Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296047 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: Joep op za 11 jan 2014 - 13:37
Dit is wat Piers Corbyn verwacht
ja,maar dat is Piers,die lult maar een end raak,wat we gemerkt hebben achteraf in het verleden.
ik zeg u,JAN en JOHANN gaan gelijk krijgen en heel gauw ook!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

TaL

Citaat van: bliksems op za 11 jan 2014 - 13:45
ja,maar dat is Piers,die lult maar een end raak,wat we gemerkt hebben achteraf in het verleden.
ik zeg u,JAN en JOHANN gaan gelijk krijgen en heel gauw ook!

Jan en Johann beschrijven het ook maar hoe het is, en ze houden er rekening mee dat er ook puzzelstukjes verkeerd kunnen vallen. Nu de atmosfeer mag dan wel (even) op de schop zijn, en het zonale eruit gaan. Maar voorlopig lijken die puzzelstukjes ook verkeerd te vallen. Gelijk hebben ze misschien wel, maar of dat ook winterweer oplevert binnenkort? ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Lucas

Citaat van: bliksems op za 11 jan 2014 - 13:45
ja,maar dat is Piers,die lult maar een end raak,wat we gemerkt hebben achteraf in het verleden.
ik zeg u,JAN en JOHANN gaan gelijk krijgen en heel gauw ook!

Zou echt briljant zijn, RTL/Telegraaf heeft net bericht dat de winter niet meer komt rest van de maand. Als ie nu toch komt dan weet eindelijk iedereen eens hoe het weer 'werkt'.

Aanhoudende sneeuwval

Bacci

Tot nu toe is de max. temp deze winter geen eens beneden de 5 graden gekomen (op een uitzondering na). Vannacht lichte vorst  :o Wow en morgen overdag misschien wel een mooie (zonnige) 'winterdag'.

ron12

Citaat van: Lucas op za 11 jan 2014 - 13:39
Pas maar op, straks staat de winter ineens voor de deur uit het 'niets'.  :P
Bij mij zit de winter in de kelder achter een deur, In de diepvriezer  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

bliksems

Citaat van: TaL op za 11 jan 2014 - 13:59
Jan en Johann beschrijven het ook maar hoe het is, en ze houden er rekening mee dat er ook puzzelstukjes verkeerd kunnen vallen. Nu de atmosfeer mag dan wel (even) op de schop zijn, en het zonale eruit gaan. Maar voorlopig lijken die puzzelstukjes ook verkeerd te vallen. Gelijk hebben ze misschien wel, maar of dat ook winterweer oplevert binnenkort? ;)
juist,maar ik denk dat de puzzelstukjes binnen 2 weken goed gaan vallen.
dat is wat Jan en Johann ook denken heb ik het idee..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jens

Citaat van: Bacci op za 11 jan 2014 - 14:08
Tot nu toe is de max. temp deze winter geen eens beneden de 5 graden gekomen (op een uitzondering na). Vannacht lichte vorst  :o Wow en morgen overdag misschien wel een mooie (zonnige) 'winterdag'.
mist zeker ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: bliksems op za 11 jan 2014 - 15:04
juist,maar ik denk dat de puzzelstukjes binnen 2 weken goed gaan vallen.
dat is wat Jan en Johann ook denken heb ik het idee..

tja 2 weken dan heb je nie lang meer te gaan. had liever nu een prik en in feb een prik

Richard

Citaat van: Marsel op za 11 jan 2014 - 13:03

Ik kan vooral genieten van de hoeveelheid licht (zonuren) en de fluitende vogels tijdens de ochtenden deze winter.
Bovendien, weinig last ook van gladheid, monsterfiles en hoge stookkosten. Nee, deze winter doet het naar mijn idee tot op heden zo gek nog niet.

Inderdaad, moet elke dag zo'n 25 kilometer fietsen en dan heeft deze winter toch zeker zijn voordelen.
Geen last van kou en gladheid, en qua regen valt het me ook alleszins mee. Enige minpuntje aan deze winter vind ik de constant aanwezige wind.

