Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 118320 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jelte

Het wordt hier ook al aardig bruin hoor. Maar op Terschelling zijn we altijd wat later groen en eerder bruin.

Weerfreak 1337

De appelboom hier in de tuin is normaal vrij laat met bladval (half-eind oktober). Maar deze begint nu al geel te worden aan de onderkant.
Daarentegen was de boom ook al vroeg in blad. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Ik weet niet hoe het komt maar iets in mij en mijn gevoel zegt dat we tussen de 25 ste September en de 30ste September te maken zullen gaan krijgen met stormachtige weersomstandigheden (gewoon puur een gevoel)  :-\ ;D

SniperEye

Tja, als we alles op gevoel gaan doen dan kunnen we dit forum beter sluiten. Waar ik benieuwd naar ben is de (potentiële) stormdepressie die nu aan de oostkust van Florida "hangt". Vaak zien we dat dit soort depressies de oversteek naar onze regio's maken.

ron12

Volgens de telegraaf volgende week zomerse dagen in aantocht. Zelfs warmte record temperaturen worden er verwacht  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: SniperEye op vr 12 sep 2014 - 08:43
Tja, als we alles op gevoel gaan doen dan kunnen we dit forum beter sluiten. Waar ik benieuwd naar ben is de (potentiële) stormdepressie die nu aan de oostkust van Florida "hangt". Vaak zien we dat dit soort depressies de oversteek naar onze regio's maken.

Die zal voor ons geen betekenis gaan hebben. Het laag (92L) trekt iva het zuiden van Florida de Golf van Mexico op om daar vervolgens naar het noorden toe af te buigen. Een volgende tropical storm (Edouard) is echter "geboren" en dit systeem zal in navolging van ex-Cristobal uiteindelijk wel in de Atlantische hoogtestroming worden opgenomen.


Tyshane

Citaat van: glenn op vr 12 sep 2014 - 01:47
Ik weet niet hoe het komt maar iets in mij en mijn gevoel zegt dat we tussen de 25 ste September en de 30ste September te maken zullen gaan krijgen met stormachtige weersomstandigheden (gewoon puur een gevoel)  :-\ ;D

Ik heb dat gevoel ook trouwens. :) Zo heb ik ook het gevoel dat we volgende week mooi zomers weer krijgen.  8)

Johann

Nog even na-zomeren  8)
Kijken we naar de weerkaarten van de afgelopen dagen en vandaag dan zijn de meest opvallende systemen het krachtige hoog boven Scandinavië -west Rusland en een ook in de hoogte goed ontwikkelde depressie met kern op een een eigenlijk totaal vekeerde plek ten noorden van de Azoren en een ander laag boven de Balkan. De anomalie vertaalt zich in de Omegablokkade structuur welke voor het standvastige rustige nazomer weer zorgt. Tot en met het weekeinde blijven we onder invloed van de hoogterug. Volgende week zien we de sturende druksystemen geleidelijk naar het oosten doorschuiven en hiermee draait de hoogtestroming via de oost en zuidoost hoek naar zuid en later zuidwest. Daarmee kan nogmaals warmere en van origine subtropische lucht over grote delen van west en centraal Europa gaan uitstromen. Met deze thermische opleving zal het kwik volgende week gaan oplopen tot boven "normale" zwaardes. In de middag zullen de middagtemperaturen meest tussen de 22 en 25 graden gaan uitkomen en lokaal wordt het ook nog warmer. Wel wordt de aangevoerde lucht ook steeds vochtiger wat dus de buienkans (onweer)  zal doen toenemen.

In het verdere verloop schuift het geheel nog verder door en krijgen we geleidelijk weer te maken met de koelere lucht.  Zoals het er nu uitziet kunnen we ons dus gaan opmaken voor een periode met heerlijk na-zomer weer.


Bijgevoegd kaarten EC00 500 hPa zondag en donderdag, alleen te zien voor aangemeldde leden

SniperEye

Citaat van: Johann op vr 12 sep 2014 - 15:34
Die zal voor ons geen betekenis gaan hebben. Het laag (92L) trekt iva het zuiden van Florida de Golf van Mexico op om daar vervolgens naar het noorden toe af te buigen. Een volgende tropical storm (Edouard) is echter "geboren" en dit systeem zal in navolging van ex-Cristobal uiteindelijk wel in de Atlantische hoogtestroming worden opgenomen.

Dank voor deze uitleg :) Ik kon geen kaartje vinden van dat laag, gelukkig jij wel :)

Johann

Soms gaat het om details welke uiteindelijk bepalen wat met voor voor een weer we te maken gaan krijgen. Pakken we de weerkaart(en) erbij dan lijkt alles "koek en ei" (kaart 1). Immers een Scandinavisch bolwerk van hogedruk bepaalt met een NO stroming het weerbeeld in grote delen van W Europa.  Kijken we echter wat beter en gedetailleerder dan zien we dat toch niet alles "koek en ei" is. In het bolwerk van de hogedruk zien we meerdere hoogtelaagjes (upper-level-lows) of ook wel "koudeputjes" ronddwalen (kaart 2). Ik noem ze derhalve ook graag altijd "de luis in de pels". Niet alleen omdat ze vaak niet meteen opgemerkt worden maar vooral ook wegens hun wispelturige karakter. Ook voor de modellen en meteoroloog zijn die soort verstoringen door hun onberekenbaar gedrag (vaak ook helemaal losgekoppeld van de hoogtestroming) vervelende dingen.

Mocht u zich dus afvragen waarom het noorden ondanks de hoge barometerstanden toch weer last heeft van buien dan is het antwoord bij deze gegeven. Een hoogtelaagje (kaart 3 en radarbeeld) trok vandaag vanaf N Duitsland naar de Wadden en met de wat koudere lucht op hoogte (500hPa tot -22°) triggerde vervolgens de buien.   

Marsel

Genieten hoor dit! Heerlijk, wat een weertje. Bijna zomerse warmte, die heerlijke zachte septemberzon en dan ook nog eens een paar flink zomerse Cumuli die omhoog proberen te knallen. Bomen ook nog eens mooi in het groen. Tsja, dit is zoals september hoort te zijn  ;D.

EDIT: overigens een eerste bui over C-NL momenteel. Komende uren waarschijnlijk op meerdere plaatsen enkele regen- of onweersbuien. Meest uitgesproken over C- en N-NL.

jones

GFS met 29° in België voor aanstaande vrijdag!

pietjelol

vooral nu van genieten ik denk namelijk dat oktober wel eens een stuk minder kan gaan worden. Het slaat natuurlijk een keer om

Ries

Is er eigenlijk geen herfsttopic? Dat zou het enige seizoen zijn dat niet z'n eigen discussietopic heeft... (toch?).

vossejongk

Heerlijk dit weer niet te warm niet te koud lekker met de ramen open in de vrachtwagen het land door tuffen muziekje erbij kan niet beter :)

Marc.S

Als hovenier zijnde is het meestal niet te harden in die brandende zon, maar opzich vrij aangenaam nazomerweer  ;)

Tyshane

Citaat van: vossejongk op wo 17 sep 2014 - 20:38
Heerlijk dit weer niet te warm niet te koud lekker met de ramen open in de vrachtwagen het land door tuffen muziekje erbij kan niet beter :)

Klinkt goed! Nog lekkerder op de fiets vind ik dan weer! ;)

Edwin

Citaat van: Tyshane op do 18 sep 2014 - 08:13
Klinkt goed! Nog lekkerder op de fiets vind ik dan weer! ;)

Klopt, een km 25-30 per dag. Na het eten in de avond kan dat nog net voor het donker is :)

Alleen die insecten zijn er nog steeds :P
Never Stop Exploring

Johann

Momenteel vertoeven we in rel warm en vochtige lucht (hoge dauwpunten 14°-17°). Met weinig stroming dus sterk toenemende mistkansen vanavond -nacht. Morgen kan de mist hardnekkig zijn alvorens ze (of) oplost) Even oppassen dus wanneer u op pad gaat

Weerfreak 1337

Op de lange termijn blijven we volgens de nieuwe oper toch onder hooginvloeden, waardoor de echte "koelte" uitblijft.
Echt herfst lijkt het dus nog niet te worden, al zijn er natuurlijk signalen dat de zonale stroming sterker wordt/op gang komt, wat ook te zien is in onderstaande kaart.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal