Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163273 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Citaat van: Ijsbloem op di 07 jan 2014 - 17:54
:D @Snipereye,
Ik neem aan dat jou reactie met betrekking tot jouw ervaring met die regen en
hagelstriemen cynisch is bedoeld is ?


Ik bedoelde dat ik nog nooit in zo'n extreem weer situatie terecht ben gekomen op mijn fiets. Ik had het niet in deze vorm aan zien komen, zeker niet in het zuidoosten.

Wat winters weer wel een aantal extreme omstandigheden meegemaakt. Ik ben echter waarschijnlijk niet zo oud als jou. Vroeger was alles beter ;)

==================

Zijn de uitspraken wat betreft neerslag niet veel te voorbarig? Vorm en locatie van neerslag vaak pas binnen 48 uur met enige zekerheid vast te stellen. Zeker als de temperaturen nu slechts rond het vriespunt liggen is het helemaal een delicaat proces.


Ramon Oost

Citaat van: Arend op wo 08 jan 2014 - 11:05
EC moet toch wel een stuk beter wat sneeuw betreft, niet echt overtuigend. Neerslag/sneeuw berekeningen van GFS ben ik onderhand wel klaar mee.

Het kaartje dat je als bijlage toevoegt is van gisteren. De nieuwe van de laatste berekeningen van vanochtend is zojuist online gekomen. ;)


Arend

Citaat van: Ramon Oost op wo 08 jan 2014 - 11:12
Het kaartje dat je als bijlage toevoegt is van gisteren. De nieuwe van de laatste berekeningen van vanochtend is zojuist online gekomen. ;)

Thanks Ramon, nog steeds niet overtuigend.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

xzaz

Ik vertrouw altijd op HIRLAM qua winterse neerslag.
De winter is nog niet eens begonnen!

SniperEye

HIRLAM is high res dacht ik en berekend over een korter termijn. Vanzelfsprekend betrouwbaarder daardoor.

xzaz

Citaat van: SniperEye op wo 08 jan 2014 - 11:39
HIRLAM is high res dacht ik en berekend over een korter termijn. Vanzelfsprekend betrouwbaarder daardoor.
Yep, zondag wordt dus even in de gaten houden.
De winter is nog niet eens begonnen!

Jan van Ooijen

Citaat van: xzaz op wo 08 jan 2014 - 11:26
Ik vertrouw altijd op HIRLAM qua winterse neerslag.

Hirlam is inderdaad goed op korte termijn, maar EURO4 en NAE zijn ook super
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo

Ik vind het leuk te lezen,die opwinding nu er toch grote schijn van heeft, dat de winter komend weekend echt gaat beginnen...."ES GEHT LOS!"

Romigo

Citaat van: Eveline op wo 08 jan 2014 - 09:21
ben een stille meelezer, maar wil nu toch even reageren haha

mooie pluimen momenteel, nu hopen dat het zo blijft!! Sneeuwkaart van Lucifer is top, was het maar alvast volgende week :D

Je mag rustig commentaar geven of iets vragen als je het niet snapt, want er is altijd wel iemand die jouw vraag kan beantwoorden.

Johann

Al eerder had ik geschreven dat we met een ander stromings patroon te maken zullen gaan krijgen (zie << http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4770.msg74045.html#msg74045 >>) Momenteel zijn deze ontwikkelingen in volle gang en in of na het weekend kunnen we vruchten van daarvan gaan plukken.

Toch wil ik nog even inhaken op relaties met betrekking tot veranderingen in de PV die hiervan de oorzaak zouden zijn (zoals hier en daar in de media wordt gesuggereerd). Zoals ik in bovenstaand stuk ook al schreef heeft de komende  winterse setting niets of nauwelijks iets te maken met een SSW maar veel meer met het breken van de planetaire (Rossby) golf.

Weliswaar zien we een toenemende "disturbance" van de (S)PV door de zwakke warmte injectie aan de Siberische kant maar met een split (vb foto hieronder) en zwakke PV heeft dit vooralsnog niets te maken en een directe relatie met het komende weer is er al helemaal niet. Daarbij komt ook nog eens dat op de wat langere termijn (10 dagen) de SPV en TPV zich weer wat lijken te herstellen. De momentane  "disturbance" die de komende 3 tot 4 dagen wrs op zijn (voorlopig) hoogtepunt zal zijn (door de opwarming) zijn overigens heel normaal in de tweede helft van de winter en leiden in slechts 30 tot 35% van de gevallen binnen 14 tot 18 dagen tot een SSWof zelfs major SSW met evt PV split . Of dit nu ook zal gebeuren is nog (even afwachten.

Ingevoegd PV split (archieffoto)

SniperEye

Chapeau voor deze zeer verhelderende uitleg. Was het niet zo dat SSW vanwege een omgekeerd strominspatroon sowieso niet tot de mogelijkheden behoorde? Ik heb MC hier eens iets over zien schrijven.

