Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163229 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Energizer85

Ik hoor op twitter dat de nieuwste ECMWF behoorlijk koud zijn! Kan iemand dit bevestigen?

Weerfreak 1337

Citaat van: Energizer85 op wo 08 jan 2014 - 19:42
Ik hoor op twitter dat de nieuwste ECMWF behoorlijk koud zijn! Kan iemand dit bevestigen?

Kaarten volledig omgeslagen! Qua luchtdrukverdeling vele malen beter. Er word nu zelfs op +192 een vinger berekend (groot Atlantische hogedrukrug die naar het noorden trekt). Het eurohoog is van de kaarten verdwenen, zelfs de uitlopers vanuit Scandinavië ervan!
We moeten even +216 afwachten (komt zo binnen), want er zit namelijk wel een depressie op ramkoers op die vinger. Als deze platgewalst word, word het minder leuk.
Ik heb goede hoop in ieder geval.
We wachten af.. zometeen meer.  :)

Update:
Tot 192u goed, daarna dramatische luchtdrukverdeling. We wachten de pluim af voor het verdere verloop.
Overigens wel koud tot het einde van  de run.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

PatrickM


Eveline

Reinier kan in elk geval goed rekenen :-)

zwoof

Citaat van: martijn op wo 08 jan 2014 - 19:17
Je bedoelt putto ;D
ssst  ;)

Citaat van: albalinda op wo 08 jan 2014 - 19:18
En zo is het daarnaast heb ik vanmiddag voor de zekerheid mijn bladblazer even goed nagelopen, en die werkt goed ;D

Haha! Wordt weer sneeuwblazen geblazen dan! Houdt het ijs sneeuwvrij!  :D
Maar eerst eens kijken wat er komt. Ben zeer benieuwd naar de nieuwe pluim straks.


Lucifer


vdweste

Citaat van: Lucifer op wo 08 jan 2014 - 20:31
GFS Pluim is er ....

Geen zorgen, neem dat lid dat op volgende week vrijdag naar de 10 graden gaat eruit (kans dat die uitkomt is toch wel heel klein gezien huidige ontwikkelingen) en gemiddelde temperatuur zit gewoon weer onder de nullijn.

Het heeft dus nu niet zoveel zin om naar het gemiddelde te kijken, het wordt of ruim boven nul of (ruim) onder nul, waarbij kans op winterweer toch wel (veruit) het grootst is.

Lucifer

Citaat van: vdweste op wo 08 jan 2014 - 20:34
Geen zorgen, neem dat lid dat op volgende week vrijdag naar de 10 graden gaat eruit (kans dat die uitkomt is toch wel heel klein gezien huidige ontwikkelingen) en gemiddelde temperatuur zit gewoon weer onder de nullijn.

true!

vdweste


Romigo

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 08 jan 2014 - 16:59
Inderdaad, maar de bol goed opgepoets gehad in oktober ;)

En die glazenbol doet het heel goed, want (wederom) komt jouw voorspelling weer uit, Jan

winter

Citaat van: Lucifer op wo 08 jan 2014 - 20:36
true!

Klopt weer een koudere pluim tevens op extreem lange termijn nog een stuk kouder dan eerst het geval! Maar ja het gaat natuurlijk om de eerste winteraanval ECMWF blijkt erg goed te zijn wat ik lees.
Maar ja je moet niet echt naar de gemiddelden kijken --) winter begin volgende week --) 70% zeker --) temp overdag vanaf di/wo overdag
-1/-2 en sn;achts rond matige vorst. ( Bij gesloten sneeuwdek + helder weer --) -7/-10

bliksems

Citaat van: Romigo op wo 08 jan 2014 - 20:40
En die glazenbol doet het heel goed, want (wederom) komt jouw voorspelling weer uit, Jan
ja maar dat is niet eerlijk als je een glazen bol hebt,want zo kan ik het ook wel namelijk;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Romigo

