Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163242 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Kijk, als de sneeuw gepaard gaat met een harde wind, kan dat zeker ja. Maar details moet je nu nog niet bespreken.
Maandag/dinsdag is daar nog veel te ver weg voor.
Pas zaterdag/zondag zullen we de eerste uitspraken kunnen doen of er uberhaupt sneeuw gaat vallen en waar het ongeveer terecht komt.
Over hoeveelheden, wind en hevigheid kun je pas uitspraken doen op het moment dat de laatste runs, voordat het sneeuwgebied arriveert, binnen komen.
In dit geval dus zondagavond/maandag op de dag zelf.
Bovendien wil het dan ook wel eens niet lopen zo als verwacht. Het beste is dus gewoon afwachten en nowcasten.

Zelf hoop ik op een mooie laag sneeuw voordat de vorstperiode begint. Dan mag het (eindelijk) eens lekker een week zonnig zijn met zo af en toe een sneeuwbui(tje) vanaf zee(?) in de koude luchten.
En het liefst niet al te veel wind :) Ik ben echt klaar met die wind > al vanaf half oktober bijna elke dag wel windkracht 6 of hoger, op een paar dagen na dus.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Hector Pascal

Citaat van: SniperEye op wo 08 jan 2014 - 15:38
Eerst winterexpert aanhalen, nu Putto. Jij zoekt ook de minst geloofwaardigen van de planeet uit....

Dat is de spijker op zijn kop.... Iedereen kent Putto nou toch wel een beetje. 1001 uitspraken en de uitspraak die dan wel uitkomt ga je dan flink benadrukken zodat iedereen denkt dat hij de beste is.
Nul bestaat niet.

Joep

bedankt voor je 'leuke' opmerking ???  ???

on topic

Ondertussen in scandinavie.
Flinke afkoeling in Scandinaviƫ. Links de temperatuur deze middag, rechts die van vrijdagmiddag

meteoconsult

Joep

Citaat van: Hector Pascal op wo 08 jan 2014 - 16:14
Dat is de spijker op zijn kop.... Iedereen kent Putto nou toch wel een beetje. 1001 uitspraken en de uitspraak die dan wel uitkomt ga je dan flink benadrukken zodat iedereen denkt dat hij de beste is.

zet er niet voor niets 'sja' achter, weet ook wel hoe hij in mekaar steekt :)

PatrickM


glenn

ben zelf ook eens aan de slag gegaan en heb een meerdaagse in elkaar gestoken van donderdag tot en met dinsdag een voorspelling van dus 6 dagen neem deze natuurlijk wel altijd met een korrel zout want tot 6 dagen correct voorspellen is zeker niet makkelijk
wat vind u terug ?

-Weerspatroon
- Temperatuur min/max
-Windrichting
-windkracht
-ijsaangroei
-en ook weersvoorspelling van de dag

veel plezier allemaal trouwens mocht u een mooie achtergrond hiervoor hebben stuur deze zeker door deze verandert naargelang het weer ;-)

gilleeesss

Citaat van: glenn op wo 08 jan 2014 - 16:35
ben zelf ook eens aan de slag gegaan en heb een meerdaagse in elkaar gestoken van donderdag tot en met dinsdag een voorspelling van dus 6 dagen neem deze natuurlijk wel altijd met een korrel zout want tot 6 dagen correct voorspellen is zeker niet makkelijk
wat vind u terug ?

-Weerspatroon
- Temperatuur min/max
-Windrichting
-windkracht
-ijsaangroei
-en ook weersvoorspelling van de dag

veel plezier allemaal trouwens mocht u een mooie achtergrond hiervoor hebben stuur deze zeker door deze verandert naargelang het weer ;-)

Nice, maar ik kan 2 dagen niet echt lezen :) (achtergrond)

Johann

Citaat van: glenn op wo 08 jan 2014 - 16:35
knipperdeknip

Tip om het nog wat prof. te maken
Vervang "voorspellen" door "verwachting" of "prognose."  Voorspellen doe je met een glazen bol oid   ;)

gilleeesss

Citaat van: PatrickM op wo 08 jan 2014 - 16:30
GFS 12z draait.. Ben benieuwd.

tot +96 ongeveer zelfde(tot nu toe)

Neerslag komt vroeger binnen, Monday 13/01 07h aan grens nederland (zw) en is berekend als sneeuw

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op wo 08 jan 2014 - 16:48
Tip om het nog wat prof. te maken
Vervang "voorspellen" door "verwachting" of "prognose."  Voorspellen doe je met een glazen bol oid   ;)

Inderdaad, maar de bol goed opgepoets gehad in oktober ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Lucas

Neerslag lijkt eerder te komen maandag, minder gunstig voor sneeuw?...

EDIT: run vrijwel hetzelfde qua temps, fractie minder koud (verwaarloosbaar)
Aanhoudende sneeuwval

winter

Citaat van: Lucas op wo 08 jan 2014 - 17:04
Neerslag lijkt eerder te komen maandag, minder gunstig voor sneeuw?...

Vaak wel het geval aangezien er dan minder kou is ingestroomd maar ja misschien kaartje met temp op 850 hPa als deze rond de -7 zit is het bijna 100% zeker sneeuw.

ron12

Zo en nu nog noordoosten wind , en het schaatsfeest kan beginnen hier krijgen we toch wel een staartje van mee , hoop ik :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

En dan toch eindelijk lijkt het wintertje te komen, hoe lang en hoe intensief moeten we nog maar bezien. Op de valreep, terwijl we al bijna gingen zuchten naar lente, dan toch nog de vrieskou en wie weet sneeuw, spannend dus weer! :)

Citaat van: SniperEye op wo 08 jan 2014 - 15:38
Eerst winterexpert aanhalen, nu Putto. Jij zoekt ook de minst geloofwaardigen van de planeet uit....

Nou zeg, beetje relaxed kan wel hoor, hij zegt toch helemaal niet dat hij het ermee eens is ofzo?

Marcellang

Citaat van: Tyshane op wo 08 jan 2014 - 17:16
En dan toch eindelijk lijkt het wintertje te komen, hoe lang en hoe intensief moeten we nog maar bezien. Op de valreep, terwijl we al bijna gingen zuchten naar lente, dan toch nog de vrieskou en wie weet sneeuw, spannend dus weer! :)
Zo is het Tyshane, enne je ziet het we zijn er weer klaar voor  :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

gilleeesss

kan dit niet iets intresants opleveren? momenteel ik toch de sneeuw/neerslag daar bij het NO nederland zweven. kan nog serieus worden als het blijft slepen daar..


grizzrh

Nieuwe GFS run ziet er best wel leuk uit voor zover hij binnen is  ;D
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Bereken ik de stroming/wind goed met deze pijl? soms twijfel ik nog veel te veel xd ja it is een oost wind he??


bliksems

Citaat van: gilleeesss op wo 08 jan 2014 - 17:22
kan dit niet iets intresants opleveren? momenteel ik toch de sneeuw/neerslag daar bij het NO nederland zweven. kan nog serieus worden als het blijft slepen daar..
NW bedoel je?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

gilleeesss

Citaat van: grizzrh op wo 08 jan 2014 - 17:25
Nieuwe GFS run ziet er best wel leuk uit voor zover hij binnen is  ;D

sneeuw op maandag wel nog steeds weg, en zelf donderdag zie ik echt max Lichte sneeuw, enkel NO misschien kans op wat meer. Maarja zoals gezegd, details komen later belangrijk is dat de Oost stroming er nog mooi in zit

Powered by EzPortal