Algemene klimaatdiscussie

Topic gezien door 33713 bezoekers
Gestart door Sven, za 01 feb 2014 - 18:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Jelte op wo 27 aug 2014 - 22:07
In ieder geval hulde dat je consequent bent! Je staat in ieder geval achter wat je zelf zegt. Het is wel eens anders bij de grote klimaatnamen. Anyway, we zijn het wel vaker oneens over de klimaatdiscussie, maar we zijn het wel eens over vervuiling en de atmosfeer schoon houden. Ik rij ook 1:20 en heb een bijzonder goed geïsoleerd huis. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar meer om even aan te geven dat er ook andere wegen dan klimaatverandering zijn die tot hetzelfde gedrag leiden.

Maar dat is ook een onterechte verwarring: dat iedereen die niet geloofd dat de mens de oorzaak is van het broeikasprobleem er maar op los leeft. Want buiten beschouwing gelaten of het de aarde opwarmt kan niemand ontkennen dat al die gassen slecht zijn voor de mens. Ga maar achter een auto/bus fietsen. Ook voor je portomonee lekker natuurlijk. Vraag niet hoe het kan maar dan wil ik ook even concureren met mijn verbruikscijfers: 295 kuub gas en 1.650 KwH per jaar.

JerryL

Wat volgde is een doodse stilte ........

Jasneker

Gewoon meer dingen te doen als op boards rondkijken ;)
Je gas verbruik is mooi lag, andere sort bij verwarming erbij?
Hangt ook van het huis af, hier een grote tussenwoning 4 slaapkamers, oppervlakte vloer 6.25 x 10.5 meter en stahoogte zolder erbij.
Dus 3 verdiepingen.
Stroomverbruik is meer, 2500 KWH per jaar, komt ook door de hobby's van de bewoners met computers, en andere apparatuur zoals mijn zend/ontvangers voor het gelicenseerde radio zendamateurisme.
Daartegen kunnen mwe met 40 kuub water per jaar toe.


Jammer dat er niet meer reageren, nu is het een wat dualistisch verhaal ;)

JerryL

Citaat van: Jasneker op di 02 sep 2014 - 09:43
Gewoon meer dingen te doen als op boards rondkijken ;)
Je gas verbruik is mooi lag, andere sort bij verwarming erbij?
Hangt ook van het huis af, hier een grote tussenwoning 4 slaapkamers, oppervlakte vloer 6.25 x 10.5 meter en stahoogte zolder erbij.
Dus 3 verdiepingen.
Stroomverbruik is meer, 2500 KWH per jaar, komt ook door de hobby's van de bewoners met computers, en andere apparatuur zoals mijn zend/ontvangers voor het gelicenseerde radio zendamateurisme.
Daartegen kunnen mwe met 40 kuub water per jaar toe.


Jammer dat er niet meer reageren, nu is het een wat dualistisch verhaal ;)

Cor (als ik zo vrij mag zijn),

Dan zit daar het verschil. Geen andere verwarming erbij. Wij wonen in een appartement, bovenste etage en plat dak. Goed geisoleerd zodat zomers de verwarming helemaal niet aan hoeft. En in de herfst nog lang de zomer warmte vasthouden. We werken beide full-time, dus eigenlijk alleen in de avond en weekeind thuis. Dat scheelt in verbruik.

In oktober verwachten wij onze eerste baby, dan zal er wel wat veranderen. In maart verhuizen wij naar een eengezinswoning, dan stijgt het verbruik wellicht ook.

Op watergebruik concureer ik ook even met je: jaarlijks circa 30 kuub. Ondanks het aquarium. En we doen echt niet veel bijzonders. Gewoon de vaatwasser zo min mogelijk gebruiken (verjaardagen e.d.) en de wasmachine op eco-stand. Speciale doucekop waardoor je ook minder verbruikt.

Ik stem absoluut geen GroenLinks, maar ze zouden wel trots op me zijn.

Doe ik dan ook dingen fout. Ja! Ik eet ELKE DAG vlees. Dat compenseert mijn goede gedrag dan weer ten dele.

Groet Jermine

Jasneker

Uiteraard mag je zo vrij zijn ;)

Ik begrijp je situatie nu beter, ik ben de hele dag thuis door de afkeuring en mijn zoon was vorig jaar ook de meeste tijd thuis.
Besparen met water besparende kop op de douche, geen afwas machine anders als mijn handen, geleerd aan de huisgenoten dat een 1/2 uur douchen niet hoeft, geen water aan de tuin geven anders als opgespaard regenwater etc.

Niet omdat ik het niet kan betalen, maar het besparen is al ruim 20 jaar geleden begonnen met de komst van de Phillips CFL grote potten.
Van het een komt het ander en je gaat er een sport van maken en met mijn hobby electronica achtergrond is het hok een uitdaging met een oude auto accu, zonnepanelen en een omvormer.

Alvast sterkte en veel geluk gewenst met de aanstaande uitbreiding in het gezin ;)
Uiteraard zal het verbruik dan iets toenemen, net zoals dat hier het geval was toen onze zoon werd geboren lang terug.
Ergens is er een grens, besparing is mooi maar ook je behoefte aan warmte en wat luxe hoeft daaraan niet onder te sneeuwen.
En ja, ook ik eet de meeste dagen vlees dat zal mijn leeftijd wel meebrengen ;)

Belangrijkste is dat je bezig bent met verantwoord gebruik van energie zonder door te schieten.
Gezien het verbruik van soortgelijke gezinnen in de buurt zitten wij hier op de helft van hun gebruik.


Citaat van: JerryL op wo 03 sep 2014 - 09:42
Cor (als ik zo vrij mag zijn),

Dan zit daar het verschil. Geen andere verwarming erbij. Wij wonen in een appartement, bovenste etage en plat dak. Goed geisoleerd zodat zomers de verwarming helemaal niet aan hoeft. En in de herfst nog lang de zomer warmte vasthouden. We werken beide full-time, dus eigenlijk alleen in de avond en weekeind thuis. Dat scheelt in verbruik.

In oktober verwachten wij onze eerste baby, dan zal er wel wat veranderen. In maart verhuizen wij naar een eengezinswoning, dan stijgt het verbruik wellicht ook.

Op watergebruik concureer ik ook even met je: jaarlijks circa 30 kuub. Ondanks het aquarium. En we doen echt niet veel bijzonders. Gewoon de vaatwasser zo min mogelijk gebruiken (verjaardagen e.d.) en de wasmachine op eco-stand. Speciale doucekop waardoor je ook minder verbruikt.

Ik stem absoluut geen GroenLinks, maar ze zouden wel trots op me zijn.

Doe ik dan ook dingen fout. Ja! Ik eet ELKE DAG vlees. Dat compenseert mijn goede gedrag dan weer ten dele.

Groet Jermine

JerryL

Cor,

Uiteraard is verbruik ook een vorm van cultuur. Als het in je ''cultuur'' zit bedachtzaam met energie om te gaan gaat dat ook gemakkelijker. Mijn vriendin en ik hebben van het begin af aan alle apparatuur gekocht op basis van het energie-label. Daar pluk je dan nu de vruchten van. De verwarming kan zelfs in de winter laag blijven staan als je niet gewend bent aan een te hoge temperatuur.

Dat zorgde overigens voor wat wrijving. Bij mijn ouders stond de thermostaat nooit hoger dan 18 graden. Bij mijn vriendin was dit veelal rond de 23/24 graden. We konden zodoende aan elkaars temperatuur niet wennen. In het eerste jaar verbruikten we aanzienlijk meer gas. Daarna ging het snel naar beneden. Nu zitten we in de winter op 19 graden. Gelet op de buitentemperatuur (als het koud is ervaar je het binnen sneller als warm) is dat in de winter zeer goed te doen. Maar dat is dus een kwestie van je cultuur.

Straks als onze dochter er is dan moeten we hiermee natuurlijk rekening hebben.

Ik denk dat de clou van ons gesprek is dat we, ondanks het verschil van mening over de - oorzaak van - opwarming e.d., beide milieubewust leven en dat dit voor iedereen mogelijk is. Als je maar de motivatie hebt er iets aan te veranderen. Zoveel inspanning kost dat echt niet.

Het vervangen van een 7 jaar oude televisie voor een led of een 8 jaar oude wasdroger voor een A+ levert al een leuke besparing op. En die waterbesparende doucekop spoelt echt niet slechter.

Groet Jermine

Jasneker

Jermine,
Mee eens, ik hou niet van verspilling, zal wel door de opvoeding komen toen mijn ouders het ook niet zo breed hadden toen ik klein was.
Temperatuur in de winter 18 a 19 graden warm genoeg, anders trui/vest aan en wat activiteiten ontwikkelen wat opruimen, stofzuigen etc.

In mijn werkzame leven ook veel buiten gewerkt, dus heb ik een hekel aan teveel warmte in huis, je gaat zitten en blijft zitten ook.
Met mijn auto hoef ik niet de buren de ogen uit te steken, het is puur vervoer en ondanks het poetsen en goed onderhoud betekent dat gewoon een levensduur verlenging en lagere kosten.
Bovendien heeft mijn brikje nog maar net 80.000 km op de teller, de Hyundai Atos van mijn vrouw heeft al 260.000 op de teller en is net vervangen dor een Suzuki Alto omdat ze de auto voor haar werk nodig heeft, dus ook de keus voor goedkoop en op de langere ritten 1:25.

Grappig is dat mijn gas en watermeter zijn vervangen omdat men dacht dat ze een afwijking hadden en te weinig verbruik aangaven ;)
Na de vervanging bleken de oude meters toch correct aan te geven lol.

In mijn hobby repareer ik regelmatig apparatuur vrijwillig voor kennissen en buren die anders op de schroothoop zouden belanden maar na reparatie nog jaren goed werken.
Helaas repareren bedrijven niet veel meer, koop maar nieuw is het motto...
Vaak is er maar een klein onderdeel kapot met een paar euro kostten en klaar is het.

Mijn ervaring is dat fabrikanten meestal in hun ontwerp dit soort fouten van tevoren inbakken en weten dat het product na een x aantal uren zal sneuvelen.
Uiteraard buiten de garantie en dus vervangen maar, met het repareren vervang ik het onderdeel en prober ook die ingebouwde fout door betere componenten of iets zwaardere componenten te voorkomen.

Maar dat is weer een hobby afwijking van me....

Succces met de familie, en de besparingen die we maken, het is ook een sport aan het worden.
Het meeste van die consumenten electronica beland dan nutteloos op de schroothoop, een paar jaar extra levensduur is dan weer mooi meegenomen.


Marco uit Hangar 5

Ik heb vorig jaar 14 zonnepanelen op mijn dak laten leggen, de oude CV vervangen door een super hoog rendement ketel, die via WIFI voelt of ik thuis ben of niet, ik ben nogal uithuizig dus als ik niet thuis ben staat ie gewoon laag. Voorheen vergat ik dat nog wel eens. Wat een enorme bel gas bespaard en ook electriciteit verbruik gaat omlaag doordat de CV pomp veel beter werkt. Twee jaar geleden de Keuken vervangen, en daarmee de grootste stroom verbruiker vervangen door een veel betere, de koelkast! Pasgeleden mijn oude LCD TV vervangen door een nieuwe veel zuinigere (en mooier beeld!) de oude heb ik niet weg gegooid, maar die komt eerdaags op de slaapkamer te staan.

Al met al ga ik behoorlijk besparen op mijn energierekening, de 14 zonnepanelen zorgen er voor dat mijn stroomrekening naar nul gaat en wellicht nog wat op gaat leveren (niet zoveel, ongeveer 7 cent per kilowat geloof ik). ik verwacht zo'n 25-30% te besparen op mijn gasrekening.

Kijk, als iedereen dit nu eens gaat doen, dat wordt het nog eens wat(t), we moeten af van die afhankelijkheid van gas uit rusland, olie uit landen als Irak.. Veel meer zonne energie en wind energie, en electrisch gaan rijden.. 5 jaar geleden nog een rariteit, maar nu zie ik bijna dagelijks Tesla's rijden op de A9. Electrisch rijden is de toekomst, en geen fabeltje, het is alleen de vraag hoe wordt die electriciteit opgewekt, het mooiste is dat als je dat zelf kan doen met zonnepanelen op je dak.. Ik rij nog in een diesel, omdat die met gemak een aanhanger kan trekken, wat ik regelmatig moet doen, de techniek van het electrisch rijden moet nog even wat verder ontwikkeld worden wil ik er ook op overstappen, maar ik denk niet dat dat erg lang meer zal duren, de ontwikkelingen gaan wat dat betreft erg snel.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

JerryL

Ja dat van die apparatuur herken ik. Twee weken terug nog aan de hand gehad, zal het drama er achter even achterwege laten, kan je hier terug lezen als je even vermaakt wil worden: http://www.klacht.nl/atag/klacht/koelvriescombinatie-van-pelgrim/

Maar goed, koelkast stuk. Monteur doet geen eens de moeite het euvel te bekijken. Slechts een kwestie van voorrijkosten incasseren en direct een nieuwe adviseren. Koelkasten hebben tegenwoordig niet meer de schadelijke gassen van vroeger, maar bij de productie komt toch erg veel Co2 vrij.

Om even Marco aan te halen: we moeten inderdaad inzetten op duurzaam. Maar of windmolens nou de oplossing bieden, betwijfel ik. Mijn huidige energieleverancier, Nederlandse EnergieMaatschappij, stelt 100% van haar energie uit waterkracht te halen. Dat is bewezen groen en zeker niet horizon-vervuilend. Windmolens vind ik prima als ze rendabel kunnen worden, maar wel op een onbewoond eiland en niet in mijn achtertuin.

Jasneker

Beetje l*llige behandeling van je klacht.
Een leiding die verstopt is kan zo worden vervangen, koelmiddel aftappen en bewaren ( is special apparatuur voor) leiding vervangen of vrijmaken, solderen van de leiding en koelmiddel er weer in eventueel aanvullen indien nodig.

Een goede koelkast die je daar hebt en mijn amerikaanse model Samsung van ongeveer dezelfde waarde worden geacht minimaal 10 jaar storingsvrij mee te gaan.
Ook na de 2 jaar verplichte Europeese garantie of eventueel 5 jaar aangeboden garantie zal de rechter je alsnog een deelvergoeding toewijzen omdat die koelkast van die waarde de 10 jaar niet gehaald heeft.

Heb hetzelfde gehad met mijn ouders met hun peperdure wasmachine die alsmaar kapot ging, en na 3 x repareren een andere geeist, en gekregen na de nodige gepeperde briefwisseling met de verkoper.
Eerst wijzen naar Miele, daar heb ik niks mee te maken, ik heb alleen met de verkoper te maken, de winkelier.
Hoe die dat met Miele oplost is niet mijn problem.

Dit was al wat jaren geleden, ouders zijn ondertussen overleden, maar het laat zien dat er veel gerommeld word, ook met peperdure apparatuur.

Je koopt als klant juist duurdere apparatuur die zuiniger is, meer kwaliteit heeft, langer meegaat en dus minder een aanslag op het milieu heeft.
Helaas heeft de winkelier vaak een andere mening, niet gedeeld door de klanten rechten en wetgeving, trap daar niet in.
Mijn geld is goed, ik verwacht dan ook een goed product wat voldoet aan de eisen die ik er aan stel bij de koop.

Net nog een electrische kookplaat gerepareerd, buiten garantie onderdelen volgens winkelier niet meer leverbaar, een kapotte regel thyristor, volop leverbaar in de onderdelen handel, € 4.50 later werkte de plaat weer.
Winkelier niet blij, die verkocht liever een nieuwe en de oude maar in de kliko.... zo werkt dat niet bij mij.
Gemeld dat de kookplaat weer heel was en kosten, en zijn slechte service wel zal verspreiden, kost hem wel klanten.






JerryL

Cor,

Ook dat heeft weer met cultuur te maken natuurlijk. We leven in een consumptiemaatschappij. Het heeft vele voordelen (we worden allemaal wat rijker), maar ook nadelen (afdanken van goede spullen). En daar komt dan het woordje waarmee Atag, terugkomend op de koelkast, mij echt kwaadbloed heeft gezet: CONSUMENTEN AFSCHRIJVING.

Voor zover ik wist, let wel ik heb een economische opleiding gevolgd (Management Economie en Recht MER), nog niet eerder van had gehoord.  Ik ken alleen de bedrijfsmatige afschrijving van goederen louter met het oog op financieel gewin door middel van winstbeperking. Nimmer tot doel overmatig te consumeren en feitelijk goede producten mee te kunnen afdanken.

De concumptiemaatschappij als zodanig hoeft niet te worden afgeschaft maar dient zeker te worden aangepast (vergroenen). Momenteel wordt consumenten erg snel een oor aangenaaid met de zogehete consumenten afschrijving. Een woord dat google niet eens kent, maar door bijna alle firma's in consumenten electronica wordt gebezigd.

Het belangrijkste is wellicht dat regeringen, desnoods vanuit het verfoeilijke EU, de standaard garantie termijnen gaan verhogen. Een koelkast moet wettelijk een X aantal jaren meegaan. Waarom wordt de garantie dan niet op diezelfde termijn vastgesteld maar slechts op 2 jaar! Als de opwarming van de aarde dan toch door menselijkhandelen geschied, dan zal deze maatregel zeker een flinke positieve uitwerking moeten hebben.

Jasneker

Mijn opleiding was lagere en middelbare detailhandel vakschool, en ik moet erkennen dat die door Atag gehanteerde term mij ook niet bekend is.

De rechter hanteerd de 2 jaar E.U. garantie waarvan in de eerste 6 maanden jij als koper niet hoeft te bewijzen dat het apparaat een fabrieksfout heeft, en daarna de 18 maanden garantie waarbij de fabricant maar moet bewijzen dat het geen fabrieksfout is maar onkunde door de consument.

2 Jaar dus, en daarna kijkt de rechter alleen naar de prijs en klassering van het apparaaat of het in de onderste lage prijs sector viel of het hogere.
Hij zal dan voor de goedkopere versie een kortere levensduur hanteren als voor het duurste apparaat, b.v. 8 jaar levensduur en voor het duurste 10 jaar, en dan in die verhouding ook een deelvergoeding toewizen.

Uiteraard komt daar eventuele schade vergoeding bij als je door nalatig handelen van de leverancier extra schade hebt geleden.
Helaas is voor de meeste mensen die weg te lang. ingewikkeld, of zijn ze bang te verliezen, en accepteren maar hun lot of een door de leverancier voorgestelde lagere schikking.

Aangezien ik mij mondje redelijk weet te roeren los ik vaak dit soort problemen op voor buren en kennissen in de buurt, ook rechtszaken indien nodig.
Tijd genoeg na de afkeuring, tijd om me sociaal nuttig te maken.
Voor radio zendamateurs en antenne plaatsings problemen vele malen voor de rechter tot en met de Hoge Raad geweest en gewonnen.

En wat het repareren betreft, het is altijd weer leuk een kapot apparaat weer tot leven te wekken wat nog jaren mee kan.
Mensen met een smalle beurs zijn er weer blij mee.
En nog goed voor het miljeu ook ;)

Remy

Iedereen die zich druk maakt over klimaat en milieu zou moeten denken aan de letterlijke rommel die we er van maken,heel het milieu is ontbossing en mensen die van alles afgraven en met gif sproeien en hun vuilnis overal achterlaten.Volgens mij moeten we het klimaat met rust laten en bedenken hoe we minder ranzige productie en verwerking gaan regelen in de "goedkope" landen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Remy

Citaat van: Jasneker op do 04 sep 2014 - 10:42et.

Mijn ervaring is dat fabrikanten meestal in hun ontwerp dit soort fouten van tevoren inbakken en weten dat het product na een x aantal uren zal sneuvelen.
Uiteraard buiten de garantie en dus vervangen maar, met het repareren vervang ik het onderdeel en prober ook die ingebouwde fout door betere componenten of iets zwaardere componenten te voorkomen.

Maar dat is weer een hobby afwijking van me....
Geen afwijking maar weten wat je doet en gezond verstand :)
Bovendien is het niet compleet gemaakt om te falen maar is de de onderdelenmarkt in China zo hectisch dat ik zelfs de lo-wang caps uit mijn eigen monitors kan trekken wegens echte crapmeuk. Onderdelen troep voor consumentenproducten zit in de georganiseerde misdaad en het gemak waarmee mensen in de keten nep onderdelen kunnen invoeden in de productie. Het gaat echt veel verder dan godverdome me TV kapt ermee.

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jasneker

Gedeeltelijk ook onze Eigen consumenten gedrag schuld.
Denk ff terug naar de Philips/Aristona/van der Heem/B&O TV's ( ja ook B&O had complete een Phillips K11 chassis en beeldbuis ingebouwd....
Kostte toen omgerekend naar nu 2000 euries voor een mono 66 cm 6 kanaals kleurenbakkie.
Nu kost een 42"" H.D stereo tv onder de 400 eurie, en als je dan rekent dat de prijs voor de fabricant slechts 1/8e daarvan is en de rest voor de exporteur importeur en verkoop en belasting dan weet je meteen dat niet de topklasse componenten worden gebruikt.

Ook die leverancier in China die TV's maakt en naar de klant zijn keuze sticker op plakt van jouw merk probeert wat te verdienen, elco's zijn daar een voorbeeld van vooral de laag ESR condensatoren die in monitoren en op computer moederboarden worden gebruikt.

Dus zelfs voor een duppie per stuk is namaak met slechte kwaliteit blijkbaar nog een geode zaak als je er maar een miljoen of zo van verkoopt.

Als consument waren we niet bereid om de prijs te betalen toen de TV's en componenten hier bij Philips of Siemens en dergelijke warden gemaakt, en wilden vooral goedkoop.
Daardoor zijn we veel banen verloren, en krijgen goedkope meuk voor een schrootprijs.

Vroeger was de verkoop van een nieuwe tv ook niet de meeste winst, die werd gehaald uit de service en reparative.
Nu is het tv kapot? pleur weg en haal een nieuwe....al is er een onderdeeltje van € 0.25 stuk.

4seasons

KNMI: code oranje voor klimaat


Het is code oranje voor het klimaat in Nederland. Een wereldwijd akkoord om klimaatverandering aan te pakken, is voor ons land hard nodig.
Dat is de boodschap van het KNMI, aan de vooravond van de mondiale klimaattop in Parijs.


Op 30 november komen regeringsleiders en staatshoofden van ruim 190 landen bij elkaar in Parijs. De top duurt tot 11 december.


"Als we er niet in slagen om een akkoord te bereiken in Parijs, en de opwarming van de aarde gaat ongebreideld door, dan is er absoluut sprake van code oranje.
De situatie voor het klimaat is echt heel kritisch", zegt algemeen directeur van het KNMI Gerard van der Steenhoven.


Eenmalige kleurcode
Het KNMI gebruikt kleurcodes normaal om te waarschuwen voor gevaarlijk weer.
Aan de vooravond van de mondiale klimaattop gebruikt het weerinstituut eenmalig een kleurcode om de toestand van het klimaat aan te duiden.


Van der Steenhoven vindt dat de eerste tien dagen van deze maand illustreren dat de klimaatverandering volop gaande is.
"Eigenlijk leven we nu in het bewijs van klimaatverandering", zegt Van der Steenhoven.
"Dat de eerste tien dagen van november uitzonderlijk warm waren, kunnen wij bij het KNMI eigenlijk alleen maar verklaren door ook klimaatverandering aan te nemen. Dat is nieuw."


Gevaar van 3 kanten
Doordat Nederland onder de zeespiegel ligt, is het een van de landen die het kwetsbaarst zijn voor de opwarming van het klimaat.


Het gevaar komt voor ons land van drie kanten: de zeespiegel voor onze kust stijgt deze eeuw met maximaal een meter.
Er komt meer neerslag: een temperatuurstijging van 2 graden leidt al tot 30 procent meer neerslag in de zomer.
En het waterpeil in de grote rivieren zal in de winter en het voorjaar fors toenemen.


Waterbeheer
Door de combinatie van het stijgende rivierwaterpeil en de stijgende zeespiegel kunnen de rivieren moeilijker hun water afvoeren op zee.
In combinatie met de toenemende hoeveelheid neerslag, waaronder stortbuien in de zomer, dreigt een stapelingseffect.
Voor Rijkswaterstaat en de waterschappen zal het daardoor steeds moeilijker worden om het water in goede, veilige banen te leiden.


Het is nog geen code rood. Code oranje wil zeggen dat er nog wel wat aan te doen is, aldus de KNMI-directeur.
Het terugbrengen van de CO2-uitstoot is een eerste stap. "Maar daarna moeten we verder gaan om in een jaar of 20, 25 onze economie zo duurzaam te maken, dat er geen CO2-uitstoot meer zal zijn."


Regeringsleiders en staatshoofden wacht een belangrijke taak.
Als het lukt om in Parijs een goed klimaatakkoord af te sluiten, blijven de waterproblemen voor Nederland beheersbaar.


Om te illustreren wat de gevolgen zijn voor Nederland van wel of niet een akkoord in Parijs, heeft het KNMI twee plaatjes gemaakt (zie de link).
Als het lukt om de CO2-uitstoot met een akkoord fors te beperken, zal de temperatuurstijging op de warmste dagen in de zomer beperkt zijn tot een graad of 2 a 2,5.


Als het niet lukt om een akkoord te sluiten, dan volgt het rechterplaatje: dan zal de zomertemperatuur aan het eind van deze eeuw gemiddeld 5 a 6 graden hoger zijn.
Dat is haast tropisch en brengt grote risico's met zich mee, zowel voor Nederland als voor andere delen van de wereld, aldus het KNMI.



Bron:
http://nos.nl/artikel/2070717-knmi-code-oranje-voor-klimaat.html


Arend

Citaat van: 4seasons op zo 22 nov 2015 - 15:51
Gevaar van 3 kanten
Doordat Nederland onder de zeespiegel ligt, is het een van de landen die het kwetsbaarst zijn voor de opwarming van het klimaat.

Het gevaar komt voor ons land van drie kanten: de zeespiegel voor onze kust stijgt deze eeuw met maximaal een meter.
Er komt meer neerslag: een temperatuurstijging van 2 graden leidt al tot 30 procent meer neerslag in de zomer.
En het waterpeil in de grote rivieren zal in de winter en het voorjaar fors toenemen.

Niet heel Nederland ligt onder de zeespiegel, zeg maar ruwweg de westelijke helft van het land. En natuurlijk wordt een andere grote (zo niet de grootste) bedreiging voor dit gebied weer niet genoemd: de bodemdaling. Het westelijk deel van Nederland zakt langzaam maar zeker steeds verder weg, het oostelijk deel stijgt lichtjes. In het verleden is men in een rivierdelta gaan wonen en is het natuurlijke gedrag van de rivieren ingeperkt. Dit betekent geen nieuwe aanvoer/afzetting van slib dat de bodemdaling enigszins zou kunnen compenseren. Er is nu geen weg terug meer, uiteindelijk (over honderden jaren) zal het westen niet meer leefbaar zijn, te grote en te kostbare ingrepen zijn er dan nodig om het westen droog te houden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: Arend op zo 22 nov 2015 - 19:15
Niet heel Nederland ligt onder de zeespiegel, zeg maar ruwweg de westelijke helft van het land...
Die bodemdaling is geen probleem,kijk maar naar polders,dat land ligt al meters dieper dan de omgeving en is nog prima betaalbaar.
En wat het KNMI betreft die lullen met hun code oranje harder uit hun grote teen dan ooit.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Citaat van: Remy op ma 23 nov 2015 - 10:19
Die bodemdaling is geen probleem,kijk maar naar polders,dat land ligt al meters dieper dan de omgeving en is nog prima betaalbaar.

Nog wel, dat dalen gaat onverminderd door.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: Arend op ma 23 nov 2015 - 12:18
Nog wel, dat dalen gaat onverminderd door.
Die inklinking stopt vanzelf wel een keertje tenzij heel de aardplaat onder ons land begint te zakken en dat is momenteel niet het geval.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal