Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109844 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Wat een weekendje was dat zeg! Niet alleen een lentegevoel, maar deed ook een beetje zomerachtig aan, heerlijk. Ook wel even wennen, want het scheelt nogal wat graden met de normaal. Als dit de tendens is voor het komende voorjaar, dan kunnen we nog wat leuks verwachten, ik teken ervoor.  :D

Maar goed, maart kan zijn staart aardig roeren, het kan dan zomaar 20 graden zijn, maar het kan ook zomaar vriezen en sneeuwen, en dat laatste is dan erg wennen na zo'n weekend! Maar we hebben het in de pocket en dat niemand meer af.  :)

Wel leuk om de eerste bloemkolen weer aan de lucht te hebben gezien, dat smaakt naar meer, op naar het zomerseizoen!  8)

arjanbruggink

Citaat van: Tyshane op di 11 mrt 2014 - 11:49
Wat een weekendje was dat zeg! Niet alleen een lentegevoel, maar deed ook een beetje zomerachtig aan, heerlijk. Ook wel even wennen, want het scheelt nogal wat graden met de normaal. Als dit de tendens is voor het komende voorjaar, dan kunnen we nog wat leuks verwachten, ik teken ervoor.  :D

Maar goed, maart kan zijn staart aardig roeren, het kan dan zomaar 20 graden zijn, maar het kan ook zomaar vriezen en sneeuwen, en dat laatste is dan erg wennen na zo'n weekend! Maar we hebben het in de pocket en dat niemand meer af.  :)

Wel leuk om de eerste bloemkolen weer aan de lucht te hebben gezien, dat smaakt naar meer, op naar het zomerseizoen!  8)
We weten hoe de lente van 2013 is verlopen...... Maar vorig jaar hadden we rond deze tijd een bijna dezelfde situatie, maar was het toen bijna een week eerder.
Maar net wat je zei, we hebben 't in de pocket....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Citaat van: arjanbruggink op di 11 mrt 2014 - 13:00
We weten hoe de lente van 2013 is verlopen...... Maar vorig jaar hadden we rond deze tijd een bijna dezelfde situatie, maar was het toen bijna een week eerder.
Maar net wat je zei, we hebben 't in de pocket....

Dat wist ik niet eens meer van vorig jaar. Maar gemakshalve ga ik er maar van uit dat 'eerder behaalde resultaten geen garantie zijn voor de toekomst'. ;)

Jasneker

Tot vrijdag blijft het mooi weer, daaarna zal het wat wisselvalliger worden en watt lagere temperaturen.
Voorlopig net als gezegd hebben we dit weer mogen genieten ;)

Laten we hopen op een wat meer normale lente en begin zomer, dat hebben we wel verdiend na het fiasco "winter" ;)
Ik wens ons allen een prachtige zonnige warme lente toe LOL

TaL

Ach, normaal ben ik niet echt te vinden voor een mooie warme lente omdat ik dan altijd bang ben voor de zomer (2007 / 2011 en dan vorig jaar omgekeerde situatie). Ik weet dat dat geen garantie of een verband is maar met die 2 zomers in het geheugen is dat gevoel er gewoon, niet meer en niet minder ;)

Anderzijds is het zeewater nu mooi 2 - 3 graden warmer dan normaal en een koudere lente zou die voorsprong geen goed doen, dus dan wil je weer warmte, wat ook heerlijker is natuurlijk.

Deze lente dus een dubbel gevoel voor wat het moet worden van mij, gelukkig doet het weer wat het wilt en zullen we wel zien, ik laat het maar op mij afkomen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: TaL op di 11 mrt 2014 - 20:19
Ach, normaal ben ik niet echt te vinden voor een mooie warme lente omdat ik dan altijd bang ben voor de zomer (2007 / 2011 en dan vorig jaar omgekeerde situatie). Ik weet dat dat geen garantie of een verband is maar met die 2 zomers in het geheugen is dat gevoel er gewoon, niet meer en niet minder ;)

Anderzijds is het zeewater nu mooi 2 - 3 graden warmer dan normaal en een koudere lente zou die voorsprong geen goed doen, dus dan wil je weer warmte, wat ook heerlijker is natuurlijk.

Deze lente dus een dubbel gevoel voor wat het moet worden van mij, gelukkig doet het weer wat het wilt en zullen we wel zien, ik laat het maar op mij afkomen  8)

Er zit inderdaad geen verband tussen, mara ik herken dat wel, volgens mij zit dat gewoon een beetje in de mens, verbanden willen zien. ;)

JerryL

Citaat van: Tyshane op wo 12 mrt 2014 - 10:07
Er zit inderdaad geen verband tussen, mara ik herken dat wel, volgens mij zit dat gewoon een beetje in de mens, verbanden willen zien. ;)

Dat komt omdat wij als mens van nature nieuwsgierig zijn. We kunnen het niet verkroppen dat het weer niet al weken zo niet maanden van te voren bekend is, dus gaan dan maar proberen door het leggen van verbanden te voorspellen hoe het zal worden. Natuurlijk willen wij allemaal, ook de winterliefhebbers, een lekkere zomer.  Ik ben echter van mening dat een top lente de kansen voor een evenzo mooie zomer verziekt. Hoor het sommige al zeggen: ''komt die koekkebakker weer met ze warme zeewater''

jtebbens


Bacci

Citaat van: jtebbens op wo 12 mrt 2014 - 17:11
Marco Verhoef (NOS) gaat voor "maartse" winterse buien.

Bron: http://nos.nl/artikel/622359-winterjas-kan-nog-niet-in-de-kast.html

Eindelijk weer wat frisser, ben al klaar met dit weer. Ja leuk eventjes mooi weer, maar voor mij nog te warm voor maart, ben echt nog niet klaar voor dat zweetweer, verder verveelt zonnig weer ook snel dus tijd voor wat anders!

Ik wacht nog steeds op de winter :)

Adrie

Toch wel opvallend dat er meer leden reageren op het wintertopic als die actueel is,maar laat die maartse buien maar komen,wil nog eens sneeuw zien vallen :P

arjanbruggink

De echte reacties zullen wel komen als het enigzins zomers word en er onweer wordt verwacht. Lente is "maar" een overgangsmaand.  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: Adrie op do 13 mrt 2014 - 00:28
Toch wel opvallend dat er meer leden reageren op het wintertopic als die actueel is,maar laat die maartse buien maar komen,wil nog eens sneeuw zien vallen :P
Vind ik wel meevallen, sterker nog, eigenlijk is de rust van dit moment heel logisch.

Dezer dagen gebeurt er meteorologisch gezien niet veel, dus dat het dan op een meteo-forum vrij rustig is spreekt voor zich. Daarbij komt ook nog eens dat met het fantastische lenteweer van nu men zich niet dagenlang achter de computer zit te vervelen omdat het buiten rotweer is. Men is gewoon meer buiten. Dat is een gegeven.

En je zult zien, zoals Arjan hierboven terecht aanhaalt, dat straks wanneer het eerste gerommel zich aan de zuidelijke horizon aandient het forum weer wat levendiger zal worden.

Ik ben al lang blij dat de voor het wintertopic zo kenmerkende wanhoop en de soms onrealistische kijk op modeloutput verdwenen is. Dat zie je gewoon in mindere mate in het warme seizoen.


Citaat van: Sven op za 08 mrt 2014 - 10:22
Gelukkig ben jij ook één van de weinigen die het durft en gebruikt zoals mij. LT is mijnziens weldegelijk bruikbaar :) Maar goed, zoals je zegt lekker van genieten dit weer, snufje aan de zomer! Heerlijk!

Tjsa, ik moet je eerlijk bekennen dat ik nooit zo'n fan ben van LT verwachtingen.
Ik sta er altijd bijzonder kritisch tegenover, dat weet men ook, vooral tijdens de winter.
Maar wanneer zowel GFS als EC een duidelijk trend laten zien kunnen we die simpelweg niet wegwuiven en moet dat signaal opgepikt worden.

Deze mooie periode was dan ook vroegtijdig (+200h!!) in de modellen zichtbaar: trog boven de Atlantische oceaan met aan de voorzijde een sterk opbouwende hoogterug op het continent.
In dit specifieke geval werd het op de korte termijn zelfs alleen maar mooier en warmer dan een week eerder was voorzien! Zo kan het dus ook, gelukkig nog wel  ;D.

RdeHeus

Het is nog ver weg, maar GFS 6 uur run laat weer mooie kaarten zien. Tempratuur zakt niet zover als eerder gedacht en rond 25 maart laat deze run alweer tempraturen zien van 20 graden!!!!

JerryL

Citaat van: RdeHeus op do 13 mrt 2014 - 13:58
Het is nog ver weg, maar GFS 6 uur run laat weer mooie kaarten zien. Tempratuur zakt niet zover als eerder gedacht en rond 25 maart laat deze run alweer tempraturen zien van 20 graden!!!!

In het wintertopic sprak men van mooie kaarten als het ging vriezen/sneeuwen. Blijft wennen. Mooie kaarten zijn in de lente/zomer tegenovergesteld.

RdeHeus

In mijn geval wel inderdaad. De winter is leuk en winterse kaarten noem ik dan ook mooie kaarten. Nu heeft de winter geen kansen meer en heb ik zin in mooi voorjaarsweer.

arjanbruggink

Dit is wel even wennen, wakker worden en het is grijs en grauw. Verveeld snel zeg  :P
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Nou inderdaad even wennen zeg dat grijze. Maar heel voorzichtigaan piekt de zon er alweer tussendoor! :)

Citaat van: JerryL op do 13 mrt 2014 - 15:03
In het wintertopic sprak men van mooie kaarten als het ging vriezen/sneeuwen. Blijft wennen. Mooie kaarten zijn in de lente/zomer tegenovergesteld.

Dat is natuurlijk heel persoonlijk en niet forum-eigen. De één houdt van winter en de ander van bijvoorbeeld de zomer, de ander weer van alle extremen. Dat is juist het mooie van dit forum! ;)

dondertje127

In Arnhem staan enkele grote bomen al in bloei bij een vijver bij de John Frostbrug aan de Zuid kant. Niet alleen bloesembomen, maar ook de treurwilg en een grote loofboom waarvan ik de naam niet weet, kleurt al aan alle takken groen. En zo staan daar nog wat bomen in bloei.

Ramon Oost

A.s. donderdag lokaal 20 graden?

ECMWF

Marsel

Donderdag weer een onvervalste (winderige) lentedag in het vooruitzicht  :D.

Zowel EC als GFS laten tegen die tijd een diep noord Atlantisch laag zien waarbij hoge druk zich tijdelijk vestigt boven centraal Europa.
De Benelux komt daarbij net zuid van het polaire front in de brede warme sector van het laag te liggen waarbij temperaturen met voldoende zon en een stevige ZZW-elijke bries landinwaarts tot 15-20gr op kunnen lopen.

Ditmaal kunnen we er maar kort van genieten want het eerder genoemde laag staat op vrijdag en tijdens het weekend (en de dagen daarna) alweer te popelen om ons weer te gaan beïnvloeden met als resultaat fors lagere temperaturen.
Timing van het KF is nog wel enigszins onzeker, zie pluim. Wellicht dat we er vrijdag nog bij kunnen trekken, maar dat zullen de komende runs wel uitwijzen.

EDIT: Ramon je was me net voor  ;) ;D. Scheelde nog geen minuut.

Powered by EzPortal