Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163249 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Oper is een soort van warme uitbijter  ;D
Kijk eens hoe die 10-daagse in één keer onderuit is geknald :)

Edit:

Even de pluim opdelen:
We zien een vrij dik pakket leden onder het vriespunt. Een klein pakketje rond het vriespunt, en een stuk of 5-10 voor zachter weer.
Dit betekend dat er een vooruitgang is in de ontwikkeling naar winterweer als we de pluimen van vanmorgen erbij pakken.
Ben benieuwd wat de 15-daagse zometeen gaat brengen. :)
Op basis van deze 10-daagse gok ik nu verhouding 60-65% kans op winterweer en 35-40% kans op zacht of kwakkelweer.
De echte percentages zien we zometeen na de 15-daagse. Winterplaza is daar een goed middel voor om de percentages te bekijken. Deze staafdiagrammen zijn gebaseerd op het aantal leden in de pluim die onder nul duiken.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wimbaens

Kan nog steeds alle kanten op, van -5°C tot +7,5°C overdag. De kansen worden in ieder geval steeds groter en de temperaturen gaan normale waarden voor de tijd van het jaar.

Borislav

Borislav Lekic

Koen-IJM

Wrm geeft noodweercentrale nog steeds een waarschuwing voor wind uit in het binnenland? Best apart...

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op di 07 jan 2014 - 21:35
Oper is een soort van warme uitbijter  ;D
Kijk eens hoe die 10-daagse in één keer onderuit is geknald :)

Edit:
Even de pluim opdelen:
We zien een vrij dik pakket leden onder het vriespunt. Een klein pakketje rond het vriespunt, en een stuk of 5-10 voor zachter weer.
Dit betekend dat er een vooruitgang is in de ontwikkeling naar winterweer als we de pluimen van vanmorgen erbij pakken.
Ben benieuwd wat de 15-daagse zometeen gaat brengen. :)
Op basis van deze 10-daagse gok ik nu verhouding 60-65% kans op winterweer en 35-40% kans op zacht of kwakkelweer.
De echte percentages zien we zometeen na de 15-daagse. Winterplaza is daar een goed middel voor om de percentages te bekijken. Deze staafdiagrammen zijn gebaseerd op het aantal leden in de pluim die onder nul duiken.

Zo zie je maar, de oper is ook maar 1 van de 52 leden. Begint er nu weer beter uit te zien, temeer omdat GFS ook meer koudere opties komt!

DSDLimburg

Johann :
Logisch dat de spreiding flink is toegenomen. Kijk eens naar die LMG , daar gaat boven west en centraal Europa een hevige strijd ontbranden tussen de (zeer) koude arctische luchtmassa's en de minder koude (maritiem polaire) Atlantische lucht. Interessant gaat worden wat de polaire jet gaat doen en in hoeverre (via welke route) depressies "onderdoor" richting de Middellandse Zee koersen !
Ik denk dat we ons momenteel niet teveel op de diverse DMO (direct model output) en details moeten vastpinnen maar meer kijken naar de trends (stromingspatroon). 

Heb het in het Alpenweerbereicht van vanmorgen ook nog eens nader aangehaald
Zie >> Alpenweer
bron: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4770.500.html  :)
seizoen 2018/2019

Bacci

Yes yes yes!!! ik zei toch dat het een warme uitbijter kon zijn! ook wel logisch gezien GFS ook kouder is geworden.

Weerextrem

Citaat van: wimbaens op di 07 jan 2014 - 21:43
Kan nog steeds alle kanten op, van -5°C tot +7,5°C overdag. De kansen worden in ieder geval steeds groter en de temperaturen gaan normale waarden voor de tijd van het jaar.

Klopt, maar afgaande op verschillende weer modellen: GEM,GFS,JMA,UKMO gaan voor winterse setting, enkel EC berekend ineens een nieuwe kou in amerika en een diepere laag. Terwijl  EC-ENS juist anders over denkt.

details is nog hoop onzeker, zelfs het weekend is niet zeker, het lijkt kouder dan zal verwacht zijn (Nachtvorst en enkele graden boven nul!)

ik denk dat we niet naar Jan Visser en Joe bastardi moeten kijken, eerst kaarten lezen en gemiddeldes eruit halen.
Zelf vermoed ik een keiharde winterval die ons een behoorlijke overlast geeft.

Weatherman

Citaat van: Weerextrem op di 07 jan 2014 - 21:53
Zelf vermoed ik een keiharde winterval die ons een behoorlijke overlast geeft.
Lees je dat van de kaarten af ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

pluim, trend is goed nu doorzetten die handel!
seizoen 2018/2019

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherman op di 07 jan 2014 - 21:56
Lees je dat van de kaarten af ?

Hij vermoed het, een vermoeden is niet van een kaart af te lezen  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerextrem

Citaat van: Weatherman op di 07 jan 2014 - 21:56
Lees je dat van de kaarten af ?

Deels gebasseerd ja, maar ook heb ik idee dat er iets onaangenaams voor ons te wachten.
door verschillende Weermodellen naast elkaar leggen en dan een samenvatting maken.

En de ECMWF heeft al paar dagen last van DMO op midden-eind terwijl EC-ENS kouder is en in de loop van volgende dagen zal dit ook anders worden.

Ik ben met Johann mee eens over DM-Output.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weerextrem op di 07 jan 2014 - 22:03
Deels gebasseerd ja, maar ook heb ik idee dat er iets onaangenaams voor ons te wachten.
door verschillende Weermodellen naast elkaar leggen en dan een samenvatting maken.

En de ECMWF heeft al paar dagen last van DMO op midden-eind terwijl EC-ENS kouder is en in de loop van volgende dagen zal dit ook anders worden.

Ik ben met Johann mee eens over DM-Output.

Ik ben het ook met je eens.
Ik wacht nog even af met uitspraken over een mogelijk verloop, daar zullen we inderdaad de ENS voor moeten gebruiken de komende dagen..
We shall see.. :)

Gr.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Even nog de totaalpluim om te genieten, zelfs sneeuwkansen maandag (misschien een kou aanval voorafgaand door sneeuw?)

Joep

Een prima dag vanuit winters perspectief.......

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd geraakt dat we in en vanaf komend weekend naar een totale verandering van het huidige patroon zullen gaan.
Ziet u de 4 kaarten van EC oper 12z, en we zien dat vanaf zondag hogedruk, een combinatie van zuidelijke én noordelijke, een muur gaat opwerpen tegen de sterke zonaliteit.
Dat gaat, gezien de kracht van de zonaliteit, vanzelf niet zonder horten of stoten.
Begin volgende week tracht de westelijke lagedruk zijn invloed te herstellen, maar dan blijkt het hoopvolle van de recente Uitvoer ontwikkelingen: constant blijft de noordoostelijke hogedruk tegengas geven, en de hogedrukzone laat zich niet oostwaarts wegdrukken.
Daarover is inmiddels binnen de Uitvoer redelijke overeenstemming gekomen. Van de 12z Uitvoer van GFS is nog slechts 25% van de leden voor handhaving zonaliteit, de overige gaan voor een min of meer winters patroon.
Een patroon die er uit zal bestaan dat hogedruk ten noorden/noordoosten en lagedruk ten westen/zuiden voor een steeds continentalere aanvoer zal gaan zorgen, van zuid via zuidoost naar zuidoost/oost eind volgende week.
Details zullen de mate van de kou gaan bepalen.
Ik ga voorlopig uit van de eerste lichte vorst in de nacht en ochtend komend weekend met maxima dan nog rond de 5 C.
Begin volgende week, als de wind tijdelijk nog een zuidwestcomponent kan krijgen, wellicht al grote verschillen tussen noordoost en zuidwest Ned en de neerslag nog vnl in de vorm van regen. Later volgende week steeds grotere sneeuwkansen, lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en steeds grotere kans op maxima overdag rond of onder het vriespunt.Winter 2012/2013 = winter 2013/2014 ?!!

Mvg, Ronald De Wildt



wimbaens

Citaat van: Joep op di 07 jan 2014 - 22:16

Winter 2012/2013 = winter 2013/2014 ?!!

Mvg, Ronald De Wildt

Ik denk dat Ronald droomt. Nu heeft zo goed als geen weerstation hellmann getallen, vorig jaar waren er al heel wat rond deze periode. Dat zou een zotte periode moeten worden om hetzelfde te bereiken.

Joep

Citaat van: wimbaens op di 07 jan 2014 - 22:19
Ik denk dat Ronald droomt. Nu heeft zo goed als geen weerstation hellmann getallen, vorig jaar waren er al heel wat rond deze periode. Dat zou een zotte periode moeten worden om hetzelfde te bereiken.

We zullen het zien, beste kaarten tot nu toe :)

DSDLimburg

Citaat van: Weerextrem op di 07 jan 2014 - 22:03
Deels gebasseerd ja, maar ook heb ik idee dat er iets onaangenaams voor ons te wachten.
door verschillende Weermodellen naast elkaar leggen en dan een samenvatting maken.

En de ECMWF heeft al paar dagen last van DMO op midden-eind terwijl EC-ENS kouder is en in de loop van volgende dagen zal dit ook anders worden.

Ik ben met Johann mee eens over DM-Output.

Ik denk dat je daar best wel eens gelijk in kunt krijgen! Ik heb er ook niet al te veel verstand van maar als je kijkt wat er in de VS aan de hand is momenteel, de hitte in Australie en de hoeveelheid aan depressies wat de Britse Eilanden aan doet, en ons weer daarmee ook bepaald zou het momenteel echt alle kanten op kunnen gaan op LT. En waarom zouden wij niet kunnen krijgen wat er zich nu is de VS afspeelt over een weekje of 3 of 4? Volgens mij is het weer zo onstabiel dat nu misschien wel alles mogelijk is en het alle kanten nog op kan gaan. Al zie je de laatste dagen toch wel een duidelijke trend naar wat winterse tempraturen.
seizoen 2018/2019

Marlieke

Al zou het maar 1 week stevig vriezen 's nachts en overdag matig dan ben ik al heel tevreden eigenlijk. Tuurlijk mag meer en langer kou altijd, maar het gaat mij voor eerst vooral om alle bacterien die maar niet weg willen. Vorst is wat we nodig hebben om de lucht te klaren!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Powered by EzPortal