Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109853 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Citaat van: frankyman op ma 31 mrt 2014 - 23:53
Nou ben ik benieuwd naar de verdere voorspellingen :) donderdag zijn mijn tentamens over... hoop dat het zulk weer blijft volgend weekend... echter leek de kans me klein?

Voorspellen doen waarzegsters, meteorologen maken verwachtingen op basis van de rekenbreinen van de weercomputers ;)

frankyman

Citaat van: SniperEye op di 01 apr 2014 - 22:14
Voorspellen doen waarzegsters, meteorologen maken verwachtingen op basis van de rekenbreinen van de weercomputers ;)

Haha oeps.... Laat ik het dan goed zeggen, ik ben nieuwsgierig naar de verwachtingen  ;)

Ramon Oost

Citaat van: frankyman op ma 31 mrt 2014 - 23:53
donderdag zijn mijn tentamens over... hoop dat het zulk weer blijft volgend weekend... echter leek de kans me klein?

T/m vrijdag aangenaam lenteweer met elke dag (ruim) 20 graden. Vanaf zaterdag moeten we enkele graden inleveren bij zuidwesten later mogelijk noordwesten stroming. Daarbij neemt ook de kans op neerslag toe.


frankyman

Zo las ik het ook zon beetje, maar heb weinig verstand van het weer en de modellen :) dankje!

Kres

Beetje regen kunnen we wel gebruiken.

Johannes96

BIJNA 25 GRADEN IN NEDERLAND! Reuver (L) zit op 24,8. Geen officieel weerstation, maar toch.

MamaAs

Het is echt zomers!
Bijzonder trouwens dat de temperatuurkaart op buienradar hier 13.5 aangeeft, terwijl het weerstation hier in de buurt toch echt 18 graden zegt.

dondertje127

Citaat van: Johann op vr 21 mrt 2014 - 23:41
Een "juiste" verwachting bestaat er helaas niet. Het zijn allemaal slechts berekeningen met als doel de atmosfeer zo goed mogelijk "in kaart" te brengen. Voor de juistheid: de operationele ECMWF (OPER) verwachting (T1279, roosterpuntsafstand ~16km) wordt herhaald met 51 verwachtingen met een model met lagere resolutie (T639, roosterpuntsafstand ~ 32 km).  Dat betekent dus dat de OPER als "beste" uit de bus zou moeten komen, let wel, met de nadruk op "zou". Want helaas gaat ook deze vlieger lang niet altijd op. 

Het beste, en de meest wrs. trend, kun je afleiden aan het gemiddelde (mediaan, mean) van de ensembles (52 members). Dit is dus de bruine stippeltjeslijn in de pluim aangeduid met ensgem (ENS gemiddelde).

Johann, super bedankt! Ik begrijp het ook wat beter nu. Ik las je bericht een beetje laat.

dondertje127

Deelen heeft vandaag precies 23 graden aangetikt. En wat een ongelooflijk verschil: Ruim 13 graden verschil met Deelen en de Wadden.

Arend

De website van het KNMI lijkt hier en daar een make-over te hebben ondergaan. Toegang tot klimaatdata gaat nu via de volgende pagina:

http://www.knmi.nl/klimaat/

Ook de registratie van het neerslagtekort voor dit jaar is weer van start gegaan (vanaf 1 april). Nu hoop ik toch echt dat er de komende dagen weer eens wat neerslag gaat vallen, de nieuwe aanplant kan wel een dorstlesser gebruiken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Zo, das een vreemd gezicht. De hele bewolkte lucht kleurt knalpaars, en zo ook de omgeving.

Edit 01.55 uur:

Buienlijn ontstaat nu aan de Oostkant van de NL-Duitse grens en ook in het Oosten van NL ontstaat iets. De wolkenhoogte gaat tot tussen 5 en 6 km hoog. Zou er op een of andere manier toch nog een beetje onweer komen?

Unknown-user1778

Skiën in Valfréjus, Frankrijk.
Johann je voorspelling was geheel in lijn met het actuele beeld. Prachtig warm weer!

Groetjes vanuit een terrasje op de piste.

Dennis

Johann

Citaat van: dennis089 op zo 06 apr 2014 - 11:47
Skiën in Valfréjus, Frankrijk.
Johann je voorspelling was geheel in lijn met het actuele beeld. Prachtig warm weer!
Groetjes vanuit een terrasje op de piste.
Dennis

Ziet er perfect uit !
Hier heeft de zon het nog moeilijk met de (rest)bewolking maar moet straks ook gaan lukken
Overigens EC  ongeveer in lijn met GFS, dus verwachting voor de komende dagen vrij zeker.
Dinsdag dus even billen knijpen, dan opkomend koufront met buiige regen, tijdelijk flink kouder, sneeuwvalgrens dalend tot 1500-1200 !
Fijne dagen nog en enjoy it !


Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

RdeHeus

Helemaal geen topic over vanavond? Zijn de kansen toch niet zo groot. Het is al zo lang rustig, ik dacht eindelijk weer wat leven in de brouwerij!!

Johannes96

Citaat van: RdeHeus op ma 07 apr 2014 - 11:43
Helemaal geen topic over vanavond? Zijn de kansen toch niet zo groot. Het is al zo lang rustig, ik dacht eindelijk weer wat leven in de brouwerij!!
Onweerskansen 7 april topic niet gezien??

Ramon Oost

Citaat van: RdeHeus op ma 07 apr 2014 - 11:43
Helemaal geen topic over vanavond? Zijn de kansen toch niet zo groot. Het is al zo lang rustig, ik dacht eindelijk weer wat leven in de brouwerij!!

Gisteravond heb ik een topic geopend, zie: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4878.0.html ;)

RdeHeus

Citaat van: Ramon Oost op ma 07 apr 2014 - 12:31
Gisteravond heb ik een topic geopend, zie: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4878.0.html ;)

Excuus, zit in het weer algemeen. Was tijdens de winter break vergeten dat er een aparte onweerstopic was!

Weerfreak 1337

Ondertussen op de weerkaarten....  8)  (ECMWF 12z)

Thermische opleving + een mogelijke verdrijving :)

Even afwachten of het ook door de pluim wordt ondersteund :)




EC +216




EC +240


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal