Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163222 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eveline

ben een stille meelezer, maar wil nu toch even reageren haha

mooie pluimen momenteel, nu hopen dat het zo blijft!! Sneeuwkaart van Lucifer is top, was het maar alvast volgende week :D

MSB

Wat een goeie berichten de laatste paar uren, nu maar hopen dat het wordt doorgezet de komende runs, we gaan het meemaken.
Lang leven de winter

xzaz

Jet gaat dus zuidelijker door blokkade?
De winter is nog niet eens begonnen!

Khim

Bedankt voor al de mooie kaarten en uitleg, kijk uit na de volgende twee weken.
Groetjes uit Hengelo (OV)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mvdve

Na jaren meegelezen te hebben op onweer-online in de winterperiode was ik zeer teleurgesteld nu de bijdragen van Jan te moeten missen. Fijn dat ik je weer terug gevonden heb op dit forum, kan ik meer lekker meelezen met je zeer informatieve bijdragen, alvast bedankt daar voor. Op naar een goede winter!!

Tam

Niet alleen England heeft te maken gehad met stormachtig weer en daarbijhorende golven.

Hier een filmpje van een MonsterGolf in Portugal van 6 januari nl.



(Geen idee hoe ik een filmpje erop zet)

Edit: gaat automatisch dus.  ::)

simonelgersma

Ideaal scenario?? Eerst een sneeuwdek gevolgd door een vorstperiode waarbij de nachttemperaturen goed onderuit kunnen.  ;) ;)

Jan van Ooijen

Eerste marathon op natuurijs is goed mogelijk. De strijd zal in alle hevigheid los gaan barsten:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jenkie

Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is  ;D, maar ben ik de enige die na deze bijna lente-dagen zoiets had van: we slaan de kou dit jaar maar over en gaan lekker meteen de lente in?? Ach, als het eenmaal echt sneeuwt, vind ik het ook weer heerlijk  :D

Lucifer

Citaat van: Jenkie op wo 08 jan 2014 - 10:21
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is  ;D, maar ben ik de enige die na deze bijna lente-dagen zoiets had van: we slaan de kou dit jaar maar over en gaan lekker meteen de lente in?? Ach, als het eenmaal echt sneeuwt, vind ik het ook weer heerlijk  :D

Ach wat is er heerlijker dan een wandeling in een ijskoud, zonovergoten sneeuwlandschap waarbij elk geluid gedempt wordt en er een oorverdovende stilte heerst.  ;D

Jenkie

Citaat van: Lucifer op wo 08 jan 2014 - 10:24
Ach wat is er heerlijker dan een wandeling in een ijskoud, zonovergoten sneeuwlandschap waarbij elk geluid gedempt wordt en er een oorverdovende stilte heerst.  ;D

Dat klinkt inderdaad heerlijk  :)

Aern

Citaat van: Jenkie op wo 08 jan 2014 - 10:21
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is  ;D, maar ben ik de enige die na deze bijna lente-dagen zoiets had van: we slaan de kou dit jaar maar over en gaan lekker meteen de lente in?? Ach, als het eenmaal echt sneeuwt, vind ik het ook weer heerlijk  :D

Je bent vast niet de enige, maar bij mij komen die gevoelens om de winter over te slaan niet op, zeker niet begin Januari want dan moet de winter meestal nog beginnen in Nederland.

Super kaarten, eindelijk uit de zomerslaap!

Danny

Citaat van: ron12 op wo 08 jan 2014 - 09:07
Wordt als maar gekker, heidebrand midden in de winter bij Hoog soeren http://nos.nl/video/594774-heidebrand-in-de-winter-bij-hoog-soeren.html  ???

Is al jaren (sinds 2005) een bekende bosbrand plaats. Politie heeft weinig bewijs maar vermoed al jaren dat hier een pyromaan actief is. Deze brand zal deze vermoedens alleen maar versterken.

DSDLimburg

Citaat van: wimbaens op wo 08 jan 2014 - 01:13
Welk model geeft eigenlijk deze kaarten? Ik heb deze kaarten al enkele keren zien voorbij komen deze winter, maar helaas weinig uitkomst.

GFS Wetterkarten
Modellkarten zur Wetterprognose :Schneebedeckung, Schneezuwachs-/schmelzraten, Meereisausdehnung.

Je kunt hier ook zien of de sneeuw weer gaat smelten binnen een aantal dagen dan zie je die cijfertjes niet rood maar grijs met een min ervoor (-). Dit model berekend verschillende mogelijkheden ;).
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Hier ook even de Oper van ECMWF wat betreft de temperatuur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Citaat van: gilleeesss op wo 08 jan 2014 - 01:16
Denk GFS, maar die wetterpool.de ofzo , geeft makkelijk sneeuw aan.

Geeft niet zo makkelijk sneeuw aan, maar hij berekend meerderen dingen in een model. En is redelijk betrouwbaar, al zijn resultaten uit het verleden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, lol ( Maar ik hoop dat het nu eens in de kaarten blijft!)
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

ron12

Citaat van: Mvdve op wo 08 jan 2014 - 10:03
Na jaren meegelezen te hebben op Site waar je niet wil komen in de winterperiode was ik zeer teleurgesteld nu de bijdragen van Jan te moeten missen. Fijn dat ik je weer terug gevonden heb op dit forum, kan ik meer lekker meelezen met je zeer informatieve bijdragen, alvast bedankt daar voor. Op naar een goede winter!!
hier is het de hele jaar leuk  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

EC moet toch wel een stuk beter wat sneeuw betreft, niet echt overtuigend. Neerslag/sneeuw berekeningen van GFS ben ik onderhand wel klaar mee.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal