Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296262 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Dennis op do 23 jan 2014 - 11:16
Wat komt er nu echt? Helaas dat is het Weer - specifiek nu met de koers van Laagjes kunnen we alle kanten uit - daarom flipflappen de pluimen ook steeds  :D ;)

wat er komt, vanavond natte fletsen in NO nederland, en mss droge sneeuw in de ardennen. Vanaf zaterdag sneeuw in noordoosten die zich mss tot midden nederland kan vormen. Pak sneeu win NO, en de west kant blijft zo goed als alles in regen. 2deling is een feit

Danny

Het WRF model ziet de sneeuwval voor het noorden niet echt meer zitten t/m zondagochtend vroeg (+72u). Er staat nog maar een klein beetje sneeuw ingetekend voor het uiterste noorden van Friesland & Groningen. Als de overige neerslag in regen valt (verwachting WRF) zal er zich geen sneeuwdek kunnen / gaan vormen.

Johann

Citaat van: gilleeesss op do 23 jan 2014 - 11:30
wat er komt, vanavond natte fletsen in NO nederland, en mss droge sneeuw in de ardennen. Vanaf zaterdag sneeuw in noordoosten die zich mss tot midden nederland kan vormen. Pak sneeu win NO, en de west kant blijft zo goed als alles in regen. 2deling is een feit

Ook droge sneeuw is in het NO goed mogelijk wanneer de koudere lucht vanavond -vannacht instroomt.

petje

moeder natuur is dit jaar echt zijn eigen koers aan het varen....volgens verwachtingen zou er van alles kunnen steeds... en op het laatst beslist ze het toch maar niet te doen...

hoop toch nog wel op een verrassing van haar kant uit..
maar ben er bang voor en mocht het het komend weekend zijn, neem ik aan dat het toch niet blijft liggen te warm en te nat allemaal.
hier in het zuid oosten...

nee kom op moeders effe enkele dagen goede kou en dan een sneeuw dump zodat ook wij
deze winter effe kunnen genieten van het mooie witte spul

Remy

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 11:40
Ook droge sneeuw is in het NO goed mogelijk wanneer de koudere lucht vanavond -vannacht instroomt.
Zodra ik een vlok zie zal ik er direct een foto van maken,het kan de laatste wel zijn deze winter ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

arjanbruggink

Citaat van: Remy op do 23 jan 2014 - 11:43
Zodra ik een vlok zie zal ik er direct een foto van maken,het kan de laatste wel zijn deze winter ;)
Wel 1 die in full action naar beneden dwarrelt en niet 1 die de grond al geraakt heeft.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Johannes96

Het zou hier al 2 uren moeten regenen.. nog steeds geen drup gezien. Vreemd, buienradar heeft er bij mij tot nu toe nog altijd goed bijgezeten. Iemand een verklaring hier voor?

Johann

Citaat van: gilleeesss op do 23 jan 2014 - 11:30
wat er komt, vanavond natte fletsen in NO nederland, en mss droge sneeuw in de ardennen. Vanaf zaterdag sneeuw in noordoosten die zich mss tot midden nederland kan vormen. Pak sneeu win NO, en de west kant blijft zo goed als alles in regen. 2deling is een feit

Daar ben ik nog helemaal niet zo zeker van !
Zoals ik al eerder schreef krijgen we te maken met een  warmtefront (occlusie) die moet gaan opboksen tegen de koudere lucht onder in de atmosfeer. Tav (berekende) sneeuwvalgrens gelden dan andere "wetmatigheden" en een groot deel van de neerslag kan in het hele land (muv de kuststreek) enige tijd gewoon in de vorm van sneeuw vallen. Pas later wanneer het koufront opkomt gaat de neerslag van het westen uit in regen over (windtoename, gemaskeerd KF) ! Verder hebben we ook nog eens te maken met het feit dat de diverse modellen de situatie onderling anders benaderen en ook van run tot run met verschillen komen.

Dit gaat gewoon uitlopen op "nowcasten" en pas dan zullen we duidelijkheid hebben. Dit geldt overigens ook voor de langere termijn. 

arjanbruggink

Citaat van: Johannes96 op do 23 jan 2014 - 11:48
Het zou hier al 2 uren moeten regenen.. nog steeds geen drup gezien. Vreemd, buienradar heeft er bij mij tot nu toe nog altijd goed bijgezeten. Iemand een verklaring hier voor?
Droge lucht in het onderste gedeelte van atmosfeer. Neerslag verdampt onderweg.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Johannes96

Citaat van: arjanbruggink op do 23 jan 2014 - 11:50
Droge lucht in het onderste gedeelte van atmosfeer. Neerslag verdampt onderweg.
Aha, oké! Zul je nu net zien dat het begint te regenen natuurlijk!  :P

Joep

Toch aardig wat sneeuwkansen

Kaartjes Midden, NO en Zo


arjanbruggink

Citaat van: Johannes96 op do 23 jan 2014 - 11:53
  Aha, oké! Zul je nu net zien dat het begint te regenen natuurlijk!  :P
Ik zou niet weten wat het anders kan zijn.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Bacci

Laatste 2 runs van GFS zijn ook weer verbeterd tov gisteravond.

Ook de pluim is wat verbeterd

Joep

Wel of geen winter

Het is de vraag die de weerliefhebber bezig houdt, maar ook mensen die een flinke afkeer hebben van winterweer willen wel een keer duidelijkheid over wat hen te wachten staat. (update donderdag)

De kans op sneeuw voor regio noordoost, midden en zuidwest. In donkerblauw de kans op meer dan 3cm sneeuw.De spanning en onzekerheid blijven aanwezig voor de meteorologen. Kleine veranderingen in de trekrichting van het lagedrukgebied, of in de kerndruk, hebben grote gevolgen voor het weerbeeld van dit weekend.

Voor het noordoosten blijft de kans op een wintersweekend zeer reëeel. De kans dat het maximum in Groningen zondag -4 graden wordt of lager is 35%! De kans dat het +5 graden wordt in Groningen is echter ook 35%. De -4 graden gaat samen met een koude oostenwind en zeer waarschijnlijk is er in de nacht van zaterdag op zondag dan ook een laag sneeuw gevallen van enkele centimeters. Echt winter dus.

Voor het zuidwesten liggen de kaarten er heel anders bij. Daar is aanstaande zondag de kans op een maximum van 5 graden of meer 90%. De kans op sneeuw en kou is daar dus minimaal.

Voor het midden van het land is de kans op zacht weer, in vergelijking met gisteren, toegenomen. Toch komt 30% van de berekeningen nog steeds op winterweer uit, en volgens het Europese weermodel (gemiddeld genomen het beste weermodel van de wereld) is de kans op sneeuw in Midden-Nederland dit weekend ongeveer 70%. Persoonlijk lijkt me die kans erg hoog. Het geeft maar weer eens aan dat de onzekerheid groot is dit weekend.

Morgen weten we hopelijk meer.

weerplaza


ron12

Al een uur regen in Nijmegen bij 2.1 graden, geen sneeuw te bekennen hier :'( Zaterdag wel kans(je) op (natte) sneeuw hier in Gelderland, Bron omroep Gelderland.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jonkheer

Hier in Leeuwarden eveneens regen bij een temperatuur van 2.2 graden.

owios

hier in oldebroek de veluwe ijsregen

Marsel

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 11:40
Ook droge sneeuw is in het NO goed mogelijk wanneer de koudere lucht vanavond -vannacht instroomt.
Klopt NESO geeft ook sneeuw in de loop van de nacht in het NE. Neerslag zal echter voor een groot deel vloeibaar zijn in eerste instantie. Later overgaand in sneeuw en natte sneeuw. Logisch ook, complete progtemps onder nul in de loop van de nacht.

Johann

Citaat van: Marsel op do 23 jan 2014 - 13:14
Klopt NESO geeft ook sneeuw in de loop van de nacht in het NE. Neerslag zal echter voor een groot deel vloeibaar zijn in eerste instantie. Later overgaand in sneeuw en natte sneeuw. Logisch ook, complete progtemps onder nul in de loop van de nacht.

De vraag is echter of er dan überhaupt nog neerslag gaat vallen. De koudere lucht die gaat instromen is tevens een heel stuk droger.

Bacci

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 13:16
De vraag is echter of er dan überhaupt nog neerslag gaat vallen. De koudere lucht die gaat instromen is tevens een heel stuk droger.

Wat laat Hirlam zien?

Powered by EzPortal