Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296423 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: Joep op za 11 jan 2014 - 10:00
De eerste vorst van 2014 is een feit.
Vanochtend vroeg kwam meetpunt Ell in Limburg 0,2 graden onder nul.

meteoconsult
yep http://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/ell/9091/afgelopen-12-uur maar een minuut of 10 vorst  ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: Diesel2011 op za 11 jan 2014 - 10:02
Mensen ik lees hier alleen het forum en ik erger me af en toe aan mensen
die alleen negatief kunnen zijn. Ik ben allang blij dat de temperatuur naar beneden
gaat.We zien wel of we nog sneeuw en ijsdagen krijgen. Het weer doet toch wat die
zelf wil laat het gewoon op je af komen. Fijn weekend allemaal
Ergens wel te begrijpen, ook al kan niemand er iets aan veranderen. Dit saaie vieze weer zijn veel mensen wel beu.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

mbouman

Zoals de meeste mensen momenteel reageren op deze "Total Not Winterse Settings" kan ik de frustratie opzich best begrijpen.
Aangezien we toch iets van koning winter willen zien en de kaarten het tegenovergestelde weer blijven geven, geeft menig mens de hoop op redelijk tot streng winterweer in ons kikkerlandje volledig op.
Een continue zuidwestelijke stroming geeft natuurlijk niet het weertype waar wij allemaal op zitten te wachten.
In de winter hoort het koud te zijn met sneeuw/hagel etc.... Nu zien we al een x aantal dagen, al dan niet (weken) een patroon ontstaan waar winterse prikkels soms een poging doen om aanstuw te maken voor een verandering...
Tot op heden blijven de drukgebieden zich manifesteren op een voor ons zeer verkeerde plaats en krijgen storingen de kans om ons land te bereiken met een te warm weertype voor de tijd van het jaar.

Toch moeten we zeker rekening houden met een verandering, aangezien we al een te lange tijd in een warme fase zitten denk ik persoonlijk dat deze maand Januari het ronduit moeilijk gaat krijgen betreft winterse settings... toch zie ik een lichtpunt maar dan op de LT ontstaan en denk dan meer richting een abnormale tijd richting eind deze maand, met de beste kansen voor begin Februari.
Onderbouwing hiervoor zal ik z.s.m. plaatsen, eerst even de kaarten van ECMWF, en GFS afwachten.

Maar dat er een verandering gaat komen, is zowel bijna ronduit zeker!!!
Nog even volhouden dus, en de beloning komt er.... en deze zou nog wel eens flink koud uit kunnen pakken met ook wat sneeuw op het programma.
:D

Romigo

Citaat van: mbouman op za 11 jan 2014 - 10:37

*knip*

Maar dat er een verandering gaat komen, is zowel bijna ronduit zeker!!!
Nog even volhouden dus, en de beloning komt er.... en deze zou nog wel eens flink koud uit kunnen pakken met ook wat sneeuw op het programma.
:D

Natuurlijk komt er een verandering, dat is altijd zo het zal niet het hele jaar zo blijven.  :P

Serge

Als je in de winter zegt dat het niet gaat vriezen, dus warm blijft ben je negatief..... Als je in de zomer zegt dat het koud blijft en dus niet warm word ben je negatief.....

Sommigen kijken nu eenmaal amders naar kaarten, wat eigenlijk heeft iedereen zijn eigen interpretatie ...dat maakt het hier zijn/lezen ook zo leuk

Shoot me
Waar is mijn cape

matroesjka-world

Citaat van: albalinda op vr 10 jan 2014 - 07:42
William Huizinga, weerman bij RTL4 weer weet het al zeker, heel volgende week zit de maximum temperatuur rond de 5 graden  ???
Ik mag dan aannemen dat de beste man de oplossingen voor heel volgende week al duidelijk in zijn hoofd heeft  ;) ;D

Krijgt de beste man toch nog gelijk he?
Ja je bent weerman of je bent het niet he?  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Zynex

Citaat van: Diesel2011 op za 11 jan 2014 - 10:02
Mensen ik lees hier alleen het forum en ik erger me af en toe aan mensen
die alleen negatief kunnen zijn. Ik ben allang blij dat de temperatuur naar beneden
gaat.We zien wel of we nog sneeuw en ijsdagen krijgen. Het weer doet toch wat die
zelf wil laat het gewoon op je af komen. Fijn weekend allemaal

Dan is er tenminste nog wat negatief op het forum hahaha, want met de temp wil het nog niet lukken.

Achja het valt mij ook wat tegen, gelukkig is het wat kouder en hopelijk ook in de Alpen..
over 2 weken wintersport en het ziet er nog groen uit op de winterbeelden...

Khim

We zitten nog maar in januari, de winter is nog jong! Ik lach me rot als we in februari en maart volledig insneeuwen of dat het zo hard vriest dat we van ellende zo snel mogelijk naar het voorjaar snakken.  ;) Niet zo negatief over de zachte winter, wees blij dat het al iets kouder wordt.
Groetjes uit Hengelo (OV)

Ramon Oost

Winter volgende week dichtbij

Op het onderstaande kaartje wordt de middag temperatuur weergegeven voor 17 januari. Te zien is dat de koude lucht (met ijsdagen) al is opgerukt tot het noorden van Duitsland.

Helaas voor ons liggen de sturende drukgebieden voor ons niet gunstig en hebben wij te maken met een zuidoostelijke stroming. Draait de wind naar het noordoosten krijgen wij ook een staartje mee. Omdat Nederland de komende week op de grens tussen zachte lucht uit het zuiden en koude lucht continentale lucht uit het noordoosten ligt waren er veel onzekerheden waar nou precies de "vorstgrens" zou komen te liggen. Dat Nederland op de grens lag was ook telkens aan de pluim te zien (enorm veel spreiding).

Kortom: de winter zit dichtbij maar bereikt ons land net niet. Het kan in de nachten soms licht vriezen, in het noordoosten van het land is het het koudst. Echt winterweer zit er echter niet in. Mochten de sturende drukgebieden een gunstigere positie aannemen ten opzichte van Nederland met lagedrukgebieden in het zuiden en zuidoosten (niet zuidwest waardoor we een zuidelijke stroming hebben) kunnen we zomaar de winter induiken. Spannen om te volgen ;)

EC00 - Vrijdag 17 januari

Romigo

Citaat van: Zynex op za 11 jan 2014 - 11:44
Dan is er tenminste nog wat negatief op het forum hahaha, want met de temp wil het nog niet lukken.

Achja het valt mij ook wat tegen, gelukkig is het wat kouder en hopelijk ook in de Alpen..
over 2 weken wintersport en het ziet er nog groen uit op de winterbeelden...

Ik ga volgend weekend naar Oostenrijk. Op dit moment is het daar (Vorarlberg) ook 6ºC boven nul op 1000 m hoogte.


Bacci

Details kunnen nog alles anders laten verlopen, goed te zien dat de kou in ieder geval wel dichtbij is, als de kou nu niet komt dan wel binnenkort.

Romigo

Bron: KNMI

Weer

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog

Geldig van maandag 13 januari tot zaterdag 25 januari
Synoptische ontwikkeling

Nadat er op zondag een rug-as passeert, komt het weer maandag onder invloed van een Atlantisch laag ten zuiden van IJsland. Bijbehorend front passeert in de loop van maandag. De dagen daarna zien we dat een hogedrukgebied boven de Noordelijke IJszee vrijwel stationair blijft. Aan de oostflank van dit laag stroomt weliswaar arctische lucht over Scandinavië uit in zuidwestelijke richting, maar tegelijkertijd blijven de depressies op de Atlantische Oceaan behoorlijk actief. Aan de oostflank van de lagedrukgebieden vindt geregeld behoorlijk warmte-advectie plaats, waardoor er na het weekeinde een brede barokliene zone ontstaat die zich uitstrekt van Denemarken naar het noorden van Polen. Na woensdag komt deze overgangszone mogelijk (tijdelijk) iets dichterbij ons land, maar de onzekerheid hieromtrent is groot.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met dinsdag wordt de deterministische run ondersteund door een ruime meerderheid van de EPS-leden. Vanaf woensdag zijn er meerdere scenario 's mogelijk. Het scenario met een hoog boven Scandinavië met een oostelijke stroming met aanvoer van koude vrieslucht lijkt heeft op basis van de nieuwste uitvoer slechts ongeveer 20-30% kans. Meest waarschijnlijke scenario vanaf woensdag is toch wel een aantal dagen een stroming tussen oost en zuid waarmee continentale lucht wordt aangevoerd rondom het sturende laag boven de oceaan. Vanaf 20-21 januari zien we zelfs een ruime meerderheid van de leden weer een overgang zien naar een westelijke stroming met min of meer normale temperaturen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
In het algemeen veel bewolking en soms wat regen. De temperaturen liggen rond de normale waarden. Vanaf woensdag een kleine kans (20-30%) op een overgang naar kouder weer.
Samenvatting EPS-periode:
60-70% kans op een weertype met soms regen en temperaturen rond of boven het langjarig gemiddelde. De kans op een winters weertype met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst is 20-30%.

Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 11/01/2014 04.13 uur LT

winter

Runs eerst gebieden positief berekend zo'n 3 dagen lang daarna minder maar ja het kan natuurlijk zo omslaan. Man het weer is nauwelijks te voorspellen we weten net waar de wind vandaan komt maar er zijn zoveel factoren waarmee de mensen nog niks meekunnen doen of zelfs niet weten dat ze bestaan. Daarom zie ik het nog positief in.

Marcellang

Citaat van: matroesjka-world op za 11 jan 2014 - 11:28
Krijgt de beste man toch nog gelijk he?
Ja je bent weerman of je bent het niet he?  :P
Ach het is een beste man, alleen waren deze feiten toen nog niet bekend ;)
Waarschijnlijk een heel goed werkende glazen bol.
Daarnaast is het nog geen volgende week zondag. :D
Deze verwachting gaf hij rond 07.00 uur door op de tv en om 08.00 uur krabbelde hij al wat terug en had hij het nog maar over de eerste paar dagen van begin volgende week.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

klimascepie

Het KAN alle kanten op dat is het leuke van weer. Echter moet je niet meteen na en reeks negatieve kaarten in de stress schieten.
Vorig jaar gebeurde het ook, precies het zelfde. Er stond al enige tijd koude in de kaarten maar toen kwamen de warme oplossingen. Uiteindelijk bleek plotseling uit het niets de koude oplossing de sterkste. Toen kwam het weer op de pluimen aan, ojee het duurt niet lang. Elke kaart liet na dag 5 en sterke opwarming zien. Telkens echter werd die opwarming uit gesteld. Natuurlijk vroeg of laat komt die er wel maar dat is ook met de kou.

Het probleem is en ik heb dat meermaals gezegd, er word te veel naar het verleden gekeken. Het nee dat kan niet want toen deed het ....
Iedereen die in november zei dat het in Amerika 40 graden zou vriezen werd naar de stoel verwezen want je was toch wel en charlatan. Achter af heeft en 40 graden gevroren maar ook 50 graden. New York had het warm met 12 graden dat was uniek. Niet veel later was het -14. Zo komen er hier ook dingen voorbij zoals dat het in Amerika koud is dat het hier dan niet koud kan worden. Tja foutje bedankt het kan wel degelijk.

Het kan zo maar gaan regenen welke vervolgens in sneeuw over gaat nee het blijft echt wel liggen want de onder grond koelt echt wel af.

Het word gewoon en spannende tijd. Maar dat maakt het leuk. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Marsel

Citaat van: winter op za 11 jan 2014 - 12:34
Runs eerst gebieden positief berekend zo'n 3 dagen lang daarna minder maar ja het kan natuurlijk zo omslaan. Man het weer is nauwelijks te voorspellen we weten net waar de wind vandaan komt maar er zijn zoveel factoren waarmee de mensen nog niks meekunnen doen of zelfs niet weten dat ze bestaan. Daarom zie ik het nog positief in.

Een drogreden die natuurlijk beide kanten op werkt. Uiteraard worden nog lang niet alle variabelen geparametriseerd in onze rekenbreinen maar dat 'gemis' kan zowel in je voor- als nadeel werken.

Ondanks dat ik geen winterfanaat ben volg ook ik de ontwikkelingen uiteraard op de achtergrond. Wat mij opvalt is dat door sommigen de winter met een hoop bombarie Nederland in geforceerd wordt en ook de landelijke media daar weer op in spelen...nog steeds op termijnen, ver achter de betrouwbaarheidshorizon, waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

Laten we met z'n allen wel wezen; we wonen op Europese schaal gezien gewoon op of net achter het strand van het continent. De kans dat het hier op wat nachtvorsten na losloopt, ondanks dat de drukverdeling lijkt te kloppen en het op het vaste land koud wordt, is levensgroot.
Daarmee wil ik de winter absoluut niet afschrijven, er is nog ruim de tijd om het alsnog ijzig koud te maken. Maar dat daarvoor wederom alles moet kloppen en de puzzelstukjes op de correcte manier in elkaar moeten vallen is een feit.
Ik snap de euforie en de voorpret, maar probeer ten alle tijden met beide benen op de grond te blijven. De onzekerheid is immers meermaals netjes geduid.

Seizoensverwachtingen zijn leuk, maar niet gedetailleerd en vattend genoeg voor ons onbeduidend kleine stukje land.

Citaat van: Frontier op vr 10 jan 2014 - 22:40
Omdat ik het net als de meesten hier zeer interessant vind om het weer te volgen maar enkel omdat ik voorstander ben van zachte winters zou ik dus niets mogen posten?  >:(

Natuurlijk mag je dat posten, dat doe ik ook wel eens. Zolang het maar niet provocerend of 'trollend' bedoeld is.
Ik kan vooral genieten van de hoeveelheid licht (zonuren) en de fluitende vogels tijdens de ochtenden deze winter.
Bovendien, weinig last ook van gladheid, monsterfiles en hoge stookkosten. Nee, deze winter doet het naar mijn idee tot op heden zo gek nog niet.

Joep

Ik heb nog geen idee waar het ens van GFS 06z mee gaat komen maar uit het lezen van de individuele leden van de GFS 06z Uitvoer, zie je nog steeds een aanzienlijk deel van de leden voor overheersende noordoostelijke hogedruk gaan volgende week.

Van de eerste 10 leden, een viertal dit keer.....

Ronald de Wildt

gilleeesss

Gewoon jammer hoe alles opschuift. Maar nog kansen :)

Joep

Dit is wat Piers Corbyn verwacht

Update for 10-31st Jan 2014 Britain & Ireland & Europe

1. The periods 10-12th R5 and 14-16th R5+ (with possible inclusion of 13th in either R period) will see notable increases of
weather frontal activity, precipitation and wind strength compared with standard models - as was seen in R5s in last 3
months.

2. In terms of standard meteorology this is a period of VERY high uncertainty - due to these solar factors - so do not rely on
the standard maps more than a few days ahead and expect major changes even one day ahead.

3. WeatherAction forecasts both sides of Atlantic have sharp temperature contrasts in region and through time. These will
carry on and gives the problem that quite small pattern shifts or time shifts can change snow to rain and vice versa. The
likelihood of increased jet stream meandering following the stratospheric events remains but timing is uncertain.

4a) For USA these points (3) do not change the pressure patterns projected and keep the sharp contrasts but make timings
more uncertain.

4b) For Ireland, Britain and Europe
(i) points (3) mean that interruptions to zonal flow are more likely than models are/will be saying hence snow risk must
increase at some point compared with models. Having said that although temperatures have been declining in (eg) Britain as
forecast it is the case that the decline is slower than LR forecast so snow is being delayed.
We expect this to mean that

a) 7-12th will not (is not) seeing the snow originally expected but in the later part of this period (eg 10-12th R5)
there will be some snow and sleet mainly in North parts - especially but not exclusively high ground and
unlikely any in South. It will be windier 10-12th than TV forecasts
(NB note 11th am some small amounts of snow have been recorded in Co Tyrone N Ireland and Crompton Moor
Oldham NW England)

b) 13-16th (R5+ 14-16) and/or running into next period 17-20th
will see some snow especially in North and West parts (Ireland) on high ground. The main feature of this
period esp 14-16th will be damaging storm system(s) which will be stronger than standard maps and giving
storm force winds in West (Ireland) and North parts (Scot / North of Ireland) and blizzard conditions on
Highlands. There will be very heavy seas and storm threats to many coasts.
COASTAL FLOODING (note Full Moon) esp W+S and more land flooding is LIKELY in parts in 14-16th/17th.
There is a fair possibility – 60% of sleet and snow (prob short-lived) in parts of the South later in the 14-16th
period but more likely into next period – 17th-20th .
(ii) Aspects of the late month scenario eg after 21st (Nb 17-20 and 21-24 are low confidence) have been showing a bit already
so DO NOT put much weight on what models are maybe at present suggesting for from 21st (Day 11 from time of writing,
10th).
We suggest our mild for Br+Ir High pressure domination from ~after 21st holds and will take-over (and
Russia, E Europe get very cold N blasts). The late month Easterly flow in some models for Britain is
UNLIKELY.

Samenvattend, mogelijk 17-20 januarie ijzel sneeuw, verder doorzettende zonaliteit en kans op stormen,
kans op oostelijke stroming klein

Lucas

Pas maar op, straks staat de winter ineens voor de deur uit het 'niets'.  :P
Aanhoudende sneeuwval

Powered by EzPortal