Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296092 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Johann wat verwacht jij qua sneeuwgrensen aankomend weeken vr/zo en zat/zon   en zond/ma. Want er kom 3 behoorlijke neerslaggebieden en als ik de kaart van 2 pagina's terug mag geloven dan is het feest hier op maandag.
Maar wat denk jij? Want pluim geeft net als wat jij zegt redelijk hoge 2m temp voor bijv. regio eindhoven rond de 3 graden.
Of is het eigenlijk onmogelijk om te zeggen?
Hoe zijn de temp op hoogte op de momenten van het neerslaggebied? ( misschien nieuw topic morgen :P)

Romigo

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 21:51
ECMWF EC12 50 members T2m (N Ned)  :D

Dus de omslag zal in de laatste dagen van januari liggen.. ???

Remy

Citaat van: Romigo op do 23 jan 2014 - 21:59
Dus de omslag zal in de laatste dagen van januari liggen.. ???
Zal niet de eerste keer zijn dat iedereen de winter al heeft afgeschreven en er alsnog en recordbrekende winter komt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Romigo

Citaat van: Remy op do 23 jan 2014 - 22:01
Zal niet de eerste keer zijn dat iedereen de winter al heeft afgeschreven en er alsnog en recordbrekende winter komt.

februari kan zeker heel koud verlopen....afwachten.

Romigo

Citaat van: Romigo op do 23 jan 2014 - 21:55
Ik vrees dat het voor een deel van het land toch regen wordt.. :-\ Zal spannend worden wat de temperatuur op 1500 m en aan de grond is als de neerslag gaat vallen.

Voorlopig maandagnacht regen.

winter


Remy

Tweede front stagneert half boven ons land,spannend! gaat hogedruk heel het handeltje nu terug drukken of niet :)
Zie ook die wind overgang :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Johann

Citaat van: winter op do 23 jan 2014 - 21:58
Johann wat verwacht jij qua sneeuwgrensen aankomend weeken vr/zo en zat/zon   en zond/ma. Want er kom 3 behoorlijke neerslaggebieden en als ik de kaart van 2 pagina's terug mag geloven dan is het feest hier op maandag.
Maar wat denk jij? Want pluim geeft net als wat jij zegt redelijk hoge 2m temp voor bijv. regio eindhoven rond de 3 graden.
Of is het eigenlijk onmogelijk om te zeggen?
Hoe zijn de temp op hoogte op de momenten van het neerslaggebied? ( misschien nieuw topic morgen :P)

We moeten ons focussen op zaterdagnacht op zondag (1) en zondagnacht op maandag(2).
Het eerste neerslaggebied gaat zoals het er nu naar uitziet winterse neerslag ten noorden van de grote rivieren geven met vooral naar het noordoosten toe de vorming van een sneeuwdekje. Op het tweede front dan winterse neerslag (sneeuw, natte sneeuw) in vrijwel het hele land met vorming van sneeuwdekje !  Onzekerheid over diverse parameters is en blijft echter groot (nowcasten)



Romigo

Citaat van: Remy op do 23 jan 2014 - 22:09
Tweede front stagneert half boven ons land,spannend! gaat hogedruk heel het handeltje nu terug drukken of niet :)
Zie ook die wind overgang :)

Marion de Hond had het vanavond over, dat het front zal stagneren boven het midden van het land en kantelen en vervolgens via het zuiden ons land verlaten.

Coennn

Citaat van: Romigo op do 23 jan 2014 - 22:16
Marion de Hond had het vanavond over, dat het front zal stagneren boven het midden van het land en kantelen en vervolgens via het zuiden ons land verlaten.

Marion de Hond? Willemijn Hoebert zal je bedoelen ;)

MamaAs

Citaat van: Remy op do 23 jan 2014 - 22:09
Tweede front stagneert half boven ons land,spannend! gaat hogedruk heel het handeltje nu terug drukken of niet :)
Zie ook die wind overgang :)

Grappig, hier gewoon geen wind te bekennen. Best bijzonder.

Romigo

Citaat van: Coennn op do 23 jan 2014 - 22:18
Marion de Hond? Willemijn Hoebert zal je bedoelen ;)

Excuus, klopt.  :-[

Remy

@Johann,ik lees net de reactie van Romigo en zie op de infrarood radar net rechts van Groningen boven Duitsland ook een krul ontstaan.
http://wolken.buienradar.nl/nl Soort mini lage druk gebiedje of gewoon een werveling puur door de luchtmassa?Wat is dat denk jij?
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

pietjelol

moet zeggen ik vind het nu al leuke en 'spannende' dagen ::)

Remy

Citaat van: pietjelol op do 23 jan 2014 - 22:26
moet zeggen ik vind het nu al leuke en 'spannende' dagen :)
Hou op over spannend.Leuk is anders ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

Jan plaats even je mogelijke sneeuwbonnetje van twitter

bron Jan van Ooijen via Twitter


Romigo

Ik vind dat "Bacci" stil is?
Het is nog even afwachten, maar waarschijnlijk valt het puzzelstukje nu wel eens op de koude kant, of worden wij weer met een kluitje in het riet gestuurd en zijn de kaarten dit weekend weer geheel anders?

Joep

Ondertussen in het NO

foto meteo delfzijl

Marlieke

Bacci is een taart aan het bakken...  ;D :P
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marsel

Citaat van: DSDLimburg op do 23 jan 2014 - 21:57
pluim midden, noordoost en zuidoost.
Best aardige uitvoer dacht ik zo. Evolutie met zakkende lagen vanaf halverwege volgende week blijft ook nu weer goed ondersteund en is consistent met de ouput van de afgelopen 48h.
Ook GFS schetste eerder een dergelijke situatie.
Echt serieuze kou is dan tegen die tijd wel verder naar het oosten weggezakt, maar een paar koude vorstige dagen lijken heel goed haalbaar.

Ik heb zoals eerder aangegeven veel meer vertrouwen in die tweede helft van de komende week dan dat ik in de 'nep-wintertjes' van de afgelopen tijd had.

Powered by EzPortal