Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109886 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Zo, nu we gisteren met het eea aan warmbloedig onweer vaarwel gezegd hebben tegen een lange periode van veel te warm lenteweer, gaan we vanaf vandaag terug naar normale waarden of daar iets boven voor deze tijd van het jaar.

Het algehele stromingspatroon lijkt daarbij voor onze omgeving vooral gestuurd te worden door het Azorenhoog met  uitlopers richting W-Europa.
Dit levert dan een overheersend (noord)westelijke stroming op waarbij perioden met zon afgewisseld worden door wolkenvelden. Temperaturen uiteraard niet gek hoog, meest tussen 11-16 graden.
Eigenlijk helemaal niet zo gek als je bedenkt wat de langjarig gemiddelden voor deze periode zijn.

Zo af en toe kunnen storingen om het hoog heen de Benelux in afgezwakte vorm bereiken. Vrijdag lijkt zo'n dag (invloed hoogtetrog en zwak KF) en ook morgen passeert vooral in het NNE een WF-afloper.

De warme oprispingen die door EC12 gisteren, maar ook door EC00 nu, rond de 16e april werden berekend worden lechts mondjesmaat ondersteund...
Zie onderstaande pluim.

Kortom: voorlopig enigszins nietszeggend en rustig voortkabbelend lenteweer, zonder thermische uitspattingen.

ron12

Gemiddelde temperatuur voor dit jaar staat nu op nummer 1 http://www.weerstatistieken.nl/hellmann 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Zo, net even 2 onweersklap(jes) gehoord, we mogen weer een dag bijschrijven. :)

Onweersdag nummero 3 :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Eveline

Vanuit Spijkenisse kan ik onweer melden, met flink hagel! Is hier gewoon bijna wit haha!

Sven

Onweersdag nummer 8 alweer, gaat rap zo! Zo dadelijk een filmpje met het mooie maar korte onweer van zojuist!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Hier nog steeds een dikke 0  ???
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Hier nu wat gerommel te horen en flink wat regen en hagel, onweersdagen al op 4 dit jaar! :)
seizoen 2018/2019

JerryL

Zaandam maandag 2 flinke klappen. Gister wederom een knal en hagel!

Jasneker

Regen genoeg hier gehad, maar onweer niks, nada, noppes zilch.... ging allemaal om mij heen....

Johann

Citaat van: Jasneker op wo 09 apr 2014 - 10:14
Regen genoeg hier gehad, maar onweer niks, nada, noppes zilch.... ging allemaal om mij heen....

Volgens mij gaat bij jou altijd alles "er-om-heen". Gelukkig nog wel regen gehad  ;D

TaL

In 2012 1 onweersdag tot hier, vorig jaar 2. Dit jaar staat de teller al, jawel, op 6 :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: TaL op wo 09 apr 2014 - 10:54
In 2012 1 onweersdag tot hier, vorig jaar 2. Dit jaar staat de teller al, jawel, op 6 :D

Dat belooft nog wat !  ;)
Overigens de komende 10 dagen gewoon "saai" lenteweer, ietwat onderkoelt en nauwelijks neerslag.

EC00 ensembles 50 members neerslag en T2m west Ned.


ron12

Kans op witte Pasen, zelfs dat zit er niet in  ;) 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Citaat van: Johann op wo 09 apr 2014 - 11:05
Dat belooft nog wat !  ;)
Overigens de komende 10 dagen gewoon "saai" lenteweer, ietwat onderkoelt en nauwelijks neerslag.

EC00 ensembles 50 members neerslag en T2m west Ned.

Ach, als er niet teveel wind staat is het in de steeds warmer wordende zon best te doen hoor :)
Nu 11 graden en niet veel wind, maar het voelt veel beter aan dan gisteren, ook toen 11 graden maar dan met een vrij krachtige wind met rukwinden tot 60 km/u
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: TaL op wo 09 apr 2014 - 11:22
Ach, als er niet teveel wind staat is het in de steeds warmer wordende zon best te doen hoor :)
Nu 11 graden en niet veel wind, maar het voelt veel beter aan dan gisteren, ook toen 11 graden maar dan met een vrij krachtige wind met rukwinden tot 60 km/u

Inderdaad, de zon maakt een hoop goed, vooral wanneer de wind wegvalt
Globale straling de Bilt actueel 456 Wh/m², UV index 2 -vanm. 4  8)

MamaAs

Prima lenteweer dacht ik zo.
Normale temperaturen, lekker zonnig en ik hoop dat het hier niet te hard waait.
Je zal mij niet horen klagen :D

TaL

Morgen lijkt trouwens ook niet verkeerd te worden.

Uitlopers van hogedruk zorgen voor kalm weer. Niet te veel wind in combinatie met deze temps zou toch voor een aardige lentedag moeten zorgen :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

Nul onweersdagen....

Tot nu toe, natuurlijk.... het zou een beetje lullig zijn als het aantal onweersdagen hetzelfde wordt als het aantal Hellmann getallen afgelopen winter..0  :o

Nee, maar even serieus....nu al wat lekker gerommel in nederland..heerlijk!

Hopelijk is het een voorbode van ;)

Danny

Prima pluim verwachting. Maandag kans op een klein beetje regen en ook een tijdelijke toename van de wind. Daarna opnieuw rustig voorjaarsweer met vanaf Donderdag kans op oplopende temperaturen en mogelijk ook af en toe een klein beetje neerslag.

dondertje127

Er heerst hier al tientallen minuten lang een vreemde geel/oranjegrijze wolkenlucht tegen Arnhem aan. Ik vind het een nare kleur. Alsof je in een 18e eeuws schilderij leeft. Het lijkt wel een sepia kleurig effect. Vind het maar niks. Zou het er op Mars of Venus ook zo uitzien? :)

Powered by EzPortal