Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163222 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Lucifer

Citaat van: bliksems op wo 08 jan 2014 - 21:36
het ene groepje zegt het kan vriezen en het andere groepje zegt het kan dooien.
dan kan het toch nog beide kanten op?want het is pas over 5-7 dagen.niet in de betrouwbare termijn.
het kan toch ook gewoon niet doorgaan?of zie ik het verkeerd?
of geven andere factoren de doorslag waardoor het vrijwel zeker is dat we minimaal een week winter krijgen?
ik snap het niet helemaal.

In sommige situaties kan het kijken naar gemiddeldes inderdaad nuttig zijn om een waardemeter te bepalen aangaande temperatuur. In dit specifiek geval lijkt mij het gemiddelde minder relevant omdat er ondertussen echt wel door de verschillende modellen aangetoond is dat het eerder koud zal worden dan warm. Of 'koud' in dit geval 's nachts -1 of -10 zal worden,  daar zal de volgende dagen meer uitsluitsel over gebracht worden. Dat het echter overdag geen 10°C zal worden, is onderhand wel 99,9% zeker. In dit geval zien we dat de grootste groep leden die voor winterweer kiezen vrij kort bij elkaar liggen - een grote kans dat één van deze leden uiteindelijk kort bij de werkelijkheid zal liggen.

Tussen de leden die hogere temperaturen berekenen is de spreiding op zich al enorm groot, wat de geloofwaardigheid an sich al niet echt ten goede komt natuurlijk. Dit in combinatie met alle info die we de laatste dagen al gekregen hebben van de verschillende modellen (lees: een duidelijke trend naar koud(er) winterweer, maakt dat de kans dat één van deze  alsnog gelijk zou krijgen, bijna onbestaande is. Natuurlijk worden zij wél nog meegenomen in het lijntje dat het gemiddelde berekent.... 

Kan je een beetje volgen wat ik wil zeggen? haha  ;)

Extremissimorum

Citaat van: vdweste op wo 08 jan 2014 - 21:38
We praten over het weer hier, dus natuurlijk kan het helemaal anders gaan dan verwacht. De kans dat het gemiddelde uitkomt is nu alleen niet zo groot, omdat geen lid dezelfde lijn volgt als het gemiddelde. En de optimisten onder ons gaan er dan dus vanuit dat de warme opties er langzaam aan uitgaan en dus het gemiddelde de komende pluimen zal dalen. Snap?

Kijken naar het gemiddelde is altijd nog het meest betrouwbare. Aangezien her gemiddelde continu daalt, krijgen we vertrouwen dat we een winterse periode krijgen.

Is geen garantie echter. Ook al zijn er maar een paar leden voor een warmer scenario, dan kan dat nog steeds uitkomen....
Ff opfrissen: vorig jaar december ging 80% van de leden voor kouder winterweer, maar toch werd het warmer, hetgeen de andere 20% aangaf..
Goed, dat was dat. Ff wachten op 15-daagse EC 10 daagse heeft oper en control die ijsdagen aangeven.
NO-NL lijkt koudste dagen te krijgen, Elfstedenkoorts zal weer toenemende volgende week. Indien er maandag sneeuw valt, krijgen we dan herhaling van februari 2012 -22 graden! :o

bliksems

Citaat van: vdweste op wo 08 jan 2014 - 21:38
We praten over het weer hier, dus natuurlijk kan het helemaal anders gaan dan verwacht. De kans dat het gemiddelde uitkomt is nu alleen niet zo groot, omdat geen lid dezelfde lijn volgt als het gemiddelde. En de optimisten onder ons gaan er dan dus vanuit dat de warme opties er langzaam aan uitgaan en dus het gemiddelde de komende pluimen zal dalen. Snap?
ok,ik begreep even niet wat ie allemaal zei,maar nu begrijp ik het wel en dat klinkt natuurlijk logisch wat je zegt.
en ja,we moeten er van uit gaan dat de koudere oplossingen winnen als winterliefhebbers..
jammer dat het ook steeds zo "net wel net niet" is hier in dit land met de winter.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

PatrickM


Joep


bliksems

Citaat van: Lucifer op wo 08 jan 2014 - 21:47
Kan je een beetje volgen wat ik wil zeggen? haha  ;)
na 56 keer lezen snapte ik het eindelijk;)
nee,het is duidelijk hoor..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Bacci

Aii dat doet zeer op korte termijn, maandag en dinsdag stuk zachter, maar er is nog tijd! Ik neem aan dat de verschillen tussen noord en zuid ook nog groot zullen zijn?

PatrickM

Citaat van: Bacci op wo 08 jan 2014 - 22:05
Aii dat doet zeer op korte termijn, maandag en dinsdag stuk zachter, maar er is nog tijd!

Ja.. :( Zomaar ineens zacht berekend,  maar inderdaad, hopelijk is de volgende run beter.

Jan van Ooijen

Vind het een goede pluim itt gisterenavond. Niets aan de hand
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

Citaat van: Bacci op wo 08 jan 2014 - 22:05
Aii dat doet zeer op korte termijn, maandag en dinsdag stuk zachter, maar er is nog tijd! Ik neem aan dat de verschillen tussen noord en zuid ook nog groot zullen zijn?
ja,de leden hebben nog 4 dagen tijd om aan onze kant te gaan staan,dus dat moet genoeg zijn;)
een spannende periode is het zeker!en daar doen we het ook voor...
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Op een dag waar er op weerfora niet wordt geciteerd of verwezen naar dagboeken over winters van formaat in het verleden, op zo'n dag weet je dat er iets actueels op wintergebied in de stijgers wordt gezet.
En dat was vandaag inderdaad het geval. De kentering ten gunste van omstelling patroon in de Uitvoer, die zich gisteren stevig aandiende is vandaag verder uitgewerkt.

Sinds begin december hebben we te maken met een straffe westcirculatie, maar wel een aparte vorm van westcirculatie. De permanente aanwezigheid van hogedruk boven Rusland hield een echte west-oost circulatie tegen. We zagen  nu constant lagedruk vanuit het zeegebied ten zuiden van Ijsland via de westkant van Scandinavie noord/noordoost waarts verder koersen.
En nu eindelijk lijkt dat patroon doorbroken te worden door vorming van hogedruk juist in het zeegebied tussen Ijsland en Noorwegen, dé ideale plaats om de depressiedruk te kenteren.
Logisch gevolg hiervan is dat lagedruk zich nu zuidwaarts gaat orienteren, er ontstaat volgende week meer en meer een zuidelijke westcirculatie.
Deze kentering, die in en vanaf komend weekend zijn beslag moet krijgen, wordt nu algemeen door alle Uitvoer geschetst.

En hoe komt het nu eigenlijk dat de enorm krachtige zonaliteit zo vrij abrupt tot stilstand gaat komen, dat die enorme koudepoel aan de noordoostkant van het Amerikaanse continent als het ware aan een magneet vastgekleefd gaat worden, in ieder geval voor enige tijd. En dit alles gaat veroorzaakt worden door op zich weinig imposante hogedruk ten noorden, want inschatting is dat deze zeker in eerste instantie hooguit 1020-1025 Hpa zal bedragen.
Er moet iets meer aan de hand zijn denk je dan. Meteo Consult berichtte eerder deze week al over dat er eind deze week toch een soort kleine poolsplitsing zal optreden, deze zorgt mede voor vorming aan de bodem van het geschetste hogedrukgebied ten noorden.
En dat is dan toch een direct gevolg van de opwarming van de stratosfeer die er sinds enige dagen boven Azie plaatsvindt. Deze opwarming gaat periodiek ook de komende weken door aan de periferie van de poolvortex. Deze gaat dan ook geleidelijk in kracht en omvang steeds geringer worden. Maar ik verwacht eigenlijk de komende weken nog wel opzienbarende ontwikkelingen in de stratosfeer. Een van de klimaatwetten die geldt is de volgende: bij een QBO in de westfase is de kans op een SSW sterker indien de zon actief is, dus een zonneflux van boven de 150. En de zon is actief, dit nadat het er afgelopen zomer nog naar uitzag dat het maximum was bereikt, zagen we in november vorig jaar al een enorme stijging van de zonnactiviteit, na enige tempering in december is vooral de laatste weken de activiteit enorm, de laatste dagen is de flux duidelijk boven de 200 gekomen. Wellicht hierdoor dus de komende periode een extra opwarming van de stratosfeer. Wat die zonneactiviteit betreft ben ik ook wel gevoelig voor de theorie van o.a. Piers Corbijn die de huidige krachtige jet een direct gevolg van de hoge activiteit laat zijn.

Maar terug naar het weer, de winter komt er dus in meer en meer volgende week.

Morgen en vrijdag nog deels wisselvallige en vrij zachte dagen met maxima 7-9 C.
Door de vorming van hogedruk ten zuidwesten stabiliseert het weer tijdens het weekend sterk, zie 1e kaart. Zaterdag in het noorden nog een kans op wat regen, voor het overige blijft het deze dagen droog, met in de nacht en ochtend kans op lichte vorst en overdag op zaterdag nog 5-7 C met een aanlandige aanvoer, op zondag enkele graden lager in een oost/zuid oosten wind.

Volgende week stelt zich dan het veranderde patroon in, zie de overige kaarten.
De kans op neerslag, alleen op maandag mogelijk nog in de vorm van regen, neemt toe en de temperaturen dalen dagelijks gestaag verder.
Maandag overdag nog 2-5 C van noordoost naar zuidwest, dinsdag 0-3 C en op woensdag gemiddeld rond het vriespunt. Minimaal deze dagen +2/-3 C.

Na midden volgende week lijkt de invloed van noordoostelijke hogedruk iets sterker te worden, met opklaringen gaan we dan naar lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag rond of iets onder het vriespunt, dit alles wel met een onaangename vrij krachtige oostenwind.

We gaan richting winterweer, en dat wordt geen one-day fly, wat willen we nog meer...

Mvg, Ronald de Wildt


Joep

Woensdag NO en O kans op sneeuw (is nog ver weg)



SniperEye

Geen one day fly? Ik ben enigszins verbaasd, zeker omdat ik nog geen overtuigende blokkade heb waargenomen (de beruchte vinger).


Johann

Citaat van: Joep op wo 08 jan 2014 - 22:22
Knip
Mvg, Ronald de Wildt
Knip

Weer zo'n stuk met een hoog ???? en "niet waar gehalte" gehalte.
Helaas heeft MC mijn vraag met betrekking tot hetgeen ze vandaag schreven niet beantwoord
Lijkt er trouwens ook aardig op dat ze hun theorie gebaseerd hebben (of overgenomen) van een artikel van "The Weather Chanel" die met iets soortgelijks op de proppen kwamen ?!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Johann

Citaat van: bliksems op wo 08 jan 2014 - 23:46
goeie run nu gfs geloof ik

Laat dat "geloof" maar weg :-) PJ en -5 graad Isotherm T850 hPA helemaal tot aan Afrika in verdere verloop :P

Lucas

De sneeuw is er helemaal uit in de laatste gfs run
Aanhoudende sneeuwval

DSDLimburg

Citaat van: Johann op wo 08 jan 2014 - 23:59
Laat dat "geloof" maar weg :-) PJ en -5 graad Isotherm T850 hPA helemaal tot aan Afrika in verdere verloop :P
8)
seizoen 2018/2019

Bacci


Powered by EzPortal