Nu hoop ik wel op een winterse periode, maar de winter tot nu toe heeft toch ook zeker zijn voordelen  :)

petje

dan hoop ik maar niet als het dadelijk  lente en zomer moet gaan worden dat de stroming en windrichting ook weer verkeerd blijft...

maar och misschien krijgen we nog iets en anders inderdaad zo heeft het ook weer zijn voordelen

bliksems

Citaat van: gilleeesss op za 11 jan 2014 - 15:21
tja 2 weken dan heb je nie lang meer te gaan. had liever nu een prik en in feb een prik
niet lang meer te gaan?over 2 weken februari.
we kunnen nog de hele maand februari winter krijgen + gedeelte maart.
ik zeg sneeuwbom + 11-stedentocht.
het kan allemaal nog.
besef nou ook eens even: de verwachtingen in de pluim was dat het winter zou worden en dat sloeg opeens om naar anti-winter.
nou,dan kan de pluim toch ook opeens weer omslaan naar winterweer??
het kan zomaar ineens raak zijn,dat was vorig jaar ook.
en daarbij met de gedachte van de theorie van Jan en Johann,nou ik vind het wel spannend.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Richard

Inderdaad, over 2 weken is het 25 januari!
Veel te vroeg om de winter dan al weinig kans meer te geven, dan kan het nog zeker 1,5 maand winteren, en zoals we afgelopen jaar zagen zelfs nog wel 2 maanden.

Romigo

Citaat van: bliksems op za 11 jan 2014 - 13:45
ja,maar dat is Piers,die lult maar een end raak,wat we gemerkt hebben achteraf in het verleden.
ik zeg u,JAN en JOHANN gaan gelijk krijgen en heel gauw ook!

Johann heeft ook aangegeven dat er ook wat onzekerheden zijn: Citaat Johann:

Onzekerheid
Toch zitten er aan bovenstaande uiteenzetting nog wel wat "haken en ogen" of betere gezegd "nog niet alles "in kannen  of kruiken".  Ons aandachtspunt moet daarbij vooral liggen in het gebied van de frontale zone dus waar de jet verloopt. Met het high-over-low verhaal in ons achterhoofd gaat wordt namelijk de exacte posities van de lagedrukgebieden boven zuid Europa een cruciale rol spelen. Afhankelijk daarvan zijn diverse opties van hoogtestroming mogelijk waarbij alles tussen zeer koud (noordoost hoek) en zacht (zuid hoek) mogelijk is. Omdat de zachtere lucht via een lange weg naar het noorden toe "opglijdt" en zich in eerste instantie dan vooral op hoogte zal doen gelden kan het ook met dit scenario op termijn aan de grond nog langere koud blijft (bv bij een zuidoost stroming)

Laat nu dit scenario (waarschijnlijk) waarheid worden.

bliksems

laten we niet hopen dat murphy's law,zoals Johann dat eerder zei,uitkomt:'if anything can go wrong, it will'
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Hoogtekaart 500 hPa


Situatie zaterdag 11 januari 2014: Boven de Noordelijke IJszee is een bescheiden hogedrukblokkade ontstaan. Aan de oostzijde van het systeem heeft een hoogtetrog van een markant, stationair hoogtelaag boven Noordwest-Siberiƫ zich over Noord-Europa uitgebreid. Ten zuiden van genoemde weersystemen heeft het Noordzeegebied te maken met een doorstroomde, licht meanderende westelijke stroming.

jan visser

Joep

Kaarten komen met zeer sterke opwarming richting eind Jan 2014

severe weather/D. de Wild

Dat is positief toch? :)

ron12

Koude lucht kan niet verder naar het westen op rukken , door de nu heersende zuidwest/west stroming http://www.wetter.de/videos/wettervideos/stroemungsfilm-europa-fuer-5-tage-293525.html  :'( later krijgen we zo te zien een zuidoostelijke stroming
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

GFS 12H zeer spannend woensdag/donderdag

D. de Wild


TimK21

Even een actueel vraagje, wat is de gemiddelde temperatuur deze winter tot nu toe en zitten we al in de bovenste regionen van het lijstje 'zachtste winters'?
Challenge accepted!

ron12

Niet jaloers worden he, sneeuw op de Canarische eilanden
  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal