Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109843 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Eigenlijk wordt het eens tijd dat het flink gaat regenen , waterstanden in de Rijn dalen gestaag verder , vroeg of laat krijg je problemen http://www.wetteronline.de/pegelstand/rhein?gid=10404 Klik op de blauwe lijntje voor waardes die al ver onder het gemiddelde liggen voor wat normaal is.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Over waterstanden en droge periodes hoef je je geen zorgen te maken, elk jaar opnieuw is er paniek om dat. En de wensen om regen worden vroeg of laat aanbeden, en zit je weken te lang met die ellende depressies vanaf de oceaan, en hebben we weer een teveel aan neerslag.

Deze is ook wel leuk, herinnerende de teksten nog uit het wintertopic:

Citaat van: JerryL op wo 19 feb 2014 - 13:21
Helaas voor de natuur is de winter dan nog niet voorbij. Sneeuw met Pasen, schaatsen met Koningsdag.
Zal hoe dan ook een natte zomer worden met die warme Noordzee.

Citeer
Sneeuw met Pasen = mogelijk
schaatsen met Koningsdag = ook mogelijk, maar dan in Thialf.

Heerlijk eigenlijk hoe de lente zich geeft genesteld de afgelopen weken, af en toe eens een dip maar koud en regenachtig is het totaal niet, top lente tot dusver :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op za 19 apr 2014 - 22:33

Deze is ook wel leuk, herinnerende de teksten nog uit het wintertopic:

Heerlijk eigenlijk hoe de lente zich geeft genesteld de afgelopen weken, af en toe eens een dip maar koud en regenachtig is het totaal niet, top lente tot dusver :)

Ha dat is toevallig, ik heb ook nog eens door het wintertopic gebladerd, vorige week was het dacht ik. Blijf me verbazen over het hoge 'wanhoopgehalte' van sommigen, zo kenmerkend voor wintertopics.
Ach, ja het was dan ook een beroerde winter voor hen die van kou houden.
Verder is deze lente inderdaad een hele aardige. Heerlijk ook hoe dat groen zo vroeg is ontploft en alles eigenlijk al aan de maand mei doet denken. Om maar niet te spreken over het lengen van de dagen. Fantastische tijd van het jaar dit!

Weerfreak 1337

Wat een fantastische lentedag vandaag! Op dit moment de 20 graden gehaald bij een heerlijke stevige oostenwind (6 bft).  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Zeer grote heidebrand bij Hoenderloo op de Veluwe, bron verschillende media  :'(  al  ruim 200 hectare verwoest bron omroep Gelderland http://www.omroepgelderland.nl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Deze brand is de grootse sinds 1976 op de Veluwe nu al 350 hectare verwoest en breidt zich nog steeds uit door de harde wind http://www.omroepgelderland.nl klik op live blog
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op zo 20 apr 2014 - 16:39
Deze brand is de grootse sinds 1976 op de Veluwe nu al 350 hectare verwoest en breidt zich nog steeds uit door de harde wind http://www.omroepgelderland.nl klik op live blog

Ik wilde al een apart topic beginnen, maar dat is nergens mogelijk bij natuurverschijnselen. De brand dreigt nog verder uit te breiden. En waarom zijn de andere helicopters zo laat?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Mooie pluim moet ik zeggen!  :D
Oper op LT slechts door enkele leden gesteund en op de Extreme LT meer leden voor 20-25 graden dan de voorganger :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Nog even over die brand op de Veluwe van gisteren, hier een mooie link gevonden met vele foto,s en filmpjes van die brand http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83559.0 en  dan nog eentje voor het laatste nieuws http://www.omroepgelderland.nl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Energizer85

Hmmm ik zie de laatste dagen erg veel spreiding. Ik hoop toch op mooi weer de eerste 2 weken van Mei... Aankomend weekend ff wat minder in iedergeval, hopelijk daarna weer in de lift!!!

JerryL

Citaat van: Sven op za 19 apr 2014 - 22:33
Over waterstanden en droge periodes hoef je je geen zorgen te maken, elk jaar opnieuw is er paniek om dat. En de wensen om regen worden vroeg of laat aanbeden, en zit je weken te lang met die ellende depressies vanaf de oceaan, en hebben we weer een teveel aan neerslag.

Deze is ook wel leuk, herinnerende de teksten nog uit het wintertopic:

Heerlijk eigenlijk hoe de lente zich geeft genesteld de afgelopen weken, af en toe eens een dip maar koud en regenachtig is het totaal niet, top lente tot dusver :)

Ik moet er toch wel op reageren vind ik..... het is over het algemeen genomen nog heilig gebleven. Met Pasen was het nog aardig weer. Her en der een bui, maar dat mag de pret niet drukken.

Wel merk ik nog op dat ik over de zomer schreef, het is nog lente. Na de zomer zal ik, dat heb ik dan graag voor over mocht het zo zijn, moeten erkennen dat het inderdaad droog is gebleven ondanks de warme Noordzee. Vooralsnog vrees ik het ergste.....

Edwin

Volgens mij stond het water in de rivieren vorig jaar in deze tijd niet zo laag als dat het nu staat. Ik woon aan de ijssel en de waterstand valt nu gewoon op door opgedroogde stenen en de kademuur die dan zo'n zanderige kleur heeft. Komende week komt er wel meer regen dus zal die eindelijk wat gaan stijgen. Overigens vind ik die regen belangrijker voor de tuin :) als het zaterdag maar droog is, mag de hele komende week tientallen millimeters regenen, als het zaterdag op koningsdag maar droog is. Waarschijnlijk 16-19 graden met kans op buien. Johan, kan jij al iets gedetailleerder zijn over a.s zaterdag?
Never Stop Exploring

NitroGenetics

Citaat van: Edwin op wo 23 apr 2014 - 12:17
Volgens mij stond het water in de rivieren vorig jaar in deze tijd niet zo laag als dat het nu staat. Ik woon aan de ijssel en de waterstand valt nu gewoon op door opgedroogde stenen en de kademuur die dan zo'n zanderige kleur heeft. Komende week komt er wel meer regen dus zal die eindelijk wat gaan stijgen. Overigens vind ik die regen belangrijker voor de tuin :) als het zaterdag maar droog is, mag de hele komende week tientallen millimeters regenen, als het zaterdag op koningsdag maar droog is. Waarschijnlijk 16-19 graden met kans op buien. Johan, kan jij al iets gedetailleerder zijn over a.s zaterdag?
dat zal denk ik vies tegenvallen wat neerslag betreft, de grond zelf is ook erg droog en kan zeker wel wat neerslag opvangen, dus of de neerslag genoeg is om rivieren bij te vullen schat ik echter relatief klein, bovendien is het in belgie/duitsland niet anders wat betreft de maas en rein.

Marsel

'Vieze' noordelijke wind (3bft) blaast hier tussen de bebouwing door. De zon heeft het moeilijk en de temperatuur loopt maar mondjes maat op.
Lekker is anders...
Ik vraag me af of de Tx van net onder de 20C voor de (zuid)westelijke delen van NL wel haalbaar is. Bewolking zou dunner moeten worden en de wind zou wat moeten ruimen naar NNO vanmiddag (dus niet direct meer vanaf zee). Wellicht dat het dan nog eens wat wordt maar tot die tijd zal het westen flink achter blijven vermoed ik.

TaL

Citaat van: Marsel op do 24 apr 2014 - 09:43
'Vieze' noordelijke wind (3bft) blaast hier tussen de bebouwing door. De zon heeft het moeilijk en de temperatuur loopt maar mondjes maat op.
Lekker is anders...
Ik vraag me af of de Tx van net onder de 20C voor de (zuid)westelijke delen van NL wel haalbaar is. Bewolking zou dunner moeten worden en de wind zou wat moeten ruimen naar NNO vanmiddag (dus niet direct meer vanaf zee). Wellicht dat het dan nog eens wat wordt maar tot die tijd zal het westen flink achter blijven vermoed ik.

Idd, ook hier is het bewolkt met een NNWen wind bij 13 graden, hoewel al heel de week de wind die richting opzoekt was het toen nog aangenaam. Nu is het koud   >:( , gelukkig wordt het morgen aangenaam warm :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jenkie

Heerlijk warm, 19,4 Beetje broeierig

dondertje127

Onweer nadert Arnhem. Het dondert al en ik zie wat kringetjes in het water. Beetje kalm gedruppel.

Edit: Vreemd dat het ineens al lang stil is aangezien de buienradar onweer aangeeft.

Johann

Vervroegde IJsheiligen ?!

Na vandaag zetten de temperaturen een geleidelijke neerwaarts trend in en begin mei is het dan gedaan met het zeer zachte voorjaarsweer. Pakken we de kaarten erbij dan zien we in de tweede helft van de week aan de oostflank van een Atlantisch hoog een noordelijke stroming op gang komen waarmee steeds koudere polaire lucht tot diep in west en centraal Europa gaat uitstromen. Op het 850 hpa vlak (1500m) gaat de temperatuur naar - 3 tot -5 graden en op 500 hPa (5000m) naar -30 tot -33 graden.  Niet alleen de bovenluchten worden een stuk kouder, ook aan de grond (T2m) komt het kwik overdag dan niet meer of nog slechts met moeite boven de 10 graden uit.  Verder blijft het wisselvallig waarbij de buien vooral de noordelijke kustprovincies zullen beïnvloeden. Dus nog maar even genieten van het "zomerse" voorjaarsweer.....

vossejongk


Powered by EzPortal