Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163252 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: Johann op wo 08 jan 2014 - 23:59
Laat dat "geloof" maar weg :-) PJ en -5 graad Isotherm T850 hPA helemaal tot aan Afrika in verdere verloop :P

het moet toch helemaal niet gekker worden,Johann;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

DSDLimburg

Citaat van: Bacci op do 09 jan 2014 - 00:12
Schaatse!!
Ik ga nog niet te vroeg zitten juichen! Maar je gaat er wel met de dag meer in geloven, en als je de LT bekijkt lijkt het dat we toch wel een langere vorst perioden gaan krijgen. Maar hoe streng die gaat worden? Ik hoop dat je gelijk krijgt en dat we over twee weken op de schaatsen staan 8)
seizoen 2018/2019

Joeke12

Oei, voor mijn dorp @ternaard staat er voor zondag al vorst snachts en maandag sneeuw !  :D

gilleeesss


Tjeerd

Ik heb niet zoveel met dat opschuiven in de pluim. Het kan een dag eerdere een dag later zijn duidelijk is gewoon dat wij een winterse periode in gaan na het weekend. Hoe koud deze uitpakt is afwachten ook gezien de bron gebieden. (Oostzee) Toch is de ervaring en vooral in januari en februari dat als de kou eenmaal opgang komt deze het snel laat afkoelen. Ik denk dat we beginnen met gematigd winterweer dat opbouwt naar een koude winterperiode. Ook gezien de kaarten verder dan komende week.

Zal straks weer even EC bekijken

Lucifer

GFS Pluim lijkt me warmer dan z'n voorgangers

Edit: schaalverdeling is ook wel anders dan bij de vorige pluim

Arend

Veel wind weer vandaag. EC 12z van gisteren toch weer behoorlijk stevige windstoten voor het binnenland. Mooi om te zien dat het KNMI sinds de 12z van gisteren voor de kansenpercentages eindelijk lijkt te zijn overgestapt naar km/h eenheid voor windstoten ipv knopen (scheelt weer omrekenen). Estofex komt met een level 1 voor zware windstoten (http://estofex.org/).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Oh man wat ben ik die wind beu zeg, elke dag als ik op de fiets zit, wind, wind, wind  >:(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marco_Goes

Citaat van: Lucifer op do 09 jan 2014 - 08:29
GFS Pluim lijkt me warmer dan z'n voorgangers

Edit: schaalverdeling is ook wel anders dan bij de vorige pluim

Ochtendpluim is over het algemeen vaak warmer. Trekt wel weer bij

Jan van Ooijen

Oper lijkt weer een warme te zijn als we de pluim zo bekijken (het begin, pluim is gemiddelde temperatuur)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

ECMWF Oper laat nu sneeuwval zien voor volgende week donderdag (16 januari). Let wel op dat dit nog vaak gaat veranderen!


Jan van Ooijen

Pluim gemiddelde temperatuur is gewoon goed te noemen! Alle paniek weer voor niets geweest. Ook pluim min. temp is niets op te zien.




Min temp


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tjeerd

De honger naar winter is groot en men wil meteen de volle lading. De mooiste winters beginnen rustig en opbouwend. Ik heb liever dat het rustig opbouwt met een stevige setting. Dan dat wij de volle lading krijgen in 1x en na paar dagen weer over is. Laat het begin volgende week wat beginnen en eind januari begin februari maar vriezen dat het kraakt.
EC was prima in orde vanmorgen. Gfs iets matiger in temps. , maar weet zeker dat deze vanavond weer lager zijn. Straks al vermoed ik.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Ramon Oost

Citaat van: DSDLimburg op do 09 jan 2014 - 09:58
pluim midden en zuidoost, 8)

Je eerste afbeelding is van de pluim van gisteravond (21.50).

JPP78

Het moge duidelijk zijn, het wordt kouder in/na het weekend. We gaan richting normale temperaturen voor januari, misschien iets lager. maar echt heel bijzonder of spectaculair is het vooralsnog niet. Kijken hoe het zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Of die PV eens gaat nokken, dan pas kan het echt structureel gaan winteren, dit prikje is incidenteel, maar kan structureel worden natuurlijk, maar nu lijkt het er niet op.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Joep

Verdere vooruitzichten

Op de wat langere termijn zien we Europa steeds verder de winter in duiken. De weerkaarten zien er gewoon winters klassiek uit met dominante hogedruk boven het noorden van Europa en tegelijkertijd de lagedrukgebieden die boven centraal en zuid Europa actief zijn. Hierdoor komen grote delen van Europa onder invloed van een continentaal polair oostelijk stromingsregime, waarbij voor de Alpen van belang is in hoeverre de storingen actief zullen zijn. Een ding is in ieder geval zeker: de warmte zijn we voorlopig voorgoed kwijt, waarbij de condities in het gehele Alpengebied eigenlijk alleen maar verder zullen gaan verbeteren. Komende dagen komen Johann en ik hier natuurlijk verder uitgebreid op terug, waarbij er vanaf het weekend ivm het naderende winterweer in Nederland extra updates zullen gaan volgen

Bron Johanns Alpenweer
Weerman Michael van de Poel
Gehele tekst is te lezen op: http://alpenweer.blogspot.nl/

Khim

We zullen zien. Ik heb liever een rustige winter en dat het zich langzaam ontwikkeld in kouder weer, zo wen je ook aan de kou.
Groetjes uit Hengelo (OV)

xzaz

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben meer verbaasd over de afgelopen tijd dan de komende week, die zal wel loslopen met temperaturen iets onder het gemiddelde.

We hebben de afgelopen jaren nog nooit zulke hoge temperaturen gehad behalve dan die 3 horrorjaren die zacht waren.

9 januari weet ik me altijd te herinneren.
De winter is nog niet eens begonnen!

DSDLimburg

Citaat van: Ramon Oost op do 09 jan 2014 - 10:03
Je eerste afbeelding is van de pluim van gisteravond (21.50).
Veranderd!
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal