Zomer discussietopic 2014

Topic gezien door 118311 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 01 jun 2014 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Werkelijk fantastisch weer hier in het Rotterdamse momenteel. Zonnig, zwakke bries en inmiddels al 20 graden op de thermometer.
Komende dagen nog maar even een flink verder genieten! Immers, voor we het weten is het allemaal voorbij en mogen we weer ruim een half jaar wachten...

JerryL

Zaanstreek is half bewolkt. Redelijk zonnig en best warm.

Johann

Citaat van: Marsel op di 02 sep 2014 - 11:33
Werkelijk fantastisch weer hier in het Rotterdamse momenteel. Zonnig, zwakke bries en inmiddels al 20 graden op de thermometer.
Komende dagen nog maar even een flink verder genieten! Immers, voor we het weten is het allemaal voorbij en mogen we weer ruim een half jaar wachten...

Waarbij we de komende dagen even goed de diverse hoogtelaagjes (GFS) in de gaten moeten houden. Kon mn op de vrijdag en maandag nog wel eens gaan tegenvallen met het mooie na-zomer weer. (in afwachting van de avonduitdraai)

gilleeesss

Citaat van: Johann op di 02 sep 2014 - 18:04
Waarbij we de komende dagen even goed de diverse hoogtelaagjes (GFS) in de gaten moeten houden. Kon mn op de vrijdag en maandag nog wel eens gaan tegenvallen met het mooie na-zomer weer. (in afwachting van de avonduitdraai)

Ja ik had het ook opgemerkt.. Eerst maar geneiten van woensdag en donderdag, die lijken me dan wel zonnig en warm te gaan verlopen ( qua zekerheid dan toch :D)

Oxize

En dan eindigen met een grote klapper (zwaar onweer) voor heel NL.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Johann

Zowel het GFS als ook het EC voor maandag 8 sept. aardig op 1 lijn vwb koudeputje.

Johann

Na-zomerweer onder "druk.
Vrijdag krijgen we te maken met een thermische laag dat vanuit Frankrijk richting Nederland koerst. Door de instroom van rel. warme en ook vochtige lucht (Theta-E's 50-54°) zal de onstabiliteit behoorlijk kunnen gaan toenemen. Vooral in het ZO en ook O kunnen vrijdag in de loop van de dag pittge (onweers)buien gaan vallen die lok. behoorlijk wat neerslag kunnen gaan opleveren (Z Limburg).

Tevens zien we dat donderdag een bel koude lucht vanuit de Atl hoogtetrog ten zuiden van IJsland afsnoert. Tijdens het wisselen van de wacht tussen de 2 hogedrukgebieden trekt dit koudeputje richting de zondag-maandag eveneens naar Nederland. Met de koude bovenluchten gaat dit dan ook weer de nodige onstabiliteit opleveren met dan juist de meeste activiteit boven het noorden van het land.

dondertje127

Zie je wel? September bijna altijd weer mooi :)
M'n favoriete herfstmaand hierdoor, en van de herfstmaanden is de zon hier nog op z'n krachtigst. Ik vergelijk september wat de zonkracht en de daglengtes betreft met april, want die komen wel overeen wat dat betreft.

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op wo 03 sep 2014 - 11:29
Zie je wel? September bijna altijd weer mooi :)
M'n favoriete herfstmaand hierdoor, en van de herfstmaanden is de zon hier nog op z'n krachtigst. Ik vergelijk september wat de zonkracht en de daglengtes betreft met april, want die komen wel overeen wat dat betreft.

Ik vind het zelf niet een typische herfstmaand, juist echt zo'n tussenmaand, geen zomer en geen herfst. ;) Ik heb er juist vaak een mei-gevoel bij, lol.  ;D Heerlijk die septembermaand, in de ochtends wat frisser, lekker warm in de middag maar niet bloedheet, atmosfeer is vaak wat rustiger en in de nacht koelt het alweer lekker af en gaat het slapen ook weer fijn. Topmaand! ;)

Weerfreak 1337

Wat ik altijd zo mooi vind aan deze maanden is die koperkleurige herfstzon in combinatie met de eerste herfstkleuren, weinig wind en temperaturen tussen 20 en 25 graden, ala Indian Summer. :) Prachtig effect heeft het!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

NewWeatherfan

vrijdag weer mijn trouwdag vieren 5 september is de afgelopen 11 jaar heeeeel vaak mooi geweest. Heb je geen kinderen en plan je een zomervakantie

eerst week van september

Johann

Een thermisch laagje trekt van N Frankrijk via het oosten van Nederland verder naar west Duitsland en ontwikkelt een NW-ZO-gerichte vore die vanmiddag tot over Nederland is gevorderd. In de vore ontstaat later weer een aparte kern welke vanavond en komende nacht over het noordoosten van Nederland ligt en en vervolgens de Noordzee optrekt.  Inmiddels is er warmere en vooral ook vochtigere lucht over het land uitgestroomd (Theta-E's momenteel tussen de 50 ° (zuiden) en 54° (oosten). De "warme" Theta-E-tong" schuift vanmiddag verder door naar het NO, tegelijkertijd zien we daar dan ook de meeste onstabiliteit (CAPES). Daarmee samenhangend maakt dan ook het NO de grootste kans op een regen dan wel onweersbui.

Johann

En dan nog even een blik werpen op de volgende "luis in de pels" van de hogedruk en wel het hoogtelaagje (ULL, koudeputje) welke voor maandag op het weermenu stond. De cut-off is inmiddels voltrokken en momenteel zien we de bel afgesnoerde koude lucht ten noorden van Schotland liggen. Zoals het er naar uitziet (ECMWF, GFS, UKMO) zal het hoogtelaag (ULL) de komende dagen in slakkengang via de noordelijke Noordzee en het noorden van Denemarken richting de Oostzee dan wel noord Polen trekken. Met deze koers zal het in tegenstelling tot eerdere verwachtingen (zuidelijkere koers) weinig tot geen invloed hebben op het Nederlandse weer.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Citaat van: ron12 op zo 07 sep 2014 - 12:28
Extreme vroege herfst http://www.natuurbericht.nl/?id=12780 wat de bomen aangaat  ;)
Inderdaad, was mij ook al opgevallen hoeveel blad al gevallen is.

Hoop dat men dan wel rekening houdt om de stoepen schoon houdt (blad vegen) voor de mindervalide en oudere mensen onder ons.
Als er eventueel regen valt kan dat behoorlijk glibberig worden, ook op de straat/weg met de fiets. 




Johann

Mooie opname vanuit de ruimte (330km hoogte -ISS) van het (hoogte)laag bij Denemarken

Jasneker

We hebben natuurlijk een heel mooi en warm voorjaar gehad en een mooie zomer, daartegen een natte Augustus en nu wat daling in de temperatuur, de bomen hadden ook al vroeg blad aan de bomen.
Geen wonder dat ook hier nu de eerste bladeren vallen en er wat geel/bruin blad tussen komt.

Erg veel is dat niet, en het gaat langzaam, pas eind September verwacht ik wat meer vallend blad, en maar weer opruimen dan ;) .

JerryL

Zodra de temperatuur straks, na de opleving die wordt verwacht, opnieuw daalt zal het blad in grote getalen verkleuren en vallen. Eerst nog even een paar dagen nazomeren. Daarna prachtige herfst-taferelen.

Marc.S

Ik ben vandaag voor het eerst weer blad wezen ruimen van een lindeboom die al zowat kaal is!!  ::) onvoorstelbaar zo vroeg in het jaar :)

Powered by EzPortal