Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 108429 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Lente discussietopic 2014

Zachtjes aan gaan we de winter verlaten en gaan we over naar de lente. De door Topshelf Meteo geraadpleegde weermodellen laten voor de komende lentemaanden weinig bijzonders zien. Zowel op het vlak van temperatuur als op de interpretatie van de neerslaghoeveelheden zien we weinig schokkende zaken. De seizoensmodellen gaan dus uit van normale temperaturen en neerslaghoeveelheden. Echter laat IRI (The International Research Institute for Climate and Society) een andere verwachting zien voor de maanden maart, april en mei. De verwachting is dat de maanden maart, april en mei warmer gaan verlopen dan normaal, de kans daarop is nu 40 tot 50%.



Lente door de jaren heen
Het meteorologische voorjaar met de maanden maart, april en mei is dit jaar een stuk kouder dan we de laatste jaren gewend waren. De afgelopen jaren was de lente juist vaak een warme periode en soms zelfs uitzonderlijk warm.

Het voorjaar van 2007 was veruit de warmste lente sinds het begin van de metingen in 1706. In De Bilt kwam de gemiddelde temperatuur uit op 11,6 graden tegen 9,5 graden normaal (gemiddeld over het tijdvak 1981-2010).

Daarna volgen de lentes van 2011 (11,0 graden) en 2009 (10,8 graden). In de 20e eeuw was de lente van 1998 de warmste met 10,6 graden. De vorige records zijn dus met bijna een graad verbeterd. Van alle lentes sinds 1901 staan er sinds het jaar 2000 al vier in de top tien, dat wil zeggen dat ze warmer waren dan 10,0 graden.

Het warmterecord van 2007 is vooral te danken aan april die met gemiddeld 13,1 graden bijna vijf graden warmer was dan normaal. De laatste jaren was het ook in mei vaak al hoog zomers. Mei 1992 was met 15,6 de warmste en ook mei 1998 (14,9 graden) was uitzonderlijk met al vroeg tropische hitte. Het voorjaar van 1922 leverde drie tropische dagen op, daarna zou de volgende tropische lentedag meer dan twintig jaar op zich laten wachten. De meeste lentes kwamen tot zomerse warmte (25 graden of hoger), maar in de aantallen blinken de laatste jaren uit. De lentes van 1992 en 2000 telden 12 zomerse dagen (normaal 2), de lentes van 2007 en 1993 hadden er acht en 1947, 1990 en 1998 telden ieder zeven zomerse lentedagen.

De koudste lente staat geboekt in 1962 met gemiddeld 6,5 graden. Teleurstellend temeer daar ook de zomer dat jaar met slechts drie zomerse dagen een dieptepunt was. Het voorjaar van 1962 was bovendien somber met 359 uur zon, maar nog minder scheen de zon in het voorjaar van 1983 met 310 uur tegen 502 uur normaal. De lente van 2011 was de zonnigste met 686 uur zon.

In 1983 viel in het voorjaar ook 289 mm en daarmee leverde dat jaar op een na de natste lente van de 20e eeuw. Normaal leveren de drie lentemaanden in De Bilt 156 mm op. De meeste regen viel in het voorjaar van 1979 (310 mm) en ook in 1965 (277 mm) en in 1998 (259 mm) waren de lentes erg nat. Een groot contrast met het voorjaar van 1996 dat in drie maanden maar 61 mm opleverde en met 2011 toen in De Bilt 63 mm werd opgevangen. Extreem was ook 1976 met 66 mm. Toen in dat jaar ook in de zomer de regen uitbleef kreeg ons land te maken met de ergste droogte van de eeuw. In 1921 waren lente en zomer samen nog droger maar door het zeer zonnige en aanhoudend warme weer waren de gevolgen voor de landbouw, de rivieren en het drinkwater in 1976 erger.

Bron KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Daar is ie dan eindelijk, het lente discussietopic  8)

Ik zeg laat maar komen!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Hector Pascal

Zul je nu gaan zien dat het winter wordt...
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op ma 17 feb 2014 - 10:36
Zul je nu gaan zien dat het winter wordt...

Daar zat ik dus ook al aan te denken bij het opstellen van het topic... Carnaval is nog niet geweest, dus zou zo maar eens kunnen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

Mooi ook om te zien dat het in 'Arkhangselsk' 40% kans is op temperaturen beneden normaal....Dan vraag ik me natuurlijk weer af wat weten zij dan over dat gebiedje  :o
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

RdeHeus

Dat zou top zijn! Nu al zin in het voorjaar, lekker tennissen tijdens de voorjaarscompetitie en dan een lekker zonnetje erbij tempraturen die richting de 20 gaan. Ik teken daarvoor!

MamaAs

Ik teken voor heerlijke, gemiddelde lente.
Ik heb zo'n behoefte aan een normaal seizoen, binnen de daarvoor vastgestelde maanden  ::) :P

grizzrh

Nu al een lente topic ofwat ? :P Tis nog geen maart hahah
Doenrade, Limburg

arjanbruggink

Citaat van: grizzrh op ma 17 feb 2014 - 16:25
Nu al een lente topic ofwat ? :P Tis nog geen maart hahah
Ja en..... Wintertopic 2013/2014 (deel 1) was al eind augustus geplaatst.
Nog iets minder als 2 weken en de winter is (meteorologisch) ten einde.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marcusz

Citaat van: Serge op ma 17 feb 2014 - 10:49
Mooi ook om te zien dat het in 'Arkhangselsk' 40% kans is op temperaturen beneden normaal....Dan vraag ik me natuurlijk weer af wat weten zij dan over dat gebiedje  :o

Zonder voorkennis is de kans natuurlijk al 33% voor alle categorieen. Waarschijnlijk zit die hele regio met kansjes iets boven 33% met Archangelsk die als enige de 40 aantikt :P Wat ik meer bizar vind is dat het echt de enige plek is op de hele kaart met een klein kansje in het voordeel van koude.. De rest is allemaal rood :-\ Ben benieuwd of er ook een kaartje is voor Amerika?

Giso84

Ik hoop op een lekkere (warme) Lente en aansluitend een donderende Zomer.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Koen-IJM

Aan de temperatuur van de Noordzee zal het i.i.g. niet liggen..

http://www.buienradar.nl/zeetemperatuur-noordzee

Adrie

Ik denk dat de Lente in het zelfde patroon verder gaat wat we nu in de winter hebben gekregen. :'(

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op ma 17 feb 2014 - 22:07
Aan de temperatuur van de Noordzee zal het i.i.g. niet liggen..

http://www.buienradar.nl/zeetemperatuur-noordzee

Zo, dat is nog eens een warme zee voor deze tijd! Dat verkort onze zee-windperiode :P Des te minder warmte (en onweer) er onderdrukt gaat worden door die mistige zeewindjes :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Leon Eikenaar

Recente pluim van buienradar.  :)

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

TaL

Mooi, de pluim begint stilaan al te groeien tot een zaagtandpluim, frisse nachten en aangename dagen :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Koen-IJM

Citaat van: Weerfreak op di 18 feb 2014 - 21:00
Zo, dat is nog eens een warme zee voor deze tijd! Dat verkort onze zee-windperiode :P Des te minder warmte (en onweer) er onderdrukt gaat worden door die mistige zeewindjes :P

Hecht er persoonlijk waarde aan maar het zou voor de kuststreek wel gunstiger kunnen uitvallen als het gaat om warmte, zeker tijdens de lente. Hopelijk slaat koning winter niet alsnog toe in maart...

Leon Eikenaar

De knoppen beginnen al bij sommige bomen door te komen.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Mike25

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 feb 2014 - 10:48
Daar zat ik dus ook al aan te denken bij het opstellen van het topic... Carnaval is nog niet geweest, dus zou zo maar eens kunnen

Inderdaad maar laat het voor jaar dan maar door zetten, word gewoon somber van dit weer type zo :-X ;D

Powered by EzPortal