Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163233 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Borislav

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 23:11
Veel ellende, enorm zware storm met een enorme neerslagzone. Daarom mijn opmerking GB heeft dan gewoon hulp nodig van omringende landen.

Wat zou het ons gaan brengen dan?
Borislav Lekic

ron12

Nu met die extreme kou daar in de V.S, Weet je het maar nooit . Als die (zeer)koude lucht boven de oceaan gaat mengen met warme lucht, Dan het je de poppen aan het dansen hier . Hoe lang is het al koud daar in de V.S. Volgens mij net zo lang dat er in Engeland slecht weer is. En nu is het nog veel kouder daar in de V.S, Dus ik denk dat de lagendruk gebieden actiever zullen worden de komende tijd. Want half oktober had je in de VS  daar al sneeuw stormen, De vroegste sneeuw storm ooit. en 2 weken later had west Europa al zware stormen te maken. toeval of niet ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Persoonlijk, ik weet niet wat we moeten verwachten, het word kouder. Maar of we een echte PRIK krijgen, weet ik niet. Ik zie geen duidelijkheid in de modellen. Persoonlijk had ik zoiets in gedachten wat GEM er nu mee afkomt, had dat eens in GFS gezien ook in de leden. Proberen een scandihoog maken, maar dan uiteindelijk een azorenhoog( groenlandhoog ie zicht gaat uitbreiden ..) i dont rly know

Borislav

GFS is een grensgeval .

Als dat laag wat zuidelijker ligt zitten we goed.
Borislav Lekic

Borislav

GFS het laag trekt zich een beetje terug , de kou komt nu dichterbij rond 180
Borislav Lekic

gilleeesss

Citaat van: borislavje op ma 06 jan 2014 - 23:32
GFS het laag trekt zich een beetje terug , de kou komt nu dichterbij rond 180

ja gfs is opzich niet slecht

ron12

Dit maar eens lezen http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-weather-ferocious-storms-battering-2995875 hoe het komt dat hier deze kant slecht weer is van de oceaan. Eerst foto is echt top op die pagina  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

GFS vanaf 12 januari ook de winter in? De lagedrukgebieden bereiken ons niet meer door een heersend hogedrukgebied boven noord europa/ NW rusland. Eerst een Noord-westelijke stroming --) sneeuwbuien vervolgens aanval lagedrukgebied zie foto hieronder --) lijkt uit te draaien op sneeuw! en vervolgens terug naar een noord/oostelijke stroming :P
Mooie kaarten kieks hieronder sneeuwgebied wat ECMWF ook al liet zien zie kaarten facebook van topshelf meteo! Klopt het wat ik een beetje vertel hier of klopt er gene ruk van? dit is hoe ik de kaarten en gebieden interpreteer maar zou ook kunnen dat ik het fout zie graag antwoord hierop. Alvast bedankt! En moge het een sneeuwrijke winter worden :P


vossejongk

10 dagen weg.. laten we over 5 dagen eens kijken hoe het er voor staat :)

winter

Haha Control is baas bij nieuwe GFS run :P Gemiddeld wel weer een stuk kouder!!!!!!! 2 leden die min of meer vanaf de 16de onder 0 duiken en daar blijven. Daarnaast nog een 3 tal leden met +-2/3 graden overdag en snachts rond de -2/-3.
Begint er op te lijken!

Lucifer

Het ziet er eindelijk een beetje beter uit... Hopelijk kan de winter zich nu definitief doorzetten. Met een beetje geluk.... ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

Langzaam maar zeker gaan we naar normale januari temps. Veel meer wordt het voorlopig niet. Even afwachten wat de komende dagen berekend wordt. 15 januari breekpunt?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

DSDLimburg

pluim, er zit een dalende trend in, al is de spreiding er toch ook behoorlijk! We zullen zien de komende dagen maar het gemiddelde mag nog wel iets lager.
seizoen 2018/2019

SniperEye

Spreiding fors geworden met het grootst aantal leden boven 0. Het blijft een lastige berekening voor de rekenbreinen van de verschillende weermodellen. Een overtuigende blokkade is ook nog niet in zicht dus we moeten het mogelijk doen met wat stralingskou of door verandering windrichting wat kou krijgen.

Edwin

De komende week nog geen winter dus, wellicht een keer nachtvorst maar verder...
Never Stop Exploring

Johann

Citaat van: SniperEye op di 07 jan 2014 - 10:10
Spreiding fors geworden met het grootst aantal leden boven 0. Het blijft een lastige berekening voor de rekenbreinen van de verschillende weermodellen. Een overtuigende blokkade is ook nog niet in zicht dus we moeten het mogelijk doen met wat stralingskou of door verandering windrichting wat kou krijgen.

Logisch dat de spreiding flink is toegenomen. Kijk eens naar die LMG , daar gaat boven west en centraal Europa een hevige strijd ontbranden tussen de (zeer) koude arctische luchtmassa's en de minder koude (maritiem polaire) Atlantische lucht. Interessant gaat worden wat de polaire jet gaat doen en in hoeverre (via welke route) depressies "onderdoor" richting de Middellandse Zee koersen !
Ik denk dat we ons momenteel niet teveel op de diverse DMO (direct model output) en details moeten vastpinnen maar meer kijken naar de trends (stromingspatroon). 

Heb het in het Alpenweerbereicht van vanmorgen ook nog eens nader aangehaald
Zie >> Alpenweer



SniperEye

Interessant stukje op je blog. Ik blijf het met veel interesse volgen. Las ik in de eerste alinea goed dat je op een ICU-CCU afdeling van een ziekenhuis werkt?

Romigo

Citaat van: Johann op di 07 jan 2014 - 11:03
Logisch dat de spreiding flink is toegenomen. Kijk eens naar die LMG , daar gaat boven west en centraal Europa een hevige strijd ontbranden tussen de (zeer) koude arctische luchtmassa's en de minder koude (maritiem polaire) Atlantische lucht. Interessant gaat worden wat de polaire jet gaat doen en in hoeverre (via welke route) depressies "onderdoor" richting de Middellandse Zee koersen !
Ik denk dat we ons momenteel niet teveel op de diverse DMO (direct model output) en details moeten vastpinnen maar meer kijken naar de trends (stromingspatroon). 

Heb het in het Alpenweerbereicht van vanmorgen ook nog eens nader aangehaald
Zie >> Alpenweer

Ik sprak gisteren mijn Oostenrijkse vrienden en de vertelden mij ook, dat de winter daar ook een stuk zachter verloopt dan andere jaren. Ik zag zelfs dat het in Noorwegen en Zweden niet echt koud is, zelfs daar zit geen extreme kou. Dus als we een noorden wind krijgen, zal het enige tijd duren voordat echte kou ons land kan bereiken.

Johann

Citaat van: SniperEye op di 07 jan 2014 - 11:40
Interessant stukje op je blog. Ik blijf het met veel interesse volgen. Las ik in de eerste alinea goed dat je op een ICU-CCU afdeling van een ziekenhuis werkt?

Klopt, daardoor ben ik in 1999 ook in Zwitserland verzeild geraakt .
Het weer doe ik "er naast", gewoon een vreselijk uit de hand gelopen hobby !  :D

Powered by EzPortal