Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109871 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny

Wat een heerlijke pluim! Voorlopig hoge temperaturen voor de tijd van het jaar en vanaf dinsdag toenemende kans op een (onweers)bui.

ron12

Record aantal aan zon uren voor de maand maart wordt vandaag gebroken http://www.weerstatistieken.nl/hellmann op zonuren klikken en 1 maart 2014 tot 27 maart 2014 in vullen en op zonuren som klikken dan zie je de hoogste en laagste wat zon uren betreft  8) Misschien halen we deze maand de 200 uur wel ::) En nog iets hellmann blijft ook op nul staan voor de hele winter ook al uniek , wat zeg ik zeer uniek  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Maart is echt een super super lentemaand dit jaar! Heul wat anders dan vorig jaar op de maartse buien na. Maar dat hoort er gewoon soms bij juist, maartse buien en maart roert zijn staart. En april begint ook supermooi!!! Heerlijk, een lente op formaat :)

En ik heb nog altijd de spreuk onthouden:

Maartse buien, die beduiden dat de lente aan komt kruien :P

Marsel

Ik ben het met dondertje eens: wat een heerlijke voorjaarsperiode dit. Na een week in koele polaire lucht, is dit weertype toch weer een verademing.
De natuur ontploft werkelijk, de vogels zingen uit volle borst en met maxima tot rond 20 graden is het gewoon optimaal lenteweer.
Veel beter dan dit gaan we het gewoon niet krijgen in deze tijd van het jaar.

EC output van 00z is ook om door een ringetje te halen. Komende paar dagen gewoon zeer zacht tot warm lenteweer. :D
Het eerder beschreven scenario waarbij serieus koele lucht over oostelijke Europa uit zou stromen, zelfs tot aan Denemarken en noord-Duitsland komend, lijkt inderdaad als zodanig plaats te gaan vinden.
De Benelux blijft dan aan de warme kant (synoptisch gezien echt kantje boord) voortdurend onder hogedrukinvloed.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op za 29 mrt 2014 - 10:25
Ik ben het met dondertje eens: wat een heerlijke voorjaarsperiode dit. Na een week in koele polaire lucht, is dit weertype toch weer een verademing.
De natuur ontploft werkelijk, de vogels zingen uit volle borst en met maxima tot rond 20 graden is het gewoon optimaal lenteweer.
Veel beter dan dit gaan we het gewoon niet krijgen in deze tijd van het jaar.


Richting woensdag en donderdag zelfs nog wat hogere temperaturen. GFS en ECMWF komen beide met 21-24 graden voor het binnenland. Eerst dit weekend maar eens met morgen in het zuiden van het land ook al temperaturen van 23/24 graden!

Overigens wel leuk om te zien. Vorig jaar was het op 29 maart slechts 2,7 graden en vroor het in de nacht licht tot matig. Het wordt vandaag met ongeveer 19 graden in De Bilt dus ruim 16 graden warmer! (Zie afbeelding hieronder).


Romigo

Ik heb er een hele winter op moeten wachten, maar is ie eindelijk dan......de vinger. ;-)  ;)  :)

Weatherman

Op en top Lente  :D
Net dik een uur mooie foto's gemaakt.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Citaat van: Weatherman op za 29 mrt 2014 - 13:51
Op en top Lente  :D
Net dik een uur mooie foto's gemaakt.

Mooie plaatjes! Zeker op en top lente, was echt genieten vandaag, en dat blijft het voorlopig ook even zo te zien. :)

Ramon Oost

Warme zondag

Door aanvoer van zachte lucht uit het zuidoosten (T850hPa gaat richting de 9 graden in het zuidoosten) wordt het wordt morgen warmer dan vandaag met in het binnenland 20-22 graden. In het zuidoosten van het land zelfs lokaal 24 graden! De eerste dag met de zomertijd doet dus gelijk ook zomers aan! Voor de mensen die naar het strand gaan: ook langs de westkust ligt de temperatuur rond de 20 graden. De noordkust blijft met temperaturen rond de 15 graden iets achter.

Harmonie12

Weatherman

Citaat van: Tyshane op za 29 mrt 2014 - 18:55
Mooie plaatjes! Zeker op en top lente, was echt genieten vandaag, en dat blijft het voorlopig ook even zo te zien. :)
Dankje  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Stephanie

We gaan een heerlijke week tegemoet, zo veel zin in! 8)

Marsel

Citaat van: Stephanie op za 29 mrt 2014 - 19:42
We gaan een heerlijke week tegemoet, zo veel zin in! 8)

Inderdaad. Mooi rondje twintigers.

Eveline

Citaat van: Ramon Oost op za 29 mrt 2014 - 19:13
Warme zondag

Door aanvoer van zachte lucht uit het zuidoosten (T850hPa gaat richting de 9 graden in het zuidoosten) wordt het wordt morgen warmer dan vandaag met in het binnenland 20-22 graden. In het zuidoosten van het land zelfs lokaal 24 graden! De eerste dag met de zomertijd doet dus gelijk ook zomers aan! Voor de mensen die naar het strand gaan: ook langs de westkust ligt de temperatuur rond de 20 graden. De noordkust blijft met temperaturen rond de 15 graden iets achter.


Ik weet het niet, maar het voelt absoluut niet warmer dan gisteren.. Hier dikke sluierbewolking, mager zonnetje, hopelijk trekt het nog weg! Komende week ziet er prachtig uit!

TaL

Dankzij de sluierbewolking en soms zelf dikke bewolking bleef de temperatuur lang rond 15/16 graden schommelen, maar sinds 13 uur is die bewolking weg en heeft de temps een inhaal gedaan, nu 19 graden en het voelt duidelijk warmer als gisteren !  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ramon Oost

Citaat van: Eveline op zo 30 mrt 2014 - 14:36
Ik weet het niet, maar het voelt absoluut niet warmer dan gisteren.. Hier dikke sluierbewolking, mager zonnetje, hopelijk trekt het nog weg! Komende week ziet er prachtig uit!

Temperatuur lag wel degelijk hoger dan gisteren. Maximum temperatuur vandaag 22,2 in Hoek van Holland. De 23/24 die gisteren nog in de kaarten stond voor vandaag kwamen we niet aan omdat de (dikke) sluierbewolking al eerder kwam opzetten uit het zuiden.


vossejongk

Komt die sluierbewolking komende dagen nog terug?

Danny

Maart 2014 in een notendop:

De maand was warm. Morgen weten we het zeker maar de kans is groot dat Maart 2014 na Maart 1991 de warmste Maart ooit gaat worden. De 200 zonuren zijn behaald vandaag. Daarmee is deze Maart de zonnigste ooit geworden.
Verder was de maand zeer droog met 25.7 mm neerslag in De Bilt. Dit is verre van een record maar wel opmerkelijk.

De gegevens in onderstaande tabel zijn voor Maart 2014 nog niet compleet. 31 Maart moet nog bij deze gegevens opgeteld worden. Dat zal morgen het geval zijn. Dan dus de definitieve uitslag van Maart 2014.

ron12

En ook nog 5 warmte dag records (max temperatuur) gebroken in Maart. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

frankyman

Nou ben ik benieuwd naar de verdere voorspellingen :) donderdag zijn mijn tentamens over... hoop dat het zulk weer blijft volgend weekend... echter leek de kans me klein?

Stephanie

KNMI website is ineens omgekeerd? 1 april? :P

Powered by EzPortal