Citaat van: bliksems op wo 08 jan 2014 - 20:52
ja maar dat is niet eerlijk als je een glazen bol hebt,want zo kan ik het ook wel namelijk;)

;D ;D

bliksems

Citaat van: winter op wo 08 jan 2014 - 20:41
Maar ja je moet niet echt naar de gemiddelden kijken --) winter begin volgende week --) 70% zeker --) temp overdag vanaf di/wo overdag
-1/-2 en sn;achts rond matige vorst. ( Bij gesloten sneeuwdek + helder weer --) -7/-10
waar moet je dan naar kijken?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

winter

Citaat van: bliksems op wo 08 jan 2014 - 21:01
waar moet je dan naar kijken?
warme leden krikken het gemiddelde fors omhoog. Kijk naar een groepje leden die dicht bij elkaar zitten en ook een groepje dat ondersteunt wordt door bijv. 5 leden op z'n minst. Dan zie ohh vanaf wo. wel een vorstdag maar ja nog eigenlijk te ver weg. maar zo zie ik het heb Jan het ook zien vertellen. Op facebook.

winter

Volgens mij ben ik de eerste die het dit jaar weer eens gaat vragen na lange tijd niemand die hier iets over heeft gezegd.
Jan komt er een nieuw GIFJE van het GFS model. Want veel leden gaan toch voor rond de 6 mm aan neerslag maar als ik temp. bekijk regen aankomende maandag.  :'(

Romigo

Citaat van: winter op wo 08 jan 2014 - 21:14
Volgens mij ben ik de eerste die het dit jaar weer eens gaat vragen na lange tijd niemand die hier iets over heeft gezegd.
Jan komt er een nieuw GIFJE van het GFS model. Want veel leden gaan toch voor rond de 6 mm aan neerslag maar als ik temp. bekijk regen aankomende maandag.  :'(

Voor maandag verwacht ik in principe weinig tot geen sneeuw, maar ik hoop en verwacht, dat woensdag wel wat serieuzere hoeveelheden kunnen gaan vallen. Ik denk zelf, dat het nog weinig zin heeft om nu al een gifje te maken voor volgende week.

bliksems

Citaat van: winter op wo 08 jan 2014 - 21:11
warme leden krikken het gemiddelde fors omhoog. Kijk naar een groepje leden die dicht bij elkaar zitten en ook een groepje dat ondersteunt wordt door bijv. 5 leden op z'n minst. Dan zie ohh vanaf wo. wel een vorstdag maar ja nog eigenlijk te ver weg. maar zo zie ik het heb Jan het ook zien vertellen. Op facebook.
het ene groepje zegt het kan vriezen en het andere groepje zegt het kan dooien.
dan kan het toch nog beide kanten op?want het is pas over 5-7 dagen.niet in de betrouwbare termijn.
het kan toch ook gewoon niet doorgaan?of zie ik het verkeerd?
of geven andere factoren de doorslag waardoor het vrijwel zeker is dat we minimaal een week winter krijgen?
ik snap het niet helemaal.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

vdweste

Citaat van: bliksems op wo 08 jan 2014 - 21:36
het ene groepje zegt het kan vriezen en het andere groepje zegt het kan dooien.
dan kan het toch nog beide kanten op?want het is pas over 5-7 dagen.niet in de betrouwbare termijn.
het kan toch ook gewoon niet doorgaan?of zie ik het verkeerd?
of geven andere factoren de doorslag waardoor het vrijwel zeker is dat we minimaal een week winter krijgen?
ik snap het niet helemaal.

We praten over het weer hier, dus natuurlijk kan het helemaal anders gaan dan verwacht. De kans dat het gemiddelde uitkomt is nu alleen niet zo groot, omdat geen lid dezelfde lijn volgt als het gemiddelde. En de optimisten onder ons gaan er dan dus vanuit dat de warme opties er langzaam aan uitgaan en dus het gemiddelde de komende pluimen zal dalen. Snap?

Powered by EzPortal