Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163221 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep


Marsel

Sjonge, mannen wat een mooi begin van het weerjaar 2014!

Eerder vanavond compleet verrast door een tweetal zware buien gepaard gaande met enkele felle ontladingen, stortregens en zware windstoten.  Zo intens soms dat menig zomerse stortbui er een puntje kon zuigen. Bijzonder dynamisch uitziende luchten ook.
Ik zat  en zit sinds de jaarwisseling totaal niet in het weer dus dit voorval komt als een aangename verrassing.

Tja, zacht winterweer heeft zo z'n voordelen.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

DeCle


Extremissimorum

Citaat van: DeCle op vr 03 jan 2014 - 22:00
Completely out of CONTROL  ;D

Haha goeie! Geef mij die control maar! Is wel koudste lid. Nu hopen op meer steun!

Joep


Joep


gilleeesss

Er is nog niets zeker, maar er is verandering op komst. Hopelijk worden de kaarten nog iets beter, of beter.. Blijven ze positief draaien.

Joep

Wel lange termijn maar sneeuwkansen genoeg :)
in % aangegeven op kaarten


Bacci

Citaat van: Joep op vr 03 jan 2014 - 22:19
Wel lange termijn maar sneeuwkansen genoeg :)
in % aangegeven op kaarten

Das wel erg ver weg voor sneeuw. Maar betere pluim!

Joep


DeCle

Ter vergelijking: de laatste gfs pluim

jorentje1997

Citaat van: DeCle op vr 03 jan 2014 - 22:37
Ter vergelijking: de laatste gfs pluim

Oeeeh, 1 nachtje tegen de 0 aan  :o

Marc.S


Jasneker

Wat het KNMI verwacht:
Synoptische ontwikkeling
Een hoogtelaag ten zuiden van IJsland zorgt voor een zuidwestelijke bovenluchtstroming waarmee zachte lucht over het aandachtsgebied wordt aangevoerd. Door zuidwaartse verplaatsing van het hoogtelaag wordt de stroming begin volgende week nog wat zuidelijker en de aangevoerde lucht nog zachter. Uiteindelijk neemt volgens de operationele run de betekenis van het hoogtelaag af. Verminderd de amplitude in de bovenluchtstroming en wordt de stroming weer zonaal west met lichte meandering.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het EPS is gedurende de operationele run-tijd behoorlijk consistent. Er zijn slechts detailverschillen te bemerken ten opzichte van de hierboven beschreven ontwikkeling. In de EPS periode, dag 10 tot 15 worden verschillen gewoontegetrouw significanter. De meeste oplossingen laten echter de doorstoomde westcirculatie ongewijzigd doorgang hebben. Er zijn slechts 5-10 leden die opbouw zien van een hoogterug boven West-Europa waardoor er wat stralingskoude zou kunnen optreden onder invloed van een hoog aan de grond. In vergelijking met vorige beschouwingen is het aantal leden die dit patroon tonen afgenomen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig en zacht.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op voortzetting van het wisselvallige weer met temperaturen rond of boven normaal. Slechts kleine kans (ca. 10 %) op rustiger winterweer met lagere temperaturen.

Zolang de kou blijft heersen boven de USA/Canada zie ik de westcirculatie trein nog niet stoppen...
Natuurlijk worden de onzekerheden en ook spreiding tussen de leden groter naar mate we verder kijken, maar de huidige tendens lijkt moeilijk te doorbreken.
Zeker met de warmte die nog in de zee en op het land zit in Europa zal er echt iets moeten wijzigen, ik blijf gewoon toch hopen op wat winter en wit manna ;) ( het strooizout staat klaar)

Remy

Geduld is een schone zaak :) En met sneeuw lijkt alles schoon ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Serge

2weken terug in NY lente temps, nu hier, nu daar vrieskou en sneeuw, dus over 2 weken hier......
Waar is mijn cape

MSB

Citaat van: Serge op za 04 jan 2014 - 00:45
2weken terug in NY lente temps, nu hier, nu daar vrieskou en sneeuw, dus over 2 weken hier......

Dat noem ik nu "positive thinking", volhouden zou ik zeggen, we zullen wel zien over 2 weken  ;)
Lang leven de winter

wimbaens

Citaat van: Serge op za 04 jan 2014 - 00:45
2weken terug in NY lente temps, nu hier, nu daar vrieskou en sneeuw, dus over 2 weken hier......

Daarvoor is ook al zo'n cyclus geweest, helaas hier niks van gemerkt. Of ja misschien een aantal keren een aangevroren ruit. Alleen als je redenering zou kloppen, moest er hier vrieskou en sneeuw zijn geweest 2 weken terug. Misschien deze keer iets meer kansen, maar begin december zei ik al, wacht tot het binnen 5 dagen in de pluim of duidelijk in de kaarten te zien is.

ron12

Voor mij mag het onweer zo wel door gaan als de laatste 3 maanden, November onweer met windhozen en tornado, december onweer tijdens een storm, en nu Januari zwaar onweer en veel windhozen in een groot gebied , met zeer veel schade. Belooft wat voor het rest van het jaar  ;)  8) en nog iets ik hoor hier nu een merel fluiten  ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal