Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163223 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 14:22
Ey mijn plaatje is verandert oh ja je kon het niet zo plaatsen want deze van 14 uur terwijl ik die van 8 uur had gepost hoe moest je dat al weer doen je had zo'n link voor waar je URL in moest plakken en dan pas het plaatje moest kopiëren. Help! en Sorry!

MAAR deze is wel beduind beter dan die van vanochtend. Gemiddelde ruim onder 5 graden! Rond de 3 graden en in de nacht rond 0 dus toch winter? GFS --> ECMWF ?
Meestal is het ECMWF --> GFS

als je wil dat het niet verandert moet je het uploaden via tinypic (bijvoobeeld) . Ofwel gewoon opslaan en dan via + bijlagen en andere opties invoegen hier. (die onder je tekstvak staat als je iets wil posten)

Reutel

EC en GFS dus weer zo goed als op één lijn, als je naar het gemiddelde van de leden kijkt. Helaas is het alleen de oper van EC die de diepvries in gaat, het gemiddelde is nog steeds boven nul en dat is zeker geen winter.  ???

gilleeesss

Citaat van: Reutel op ma 06 jan 2014 - 14:44
EC en GFS dus weer zo goed als op één lijn, als je naar het gemiddelde van de leden kijkt. Helaas is het alleen de oper van EC die de diepvries in gaat, het gemiddelde is nog steeds boven nul en dat is zeker geen winter.  ???

ja ec gaat toch gemiddelde in de nacht rond 0 en overdag 3-4 graden, is toch al mooi? we zitten nog altijd in BeNeLux he

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op ma 06 jan 2014 - 14:50
ja ec gaat toch gemiddelde in de nacht rond 0 en overdag 3-4 graden, is toch al mooi? we zitten nog altijd in BeNeLux he

Ja, maar zelfs in de BeNeLux kan het flink vriezen ;) Een winter zonder enige vorstperiode van betekenis is ook in Nederland, België en Luxemburg zeer zeldzaam.
Zou wel grappig zijn, winterinval precies op de helft van de meteorologische winter :P Tweede helft zeer koud? Van mij mag het > als het maar niet weer tot eind mei koud blijft ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

adebos

Er zijn een paar mensen in Nederland die daar wel voor duimen Weerfreak ;-)
Te weten de organisatoren van de bloemencorso van de bollenstreek. Is erg laat dit jaar.
Maar dat zijn waarschijnlijk de enige dan ook...

Jasneker

Kijk naar het gemidddelde, dat is veel realistischer als wat er nu veel gebeurt, naar de laagste leden te kijken en de rest naar de prullemand verplaatsen.
De wens voor een winter is groot, prima, maar laat daardoor je gezonde verstand en je kijkwijze op de pluimen, zeker niet op lange termijn, vertroebelen.

De kans voor een koudere uitkomst volgende week is kleiner als de voortgang van het huidige kwakkelweer.
We gaan wel wat in temperatuur naar beneden en deze zotte temperaturen van 14graden plus hebben we dan niet meer, maar vorst, zeker overdag, is nog ver weg, en dat is de huidige situatie.
Hoe graag we ook anders willen, met realisme naar de pluimen blijven kijken ;).
Al zou januari uitvallen, Februari is er nog met begin Maart..... hoop doet leven nietwaar? ;)

jones

Een kaartje dat me doet terugdenken aan die verschrikkelijk zachte winters van 2006/2007/2008 :( Ik hoop alleszins op nog wat winterweer, het zou om te beginnen al eens mogen vriezen :P


winter

Jan en Johann wat denken jullie ben zeker benieuwd wat jullie denken nu jullie al een aantal dagen niks op het forum hebben gepost. Hopelijk is dat geen negatief signaal!
En komt er misschien een split? en sneeuw? I hope so!

winter

Sprake van hogedrukopbouw in het noorden  :D Of zie ik het verkeerd want zie dat er boven scandinavië een kern met 1015 hPa komt

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 17:07
Sprake van hogedrukopbouw in het noorden  :D Of zie ik het verkeerd want zie dat er boven scandinavië een kern met 1015 hPa komt


jup, ik denk ook dat gfs zich gaat bijdraaien naar wat hij vroeger toonde, en wat ecmwf toont. scandihoog

Btw, later in de run toont hij zelf kern in scandi met 1020 :)

winter

Citaat van: gilleeesss op ma 06 jan 2014 - 17:11
jup, ik denk ook dat gfs zich gaat bijdraaien naar wat hij vroeger toonde, en wat ecmwf toont. scandihoog

Btw, later in de run toont hij zelf kern in scandi met 1020 :)

Yes blij dat ik het tenminste goed begrepen heb en natuurlijk blij dat GFS ECMWF volgt. Probeer zelf kaarten te begrijpen te lezen vooral die hPa kaarten begrijp ik niet zo goed rest wel al redelijk. Daarnaast laat GFS ook duidelijk een zwakker jetstream zien die lijkt te breken en dus niet meer dicht in NED ze beurt zal komen kansen op winter groeien rap zo.

ron12

Temperaturen afgelopen nacht in de  V.S al gezien http://www.wetteronline.de/wetterticker en het wordt nog kouder daar 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 17:23
Yes blij dat ik het tenminste goed begrepen heb en natuurlijk blij dat GFS ECMWF volgt. Probeer zelf kaarten te begrijpen te lezen vooral die hPa kaarten begrijp ik niet zo goed rest wel al redelijk. Daarnaast laat GFS ook duidelijk een zwakker jetstream zien die lijkt te breken en dus niet meer dicht in NED ze beurt zal komen kansen op winter groeien rap zo.

Het gaat niet om hoe sterk de jetstream is enzo, Hoe ZUIDELIJKER, hoe beter voor ons

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op ma 06 jan 2014 - 17:37
Het gaat niet om hoe sterk de jetstream is enzo, Hoe ZUIDELIJKER, hoe beter voor ons

Een zwakkere jetstream vergroot ook de kans op winterweer. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Jet stream komt ook steeds zuidelijker, maar toucheert NED nog af en toe wat heeft dat voor een invloed op het weer hier dan?

jorentje1997

Niet om hier  paniek te zaaien maar ik wil er toch even op wijzen dat er straks terug kans is op hevige onweersbuien  met (terug) hoge windschering. Zoals het er nu uitziet is de situatie bijna precies hetzelfde als vrijdag (plaatselijke windhozen,veel regen,valwinden,..), toch weer een boeiende situatie.



DSDLimburg

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 17:07
Sprake van hogedrukopbouw in het noorden  :D Of zie ik het verkeerd want zie dat er boven scandinavië een kern met 1015 hPa komt


Het zou best kunnen wat je zegt, maar ik denk dat die hogedrukopbouw van korte duur zal zijn,
seizoen 2018/2019

ron12

Citaat van: jorentje1997 op ma 06 jan 2014 - 18:09
Niet om hier  paniek te zaaien maar ik wil er toch even op wijzen dat er straks terug kans is op hevige onweersbuien  met (terug) hoge windschering. Zoals het er nu uitziet is de situatie bijna precies hetzelfde als vrijdag (plaatselijke windhozen,veel regen,valwinden,..), toch weer een boeiende situatie.



zit ook een mooi verhaaltje bij http://www.estofex.org/ alleen nu nog geen onweer in die bui :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 17:07
Sprake van hogedrukopbouw in het noorden  :D Of zie ik het verkeerd want zie dat er boven scandinavië een kern met 1015 hPa komt
Effigies hic erat

Maar ook boven Griekenland. Wind draait om H's heen met de klok mee. Dan hebben we toch een westelijke stroming? Blokkeert dat scandi hoog.

Iemand?   :-\

Weerfreak 1337

Mooie run van ECMWF, 240 zoals gewoonlijk weer iets minder ( is al een paar dagen zo).
We zullen straks zien hoe de oper ervoor staat in de pluim :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal