Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109996 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Wat houdt die blauwe lijn in simpel Nederlands in, helemaal linksonder met de temperatuur?

Johann

Citaat van: dondertje127 op do 20 mrt 2014 - 21:04
Wat houdt die blauwe lijn in simpel Nederlands in, helemaal linksonder met de temperatuur?

Kijk een op - https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ecmwf-eps

Marsel

Nadat vandaag het KF is gepasseerd heeft de polaire lucht het nog gemakkelijk een ruime week voor het zeggen zoals het nu lijkt.
Dat betekent voortpruttelend relatief fris lenteweer met opklaringen, enkele buien (of wat regen) en temperaturen overdag veelal rond de 10.
In de koele lucht komend weekend dan wel weer kleine onweerskansjes. Vooral op zondag wanneer mid- en upperlevels goed afkoelen en er een hoogtetrog passeert.

Vervolgens treedt richtig eind van volgende week volgens zowel EC als GFS stabilisatie op als hoge druk zich noord van de Benelux vestigt en lage druk het midden en zuiden Europa bezig gaat houden.
Daarbij waait de wind bij ons wat meer uit de N-O hoek, afhankelijk van de positie van het hoog. Een langzame stijging van de temperatuur heeft dit tot gevolg. Echter, de écht warme luchtmassa (Tx > 20C) kan ons ook dan niet bereiken.
Toch zou, wanneer hoge druk zich langdurig noord van ons land vestigt en de wind mooi oostelijk wordt, de luchtmassa boven land steeds droger en warmer kunnen worden. Maar dan zitten we al rond de maandwisseling....

Voorlopig dus even thermisch aanmodderen in de polaire luchtmassa die ons nu vanuit het westen verovert met morgen, en vooral op zondag, wat onweerskansjes. Ruimte voor opklaringen is er gelukkig genoeg in het relatief open weertype de komende dagen.

SniperEye

@Marsel
Dank voor je interessante post. Ik overweeg (tegen alle adviezen in) om zondag toch richting Schiphol of Rotterdam te gaan om vliegtuigen te spotten. Mijn broertje woont vlakbij Schiphol, niet heel ver van de Polderbaan, echter net buiten het verboden gebied.

Mijn vraag is: is het wat weersomstandigheden wel aantrekkelijk om die kant op te gaan (bewolking, regen e.d.)? Ik heb een dikke telelens dus dat is het probleem niet.

Johann

Citaat van: Marsel op vr 21 mrt 2014 - 10:06

knip
Voorlopig dus even thermisch aanmodderen in de polaire luchtmassa die ons nu vanuit het westen verovert met morgen, en vooral op zondag, wat onweerskansjes. Ruimte voor opklaringen is er gelukkig genoeg in het relatief open weertype de komende dagen.
knip

Dank je voor het overzicht Marsel.
Dat thermisch aanmodderen geldt helemaal voor hier bij ons de Alpen (Wallis).
Vandaag nog "zomers", morgen dan van via de "herfst" terug de "winter" in. In de bergen wordt maar liefst 50 tot 100cm aan Neuschnee verwacht en ik ben bang dat ik zondag de ipv in de korte broek in de tuin weer gewoon mag gaan sneeuwschuiven.  >:(
Eigenlijk heb ik het helemaal gehad met de sneeuw ! Maar ja, als we het voor het zeggen hadden.....
Fijn weekend, sneeuwplaatjes volgen zondag  >:(

Actuele webcambeeld bergkant tuin en voorkant dal /b]

arjanbruggink

Thnx Marsel voor de uiteenzetting. Persoonlijk ben ik al blij met Tx>15. Maar met dit weer?? Het weer van gisteren beviel te goed denk ik.
De teller qua neerslag staat hier in Smilde staat al boven de 20mm.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: SniperEye op vr 21 mrt 2014 - 10:49
@Marsel
Dank voor je interessante post. Ik overweeg (tegen alle adviezen in) om zondag toch richting Schiphol of Rotterdam te gaan om vliegtuigen te spotten. Mijn broertje woont vlakbij Schiphol, niet heel ver van de Polderbaan, echter net buiten het verboden gebied.

Mijn vraag is: is het wat weersomstandigheden wel aantrekkelijk om die kant op te gaan (bewolking, regen e.d.)? Ik heb een dikke telelens dus dat is het probleem niet.

Tja, ik ben eerlijk gezegd niet zo thuis in het spotten dus weet niet precies wat je 'limieten' zijn.

Wel kan ik je meegeven dat het op zondag, onder invloed van een uitgesproken hoogtetrog, stuivertje wisselen zal zijn tussen velden Cu/Sc, enkele buien en opklaringen.
Opklaringen worden in de middag langzaam breder maar een paar buitjes blijven echter nog wel mogelijk.
Zwaartepunt inclusief grootste onweerskans ligt overdag agv dagelijkse gang + zwakke grondtrog wat verder landinwaarts, maar 's morgens in eerste instantie juist boven de kustregio.
Wolkenbasis tijdens de middag in de relatief droge polaire massa in ieder geval rond of boven 2500ft  dus dat geeft voldoende 'ruimte'.
Temperaturen rond of iets onder 10 met een matige tot vrij krachtige WZW-elijke wind.

Citaat van: Johann op vr 21 mrt 2014 - 10:51
*knip*

YW. Dan valt het hier nog alleszins mee. Sterkte daar de komende tijd ;).


dondertje127

@ Johann,

As ik het goed begrijp is de blauwe (controlelijn) dan de verwachting doorgaans de juiste verwachting? Ik heb het begrijpend proberen lezen, maar ik weet niet precies zeker wat de controlelijn inhoudt (en de bruine en rode lijnen eigenlijk ook nog niet) behalve de groene. Sorry als ik niet zo geleerd ben  :-[

Wat ik wel weet is dat de regen de natuur goed heeft gedaan. Knoppen springen overal uit de bomen en struiken of bloeien nog verder op.

Weerfreak 1337

Was even wennen vandaag na zo'n lange periode met weinig regen. :P
Hier in Monster 14,7 millimeter afgetapt.

Na het voelen van die frisse wind vandaag, mag van mijn part de 20 graden snel weer terugkeren :D
Al met al mogen we natuurlijk echt niet klagen! Het is pas maart, en we hebben nu al flink wat lenteweer gehad.
Nog iets geks: we hebben in maart meer (grond)vorst gehad dan in de hele winter... :P

Zoals Marsel al aangaf, komende week polaire luchtjes zoals vandaag met af en toe wat buien.

Polaire-lentegroeten vanuit de kust, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: dondertje127 op vr 21 mrt 2014 - 17:31
@ Johann,
As ik het goed begrijp is de blauwe (controlelijn) dan de verwachting doorgaans de juiste verwachting? Ik heb het begrijpend proberen lezen, maar ik weet niet precies zeker wat de controlelijn inhoudt (en de bruine en rode lijnen eigenlijk ook nog niet) behalve de groene.

Een "juiste" verwachting bestaat er helaas niet. Het zijn allemaal slechts berekeningen met als doel de atmosfeer zo goed mogelijk "in kaart" te brengen. Voor de juistheid: de operationele ECMWF (OPER) verwachting (T1279, roosterpuntsafstand ~16km) wordt herhaald met 51 verwachtingen met een model met lagere resolutie (T639, roosterpuntsafstand ~ 32 km).  Dat betekent dus dat de OPER als "beste" uit de bus zou moeten komen, let wel, met de nadruk op "zou". Want helaas gaat ook deze vlieger lang niet altijd op. 

Het beste, en de meest wrs. trend, kun je afleiden aan het gemiddelde (mediaan, mean) van de ensembles (52 members). Dit is dus de bruine stippeltjeslijn in de pluim aangeduid met ensgem (ENS gemiddelde).


Unknown-user1778

Citaat van: Johann op vr 21 mrt 2014 - 10:51
Dank je voor het overzicht Marsel.
Dat thermisch aanmodderen geldt helemaal voor hier bij ons de Alpen (Wallis).
Vandaag nog "zomers", morgen dan van via de "herfst" terug de "winter" in. In de bergen wordt maar liefst 50 tot 100cm aan Neuschnee verwacht en ik ben bang dat ik zondag de ipv in de korte broek in de tuin weer gewoon mag gaan sneeuwschuiven.  >:(
Eigenlijk heb ik het helemaal gehad met de sneeuw ! Maar ja, als we het voor het zeggen hadden.....
Fijn weekend, sneeuwplaatjes volgen zondag  >:(

Actuele webcambeeld bergkant tuin en voorkant dal /b]

Jammer om te horen dat je de sneeuw moe bent haha. Geen lange latten meer dit jaar?
Ik ben verschrikkelijk blij met dit nieuws! Wij gaan precies over 2 weekjes naar Valfrejús. Mijn eerste Franse skitrip.  :D
Hopelijk dan zonnig weer. Ga weer even je dagelijkse alpenweer in de gaten houden

ron12

Zit er naar uit dat we na aankomende woensdag, er weer een mooie periode er aan komt. Droog en veel zon en geen regen en oplopende temperaturen http://www.wetteronline.de/wettertrend/nimwegen   8)  klik boven zondag op weiter
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Mooie blokkade nu berekend voor volgende week :) kwam die maar een maand of 2 vroeger!

X-treme

Het heeft hier flink gehagelt vanacht.
Ik werd er wakker van en de hagel ligt nu nog in de tuin.
ook een flits gezien en 1 donder gehoord.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Wellicht niet het juiste topic.

Maar zijn er gisteren nog mensen van topshelf naar de bijeenkomst van de VWK op het KNMI geweest? Slechts een enkeling heb ik kunnen ontdekken (EAJ).

Magnifieke buienluchten hier overigens vanmorgen, deed een beetje herfstachtig aan eigenlijk. Meeste activiteit wel boven zee maar met die laagstaande zon leverde dat zeer fotogenieke plaatjes op.

Elmar

Opeens een mooie donkere lucht en even een paar mooie donderklappen met neerslag!
Heel toevallig gelijk ook een paar woning (boerderij) branden... toeval??

In ieder geval even fijn weer (voor degenen zonder overlast dan want het zal je huis maar zijn..)

Johann

En zo zijn we voor de zoveelste maal in de winter beland. Sinds Föhn einde gistermiddag regen die vannacht in sneeuw is overgegaan. In de tuin (1020m) ligt nu weer12cm, wat hoger op Rosswald (1800m) na 30cm circa 120cm totaal. De meeste sneeuw is tnt in deTessiner Alpen (Ticino) gevallen, vanmorgen meldde men er lokaal 53cm Neuschnee, inmiddels zal er zo'n 70cm zijn gevallen

Foto's  hieronder van voor en na de sneeuw en nog een paar sneeuw impressies van de tuin

ron12

Aardbeving of onweer ?, zo juist aardbeving gevoeld in noord Nederland? effe google Hoogezand aardbeving voor het laatste nieuws  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Elmar op zo 23 mrt 2014 - 11:46
Opeens een mooie donkere lucht en even een paar mooie donderklappen met neerslag!
Heel toevallig gelijk ook een paar woning (boerderij) branden... toeval??

In ieder geval even fijn weer (voor degenen zonder overlast dan want het zal je huis maar zijn..)
Bliksem inslagen zijn de oorzaak van de branden bron rtv oost branden in Blokzijl en Baars
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

EAJ

Op dit moment een paar forse ontladingen in Heerenveen met regen, hagel (6 mm) en wat natte sneeuw. Leuk dat we een dag na je presentatie gelijk aan de bak kunnen Marsel !

Powered by EzPortal