Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163226 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Storm voor morgen voor de UK

kaart Olli Millin


Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 05 jan 2014 - 20:51
@Joep, laat ons aub de details bespaard van die ene winterexpert...... Kaart komt overigens van Jan Visser af.

Is goed Jan, en komt inderdaad bij Jan Visser vandaan ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

De Amerikanen, daar moeten we het dit keer niet van hebben. Niet alleen was van de 12z run de oper opnieuw wars van alle winterse inspiraties, maar nu ook bijna het gehele ensemble.
UKMO daarentegen vind ik in de 12 run beter dan eerder runs, mi in lijn van de koude EC- leden.
En dan zijn we aangekomen bij het model EC dat het optimisme deze dagen het meest voedt. Niet alleen was het ensemble van de 00z gemiddeld genomen iets kouder dan eerder runs, met nu ruim 30% koude leden. Maar vooral de 12z oper versie geeft vertrouwen.
Onderstaand een schets van deze uitdraai, waarbij in de eerste 2 kaarten, die van +72 en +120, mooi te zien is wat meteo consult (weer.nl) boeiend omschrijft in een artikel vandaag. De kleine opening van de deur met noordelijke hogedruk op hoogte, plus net voldoende WA op +72 uur richting Groenland later richting Scandinavie , levert uiteindelijk op de bodem ook hogedruk met kern boven Scandinavie op, zie 3e en 4e kaart.

Mvg, Ronald de Wildt




Joep


Weerfreak 1337

Opvallend he dat witte gat tussen de groene lijnen in op de laatste 3 dagen.
Eurohoog de warme kant, en Scandi de winterse kant. Word zeer spannend komende tijd >> Wat gaat het worden.
Al met al een sterk verbeterde 10-daagse, 15 daagse zal zo komen, ben benieuwd. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op zo 05 jan 2014 - 21:50
Opvallend he dat witte gat tussen de groene lijnen in op de laatste 3 dagen.
Eurohoog de warme kant, en Scandi de winterse kant. Word zeer spannend komende tijd >> Wat gaat het worden.
Al met al een sterk verbeterde 10-daagse, 15 daagse zal zo komen, ben benieuwd. :)

Er is nog steeds een enorme spreiding. Het kan overdag +8, maar ook -2 worden of alles ertussenin.

Geloof me, ik hoop echt dat we nu échte winter krijgen; we zijn nu goed op weg van de warmste winter ooit! Maar die spreiding...Ik houd mijn hart vast! Had ik al vermeld dat het raar is dat alleen EC met zulke scenario's komt?

Erik V

Ik geloof er nog in. Alleen verlaat.Het lijkt of de seizoenen steeds verschuiven.

Bacci


gilleeesss

Citaat van: Bacci op zo 05 jan 2014 - 22:07
Mooie 15 daagse  :D

wel raar hoe het amerikaanse model nog steeds niets van vorst ziet


DSDLimburg

pluim zuidoost, langzaam beetje bij beetje zou het toch wel eens wat  mogen gaan winteren! hopen dat het gemiddelde eens wat meer onder nul wil duiken. Nog een beetje mager allemaal maar we houden hoop! :)
seizoen 2018/2019

ron12

Ben effe in het verleden gedoken http://www.meteociel.fr/modeles/archives/archives.php?day=1&month=1&year=1979&hour=0&map=0&mode=0 hier kun je oude weerkaarten ophalen , zulke kaarten als deze zie je tegenwoordig niet vaak meer :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op zo 05 jan 2014 - 23:18
Ben effe in het verleden gedoken http://www.meteociel.fr/modeles/archives/archives.php?day=1&month=1&year=1979&hour=0&map=0&mode=0 hier kun je oude weerkaarten ophalen , zulke kaarten als deze zie je tegenwoordig niet vaak meer :'(

Helaas niet, al zijn dat soort luchtdrukverdelingen zowiezo al best uniek voor Europa. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Borislav

Ooit krijgen we wel weer z'n unieke kaart.
Borislav Lekic

Jan van Ooijen

Schitterende run van het Europees weermodel (Oper), nu zo houden. Neerslag wordt er niet weergegeven dus binnenkort op de schaatsen adhv deze kaarten?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Pluimen: Bovenste gemiddelde temperatuur en de onderste de minimum temperatuur



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 06 jan 2014 - 08:38
Schitterende run van het Europees weermodel (Oper), nu zo houden. Neerslag wordt er niet weergegeven dus binnenkort op de schaatsen adhv deze kaarten?


Laten we het hopen Jan, want dit weer is echt waardeloos.

stratocumulus

Thx, Jan :)

Het wordt erg spannend op de kaarten!

Even voor ieders beeld (correct me if I am wrong...ben ook maar een leek..) de verschillen op dit ogenblik tussen de modelen :):) (LT, dus PAS OP!!)

JMA (Japans model) en CFS (Canada) is wel de run van gistaeren, dus niet up to date, wel is het leuk om de verschillen te zien. Het ene model laat een Scandihoog komen en dus koud, anderen geven dit net anders aan, maar of dat dan een blijvertje is, is afwachten. Andere modellen laten wel een hoog ontstaan, maar die loopt snel weer naar het oosten door. Spannend is het wel :)

ECMWF staat er nu het beste bij, maar voor de netheid moet er even een Genua laag ontstaan, dan komt de stroming lekker op gang ;)

Edwin

Volgens mij gaat het wel heel erg kantje boord worden. 25% kiest voor de kou maar de overige 75% blijft gewoon boven nul zitten...

Never Stop Exploring

zwoof

Oper is gewoon de trendsetter. De rest zal spoedig volgen. Hoop ik   ;)

Powered by EzPortal