Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296021 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

gfs 12z is op MT weer helemaal anders :) ofja vanaf woensdag

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 17:09
gfs 12z is op MT weer helemaal anders :) ofja vanaf woensdag

Wat is anders? Beter?..

PatrickM

Slechter, ik snap alleen de smile niet helemaal. :P

flyerke

minder winters in mijn ogen maarja kan morgen weer totaal anders zijn. De trend is gezet ...
De winter is in ieder geval dichtbij. Hopelijk krijgen onze noorderburen een paar cm sneeuw vanacht ...
Winter is coming

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op ma 20 jan 2014 - 17:10
Wat is anders? Beter?..

kaart 1 & 2 zijn vergelijkende kaarten

kaart1
12z gfs
kaart2 06z gfs
kaart3 12z gfs voor sneeuw (hier zie je dat de sneeuw opnieuw enkel voor oorsten/midden berekent word, terwijl het vorige run voor heel benelux was

Johann

Citaat van: Marsel op ma 20 jan 2014 - 16:56
Niet te moeilijk maken Johan, nergens voor nodig ;).
Ik ben het met je eens dat je alleen op basis van theta-E zaterdag waarschijnlijk bedrogen uitkomt op de getoonde kaart. Juist dan zijn voor de meteoroloog andere methodieken voorhanden.
Na even spieken (progtemps en dwarsdoorsnedes) blijkt dat, wanneer deze situatie zich letterlijk voor zou doen, de complete luchtkolom boven NL onder nul zou zijn. Met uitzondering van het uiterste zuidwesten, maar daarover straks meer.
Immers, de warmste lucht (in de warme sector) laat Nederland links liggen aangezien het occlusiepunt zuid van ons land langs trekt. Zie anticylonaal gekromd patroon in theta's.

Voor de gebieden naar het zuidwesten toe (zuid en west van de kern, België en zeeland in dit geval) is het een ander verhaal want daar komt met een aanlandige wind alleen in de onderste 1000-2000ft zachtere zeelucht binnen en zal de overheersende neerslagvorm vloeibaar(der) zijn.

Maar goed, deze setting is zo ontzettend fragiel dat we met details als deze maar even moeten wachten. Neemt niet weg dat dergelijke schermutselingen langs een strak front en eventueel een pak sneeuw mij op een vreemde manier ook wel gelukkig zouden maken.  ;D

Huh, wie maakt het hier nu "moeilijk"  ?? ;-)
Heb juist geprobeerd de belangrijke aspecten eenvoudig aan te duiden zonder alle andere parameters die met juist moeilijk maken voor de "leek" erin te betrekken. Waar het mij met name om gaat is dat we met een WF te maken hebben (vandaar mijn Theta-E kaartje) en er dan andere "wetmatigheden" gelden tav bv de sneeuwvalgrens en klassieke frontogenese (bv bij normaal KF passage). Met dit soort situaties (Isothermie)  hebben we vaak in de Alpen te maken en maken het vwb de SVG soms bijzonder lastig maar juist ook weer bijzonder interessant ! Gr.

benjamin112

Heeft er iemand nog actueel iets over vanavond hoe gaat er vallen in het zuiden?

flyerke

prullenbakrun in mijn ogen de 12u run
Winter is coming

gilleeesss

Citaat van: benjamin112 op ma 20 jan 2014 - 17:16
Heeft er iemand nog actueel iets over vanavond hoe gaat er vallen in het zuiden?

ik zou de EC run afwachte

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 17:13
kaart 1 & 2 zijn vergelijkende kaarten

kaart1
12z gfs
kaart2 06z gfs
kaart3 12z gfs voor sneeuw (hier zie je dat de sneeuw opnieuw enkel voor oorsten/midden berekent word, terwijl het vorige run voor heel benelux was

het is ook kwestie van berekeningen, laagjes bewegen zo enorm dat elke run weer beetje anders is.
het is gewoon hopen dat alles op z'n goede plek valt!

verder mooie run tot en nu, wellicht opwarming op 850, maar zo te zien alweer snel onder nul :)

EDIT:



kijk! dat is weer lekker, volop weer kansen op sneeuw!
Ow ow wat een RUN!, bijzonder sterke drukverdelingen.

Remy

Citaat van: benjamin112 op ma 20 jan 2014 - 17:16
Heeft er iemand nog actueel iets over vanavond hoe gaat er vallen in het zuiden?
Denk dat het regen wordt,hier al enkele uren lichte motregen en aan de grond is het al heel de middag nul graden.
Zit dikke plak warme lucht uit het zuiden tussen die de boel verstierd.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: Weerextrem op ma 20 jan 2014 - 17:20
het is ook kwestie van berekeningen, laagjes bewegen zo enorm dat elke run weer beetje anders is.
het is gewoon hopen dat alles op z'n goede plek valt!

verder mooie run tot en nu, wellicht opwarming op 850, maar zo te zien alweer snel onder nul :)

Ik vind slechte run hoor :) enkel KT is verbetert.. Ja vanaf maandag zal't wellicht weer beter worden met dat laag die gaat afzakken. maar 't weekend is verslecht

Weerextrem

Citaat van: Remy op ma 20 jan 2014 - 17:21
Denk dat het regen wordt,hier al enkele uren lichte motregen en aan de grond is het al heel de middag nul graden.
Zit dikke plak warme lucht uit het zuiden tussen die de boel verstierd.

Pas wel op met koude (inversie) onderlaag (schrijf ik dit goed Johann?)

Lucas

Hmm vorst wordt wel een eind terug geduwd in het weekeinde volgens GFS12 :-X
Aanhoudende sneeuwval

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 17:23
Ik vind slechte run hoor :) enkel KT is verbetert.. Ja vanaf maandag zal't wellicht weer beter worden met dat laag die gaat afzakken. maar 't weekend is verslecht
nou ik zou niet te snel roepen, kijk maar hierboven :)
het klopt wel wat je zegt.. maar volgens mij wordt het nog veel anders. weekend blijft leuk, volop sneeuwkansen. en warme laag wordt snel dicht 'geknepen'... dus alles is nog mogelijk.

Remy

Citaat van: Weerextrem op ma 20 jan 2014 - 17:23
Pas wel op met koude (inversie) onderlaag (schrijf ik dit goed Johann?)
Dat is in Berlijn goed te zien nu :)


Linkje er maar even bij halen omdat die inmiddels ook al weer twee pagina's is ondergesneeuwd :)
http://www.bild.de/news/inland/wetter/winter-kommt-nach-deutschland-blitzeis-34312386.bild.html
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Energizer85

Tis een run, we zullen vanavond even naar EC moeten kijken denk ik... En de pluim. Verder zal t nog een keer of 10 veranderen...

benjamin112

Ja maar ik ben vooral benieuw naar vanavond.

Marsel

Citaat van: Johann op ma 20 jan 2014 - 17:14
Huh, wie maakt het hier nu "moeilijk"  ?? ;-)
Heb juist geprobeerd de belangrijke aspecten eenvoudig aan te duiden zonder alle andere parameters die met juist moeilijk maken voor de "leek" erin te betrekken. Waar het mij met name nu om gaat is dat we met een WF te maken hebben (vandaar mijn Theta-E kaartje) en er andere dan andere "wetmatigheden" gelden tav bv de sneeuwvalgrens en klassiek frontogenese (bv bij normaal KF). Met dit soort situaties (Isothermie)  hebben we vaak in de Alpen te maken en maken het vwb de SVG soms bijzonder lastig maar ook zeer interessant ! Gr.
Akkoord hoor Johan  :), dat duiden van andere aspecten is denk ik wel gelukt. Maar dat ben ik niet anders van je gewend.

Ging me vooral even om het karakter wat je aan het front hing (gebaseerd op de 06) en het al dan niet doordringen van warme lucht op hoogte (erg belangrijk).
Puur hypothetisch, want in de 12Z is het alweer anders zag ik net, maakt het voor neerslagsoort en opbouw een enorm verschil of we met het nog niet geocludeerde deel van het front te maken krijgen of juist wel. Als we het dan toch over belangrijke 'wetmatigheden en randvoorwaarden' hebben moeten we daar denk ik niet overheen stappen lijkt me.

Maar goed, zoals gezegd ligt het allemaal alweer nét ietsjes anders in de 12Z en zal de positie van de warme lucht en dus de opbouw alsook neerslagsoort wederom voor sommige gebieden richting het zuidwesten anders zijn dan in de voorgaande run.
Wederom kilometerwerk...

Powered by EzPortal