerryL op za 21 jun 2014 - 15:26
Volgens de pluim van het KNMI (15 daagse) blijft de temperatuur steken op 20 C. De winter was te warm, de zomer straks nog te koud. Wel eerlijk verdeeld, maar volgens mij is er straks helemaal niemand meer blij met het weer.
In sommige delen van het noordelijk halfrond, heeft het nog gesneeuwd de afgelopen week ,dus het kan nog erger 8) voor het zelfde geld zat je nu met een winterjas aan ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal