Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163229 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Never Stop Exploring

pascal

Citaat van: DSDLimburg op vr 03 jan 2014 - 10:03
pluim,


Vandaag 08:53

Nog kans op winter?


Het is de afgelopen dagen de meest gestelde vraag aan mij, als het over het weer gaat. Is er nog kans op winterweer? Die kans op winter is nog altijd aanwezig. In 2012 was het rond deze tijd ook ver boven nul met op 3 januari een maximumtemperatuur tussen 8,5 en 11,5 graden. Ook toen reageerde de natuur met het uitbotten van struiken. Dit is nu ook aan de orde. De eerste meldingen van het boven komen van krokussen zijn bij mij ook al binnengekomen.
In 2012 volgde halverwege de maand even wat vorst, maar echte winter kwam pas tegen het einde van de maand los. Op 31 januari was er sprake van matige vorst in de nacht en overdag lichte vorst. In de eerste week van februari vroor het in de nachten vaak streng. Kortom de kansen op winterweer zijn nog niet verkeken. Ik blijf dan ook van mening dat wij deze winter nog winterweer zullen krijgen. Actueel zijn er ontwikkelingen op de weerkaarten, die voor halverwege volgende week een offensief van de winterkou aangeven. Dit geldt voor Scandinaviƫ en Noordwest Rusland.
bron: http://www.pietsweer.nl/2014/nog-kans-op-winter-2/

Ik zie in de nieuwe pluim geen winterweer

Edwin

De meeste elfstedentochten zijn toch altijd nog verreden in februari ;) kans genoeg op kou dus :P
Never Stop Exploring

boucheron

beste jan,johan

willen julie weer is komen met een onderbouwde visie voor de komende tijd, ben erg benieuwd wat julie visie is op de vooruitzichten.
hoop weer wat te lezen van julie :D:D

klimascepie

Even webcam voor de liefhebbers.
http://www.earthcam.com/usa/newyork/timessquare/?cam=tsrobo1

In Canada zijn ze serieus aan de problemen Hydro- QuƩbec adviseert mensen om stroom gebruik tot het minimum te beperken.
In Amerika heeft net iets minder dan de helft van de staten te maken met bittere kou en sneeuwstormen. Temperaturen ver onder de -40 zijn daar al weken meer regel dan uitzondering. Ook in Florida waar veel bekende badplaatsen gesitueerd zijn en waar veel voornamelijk oudere Amerikanen de winter door brengen is het niet warm. Het mag geen nieuws zijn dat er al te veel doden zijn gevallen door de bittere kou. Eveneens mag het geen nieuws zijn dat MSM en de weerbedrijven zich geen raad weten met de situatie.

Is dit alles? Nee:

Delhi India beleeft de koudste dag in 17 jaar en de 2de koudste dag in 50 jaar.
Op de zuidpool zit en AGW onderzoekschip vast in 3 meter dik ijs, de wetenschappers zijn gered terwijl de bemanning het schip heel probeert te houden (het is daar nu zomer).
Bangladesh 15 kinderen dood en 150 in het ziekenhuis, temperaturen onder de -9 zijn de oorzaak.
Islamabad dan, -21 en daar mee de laagste temperaturen in 47 jaar.
Vietnam word getroffen door zware sneeuwval.

Zo maar en kleine greep uit de lijst narigheid die we anders niet snel zullen horen.
Krijgen wij winter. Jazeker maar liever niet. -40 is mij te koud.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

theowl999999

ECM picked up the scandi H some days ago but disappeared on next runs. Now it is GFS 6z the one showing it, still FL but it looks like we may get a winter  ;D

Jan van Ooijen

-10 al dichtbij, nu nog vasthouden



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: boucheron op vr 03 jan 2014 - 11:39
beste jan,johan

willen julie weer is komen met een onderbouwde visie voor de komende tijd, ben erg benieuwd wat julie visie is op de vooruitzichten.
hoop weer wat te lezen van julie :D:D

We zouden graag schrijven, maar als de situatie er niet toe is heeft het vrij weinig nut. De recente GFS run bied hoop en we zullen gaan zien wat er komen gaat
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Vanmiddag kans op onweer + felle windstoten, nu al felle buien boven Frankrijk.

DSDLimburg

Citaat van: pascal op vr 03 jan 2014 - 11:21
Ik zie in de nieuwe pluim geen winterweer

Ik ook niet :D? wie zegt dan dat ie winter weer in de pluim ziet ???. Ik in ieder geval niet!  ;D
seizoen 2018/2019

Jasneker

Ik moet het eerst zien gebeuren, met de doorgaande kou in canada en de usa blijft de depressie trein hier wel doorgaan.
Zal het kouder worden, zeker, dat is vrij normaal voor januari en februari de normaal koudste maanden van het jaar.
Ter compensatie van de kou op andere delen van de wereld hebben ze record hoge temperaturen in Australie en nieuw zeeland en zuid amerika terwijl ook in heel europa tot in lapland de temperaturen te hoog zijn.

Onze warmte is de oorzaak van de kou inval in Egypte etc, kortom de weerpatronen zijn behoorlijk van slag.
Van alle horror winter verhalen is tot nu toe hier nog niks tot waarheid gekomen ;) of je moet het te warme weer een horror vinden ;)

boucheron

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 03 jan 2014 - 12:07
We zouden graag schrijven, maar als de situatie er niet toe is heeft het vrij weinig nut. De recente GFS run bied hoop en we zullen gaan zien wat er komen gaat
ok ik kijk met spanning mee de winter mag nu wel komen van mij:d

Weerfreak 1337

Zelfs in de zachtste winters komt het een (kleine) periode tot vorst.
Gebeurt dat zelfs niet, dan hebben we de zachtste winter ooit met 0,0 Hellmannpunten (nog nooit gemeten), maar dat lijkt me zeer stug.
Bovendien weten we allemaal dat het zo om kan slaan. Zou zomaar kunnen zijn dat we over een anderhalve week wel met sneeuwval te maken hebben en dikke vorst. Een plotselinge winter, ik zie het zo gebeuren. :)
Maar die Westdriftige Lagedrukrakkers weten er ook wat van! Onderschat deze (zeer) sterke westcirculatie niet.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 03 jan 2014 - 12:07
We zouden graag schrijven, maar als de situatie er niet toe is heeft het vrij weinig nut. De recente GFS run bied hoop en we zullen gaan zien wat er komen gaat

Bijzonder! Kan het niet anders omschrijven.

Afgelopen dagen gaf het ECMWF model ons kaarten waaruit een winterse periode kon gaan ontstaan. GFS wilde er niks van weten en bleef vol op aanhoudend herfst weer inzetten. Gisteren draaide het ECMWF model bij naar aanhoudend herfst weer en vandaag gooit GFS het ineens over de andere boeg heen met een opening naar winter settings.
Geeft aan het definitieve vervolg na 8-10 Jan. nog uiterst onzeker is. Kan echt alle kanten nog op. Afwachten dan maar op de nieuwe runs. Wie weet keert ECMWF ook wel weer terug naar het eerdere patroon na een aantal mindere runs.......

Tjeerd

Er zal een moment komen dat het omslaat. Die kans wordt met de dag groter dat is gewoon zo. We zien het nog niet direct in de pluimen, maar er zijn wel signalen. Oke al een week of 1,5 zijn er signalen van GFS en EC zo nu en dan is het ook weer een run verdwenen. De laatste  run is best wel interessant en ik denk toch dat het keer punt er aan komt. De kou zal dan eerst ook zijn scherpe kanten in Amerika moeten verliezen, zodat de stromingen gaan schuiven. Ik verlies zeker de moed niet en heb vertrouwen vanaf half januari dat er een ander vaatje wordt geopend.

gilleeesss

Vanaf 11 jan kantelpunt, ik hou me eraan, met op 7 januari de situatie met het azorenhoogje die probeet de trein tegen te houden ;) wat dan paar dagen gaat omslaan in wat koudere weer. met rond de 16-18de eerste vorst?! (buikgevoel en klein beetje kijken naar kaarten)

JerryL

Citaat van: Bacci op do 02 jan 2014 - 13:34
Inderdaad, ik ga ook proberen even een pauze te nemen want dit is erg frustrerend. Elke dag dat de winter op zich laat wachten komt er in maart gewoon bij!  ;)

Oke, dat wordt een sneeuwstorm in juni. Daar teken ik voor. Als we geen winter krijgen, steek die zomer dan ook maar in .........

Remy

Al die mensen die wensen hier ook een fijn 2014 gewenst :)
Al is het maar voor een week,die vrieslucht komt echt wel.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal