Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109841 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Aardbeving bevestigt door knmi onweer en aardbeving tegelijk in noord Nederland. Knmi spreekt van een unieke gebeurtenis. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Eindelijk weer een lekker interessant weerdagje vandaag :) Buien, onweer, hagel, zon, en natuurlijk prachtige luchten :)
Op dit moment typisch voorjaarsbeeld > kustgebieden overdag droog/weinig buien.
Vanavond ook aan de kust weer buien door nadering van een trog, hopelijk nog een klapje gewitter erop :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 23 mrt 2014 - 13:19
Eindelijk weer een lekker interessant weerdagje vandaag :) Buien, onweer, hagel, zon, en natuurlijk prachtige luchten :)
Op dit moment typisch voorjaarsbeeld > kustgebieden overdag droog/weinig buien.
Vanavond ook aan de kust weer buien door nadering van een trog, hopelijk nog een klapje gewitter erop :)

Mooi open weertype zo inderdaad, ook hier vanmorgen vooral enkele zeer aantrekkelijke Cb's gezien.

Overigens ook hier nu in R'dam typisch opklarend tijdens de middag. Hoe klassiek wil je het hebben :).
Ik had dat breder opklarende karakter voor de westelijke kustgebieden tijdens de middag een paar dagen geleden nog aan onze snipereye meegegeven. Hij zou of naar Rotterdam airport of naar Schiphol gaan om te spotten. Gelukkig liggen beide velden nu onder 'dekking' van de Noordzee aan de achterzijde van de grondtrog en wordt buiigheid vooral geconcentreerd op de binnelanden.

Citaat van: EAJ op zo 23 mrt 2014 - 12:46
Op dit moment een paar forse ontladingen in Heerenveen met regen, hagel (6 mm) en wat natte sneeuw. Leuk dat we een dag na je presentatie gelijk aan de bak kunnen Marsel !

Ha inderdaad!
Shearwise niet heel interessant uiteraard. Dat vertaalt zich dan meteen in de slecht georganiseerde luchtsoort convectie van dit moment boven land nabij het grondtroggetje.

Zo jammer dat we gisteren eigenlijk tijd tekort hadden. Er zat namelijk een casus in met vergelijkbare setting als vandaag, in de polaire lucht.
Dat had denk ik een hoop herkenningspunten opgeleverd op deze zondag. Maar ach, zo gaat dat soms. Volgende keer even iets beter rekening houden met interactie uit de zaal  ;D.

Hieronder de 12Z temp uit NW-Duitsland.

TaL

Citaat van: Marsel op zo 23 mrt 2014 - 13:42
Mooi open weertype zo inderdaad, ook hier vanmorgen vooral enkele zeer aantrekkelijke Cb's gezien.

Overigens ook hier nu in R'dam typisch opklarend tijdens de middag. Hoe klassiek wil je het hebben :).
Ik had dat breder opklarende karakter voor de westelijke kustgebieden tijdens de middag een paar dagen geleden nog aan onze snipereye meegegeven. Hij zou of naar Rotterdam airport of naar Schiphol gaan om te spotten. Gelukkig liggen beide velden nu onder 'dekking' van de Noordzee aan de achterzijde van de grondtrog en wordt buiigheid vooral geconcentreerd op de binnelanden.



Tot hiertoe viel het idd op enkele mini hagelbuitjes na het goed mee met de buien, maar hoewel we nog lang geen avond zijn begint de buien activiteit vanuit het noordwesten toe te nemen en nemen mooie cb's het over, het zou me niet verbazen dat het hier regent binnen een uur. Ook is er veel activiteit toegenomen op het Kanaal en nu begint het ook voor de Belgische kust, dus hoezo binnenland?  ;D

Overigens pittig buitje op het kanaal nu met genoeg onweer.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op zo 23 mrt 2014 - 14:05
Tot hiertoe viel het idd op enkele mini hagelbuitjes na het goed mee met de buien, maar hoewel we nog lang geen avond zijn begint de buien activiteit vanuit het noordwesten toe te nemen en nemen mooie cb's het over, het zou me niet verbazen dat het hier regent binnen een uur. Ook is er veel activiteit toegenomen op het Kanaal en nu begint het ook voor de Belgische kust, dus hoezo binnenland?  ;D

Overigens pittig buitje op het kanaal nu met genoeg onweer.

;D Akkoord.
Maar een beetje valsspelen is het wel natuurlijk. Kanaalregio heeft een net iets hogere sst en al langzaam de invloed van het tweede grondtroggetje.... Lucky you ;).

dondertje127

Gisteren in Huissen een flinke hagelbui gehad in de namiddag. Was toen in de kantine van onze voetbalvereniging. Het leverde een mooie kleur op buiten met de wolken en de zon die er doorheen kwam, een soort goudgele gloed. Had vanzelfsprekend geen fotocamera bij me.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 23 mrt 2014 - 14:19
;D Akkoord.
Maar een beetje valsspelen is het wel natuurlijk. Kanaalregio heeft een net iets hogere sst en al langzaam de invloed van het tweede grondtroggetje.... Lucky you ;).

Ben idd ook zeer benieuwd wat die tweede trog gaat brengen :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Er zijn echt nog mooie buien ontstaan ten Noordwesten van mij, sebiet wss de eerste lading met hagel  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

MamaAs

Hier op een dikke hagelbui na, de hele dag al zon en niks geen onweer gezien/gehoord.
Heerlijk weertje, het is gewoon warm zo in de zon.

Weerfreak 1337

Er ontstaat een mooie buienlijn voor de westkust, het is wachten op een klapje onweer :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

Citaat van: Weerfreak op zo 23 mrt 2014 - 17:19
Er ontstaat een mooie buienlijn voor de westkust, het is wachten op een klapje onweer :)

Wordt een stevige lijn zo te zien. Tophoogte z'n 7 a 8 km. nu en de intensiteit lijkt op de radar nog toe te nemen. Ik zit er klaar voor in Alphen aan den Rijn om deze lijn binnen te halen straks.

4seasons

Citaat van: Weerfreak op zo 23 mrt 2014 - 17:19
Er ontstaat een mooie buienlijn voor de westkust, het is wachten op een klapje onweer :)

Kijk maar eens wat er - op dit moment - voor Scheveningen ligt:
http://www.scheveningenlive.nl/boulevard-webcam/



Hier nog een paar kustbeelden
http://www.ksnoordwijk.nl/webcam
http://hdtv.webcam.nl/hoekvanholland/

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Ik zie dat Oost Groningen en Noord drenthe met name ook (natte) sneeuwmelding was op de radar, kan iemand dat bevestigen?

In de omgeving van Deelen was de temperatuur ineens flink gedaald naar -1.9°c graden celsius. Ineens is het weer winter in het land.

arjanbruggink

Citaat van: dondertje127 op ma 24 mrt 2014 - 02:21
Ik zie dat Oost Groningen en Noord drenthe met name ook (natte) sneeuwmelding was op de radar, kan iemand dat bevestigen?

In de omgeving van Deelen was de temperatuur ineens flink gedaald naar -1.9°c graden celsius. Ineens is het weer winter in het land.
Gewoon stralingsvorst. En v.w.b. natte sneeuwmelding op de radar?? Zou kunnen, maar over het algemeen klopt het niet in deze situaties. Het is afgeleid van de omgevingstemperatuur.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

dondertje127

Vanmorgen weer hagel gehad en nu weer.  Maartse buien dus.

Bacci

Vannacht -4 in het oosten, brrrrrr...... Kan het haast niet geloven, koudere nachten dan in de wintermaanden.

arjanbruggink

Citaat van: Bacci op ma 24 mrt 2014 - 16:20
Vannacht -4 in het oosten, brrrrrr...... Kan het haast niet geloven, koudere nachten dan in de wintermaanden.
Ah joh, niet zo klagen..... Krijg je wat winter(achtig) weer, is het weer niet goed???  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

hj32

Ik moet ineens aan dat nummertje van Kate Perry denken...It's hot than it's cold!!  :P ;)

Powered by EzPortal