Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109849 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: arjanbruggink op ma 24 mrt 2014 - 16:28
Ah joh, niet zo klagen..... Krijg je wat winter(achtig) weer, is het weer niet goed???  ;)

Klaag ik? grap is dat het gewoon waar is.

arjanbruggink

Citaat van: Bacci op ma 24 mrt 2014 - 21:55
Klaag ik? grap is dat het gewoon waar is.
In een zeker zin wel ja. Lange tijd posts voorbij zien komen dat kou e.d. zeer welkom zijn, dat je (nog) niks moet hebben van warmte e.d.
Komt Koning Winter nog een keer om de hoek kijken is dat ook niet goed want dat is (te) koud???
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

JerryL

Twee nachten op rij meer vorst dan de gehele winter bij elkaar. Maart roert zijn staart. Dan nog te bedenken dat April kan doen wat ze wil......

Marsel

Modellen kruipen, in tegenstelling tot eerder deze week, nu langzaam maar zeker naar elkaar toe qua output.
De eerder aangegven evolutie met hoge druk noord van Benelux krijgt nu langzaam voet aan de grond in de vorm van een vrij stevig doorontwikkelend hoog boven Scandinavië.
Zowel EC als GFS ondersteunen dit. De stroming draait daarbij naar (noord)oostelijke richtingen.

De aangevoerde lucht is initieel absoluut nog niet warm van oorsprong. Maar onder invloed van de steeds sterker wordende voorjaarszon warmt de luchtsoort boven land steeds verder op. Daarbij wordt richring het weekend ook langzaam wat warmere lucht aangevoerd.

Woensdag overdag dan nog wel de passage van een retrograads laagje met vooral richting het laag wat buiige neerslag over het NNW van NL. Boven land vormen zich dan na het oplossen van de eventuele mistbanken enkele losse dagelijkse gang buien.

Vervolgens vestigt lage druk zich ten zuid(west)en van de Benelux en neemt het Scandinavische hoog het stokje over.
Initieel nog wel wolkenvelden (vooral hoog/middelbaar) met op donderdag zelfs nog een enkele bui of een spat regen over het zuidwesten (oude frontale zone). Vanaf vrijdag, maar vooral tijdens het weekend, dan langzaam steeds meer zon en zoals gezegd wat hogere temperaturen.

Al met al aardige vooruitzichten met tijdens het weekend en begin volgende week aangenaam lenteweer met Tx landelijk tussen 14-18 graden. In het zuiden en midden mogelijk opwarmend tot rond 20 graden gedurende het weekend en begin volgende week.

ron12

Prima weer in aantocht  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

Heerlijk dagje gehad vandaag, met zelfs een klap onweer vanmiddag. Onweers dagen 2 in Puth nu ;)
seizoen 2018/2019

Johannes96

Natte sneeuw in Midden-Gelderland? temperatuur Apeldoorn 1.6...

Marsel

EC00Z pluim.
Mooi volgens beschreven scenario. Niets aan toe te voegen.
Lekker lenteweer hoor.

Mike25

Citaat van: Johannes96 op wo 26 mrt 2014 - 09:02
Natte sneeuw in Midden-Gelderland? temperatuur Apeldoorn 1.6...
Leek er inderdaad op ja maar ging gouw over in een hagel bui :)

dondertje127


MamaAs

Ooooh wat een heerlijk weer in het vooruitzicht  :o :o Echt vol op genieten!

Hier drijven nu wat buien het land in, maar tot nu gaan ze netjes om ons heen.

petje

heel de winter geen sneeuw

zie ik vandaag ineens net dus sneeuw vallen in eindhoven
oke enkele vlokjes maar toch whahaha

toch sneeuw gehad nu

Johannes96

Weet je het zeker? 8.8 graden en sneeuw??

petje

yep weet het zeker want was net terug van wandelen in de bossen

hond heb ik nog binnen gehaald daarvoor dacht eerst dat het hagel was
maar het waren echt witte vlokken effe die op mijn hond lagen en neer vielen

was maar enkele minuten en toen regen..

anders heb ik een zonnesteek:-))

Sven

Citaat van: Johannes96 op wo 26 mrt 2014 - 17:11
Weet je het zeker? 8.8 graden en sneeuw??

Amsterdam vanmiddag: https://twitter.com/Frankvns/status/448774779622133761/photo/1 het is wat vreemd maar toch gebeurd.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Nu we een paar mooie lentedagen voor de boeg hebben probeer ik, en velen met mij waarschijnlijk, een inschatting te maken over de duur het warme weer.
In dat opzicht kunnen we niet ontkennen dat er al enkele runs opvallende kaarten tevoorschijn worden getoverd voor de periode vanaf komende maandag.

Immers, terwijl tijdens het weekend 'ons'  Scandinavische hoog richting IJsland aan de wandel gaat en minder uitgesproken wordt, zakt koude lucht (grofweg T850 -5, theta-E850 10-20) aan de oostzijde van dit systeem zuid(oost)waarts. De vraag is daarbij even hoe ver de kou komt.

Een vrij smalle hoogterug blijft daarbij de eerste helft van de nieuwe werkweek boven onze omgeving aanwezig en leidt volgens de 00z operationele uitvoer de meest koude massa richting (noord)oost-Europa. Echter ook Denemarken en N-Duitsland lijken 'te vallen'.
Modellen hebben het er vwb exacte positie vrij moeilijk mee. Gezien de termijn niet verwonderlijk, maar duidelijk zichtbaar in de pluim en aan het zwabberen van de opers van zowel EC en GFS.

Wel is duidelijk dat ons land in de buurt van de scheidingslijn tussen warm en koud komt te liggen. Het NNE zou daarbij vanaf dinsdag/woensdag aanzienlijk lagere temps op kúnnen tekenen dan het zuiden. Maar exacte positie (nu nog onzeker) zal hierin bepalend zijn....
Aan de warme kant van de inactieve barokliene zone treden volgende week overigens de eerste onstabiliteitsverschijnselen op met over België en Frankrijk waarschijnlijk de eerste lente onweders.

Straks maar even de pluim afwachten.
Details volgen in de loop van het weekend.....immers kleine verschillen hebben grote thermische gevolgen.

SniperEye

Dat maakt het weer deze dagen nog enigszins spannend. Eigenlijk is het net als vorig jaar deze periode meteorologisch slaapwekkend. Een hoog wat een beetje ronddoolt. Gelukkig daardoor wel mooi weer met zon.

jens

mooi stukje marsel,mooi om te zien inderdaad die eerste onweerskansjes volgende week,ik heb dan net gedaan met examen,kan ik me volledig op het onweer focussen :D 8)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Puike 12Z run, inclusief EPS, van EC. Zie pluim.
Puur op deze pluim gebaseerd zou je kunnen zeggen dat de warme opties een veel grotere kans van slagen hebben na maandag, en dat het lenteweer dus onverminderd door gaat.

Echter, GFS laat het andere, meer gevreesde scenario zien: schraal en steeds frisser weer met een bulderende drogende oostelijke wind. Beetje vergelijkbaar met april 2013. Gelukkig is de oper een van de koudste opties én hebben we ook hier t/m woensdag de warmte in huis (winst van een dag of twee).

Powered by EzPortal