Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296260 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

glenn

De kou blijft nu lekker binnenkruipen Noord Nederland nog maar 0.8°c !! ;) ;) ;) ;)

DSDLimburg

pluim noordoost midden en zuidoost, gaat gestaag de goede kan op!
seizoen 2018/2019

Johann

Vanmorgen in het  "Alpenweer" ook aandacht voor het weer in Nederland en het Sauerland
Voor de geïnteresseerden zie >>  Alpenweer


Dennis

Mooi Johann - voel me een stuk beter zelfs op deze BlueMonday :)

Ijsbloem

Ik moet het allemaal nog maar zien hoor.,
Dat Azorenhoog krijgt naar mijn idee te veel aspiraties .
Het Scandihoog waarop alle aandacht op is gericht is verticaal niet
echt imponerend qua opbouw,
Vooralsnog denk ik...
Alleen uiterste noordoosten tijdelijk wat winterser  , de rest v.h land  ,
Geen Vleesch Of Vis weer en vanaf het weekeinde terug naar het Atlantische patroon
van deze winter.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

glenn

Opnieuw sneeuw voor Midden en Zuid-Nederland vannacht ! en ook Noord-Belgie  ;)

mauriceb

GFS 06 Z laat het laagje as. Donderdag toch onder NLD door denderen. :) voorals nog prima run die overigens nog aan het binnendruppelen is. Daarna maar eens kijken hoe hoog hij zit in de pluim deze uitdraai .

Rayonhoofd

Beste ijsbloem,

Hartelijk dank voor je inbreng. ???

Pluim biedt zeker potentie. Oper bovenin en de koudere oplossingen worden ook steeds kouder. Het mooie (ook voor dit forum) is de enorme bufuricatie.Alles wordt beslist op details en de uitkomsten wisselen per run.

Ik kan me uitstekend vinden in het betoog van Johan, het is een uitermate interessante fase in deze winter aan het worden.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

glenn

lekker koud zo seg tot -7°c al in deze run

Johannes96

Vanmorgen om 8 uur gaf de thermometer nog 2.5c aan, nu is dat nog maar 1.3c. Gaat toch de goede kant op! Heb er vertrouwen in dat we een winterse periode in gaan. Vooral het noorden en oosten. Hopelijk, als het laag is gepasseerd kan de kou zich uitbreiden over heel BeNeLux, dat zou toch wel het mooiste zijn, zodat iedereen kan genieten van de winter.

Johann

Citaat van: mauriceb op ma 20 jan 2014 - 11:03
GFS 06 Z laat het laagje as. Donderdag toch onder NLD door denderen. :) voorals nog prima run die overigens nog aan het binnendruppelen is. Daarna maar eens kijken hoe hoog hij zit in de pluim deze uitdraai .

Inclusief "koude putje" boven noord Frankrijk (500 hPa tot -35°C). Dit zal ook de Theta-E's nog een extra duwtje naar beneden kunnen geven. Bij deze koers overigens voor Nederland niet van grote invloed.  Vrijdag dan stroming uit oost en sneeuwvalgrens dalend tot aan de grond (kaart Theta-E's). 

gilleeesss

De kou wint toch (dit word dus goeie positie voor doorgang laagje?) 6z .


Cdtj3

Opkomend laag lijkt roet in het eten te gooien:

We gaan het zien.


Edit: 2e kaart lijk hogedruk stand te houden, en weer afsnoerend laagje ri nl
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Johannes96


DSDLimburg

Citaat van: Dennis op ma 20 jan 2014 - 10:32
Mooi Johann - voel me een stuk beter zelfs op deze BlueMonday :)
Off topic, wist niet dat er facebook pagina was. Maar omdat het bluemonday is en je mensen een beetje moet opvrolijken
vandaag heb ik op (vind ik leuk) geklikt en de pagina even gedeeld ;). On topic! De kaartjes worden steeds beter!
Ijsbloem, ik hoop toch echt dat je verhaal dit keer de prullenbak in kan, we laten ons niet nog eens voor de gek houden he :P
seizoen 2018/2019

gilleeesss

6z run is beter dan 0z. Qua sneeuw en kou. sneeuw tot in westen

kou volgende week net niet bij mij --'

Danny

Ik heb het idee dat de kou vandaag al meer terrijn lijkt te winnen dan dat de modellen op voorhand dachten.
Nog steeds maar 1.3 graden in Groningen terwijl er toch 3 a 4 voorspeld was en het nu al 11.30uur is.
Wie weet komt GFS 06z wel uit en zakt er langzaam iets sneeuw over het land vannacht....... Niks is onmogelijk!

Johann

Citaat van: Cdtj3 op ma 20 jan 2014 - 11:24
Opkomend laag lijkt roet in het eten te gooien:

Valt wel mee en alleen maar goed voor het verdere verloop !  ;)

Hoe dan ook het weekend wordt een "thriller" wanneer een volgend laag op een soortgelijke koers op de Benelux afstevent. Het warmtefront (sector) welke gisteren nog heel breed werd uitgemeten wordt nu opnieuw weer meer "geknepen" (door koufront ingelopen, occlusie).  Mocht dit positief gaan uitpakken (koers laag weekend) dan behoort een pak sneeuw zeker tot de opties. (warmtefront sneeuwval, isothermie). Dat wordt de komende dagen "synoptisch smullen" en misschien moeten we toch maar eens die winterjassen, sleeën en andere winter attributen uit de kast gaan halen. :D 

mauriceb

Citaat van: Johann op ma 20 jan 2014 - 11:36
Valt wel mee en alleen maar goed voor het verdere verloop !  ;)

Hoe dan ook het weekend wordt een "thriller" wanneer een volgend laag op een soortgelijke koers op de Benelux afstevent. Het warmtefront (sector) welke gisteren nog heel breed werd uitgemeten wordt nu opnieuw weer meer "geknepen" (door koufront ingelopen, occlusie).  Mocht dit positief gaan uitpakken (koers laag weekend) dan behoort een pak sneeuw zeker tot de opties. (warmtefront sneeuwval, isothermie). Dat wordt de komende dagen "synoptisch smullen" en misschien moeten we toch maar eens die winterjassen, sleeën en andere winter attributen uit de kast gaan halen. :D

Idd, Nederland ligt prcies in het strijdtoneel tussen warm en koud, weertechnisch veel leuker en met een beetje het geluk aan onze zijde kan dit weer leuke taferelen op gaan leveren. Kijken waar EC straks mee komt :)

Extremissimorum

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 11:34
6z run is beter dan 0z. Qua sneeuw en kou. sneeuw tot in westen

Wauw! Zelfs bij ons!  :-\
Ik hoop van wel, maar pluim vind ik nog niet super voor NW-Nederland...
Steeds minder opties voor koud weer. (koud weer = temp < 0 graden)
Is wel nog LT, op KT gaat oper wel voor ijsdag vrijdag a.s.!

NO-Nederland (LT): -25 graden op 3 februari?  :P ::)

Powered by EzPortal