Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163257 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: gilleeesss op za 04 jan 2014 - 12:54
Ja dat wel, maar ik vind niet echt een positieve lijn in de leden :(

Hoezo? ik zie toch veel leden onder nul gaan? wat bedoel je precies?

ron12

Citaat van: Jeroen22 op za 04 jan 2014 - 12:38
Ik zag een reactie van een lid hier dat er een windhoos gezien zou zijn in de achtermonde in de provincie utrecht. Dit betreft een straat langs de lek in nieuwegein (utrecht) en het was een buitje van zo 10 minuten. Veel windvlagen en veel dakpannen die van de huizen gewaaid zijn. Dit was niet te vergelijken met de windhoos in wijk bij duurstede van een paar weken terug..

Het ging wel flink tekeer.

De pluim zit er goed uit en hoop dat deze uikomt 8)
dit bericht kwam van rtvutrecht vandaan  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jeroen22

Citaat van: ron12 op za 04 jan 2014 - 13:00
dit bericht kwam van rtvutrecht vandaan  ;)

Ok. maar wilde even uitleggen dat het gewoon een straat was in nieuwegein en niet een plaats. Rtv utrecht doet vaker wel wat verkeerd uitleggen ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

De laatste dagen zien we bij de weermodellen steeds weer signalen dat we met een ander stromings-patroon te maken gaan krijgen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze ontwikkelingen al een aantal weken eerder had verwacht maar helaas werd dit steeds weer gefrustreerd door een wel zeer hardnekkig vastgelopen stromingspatroon op het noordelijk halfrond en de kou voor ons op de verkeerde plekken. So wie so zien we op dit moment enorme tegenstellingen tussen enerzijds extreme kou vanaf de Pool en anderzijds extreem zacht (en nat) weer.

Al eerder had ik geschreven dat dit veroorzaakt word door het verloop van de planetaire golven (Rossby) en daarmee samenhangend de positie van de noordelijk (polaire) jetstream. Sinds het opdoeken van beton-hoog Varnia liggen we continu onder vuur van Atlantische depressies. De kraamkamer van de depressies vinden we terug ten oosten van New Foundland en de Labrador zee alwaar aan de oostflank van de noord Amerikaanse en Canadese "koude vortex* steeds weer arctische luchtmassa's over de Atlantische Oceaan worden gezweept en daar steeds weer tot de ontwikkeling van de stormdepressies met hun randstoringen leiden. Dit resulteert in een zgn high-index circulatie. Het aantal (Rossby) golven is hoger, korter (minder amplitude) en ze bewegen sneller. Een high-index situatie wordt dus gekenmerkt door een sterke zonale hoogtestroming.

Voorlopig hebben we nog steeds te maken met een vastgeroest stromingspatroon (golfbeweging),
het wachten is op het "breken", vergelijk met het breken van de golven op zee




Dat dit soort patronen zeer hardnekkig zijn hebben we dus tot dato aan den lijve kunnen ondervinden. Steeds weer zien we ook het regenerende vermogen van dit soort zonale stromingspatronen (golven) en het wachten is op een fase verschuiving en amplitude veranderingen om dit patroon te doorbreken (de golf moet zijn hoogtepunt bereiken en breken --> blokkade)

Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een sterk afzwakken van de koude vortex (Polar Vortex -PV) in de hogere atmosfeer boven de Noordpool. Deze wordt gevormd door koude lucht rondom de polen vanaf 5 kilometer boven het aardoppervlak. Deze aanwezigheid en opbouw van kou tijdens de wintermaanden (minder zonne-warmte -straling) levert lagedrukwerking op in de bovenlucht.We weten dat een zeer koude vortex een high-index situatie in de hand werkt (pos. NAO, AO) en een zwakke minder koude PV juist gunstig is voor een zgn low-index- situatie (neg NAO, neg AO).



De afgelopen dagen zagen we steeds weer signalen dat de PV een behoorlijke warmte injectie zou gaan krijgen en daardoor zou moeten afzwakken. Vandaag zien we echter dat de PV slechts aan de Siberische kant wat opwarmt zonder dat het "hart" van de PV ook maar enigszins verstoord zal gaan worden. Een plotselinge opwarming van de Stratosfeer (Sudden Stratospheric Warming) is voorlopig dan ook geen thema en ook een mindere opwarming (Minor Stratospheric Warming) lijkt geen grote invloed te hebben op de PV en de heersende zonale winden hoog in de atmosfeer.

Te weinig warmte input in de "surf-zone", geen aanwijzingen voor een afzwakkende polar vortex

30 hPA


100 hPA


De signalen van een overgang naar een kouder stromingspatroon moeten we dan ook niet zoeken in een afzwakkende PV maar meer in een verandering van het stromingspatroon (amplitude en fase) van de planetaire golven (downstream development). Daarbij zullen we onze ogen vooral moeten richten op hetgeen momenteel en de komende dagen in de VS en de westelijke Atlantische Oceaan staat te gebeuren en in hoeverre de Canadese koude pool richting Nova Zembla en Spitsbergen weet door te schuiven ! Ik ga er van uit dat de depressie activiteit bij New Foundland langzaam maar zeker tot rust komt en door warme lucht advectie (WLA) de kansen voor het opwerpen van een (hoogte)rug of ruggen zullen gaan toenemen.

Fase en amplitude veranderingen jet (Rossby)


met betere opties voor WLA


Goede kansen dat vervolgens in een later stadium (vanaf het volgende weekend) met het doorschuiven van het afzwakkende Atlantische laag over Scandinaviƫ naar west Rusland opbouwende hogedruk boven Scandinaviƫ een alliantie kan aangaan met de hoogterug boven de Atlantische Oceaan. Of dit dan de aanzet zal zijn voor een winterse episode in west Europa staat nog volledig open maar is gezien hetgeen de weermodellen steeds weer simuleren zeker niet onmogelijk.


Het wordt kouder, gaan we echter ook evolueren naar een winters weerbeeld ? Ensembles 50 members ECMWF N Nederland





ron12

Storm vloed in Engeland , heleboel beelden en links , overstromingen en een klif die instort http://news.sky.com/story/1189668/weather-flood-warnings-as-tidal-surges-hit  dat wilde ik jullie niet onthouden.daarom plaats ik het maar hier ;) jemig, hier staan filmpjes die moet je zien http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-weather-storm-videos-10-2986446  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hoffies

Dank je voor de uitleg, Johann, afwachten maar...
Twitter: @hoffnar2911

Jasneker

Duidelijk Johann.
http://www.foxnews.com/weather/2014/01/04/polar-vortex-to-blast-frigid-air-over-much-us/
Voor de USA word verwacht dat het volgende week weer bar koud weer gaat worden.
CiteerAs much of the country digs out from a powerful winter storm that buried parts of the Northeast, tundra-like temperatures are poised to deliver a rare and potentially dangerous blow to the Midwest, with forecasters predicting a near-record or historic cold outbreak.

The "polar vortex," as one meteorologist calls it, is expected to send cold air piled up at the North Pole down to the U.S., funneling it as far south as the Gulf Coast and driving temperatures below freezing for most of the nation. 

Forecasters expect a weekend warm-up in some areas before temperatures plunge again, sending wind chill temperatures in areas in North Dakota and Minnesota to minus 50 degrees by Saturday night.


Betekent dat er voorlopig geen eind aan dit trieste weer komt hier? ook gezien de verwachting van het KNMI dat dit weer met wat koudere temperaturen doorzet voorlopig.
Maar hopen dat jouw verwachting uitkomt, ik ben de stormen en regen wel wat zat nu.
;)

DSDLimburg

Citaat van: ron12 op za 04 jan 2014 - 13:31
Storm vloed in Engeland , heleboel beelden en links , overstromingen en een klif die instort http://news.sky.com/story/1189668/weather-flood-warnings-as-tidal-surges-hit  dat wilde ik jullie niet onthouden.daarom plaats ik het maar hier ;) jemig, hier staan filmpjes die moet je zien http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-weather-storm-videos-10-2986446  ;)

Daar zijn de rapen gaar zo te zien :o
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Citaat van: Jasneker op za 04 jan 2014 - 13:47
Duidelijk Johann.
http://www.foxnews.com/weather/2014/01/04/polar-vortex-to-blast-frigid-air-over-much-us/
Voor de USA word verwacht dat het volgende week weer bar koud weer gaat worden.
Betekent dat er voorlopig geen eind aan dit trieste weer komt hier? ook gezien de verwachting van het KNMI dat dit weer met wat koudere temperaturen doorzet voorlopig.
Maar hopen dat jouw verwachting uitkomt, ik ben de stormen en regen wel wat zat nu.
;)
voorlopig nog even niet nee, het zal uit moeten doven! Dus maar even de brandweer bellen ;)
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 04 jan 2014 - 12:59
Hoezo? ik zie toch veel leden onder nul gaan? wat bedoel je precies?

laatste run, de ontwikkelingen. zie geen lijn er in.

Johann

Citaat van: Jasneker op za 04 jan 2014 - 13:47

knip
Voor de USA word verwacht dat het volgende week weer bar koud weer gaat worden.
Betekent dat er voorlopig geen eind aan dit trieste weer komt hier? ook gezien de verwachting van het KNMI dat dit weer met wat koudere temperaturen doorzet voorlopig.
knip

Inderdaad, begin volgende week nogmaals een "artic outbreak". Daarna echter geleidelijk minder koud !

ron12

Wat zondag op de oceaan ligt, Heeft in New York toch de sneeuwstorm gebracht en komt deze komt op met regen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jasneker

Dank Johann ;)

We klagen wel, maar kijkend de laatste dagen naar het BBC en SKY nieuws op de satelliet, hebben wij eigenlijk nog niks te klagen hier, het is daar een echte chaos, met huizen onder water en het land verzadigd met regenwater.
Ook Canada en de USA krijgen de volle mep met de winter daar, dan valt het wel wat mee hier, het is allemaal relatief.
Goed, maar duimen dat volgende week we wat meer kijk hebben op wat gaat komen .
Het blijft allemaal toch wel spannend weer of het nu dit weer is met de depressietrein op volle sterkte of hopelijk een invallende winter.

ron12

Citaat van: Jasneker op za 04 jan 2014 - 14:27
Dank Johann ;)

We klagen wel, maar kijkend de laatste dagen naar het BBC en SKY nieuws op de satelliet, hebben wij eigenlijk nog niks te klagen hier, het is daar een echte chaos, met huizen onder water en het land verzadigd met regenwater.
Ook Canada en de USA krijgen de volle mep met de winter daar, dan valt het wel wat mee hier, het is allemaal relatief.
Goed, maar duimen dat volgende week we wat meer kijk hebben op wat gaat komen .
Het blijft allemaal toch wel spannend weer of het nu dit weer is met de depressietrein op volle sterkte of hopelijk een invallende winter.
en niet vergeten in Australie hittegolf  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op za 04 jan 2014 - 14:35
en niet vergeten in Australie hittegolf  ;)

Klopt, en niet alleen daar :-)
"Kou" op deze aardkloot moet altijd ergens anders weer gecompenseerd worden door "warmte" !
Beetje a la de wet van behoud van energie  :D

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Dat we maar snel weekje verder zijn, met positieve kaarten

Hansle

@Johann, prachtig stukje dat je daar neer hebt geschreven. Ik vraag me wel of de wave1 en wave2 activiteit niet terug gaat komen in volgende runs. Deze staat er nl al verschillende weken in zowel bij gfs als bij ecmwf dus denk je niet dat de kans groot is dat deze morgen terug in de kaarten staat?

Powered by EzPortal