Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163237 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Dit vind ik een eigenaardige kaart wat betekent dit?

Borislav

Borislav Lekic

winter

Kijk eens naar deze jetstream!
prachtige GFS run tot nu toe.

bliksems

Citaat van: winter op di 07 jan 2014 - 17:40
Dit vind ik een eigenaardige kaart wat betekent dit?

dat het geen winter is
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

bliksems

haha bizar.
dat wil ik nou ook doen over 2 weken terwijl ik in een halve meter sneeuw sta hier.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Ijsbloem

 :D @Snipereye,
Ik neem aan dat jou reactie met betrekking tot jouw ervaring met die regen en
hagelstriemen cynisch is bedoeld is ?
Mijn heftigste ervaringen op wintergebied zijn er twee.
De recenste dateerd al weer uit 1987 toen ik de 1/2 marathon van Egmond liep.
Om mij heen mannen met ijsbaarden en wit uitgeslagen mutsen van bevriezing waterdamp
van het uitademen. Een stormachtige ono wind die vooral na het keerpunt menigeen in
problemen bracht en hoewel winterliefhebber en de eerste schaatstoertocht had volbracht
was dit loopevenement nog lang bij gebleven.
Mijn andere ervaring dateert van langer geleden dat de schoolbus waarin ik zat op de brug
in Haarlem nabij voormalige Droste fabriek de bus door ijzel naar de brugkant gleed.
Met uiterste krachtsinspanning van de chauffeur stond de bus ha enkele angstige minuten
dwars op de weg. :o
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Bacci

Citaat van: bliksems op di 07 jan 2014 - 17:52
haha bizar.
dat wil ik nou ook doen over 2 weken terwijl ik in een halve meter sneeuw sta hier.

Inderdaad, alleen sta ik hier in 1 meter sneeuw  ;D

klimascepie

Nou ijsbloem dan kom jij niet vaak buiten. In 1999 moest ik wakken in de grond hakken om piketten te slaan. In 2012 ben ik aan het glibberen gekomen met en BE combi. In 2005 heb ik en veel Nederlanders met mij vast gestaan door extreme sneeuwval die er volgens verschillende meteorologische bedrijven niet was. Ik moest rond de zelfde tijd helaas naar Zwolle naar het ziekenhuis waar mijn zusje lag. Kon niet harder dan stapvoets om dat er en dik pas sneeuw op de weg lag.

Ik weet nog goed hoe ik in 1995 met de auto van de weg gleed. Het had geijzeld en ik had net mijn rijbewijs en jaar.
Ik zal niet ligt vergeten de ontelbare malen dat ik naar school fietste met striemende regen en hagelbuien. Kerst avond 2004 kwam mijn zusje van haar werk fietsen na fietsen was het niet. Glibberen om dat er en pak sneeuw lag. In 2002 stond ik op mijn werk beton te maken, sinterklaas avond er dreven ijsschotsen in het kanaal. Later zou en stuk van het kanaal zelfs helemaal dicht vriezen.

In 1994 was ik bezig gevel bekleding aan te brengen. Snijdende oosten wind. De verf bevroor aan de kwast.
Ik stond op de bouwplaats keek naar het westen en riep jongens in pakken we krijgen sneeuw. Lachen jo ik werd voor gek verklaard. Nou deze gek had het mooi goed.

In 2007 was het zou koud dat de hydrauliek olie in de kraan stroop was geworden. Het duurde 15 minuten voor dat ik fatsoenlijk kon werken.

Nee welke steen je onder ligt weet ik niet maar heb zelf al het nodige aan extreem mee gemaakt. Gelukkig nooit echt extreem. Wat jij daar noemt is gewoon het gevolg van inspanning met kou. Bin there done that.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

TaL

Citaat van: klimascepie op di 07 jan 2014 - 18:11
Nou ijsbloem dan kom jij niet vaak buiten. In 1999 moest ik wakken in de grond hakken om piketten te slaan. In 2012 ben ik aan het glibberen gekomen met en BE combi. In 2005 heb ik en veel Nederlanders met mij vast gestaan door extreme sneeuwval die er volgens verschillende meteorologische bedrijven niet was. Ik moest rond de zelfde tijd helaas naar Zwolle naar het ziekenhuis waar mijn zusje lag. Kon niet harder dan stapvoets om dat er en dik pas sneeuw op de weg lag.

Ik weet nog goed hoe ik in 1995 met de auto van de weg gleed. Het had geijzeld en ik had net mijn rijbewijs en jaar.
Ik zal niet ligt vergeten de ontelbare malen dat ik naar school fietste met striemende regen en hagelbuien. Kerst avond 2004 kwam mijn zusje van haar werk fietsen na fietsen was het niet. Glibberen om dat er en pak sneeuw lag. In 2002 stond ik op mijn werk beton te maken, sinterklaas avond er dreven ijsschotsen in het kanaal. Later zou en stuk van het kanaal zelfs helemaal dicht vriezen.

In 1994 was ik bezig gevel bekleding aan te brengen. Snijdende oosten wind. De verf bevroor aan de kwast.
Ik stond op de bouwplaats keek naar het westen en riep jongens in pakken we krijgen sneeuw. Lachen jo ik werd voor gek verklaard. Nou deze gek had het mooi goed.

In 2007 was het zou koud dat de hydrauliek olie in de kraan stroop was geworden. Het duurde 15 minuten voor dat ik fatsoenlijk kon werken.

Nee welke steen je onder ligt weet ik niet maar heb zelf al het nodige aan extreem mee gemaakt. Gelukkig nooit echt extreem. Wat jij daar noemt is gewoon het gevolg van inspanning met kou. Bin there done that.

2002 een stuk van het kanaal dichtvriezen?

2007 zo koud?

Ik denk toch dat je het niet over Nederland of België hebt  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jones

Ik weet niet goed in welk topic ik dit moet plaatsen, daarom hier een interessant stukje over de koudegolf in Amerika (wel Engels)




Ok, this page is called the Earth Story and we wouldn't be true to our name if we didn't post something on the major Earth Story impacting most of our readership...the fact that it's cold as **** (pick whichever 4 letter word you feel is appropriate) in much of the United States.

The Earth's climate is driven by one basic fact – the tropics receive more energy from the sun than the poles because the planet is a sphere and the poles angle away from the sun. On a simple planet that did not rotate but had an atmosphere, this setup would cause 2 convection cells to form. Air would rise at the equator, move north and south, cool, and sink at the poles. Countering this flow, cold air from the poles would south towards the equator and be gradually heated until it rises.

This simple circulation pattern is known as a Hadley Cell model for the weather. It is what the Earth tries to do – a conveyor belt bringing excess heat from the equator to the poles where it can be radiated to space.

But Earth rotates. Consequently, air can't simply head north and south – it gets deflected by the rotation of the Earth and the Coriolis Effect. The single cell pattern is broken up and instead generally forms 3 cells in each hemisphere – one near the equator, a central one, and a cell isolated near the pole, with air rising and sinking at the boundaries between the cells.

At the boundaries between these cells, as a consequence of both the differences in pressure and the Coriolis Effect, the winds are sped up into what we know as Jet Streams.

At the North Pole, the jet stream typically keeps the coldest air somewhat in place. Oh, it migrates north and south sometimes but generally, arctic air swirls to the north, somewhat isolated by that jet stream and the fact that it's in a different circulating cell.

Except...on occasion, something happening in one cell can push into another cell. If, for example, a high pressure system forms in the center cell, it could push north so far as to knock the other cell out of the way. That's what you're seeing in this image and that's the "polar vortex" you may hear about on the news.

Normally the polar vortex sits pretty happily up at the North Pole. Today, it's been pushed into the United States. The location of the jet stream was bent to the north, in part driven by high pressure over the Pacific and western U.S. As a consequence, the jet stream was forced deep into the southeastern U.S., bringing the air from the arctic all the way down to the Gulf of Mexico.

Of course, there are obviously people laughing at the idea of climate change every time it gets this cold. The first obvious answer is that still ignores what is happening in the southern hemisphere, such as Australia, which is currently mired in another record-breaking heat wave.

Meanwhile, even in a climate changed world, the Arctic will stay extremely cold. The mean average winter temperature in the Arctic is around -40°C (-40°F). So far, the average global temperature has only increased by 1°C; even if the Arctic winter temperature jumped by 10°C it would still be incredibly cold up there. But the science is actually more interesting than just that.

The jet streams are held roughly in place by the temperature differences between the cells – that's why even in summer it stays pretty cold at the poles, warmer air just doesn't get up there. But, as we've seen over the past few years, the Arctic is one of the fastest-warming places on Earth, with the icecaps shrinking rapidly and the open ocean starting to heat up. That means the temperature difference between the cells is, to some extent, decreasing as the arctic heats up.

There was a recent paper published by Dr. Jennifer Francis from Rutgers University arguing that as a consequence of this change, it is becoming easier to push the jet stream around. If the jet streams are more easily buckled by high pressure systems, the end result could be that extreme events like this one, caused by extreme bends in the jet stream, could become more common.

That science is still work-in-progress, but it is definitely interesting and it provides a mechanism for the increase in "extreme weather events" that has been documented in many countries over the past decade.

So that's the U.S. right now. Extremely cold because the cold air usually trapped in the Arctic was punched to the south by a high pressure system. The world hasn't suddenly cooled down, this extremely cold air usually just sits somewhere else. And from a climate change perspective, we don't know if events like this will become more or less common with time, but even in a climate changed world, events like this are certainly possible.

-JBB

Image credit: Greg Laden/ECMWF
http://scienceblogs.com/gregladen/2014/01/05/go-home-arctic-youre-drunk/

Australian heat wave post:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=624117290982652

Read mo
http://www.wunderground.com/news/polar-vortex-plunge-science-behind-arctic-cold-outbreaks-20140106
http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/article.html?entrynum=2604
http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2393
http://www.motherjones.com/blue-marble/2014/01/did-global-warming-get-arctic-drunk

bliksems

Citaat van: TaL op di 07 jan 2014 - 18:21
2002 een stuk van het kanaal dichtvriezen?

2007 zo koud?

Ik denk toch dat je het niet over Nederland of België hebt  ;D
ik denk dat ie het over Nederland heeft in een alternatief universum;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Bacci

AO index ziet het weer zitten, alleen vraag ik me af of dit enige waarde heeft aangezien hij voortdurend zwabberd net als de pluim. En een negatieve index is ook niet genoeg.


klimascepie

Helaas heren heb ik het over Nederland. Spijt me zeer dat ik jullie illusie de grond in moet boren.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

ron12

Er ontwikkel nu soort kanaal ratje tussen Frankrijk en Engeland, vannacht kans op storm ,NEDERLAND/DUITS GRENS GEBIED VOLGENS DE DUITSERS !!!bron duitsland 3
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

vanavond zwaar weer??? volgens de duitsers wel, nu nog in ontwikkeling http://www.weer.nl/neerslagradar/frankrijk.html kan een fel lagedruk gebiedje worden  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

het weer viel deze zomer helaas echt triest uit. en vooralsnog in de winter nu ook. misschien komt er een omslag maar mijn gevoel zegt me rekening te houden dat het zomaar zo zou kunnen blijven. Echter hoop ik natuurlijk net als jullie allemaal op de sneeuwbom.

ron12

Waarom hier geen waarschuwingen http://www.unwetterzentrale.de/uwz/getwarning_de.php?xpos=65&ypos=200&bland=nrw&lang=de Dit geld voor Kleef (Dld)kilometer of dertig ten oosten van Nijmegen  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Richard

Citaat van: klimascepie op di 07 jan 2014 - 19:29
Helaas heren heb ik het over Nederland. Spijt me zeer dat ik jullie illusie de grond in moet boren.

Extreem weer is dan ook qua gevoel een persoonlijke ervaring, maar volgens mij was de winter in 2007 qua kou niet extreem  ;)
Ter vergelijking, als je bij 2 graden een uur lang in je onderbroek buiten gaat staan beleef je ook vast een extreme ervaring omdat je het vreselijk koud hebt, maar het weer op zich is dan verder niet extreem.
Zo zul je het ook op de bouw vast en zeker koud hebben gehad, maar dat lijkt me puur persoonlijk en zal aan de omstandigheden hebben gelegen  ;)

Maurice Vroegrijk

we zullen het wel zien...

Powered by EzPortal