Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163256 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

stratocumulus

Idd, dat hoop ik ook, die oper duikt gelijk wel het diepe in, wat ook gevaarlijk is, ik hoop niet dat die zichzelf corrigeert in een volgende run.... :o

SniperEye

Citaat van: Marsel op vr 03 jan 2014 - 21:45
Sjonge, mannen wat een mooi begin van het weerjaar 2014!

Eerder vanavond compleet verrast door een tweetal zware buien gepaard gaande met enkele felle ontladingen, stortregens en zware windstoten.  Zo intens soms dat menig zomerse stortbui er een puntje kon zuigen. Bijzonder dynamisch uitziende luchten ook.
Ik zat  en zit sinds de jaarwisseling totaal niet in het weer dus dit voorval komt als een aangename verrassing.

Tja, zacht winterweer heeft zo z'n voordelen.

Hetzelfde geldt voor mij, ik kwam er dus midden in te zitten onderweg naar huis op mijn fiets. Ik ben van mijn fiets gewaaid en kon me nog net staande houden toen ik half in de berm stond, met mijn schoenen middenin de modder :D Heel eerlijk gezegd waren het wel angstige momenten tussen al die bomen en de bliksems. Enerzijds bang voor een inslag dichtbij een daarmee gepaarde kans op overslag, ten tweede de gigantisch sterke wind die de hagelstenen in mijn gezicht joeg. De weg was glad, het was donker. Zaterdag zag ik dat een bouwhek met zeil eraan was omgewaaid, inclusief de betonnen blokken die er aan zaten. Die wind had kracht genoeg. In één woord: "heftig".

Citaat van: ron12 op za 04 jan 2014 - 08:12
Voor mij mag het onweer zo wel door gaan als de laatste 3 maanden, November onweer met windhozen en tornado, december onweer tijdens een storm, en nu Januari zwaar onweer en veel windhozen in een groot gebied , met zeer veel schade. Belooft wat voor het rest van het jaar  ;)  8) en nog iets ik hoor hier nu een merel fluiten  ???

Als dit de trend voor 2014 is dan teken ik er voor :D

Citaat van: Joep op za 04 jan 2014 - 21:31
Lijkt er op dat EC voor kouder weer gaat

bron winterexpert

Citaat van: Joep op zo 05 jan 2014 - 13:39
00z Nasa/Geos5 brings the winter to the borders of the Netherlands en East UK.

bron wetherexpert

Toch niet die koekwous van Twitter. Zoja, direct stoppen met die koekwous aandacht te geven!

====================

Verder, overtuigend is het niet allemaal. Je ziet aan de spreiding hoeveel moeite de modellen hebben. Toch is het buitengewoon interessant om te volgen. Zelden zo'n spannende winter meegemaakt als winterhater ;)


Coennn

Buienradar net via Twitter:

KNMI stopt vanaf vandaag volledig met waarnemingen van KNMI stations Wilhelminadorp en Texelhors. Verder stoppen de wolkenwaarnemingen van KNMI stations Terschelling Hoor, Westdorpe en Ell.

Jammer dit. Woon zelf op Tholen en heb nu alleen Woensdrecht om naar te kijken voor een ''betrouwbare'' temperatuurmeting.

SniperEye

Tja, andere diensten hadden de weerstations kunnen overnemen, bijvoorbeeld MC. Is helaas een feit maar je kan je afvragen of weersverwachtingen maken een taak is van de overheid.

Romigo

Citaat van: gilleeesss op zo 05 jan 2014 - 22:23
wel raar hoe het amerikaanse model nog steeds niets van vorst ziet

Ik vrees dat ze daar een beetje van slag zijn....of (niet te hopen) dat er toch geen kou onze kant op komt. Ze hebben nog een paar dagen en dan hoop ik wel dat ze EC gaan volgen.

Romigo

Wat een temperatuur vandaag zeg! Ik heb de achterdeur open en zelfs de ramen en zit in een overhemd in de kamer. Zal vandaag wel een warmte record worden voor deze dag?

Extremissimorum

Citaat van: Romigo op ma 06 jan 2014 - 12:35
Wat een temperatuur vandaag zeg! Ik heb de achterdeur open en zelfs de ramen en zit in een overhemd in de kamer. Zal vandaag wel een warmte record worden voor deze dag?

Dat is het al. KNMI heeft al dagrecord, om 11:40u overschreden. 13.3 graden

Romigo

Citaat van: Extremissimorum op ma 06 jan 2014 - 12:40
Dat is het al. KNMI heeft al dagrecord, om 11:40u overschreden. 13.3 graden

Zie nu, dat het in De Bilt 14,4ºC is. Nog even en ik ga een korte broek aandoen.  :P

JerryL

Citaat van: Romigo op ma 06 jan 2014 - 13:07
Zie nu, dat het in De Bilt 14,4ºC is. Nog even en ik ga een korte broek aandoen.  :P

De lente is vroeg. Nu hopen voor de natuur dat het niet plots gaat vriezen terwijl alles in bloei staat, dan hebben we een lelijke zomer met veel afgestorven natuur......

grizzrh

Citaat van: JerryL op ma 06 jan 2014 - 13:25
De lente is vroeg. Nu hopen voor de natuur dat het niet plots gaat vriezen terwijl alles in bloei staat, dan hebben we een lelijke zomer met veel afgestorven natuur......

Nou dat lijkt toch te gaan gebeuren.. ik denk toch wel dat tussen 10-14 Januari de omslag gaat komen
Doenrade, Limburg

ron12

Warmte word vast afgestraft met onweer , toch  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Nu maar hopen dat het gemiddelde ook kouder gaat worden vanavond, ik heb nog steeds een dubbelgevoel hierover.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Niemand die de GFS van vanochtend heeft gepost dus post ik hem maar even. Toch is ook hier de control voor een kouder wintertype op lange termijn. 2/3 leden die volgen dus misschien vanavond zien we het?

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 06 jan 2014 - 14:09
Niemand die de GFS van vanochtend heeft gepost dus post ik hem maar even. Toch is ook hier de control voor een kouder wintertype op lange termijn. 2/3 leden die volgen dus misschien vanavond zien we het?


op 11/12 januari zie ik wel al meer leden naar de 0 toegaan dan voordien, das positief

persoonlijk hou ik meer van een sneeuwrijke winter, maarja scandihoog is beter dan niets van winter dan :) zulle wel sneeuwkansjes komen, moest het hoge druk bij scandinavie blijven volhouden

winter

Citaat van: gilleeesss op ma 06 jan 2014 - 14:10
op 11/12 januari zie ik wel al meer leden naar de 0 toegaan dan voordien, das positief

persoonlijk hou ik meer van een sneeuwrijke winter, maarja scandihoog is beter dan niets van winter dan :) zulle wel sneeuwkansjes komen, moest het hoge druk bij scandinavie blijven volhouden

Ey mijn plaatje is verandert oh ja je kon het niet zo plaatsen want deze van 14 uur terwijl ik die van 8 uur had gepost hoe moest je dat al weer doen je had zo'n link voor waar je URL in moest plakken en dan pas het plaatje moest kopiëren. Help! en Sorry!

MAAR deze is wel beduind beter dan die van vanochtend. Gemiddelde ruim onder 5 graden! Rond de 3 graden en in de nacht rond 0 dus toch winter? GFS --> ECMWF ?
Meestal is het ECMWF --> GFS

SniperEye

Sorry? Een control die rond de 5 graden zweeft goed noemen voor de winter? Voor winterhaters als mij: ja, maar lijkt me niet dat je daar enthousiast van moet worden.

winter

Citaat van: SniperEye op ma 06 jan 2014 - 14:23
Sorry? Een control die rond de 5 graden zweeft goed noemen voor de winter? Voor winterhaters als mij: ja, maar lijkt me niet dat je daar enthousiast van moet worden.

Nee sorry was fout de afb. is veranderd automatisch ik had namelijk die van vanochtend gepost waarbij de control een stuk kouder was op het einde. Maar nu is het gemiddelde véél kouder!

RdeHeus

Die ene lijn die richting -15 duikt geeft ook hoop. Heb een keer een artikel gelezen op weer.nl over de waarde die toegekend kan worden aan 1 zo'n lijn, en dat was vrij positief.

Powered by EzPortal