Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109852 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

4seasons

Citeervrijdag 21 februari 2014
Jan van Ooijen

Vandaag krijgen we te maken met enkele buien die gepaard kunnen gaan met hagel en een klap onweer. Tussen de buien door is er ook plaats voor opklaringen. De temperaturen voor vandaag zijn ongeveer 8 graden op de Wadden tot zo'n 10 graden in het binnenland. De wind is matig boven land 3 Bft en in de kustgebieden staat een vrij krachtige wind 5 Bft, komend vanuit het zuidwesten
??? ???
Mag ik vraag waarom de tekst op de startpagina van Topshelf nog steeds het weer van 21 februari vermeldt ?




Ik zie via HDTV webcam http://hdtv.webcam.nl/website/page1/live_HD_webcams.html
veel verschillen in Nederland wat betreft de lucht.
Hier aan de kust mooi zonnig, maar nu wel wat meer wolken  :(
maar in het oosten en noorden veel bewolking.



4seasons

Helaas  :(

Ook hier wordt het steeds meer bewolkt.

Diem

Citaat van: 4seasons op zo 16 mrt 2014 - 13:07
Helaas  :(

Ook hier wordt het steeds meer bewolkt.
Ben je verhuisd? Ik dacht namelijk dat je in de provincie Groningen woonde :)

Hier trouwens ook bewolkt geworden.
Wat een tegenvaller zeg, dit zat niet in de verwachting voor het zuidwesten :(
Hopelijk klaart het zo weer wat op.

Romigo

Citaat van: Bacci op wo 12 mrt 2014 - 20:37
Eindelijk weer wat frisser, ben al klaar met dit weer. Ja leuk eventjes mooi weer, maar voor mij nog te warm voor maart, ben echt nog niet klaar voor dat zweetweer, verder verveelt zonnig weer ook snel dus tijd voor wat anders!

Ik wacht nog steeds op de winter :)

Voor winterweer zal je toch echt naar Schiphol moeten gaan en daar in een vliegtuig stappen richting kou en sneeuw, zoals Amerika.  ;) Nou ja, ik had in december ook een goede hoop dat het hier winter zou worden, maar ik leg me erbij neer, dat koningwinter ons land niet heeft kunnen vinden, op Groningen na.

Marcel

Het ziet ernaar uit dat donderdag a.s. een lekker dagje wordt qua temperatuur, echter wel met vooral voor het (Noord) westen en stevige bries.





De dagen erna worden vrijwel zeker weer een stuk koeler,
Dat heeft o.a. te maken met de stevige straalstroom die de dan aanwezige hoogterug naar het oosten zal wegdrukken.
Hierdoor zal er een lading koele lucht Europa instromen, echter is dit (gelukkig) allemaal LT, ook al zijn ook al ziet zowel GFS als EC dit wel gebeuren.






We gaan het zien  :)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Johann

Dag voorjaarsweer ! Dit soort temperaturen (koude bovenlucht) icm een 3 tot 4 graden te warme Noordzee gaan mooie winterse buien triggeren.

Marsel

Citaat van: Johann op ma 17 mrt 2014 - 19:56
Dag voorjaarsweer ! Dit soort temperaturen (koude bovenlucht) icm een 3 tot 4 graden te warme Noordzee gaan mooie winterse buien triggeren.

EC kwam ook al met een dergelijk scenario op de proppen. Best lekker hoor.
Mooi open weerbeeld met afwisselend felle opklaringen waarin de sterke voorjaarszon de ruimte krijgt en magnifieke Hollandse wolkenluchten.
Die warmte komt heus nog wel ;D....

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 17 mrt 2014 - 20:24
EC kwam ook al met een dergelijk scenario op de proppen. Best lekker hoor.
Mooi open weerbeeld met afwisselend felle opklaringen waarin de sterke voorjaarszon de ruimte krijgt en magnifieke Hollandse wolkenluchten.
Die warmte komt heus nog wel ;D....

Ach, als er geen warmte is, dan maar van die prachtige buienluchten! :)

Ik hoop met grote hopen dat de wind aanstaande donderdag net wat zuidelijker van richting komt. Anders word het "bibberen" aan de kust met windkracht 6 uit het zuidwesten icm een zee van 8 graden... :) Zon zal er dan uiteraard wel zijn :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: Weerfreak op ma 17 mrt 2014 - 21:25
Ach, als er geen warmte is, dan maar van die prachtige buienluchten! :)

Ik hoop met grote hopen dat de wind aanstaande donderdag net wat zuidelijker van richting komt. Anders word het "bibberen" aan de kust met windkracht 6 uit het zuidwesten icm een zee van 8 graden... :) Zon zal er dan uiteraard wel zijn :)

Vind alles best, als er maar wat zon is elke dag, en vooral geen puist wind. Daar hebben we genoeg van gehad de laatste maanden, en winter lol die komt niet meer. Winterse buien alla! Op naar de zomer, heerlijk al af en toe de thermische oplevingen! Kan niet wachten op een eerste spaanse pluim  8) spring is here, summer is near!!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Frisse vooruitzichten na een kortstondige thermische opleving..... Met zelfs kans op winterse buien, van het ene uiterste naar de andere. Maart roert z'n staart zeg maar.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

NitroGenetics

uhmm, temperaturen blijven gewoon normaal voor het jaar hoor ;)

arjanbruggink

Vergeleken met voorgaande dagen wordt het een stuk frisser. We zijn flink verwend de laatste tijd met de temperaturen. Dan kan het nog zo zijn dat er temperaturen gehaald worden die normaal zijn voor de tijd van het jaar, de beleving zal zijn dat dat een stuk kouder wordt.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Heerlijke dag voor de boeg morgen!
Echt hele luxe kwikstanden in de middag, landelijk 17-20 graden, zelfs tot rond 22 graden in het zuidoosten. Wel een vlagerige zuidzuidwestelijke wind daarbij tijdens de middag (onstabiel dus uitwisseling).
Jammer dat we dan op vrijdag alweer de polaire lucht in gaan. Maar goed, elke zonnige en warme dag is er één!
Dit voorjaar doet het voor mij al vele malen beter dan dat van vorig jaar..... ::)

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op wo 19 mrt 2014 - 17:38
Heerlijke dag voor de boeg morgen!
Echt hele luxe kwikstanden in de middag, landelijk 17-20 graden, zelfs tot rond 22 graden in het zuidoosten. Wel een vlagerige zuidzuidwestelijke wind daarbij tijdens de middag (onstabiel dus uitwisseling).
Jammer dat we dan op vrijdag alweer de polaire lucht in gaan. Maar goed, elke zonnige en warme dag is er één!
Dit voorjaar doet het voor mij al vele malen beter dan dat van vorig jaar..... ::)

Inderdaad, lekker genieten morgen!

Harmonie12

Ramon Oost

Schitterende voorjaarsdag

Het is vandaag een prachtige dag met volop zon en in het binnenland 18-22 graden! Deze hoge temperaturen hebben we te danken aan een hogedrukgebied dat via Frankrijk naar oost Europa trekt. Achter het hogedrukgebied stroomt er vanuit het zuiden warme lucht over onze regio's. Voor een landelijke warme dag moet het in De Bilt 20 graden of meer worden. Gezien diverse weermodellen is die kans zeker aanwezig. Mocht De Bilt 20 graden halen is dit tevens een dagrecord (19,9 graden in 1916).

De temperatuur op 850hPa (1,5 km) komt uit op een graad of 10. In de zomer maanden wanneer de zon op zijn sterkst is kan je daar onder gunstige omstandigheden (minimaal) 15 graden bij optellen voor de temperatuur aan het aardoppervlak. In de zomer zou deze situatie dus een dikke 25 graden opgeleverd hebben.

GFS00 - Aanvoer van zachte lucht afkomstig uit het zuiden van Frankrijk/Spanje

Khim

Hier nog geen wolkje in de lucht. Het is zonnig.
Groetjes uit Hengelo (OV)

ron12

Lente begint vandaag met zomerse taferelen, heerlijk  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

Wat een heerlijk weertje weer vandaag hier in het zonnige zuiden  8). Laat de zomer maar komen :D
seizoen 2018/2019

Mike25

Hier ook strakke blauwe lucht met heerlijk zonnetje 8) (bij apeldoorn) ;)

Powered by EzPortal