Johann

Citaat van: SniperEye op wo 08 jan 2014 - 11:56
Chapeau voor deze zeer verhelderende uitleg. Was het niet zo dat SSW vanwege een omgekeerd strominspatroon sowieso niet tot de mogelijkheden behoorde? Ik heb MC hier eens iets over zien schrijven.

MeteoConsult heeft al eerder heel interessante artikelen hierover gepubliceerd. Zie oa  http://bitly.com/JHc4lR en http://bitly.com/K51Rzn

Het betoog en de veronderstelling van vandaag gaat mij echter wat te ver en is m.i.  in-correct. (zie eerdere uitleg). Sowieso zouden (kunnen) de verandering die nu gaande zijn pas in een later stadium invloed gaan hebben op de onderste troposfeer. Binnen dit kader moet trouwens ook nog onderscheid gemaakt worden tussen de stratosferische PV en troposferische PV (polaire jet) en hun onderlingen teleconnecties. Ben benieuwd naar hun uitleg.

Ik kom er later nog op terug, dan ook met meer kaarten en nadere analyse van oa. de komende winterse setting

gilleeesss

Citaat van: Lucifer op wo 08 jan 2014 - 08:34
Wat heb ik zulke kaartjes toch gemist ....  ;D

Zou het dan toch nog...



are you kidding me? prachtig dit!!
(mag alleen nog wat zuidelijker (a) )

gilleeesss

Citaat van: DSDLimburg op wo 08 jan 2014 - 10:51
pluim midden en zuidoost,

hmm, zuidoost gaan er toch wel meer leden op ma 13 voor iets warmer?

ron12

Hier nog een filmpje van een zeer hoge golf , en een man op een muurtje
22 :-X  :o filmpje start halverwege ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

SniperEye

Citaat van: Johann op wo 08 jan 2014 - 12:09
MeteoConsult heeft al eerder heel interessante artikelen hierover gepubliceerd. Zie oa  http://bitly.com/JHc4lR en http://bitly.com/K51Rzn

Het betoog en de veronderstelling van vandaag gaat mij echter wat te ver en is m.i.  in-correct. (zie eerdere uitleg). Sowieso zouden (kunnen) de verandering die nu gaande zijn pas in een later stadium invloed gaan hebben op de onderste troposfeer. Binnen dit kader moet trouwens ook nog onderscheid gemaakt worden tussen de stratosferische PV en troposferische PV (polaire jet) en hun onderlingen teleconnecties. Ben benieuwd naar hun uitleg.

Ik kom er later nog op terug, dan ook met meer kaarten en nadere analyse van oa. de komende winterse setting

Super. Ik ben een winterhater, beter gezegd: hater van de perikelen erom heen ;), maar ik vind deze winter een erg leerzame winter. Ik zie duidelijk de verschillen met vorige winter. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de analyse.

Bacci

Maandag wordt een spannende dag qua wel of geen sneeuw, helaas geeft GFS nu weer regen aan, echter daarna wel een oostelijke stroming met lichte sneeuw.
Maar man ik ben al zo blij dat het kouder gaat worden, laat staan als er ook nog eens sneeuw gaat vallen.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op wo 08 jan 2014 - 12:48
Maandag wordt een spannende dag qua wel of geen sneeuw, helaas geeft GFS nu weer regen aan, echter daarna wel een oostelijke stroming met lichte sneeuw.
Maar man ik ben al zo blij dat het kouder gaat worden, laat staan als er ook nog eens sneeuw gaat vallen.

MOest het voor heel benelux zo vallen, zou het mooi zijn: een 10tal cm sneeuw(is al veel xd maarja ik hoop erop xd) en daarnaa een 'lange' vorstperiode :)

Johann

Citaat van: Bacci op wo 08 jan 2014 - 12:48
Maandag wordt een spannende dag qua wel of geen sneeuw, helaas geeft GFS nu weer regen aan, echter daarna wel een oostelijke stroming met lichte sneeuw.
Maar man ik ben al zo blij dat het kouder gaat worden, laat staan als er ook nog eens sneeuw gaat vallen.

Lijkt beide te gaan lukken. Op onderstaande kaart (alleen voor leden) het cum. sneeuwdekje dat ECMWF berekent tm dinsdag. Ook EC-MOS komt  met temperaturen (Tx) die vanaf maandag nauwelijks (tot niet) meer boven het vriespunt uit gaan komen en eerste (lichte) sneeuw signalen. Aan de neerslag (sneeuw) zal zeker nog gesleuteld gaan worden de komende dagen. Spannend !

Afbeelding mag niet verspreid worden zonder toestemming!

ron12

Eerste sneeuw woensdag sneeuw komt met een oostelijke stroming het land in. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal