Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109850 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Richting het einde van volgende week wordt het een flink stuk frisser.
Ik zie op de weerkaarten een situatie die eigenlijk lijkt op een typische herfstsituatie.
De bovenluchtkamer koelt af naar een graad of -30 en later zelfs tijdelijk -32. In combinatie met het al niet zo zeer afgekoelde zeewater (actueel op de Noordzee een graad of 9 en richting de kust een graad of 12) levert dit in de lente gewoon de bekende herfstbuien vanaf zee op.
Aangezien het verschil tussen zeeniveau en het 500hPa-vlak (+-5km) soms net aan 40 graden bedraagt, is er zelfs een (kleine) kans op onweer en hagel, zeker als de buien de kust naderen > Zee = 9 tot 12 graden, bovenlucht op 500hPa -30 tot -32.

Hier een impressie van de kaarten zoals ze er nu voorstaan. Vond het wel even waard om dit te delen :)

Groeten, Weerfreak

500-hPa hoogte en temperatuur, -30/-32



Neerslag, vooral aan de kust buien, typisch herfstsfeertje


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Gaat weer lekker hier. Inmiddels bijna 80mm aan neerslag en door de neerslagafkoeling is de SVG gedaald tot 600 meter. Het sneeuwt dus weer met dikke vlokken en hogerop in de bergen is inmiddels meer dan een halve meter aan verse sneeuw gevallen.  >:(  De Südoststau met intensieve neerslag in de Walliser Alpen (zwaartepunt Oberwallis, Simplon) zal nog tot morgen aanhouden. Het verkeer moet hier rekening houden met overlast en afgesloten wegen (lawinegevaar)




ThaGhostNL

Ben je lekker mee Johan. Ken je weer gaan scheppen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Edwin

Komende zomer in Wallis :) zal dan hogerop vast nog wel sneeuw liggen...
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Toch nog een lange winter in de Alpen...  :-\  :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

frankyman

Hoe zit dat volgend weekend? Ga volgend weekend even naar Zwitserland en dan door naar Italië....

Johann

Het houdt allemaal nog niet over en vooral het weekend "onderkoeld".  Volgende week dan weer wat hogere temperaturen (15-20°C) maar met een meest zonale stroming dan weer toenemende kans op nattigheid. Overigens hier in Wallis  vannacht weer 21mm neerslag erbij (totaal afgelopen 5 dagen 120mm), boven de 1600 meter weer sneeuw :(

Weatherman

Vanmiddag zou het mooi zonnig moeten zijn maar, het is zowat de hele dag bewolkt geweest met frisse wind.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

'Viezig' weer buiten met die zeer frisse noordnoordoostelijke wind en temps net boven de 10. Herkenbaar voor deze luchtsoort zijn de sterk uitspreidende Cu/Sc velden en de scherpe tekeningen aan het zwerk.
Net zo typisch, zijn deze terugvalletjes in de toch al redelijk gevorderde lente. Gelukkig maar tijdelijk deze belachelijke temperaturen  ;D.

Met argusogen speur ik al enige tijd de kaarten op de LT af naar de eerste hittekanonnen, ruggen des doods en schroeikaarten....
Ik heb er een paar gezien, jullie waarschijnlijk ook, maar tot op heden altijd slecht ondersteund, inconsistent, per run veranderend en vér buiten de 'betrouwbare' termijn.

Weerfreak 1337

Komt vast vanzelf wel een keer in mei Marsel! We moeten nog even geduld hebben, want heb ik het idee dat de eerste helft van mei iets koeler gaat verlopen dan dat we gewend zijn(zie April) na het zien van de laatste pluim(en). Ik denk dan vooral aan een temperatuur die vooral tussen 13 en 17 graden zal liggen met uiteraard soms wat uitschieters naar boven en beneden. Denk aan vandaag (10 graden) en komende dinsdag (Mogelijk 20 graden). Voor de rest een vrij (licht) wisselvallig weertype met regelmatig neerslag in de vorm van regen- en onweersbuien.
Even een koel intermezzo is altijd prima, kan de zomer zijn kruit alvast opbouwen voor een heerlijk kanonslag van hitte en onweer...  8)

Ik speur gezellig met je mee naar die eerste heerlijke Spaanse Pluimen  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

ziet er vanaf dinsdag niet best uit, veel neerslag zo te zien op KNMI  :-X
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

gfs tovert toch al enkele runs mooie kaarten op lange termijn! pluim word vanaf +- 16 mei zeer breed (t850 tussen de 5-19°)
ecmwf lijkt te volgen op lange termijn :) het kan dus interessant gaan worden op lange termijn :)

ron12

Koud geweest in het oosten van het land af gelopen nacht tot -7.1 graden!!! wel aan de grond. :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Brrrr.. vandaag nergens last van maar wel heerlijk genoten van de zon  8)

ron12

Morgen nacht dinsdag op woensdag zware regenval verwacht, http://alarm.noodweercentrale.nl
wel een voorwaarschuwing  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Het was een flinke bui die hier zonet overkwam!

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

 ???

Nou als die bak water naar beneden komt, hoef ik ook mijn tuin niet schoon te maken met de hogedrukspuit......gebeurt vanzelf dan.


Sven

Citaat van: lander20 op zo 04 mei 2014 - 11:48
gfs tovert toch al enkele runs mooie kaarten op lange termijn! pluim word vanaf +- 16 mei zeer breed (t850 tussen de 5-19°)
ecmwf lijkt te volgen op lange termijn :) het kan dus interessant gaan worden op lange termijn :)

Het zag er allemaal uiterst interessant uit voor op de LT vorige week, maar al runs lang is die warmte nergens meer te bekenen.. mag hopen dat het spoedig weer terugkeert.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Als ik zo op de LT kijk, krijgen we eindelijk weer eens een normale maand , wat temperatuur en neerslag betreft. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal